تحقیق تاریخچه گیاهان دارویی و اهمیت آن و معرفی گیاه مارتیغال و اثر کود پتاسیم بر عملکرد گیاه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه گیاهان دارویی و اهمیت آن و معرفی  گیاه مارتیغال و اثر کود پتاسیم بر عملکرد گیاه دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه:    ۴
۱-۲ تاریخچه گیاهان دارویی:    ۵
۱-۳ رویکرد جهانی در استفاده از گیاهان داروئی:    ۶
۱-۴ کشت و کار و تولید گیاهان دارویی:    ۷
۱-۵ اهمیت اقتصادی گیاهان دارویی:    ۷
۱-۶ وضعیت گیاهان دارویی در ایران:    ۸
۱-۷ استفاده از کودها در مزارع:    ۱۰
۱-۸ اثر عناصر غذایی بر عملکرد گیاهان:    ۱۰
۱-۹ تیره کاسنی:    ۱۱
۱-۱۰ گیاه شناسی:    ۱۱
۱-۱۱ نوع مواد موثره:    ۱۱
۱-۱۲ موارد استفاده:    ۱۲
۱-۱۳ پراکنش جغرافیایی:    ۱۲
۱-۱۴ کاشت:    ۱۲
۱-۱۵ خاک:    ۱۳
۱-۱۶ داشت:    ۱۳
۱-۱۷ برداشت:    ۱۳
۲-۱ پتاسیم:    ۱۴
۲-۱-۱ اثر کود پتاسیم بر ارتفاع گیاهان:    ۱۵
۲-۱-۲ اثر کود پتاسیم بر عملکرد بذر:    ۱۶
۲-۲  تاریخ کاشت:    ۱۸
۲-۲-۱اثر تاریخ کاشت بر ارتفاع گیاه:    ۱۹
۲-۲-۲ اثر تاریخ کاشت بر عملکرد بذر:    ۲۱
فهرست منابع    ۲۳

منابع

جم زاد ز. ۱۳۸۸٫ آویشن‌ها و مرزه‌های ایران،انتشارات مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، شماره انتشار ۴۱۵٫

دوازده امامی س. ۱۳۸۲٫ کاربرد گیاهان دارویی. دانشگاه اصفهان. انتشارات اصفهان. ۲۵۶ صفحه.

امیدبیگی ر. ۱۳۷۶٫ تولید و فر­آوری گیاهان دارویی. بی تا. انتشارات آستان قدس رضوی.

امید بیگی ر. ۱۳۷۶٫ بررسی جنبه‌های تولید آویشن و فرآوری مواد موثره آن. پژوهش و سازندگی، سال ۱۰، (۳۶)، ص ۷۱-۶۷٫

امید بیگی ر. ۱۳۷۹٫ رهیافت های تولید و فرآوری گیاهان دارویی. چاپ دوم. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، ۳۰۰ صفحه.

متین ا. ۱۳۸۲٫ گیاهان دارویی، طبیعت و طبابت با خوراک داروها. انتشارات اندیشه عالم. ۴۲۸ ص.

محمدی گلرنگ ب. ۱۳۸۰٫ جایگاه اقتصادی گیاهان دارویی در جهان و ایران. خلاصه مقالات همایش ملی گیاهان داروویی ایران، تهران، ۲۶ – ۲۴ بهمن: ۲۶۸٫

امینغ. ۱۳۸۰، جایگاه گیاهان دارویی در درمان، انتشارات موسسهتحقیقات جنگلها و مراتع، مجموعه مقالات همایش ملی گیاهان دارویی، شماره ۱۳۸۰ –

عصاره م ح، و سید اخلاقی م ج. ۱۳۸۸٫ توسعه تحقیقات منابع طبیعی ایران. موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور. شماره انتشار، ذ۴۰۸، تعداد صفحات، ۳۷۹

غلامشاهی س. ۱۳۸۸٫ مسائل، تنگناها و راهبردی­های ترویج و توسعه صنعت گیاهان دارویی در ایران. خلاصه مقالات همایش علمی توسعه صنعت گیاهان دارویی ایران، تهران، ۱۰ – ۹ اسفند:CD همایش.

آزادبخت م. ۱۳۷۸٫ رده‌بندی گیاهان دارویی، موسسه فرهنگی انتشاراتی تیمورزاده( نشر طبیعت)، ۴۰۱ ص.

زارع­زاده ع. ۱۳۸۳٫ دایره المعارف گیاهان دارویی. بی تا. انتشارات وصال. ۲۷۸ صفحه.

مؤمنی ت. ۱۳۸۰٫ اسانس های گیاهی و اثرات درمانی آنها، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.

پرهیزگار خاجانی ف، ایران نژاد ح، امیری ر، اورکی ح.ﺗﺎﺛﯿﺮﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﯿﺘﺮوژن، ﻓﺴﻔﺮوﭘﺘﺎﺳﯿﻢ ﺑﺮﺧﺼﻮﺻﯿﺖﻫﺎی ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽﮐﺘﺎن روﻏﻨﯽ ، مجله الکترونیک تولید گیاهان زراعی، جلد ۵، شماره ۱، ص ۳۷-۵۱٫

توکلی صابریمر. و صداقتمر. گیاهان دارویی. (ترجمه)، انتشارات روز جهان، تهران، ۲۶۴ صفحه.

۱-۱ مقدمه:

جوامع بشری از ابتدای شکل‌گیری در ارتباط نزدیک با محیط اطراف خود بوده و از اجزاء تشکیل دهنده محیط، برای بدست آوردن غذا و دارو استفاده کرده است، شناخت وکاربرد  گیاهان برای تهیه  غذا و دارو به طور مسلم از طریق آزمون و خطا بوده و به تدریج انسان توانست احتیاجات خود را از محیط اطراف خود تأمین نماید. با شکل‌گیری تمدن‌ها و فراهم آمدن امکانات بیشتر، شناخت انسان به تدریج کامل‌تر گشت.(جم زاده،۱۳۸۸ ). گیاهان دارویی یکی از منابع مهم برای درمان بیماری‌ها بوده‌اند و در تمدن‌های پیشین جمع‌آوری و کشت آن‌ها در مکان‌های مقدس نظیر دیرها و صومعه‌ها متداول بوده است (جم زاده،۱۳۸۸ ). استفاده از گیاهان در طب سنتی در ایران و سایر کشورهای جهان متداول بوده و بر اساس شواهد تاریخی، کشور ایران در این زمینه پیشتاز و از کشورهای مطرح جهان بوده است (جم‌زاد، ۱۳۸۸).

استفاده از گیاهان دارویی به قدمت عمر انسان است چون بیماری­ها با پیدایش بشر متولد شده­اند و اسناد چند هزار ساله موجود در تاریخ طب و دارو­سازی حاوی تجربیات و اطلاعات ارزشمند گیاهان درمانی می­باشد،که تا چند دهه گذشته آنچه به  عنوان دارو مورد استفاده قرار می­گرفت از منابع طبیعی و به طور عمده از گیاهان به­دست می­آمد. با پیشرفت سریع علوم از یک سوء، و مسائل اقتصادی از سوی دیگر از مصرف گیاهان دارویی به صورت گذشته کاسته شد و داروهای شیمیایی در بسیاری موارد جایگزین آنها شدند(امیدبیگی،۱۳۷۶ ) اما تجربه چند دهه اخیر نشان می­دهد که داروهای شیمیایی با تمام کارایی که دارند، اثرات نا­مطلوب و ناگوار, بسیاری به همراه دارند،که  امروزه ثابت شده است  کمتر ماده خالصی وجود دارد که دارای اثرات سوء نباشد به همین دلیل در دو دهه اخیر بازگشت به استفاده از گیاهان دارویی مورد توجه بسیار قرار گرفته است و دانشگاه­ها، مراکز تحقیقاتی، کارخانه­ها و سازمان بهداشت جهانی  [۱]برنامه­های وسیعی جهت استفاده گیاهان دارویی تدارک دیده، و نقش گیاهان دارویی را در قرن بیست و یکم سرنوشت ساز تلقی نموده­اند، با توجه به اینکه در حال حاضر مواد اولیه دارویی در ایران کمتر ساخته می­شود و در صنعت داروسازی به طور اساسی نیازمند به این مواد می­باشیم، استفاده از منابع گیاهان دارویی داخلی یکی از راه­های کاهش این نیاز است که از دیر زمان در ایران به طور سنتی رواج داشته است، اما استفاده­های صحیح از گیاهان دارویی مشروط به وجود اطلاعات دقیق و علمی است که متأسفانه بر اثر مرور زمان و به علت دخالت افراد نا­ آگاه و سود­جو منحرف گشته و افسانه­ها و مطالب غیر واقع به آن­ها اضافه شده است که باید آن­ها را از هم جدا نمود و این جدا­سازی احتیاج به افراد متخصص و صاحب نظر دارد تا نتایج حاصله قابل کاربرد باشد(امیدبیگی،۱۳۷۶ ). در اوایل قرن حاضر پیشرفت علم شیمی و کشف سیستم­های پیچیده­ی سنتز ارگانیک منجر به توسعه­ی صنعت دارو­سازی و جایگزینی شیمی درمانی شد، بدین طریق پزشکی مدرن توانست بسیاری از بیماری­ها غیر قابل علاج و غالباً مرگ آور را درمان کند. با وجود این گیاهان دارویی و داروهایی که از آن­ها تهیه می­­شدند هرگز به طور کامل کنار گذاشته نشدند(امیدبیگی،۱۳۷۶ ). طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی امروزه بیش از ۸۰ درصد مردم جهان (نزدیک به ۵ میلیارد نفر)، برای درمان بیماری­ها هنوز از داروهای گیاهی استفاده می­کنند، تقریباً یک چهارم دارو­های تهیه شده­ی دنیا داروی منشأ گیاهی هستند که یا مستقیماً از گیاهان عصاره گیری شده­اند و یا بر اساس ترکیب گیاهی، سنتز شده­اند(امیدبیگی،۱۳۷۶ ). واژه گیاهان دارویی تنها به تسکین دهنده آلام مردم اطلاق نمی­شود بلکه این گیاهان در زیر گروه غذا به عنوان طعم دهنده­ها، نوشنیدنی­ها، شیرین­کننده­ها، رنگ طبیعی و حشره­کش وهمچنین به عنوان ماده اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار میگیرند(امیدبیگی، ۱۳۷۶).با نظری اجمالی به فرهنگ مصرف داروهای گیاهی در ایران متوجه میراث با ارزش این گیاهان در طب غنی سنتی ایران می­شویم. از طرفی فلات وسیع ایران از اقلیم­ها و محیط­های گوناگون برخوردار است به همین دلیل بیش از ۷۵۰۰ گونه گیاهی مختص به ایران است، از این رو به حق فلور ایران یکی از منابع دارو خیز جهان محسوب می­شود (زارع زاده، ۱۳۸۳)

۱-۲ تاریخچه گیاهان دارویی:

ایرانیان از دیرباز و حتی پیش از دیگران در زمینه گیاهان دارویی و کاربرد درمانی آن­ها از دانش پیشرفته­ای برخوردار بوده­اند(دوازده امامی،۱۳۸۲ ). نمونه بارز آن کتاب اوستاست، در یکی از پنج کتاب تشکیل دهنده اوستا، بخش­های پرشماری به گیاه درمانی، معرفی گیاهان دارویی و کاربرد آن­ها اختصاص یافته است(دوازده امامی،۱۳۸۲ ). اما متاسفانه در لشکر کشی اسکندر مقدونی، کتابخانه مشهور اسکندریه در آتش سوزی عمدتاً نابود شدو بدین ترتیب، سوابق گیاه شناسی شرق کهن در دو تمدن ایران و مصر بر اثر این آتش سوزی­ها، فاقد هر گونه مدرک دیرینه شناخت گیاهان دارویی و خواص آن­ها گردید، متأسفانه بعد­ها نیز بر اثر تخریب فرقه اسماعیلیه و آتش زدن کتابخانه­های آن به­وسیله هلاکوخان مغول، بقیه آثار مکتوب گیاهان دارویی، که توسط این فرقه جمع­آوری شده بود، از میان رفت، تا اینکه در قرن هشتم و نهم میلادی، اطباء ایرانی رونق خاصی به طبابت ایران و جهان بخشیدند، به ­طوری­ که با پیدا شدن دانشمندان و نوابغی نظیر ابوعلی سینا و زکریای رازی با انتشار کتاب­های معروف خود (قانون و الحاوی) پیشرفت­های زیادی نصیب ملت ایران و جهانیان گردیدند (دوازده امامی، ۱۳۸۲).

۱-۳ رویکرد جهانی در استفاده از گیاهان داروئی:

رویکرد جهانی به استفاده از گیاهان دارویی و ترکیب‌های طبیعی در صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی و نیاز مبرم به تحقیقات پایه‌ای و کاربردی وسیعی را در این زمینه نمایان می‌سازد(علیرضاکشفی بناب،۱۳۸۰ ). گیاهان دارویی یکی از منابع بسیار ارزشمند در گستره وسیع منابع طبیعی هستند که در صورت شناخت علمی، کشت، توسعه و بهره‌برداری صحیح می‌توانند نقش مهمی در سلامت جامعه، اشتغال‌زایی و صادرات غیر نفتی هر کشوری داشته باشند، تنوع آب و هوا و شرایط اکولوژیک مختلف، باعث تنوع و غنای گیاهان دارویی در سراسر ایران شده است، لزوم تحقیقات همه جانبه و بهره‌برداری صحیح از این گیاهان، به ویژه در زمانی که استفاده جهان از گیاهان دارویی در صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی شتاب بسیار بالایی گرفته است، لازم و ضروری است(علیرضاکشفی بناب،۱۳۸۰ ).

برنامه‌ریزی جامع برای گیاهان دارویی می‌تواند علاوه بر دستیابی به مدیریت توسعه پایدار در این بخش بالاخص در ابعاد کلان توسعه اقتصادی، زیست محیطی، بهداشتی (خودکفایی دارویی)، اشتغال، امنیت غذایی و ذخایر ژنتیکی در عرصه ملی و جهانی به عنوان یک منبع درآمد ارزی برای کشور محسوب و ایفای نقش نماید. وجود برنامه‌ای جامع و هماهنگ بین مراکز تحقیقاتی، آموزشی و اجرایی و همچنین وجود اعتبار لازم در این امر می‌تواند راه‌گشای توسعه در گیاهان دارویی باشد(علیرضاکشفی بناب،۱۳۸۰ ). در این ارتباط یک نظام مدیریتی و جامع‌نگر نیازهای تحقیقاتی و اجرایی کشور را تعیین نموده و در نهایت با کنار هم قرار دادن نتایج بدست آمده، راه‌حل‌های مناسبی را به منظور توسعه در امر تولید و فرآوری گیاهان دارویی و در نهایت داروهای گیاهی ارائه خواهد نمود(علیرضاکشفی بناب،۱۳۸۰ ).

۱-۴ کشت و کار و تولید گیاهان دارویی:

امروزه نیاز بیش از حد بشر به منابع داریی,غذایی وآرایشی وتقاضا برای گیاهان دارویی به شدت افزایش یافته است ودر حال حاظر کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا، چین، مجارستان و هند بیش‌ترین تحقیقات و کار را در این زمینه انجام می‌دهند (رجحان، ۱۳۶۰).فراورده‌های گیاهی برای حفظ سلامت و تغذیه انسان‌ها و درمان بیماری‌ها به شکل داروها، آنتی‌اکسیدان‌ها، چاشنی‌ها، خوش‌ بو‌کننده‌ها، رنگ‌ها و حشره‌کش‌ها استفاده می‌شوند(امین،۱۳۸۰ ).در سال‌های اخیر، به علت اثر سوء داروهای سنتتیک، استفاده از داروهای گیاهی دوباره رونق یافته و تقاضای جهانی برای این مواد گیاهی افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است و برخی از این داروها مانند داروهای گروه تروپان آلکالوئیدی، گروه اوپیوئیدی و داروهای ضد سرطانی بعضا جایگذین مناسب شیمیایی هم ندارند (امین، ۱۳۸۰).

از آنجایی که اکثر گیاهان دارویی در مرحله گلدهی برداشت می‌شوند و به تولید بذر جهت زادآوری نمی‌رسند به تدریج باعث از بین رفتن یک یا چند گونه می‌شوند، بنابراین در کشورهای مختلف اقدام به تولید بذر و کشت انبوهی این گیاهان نموده‌اند به طوری‌که کشور پرو یک چهارم کل زمین‌های زراعی خود را به کشت این گیاهان اختصاص داده و یا کشور چین که انیستیتو و مراکز تحقیقاتی فراوانی جهت تولید بذر و کشت گیاهان دارویی دارد (توکلی صابری و صداقت، ۱۳۷۹). کشور ما نیز دارای یکی از غنی‌ترین منابع گیاهان دارویی بوده که در نقاط مختلف ایران پراکنده شده‌اند، رجعت دوباره به استفاده از گیاهان دارویی و برداشت‌های بی‌رویه و مستقیم از طبیعت در دهه‌های اخیر از یک طرف و وقوع تنش‌های محیطی طبیعی از طرف دیگر موجب فرسایش شدید ژنتیکی در گونه‌های گیاهی پر ارزش گردیده است (امیدبیگی، ۱۳۷۶ ). این وضعیت تا جایی پیش رفته که برخی از گیاهان دارویی بومی یا از بین رفته و یا در معرض انقراض قرار گرفته‌اند (هویزه و همکاران ،۱۳۸۰)

۱-۵ اهمیت اقتصادی گیاهان دارویی:

در حال حاضر بهره‌برداری از گیاهان دارویی و برداشت از طبیعت در نقاط مختلف کشور صورت می‌گیرد(امیدبیگی،۱۳۷۶ ). در حالی‌که آمار دقیقی از میزان تولید و مصرف گیاهان دارویی و مکمل‌های طبیعی در ایران در دست نیست(امیدبیگی،۱۳۷۶ ). نگاهی به برخی از آمارهای واردات و صادرات برخی از کشورها و ارزش فروش داروها و مکمل‌های گیاهی بیان کننده اهمیت اقتصادی گیاهان دارویی است. در سال ۱۹۷۷ میلادی در کشور آلمان تولیدات داروهای گیاهی به ارزش ۶ میلیارد یورو بوده است (متین، ۱۳۸۲). در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۵ طبابت گیاهی در شهرهای صنعتی اروپا ۸ درصد افزایش یافت.طبق گزارش شرکت آمریکایی فراست و سالیوان، در سال ۱۹۸۶ اروپائی‌ها مبلغ ۵۶۰ میلیارد دلار صرف فراورده‌های طبیعی و مکمل‌های غذایی نمودند (مومنی، ۱۳۸۰). در سال ۱۹۸۹ واردات گیاهان دارویی مختلف توسط کشورهای اروپایی به میزان ۵۵۰ میلیون دلار بوده و در همان سال،۷۶ میلیارد دلار دارو ساخته شده است.بر اساس گزارش فائو[۲]در سال ۱۹۹۵، ارزش صادرات گیاهان دارویی در جهان بالغ بر ۸۸۰ میلیون دلار بوده است. در همین سال کشور چین با صادرات ۳۳۷ میلیون دلار از گیاهان دارویی مقام اول صادرات را به خود اختصاص داد. نکته جالب توجه این که در کشور چین بیش از ۳۵۰ هزار هکتار زمین به کشت حدود ۲۰۰ گونه دارویی اختصاص داشته و حدود ۱۰۰ میلیون نفر در بخش گیاهان دارویی اشتغال دارند (محمدی‌ گلرنگ، ۱۳۸۰).

۲world Health organisation

[۲]FAO

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه جاشیر و اثرات مواد تشکیل دهنده آن بر تخمیر ، هضم ، PH و تولید گاز در شکمبه حیوانات و تاثیر انگلها بر تکامل رفتار خود درمانی
  • تحقیق گیاهان دارویی و مواد موثره آن و خصوصیات گیاهشناسی و اکولوژی درختان اکالیپتوس
  • تحقیق کاربرد گیاهان دارویی و اسانس ها و مکانیسم و محاسن و معایب روش اسانس گیری با امواج مایکروویو
  • تحقیق اهمیت تولید و خواص دارویی گیاه استویا و نقش و تأثیر کود نیتروژن بر گیاهان دارویی
  • تحقیق اهمیت گیاهان دارویی و اسانس گیری و اسانس آویشن و خواص آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.