تحقیق تدابیر پیشگیرانه سیاست جنایی اسلام

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تدابیر پیشگیرانه سیاست جنایی اسلام دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول: تدابیر پیشگیرانه ناظر به اشخاص    ۶
مبحث اول: تدابیر پیشگیرانه در سطح خرد    ۷
گفتار اول: تدابیر فردی و شخصیتی    ۷
بند  اول- عوامل اعتقادی    ۸
الف- ایمان به خدا (توحید)    ۹
ب- معاد    ۱۰
ج- نبوت و امامت    ۱۱
د- عدل    ۱۱
بند دوم- عوامل عبادی    ۱۲
الف- نقش نماز    ۱۲
ب- نقش روزه    ۱۴
ج- نقش حج    ۱۴
د- نقش جهاد    ۱۶
ه- نقش زکات و خمس    ۱۷
و- نقش امر به معروف و نهی از منکر    ۱۸
گفتار دوم: تدابیر خانوادگی    ۱۸
بند اول- روابط همسران با یکدیگر    ۱۹
بند دوم- روابط والدین و فرزندان    ۲۱
گفتار سوم: تدابیر ارتباطات و تعاملات (همسالان)    ۲۵
مبحث دوم: تدابیر پیشگیرانه در سطح کلان    ۲۷
گفتار اول: تدابیر اقتصادی    ۲۷
گفتار دوم: تدابیر فرهنگی    ۳۰
گفتار سوم: تدابیر سیاسی    ۳۲
فصل دوم: تدابیر پیشگیرانه ناظر بر موقعیت ها    ۳۵
مبحث اول : تبیین پیشگیری وضعی از جرم و شیوه های آن    ۳۵
گفتار اول : مفهوم پیشگیری وضعی    ۳۵
گفتار دوم : شیوه های پیشگیری وضعی از جرم    ۳۷
بند اول- دشوار یا ناممکن نمودن وقوع جرم    ۳۷
بند دوم- انگیزه زدایی    ۳۸
مبحث دوم : صورت های پیشگیری وضعی از جرم در اسلام    ۳۸
گفتار اول : اقدامات    ۳۹
بند اول- امر به معروف و نهی از منکر    ۳۹
بنددوم-کنترل و مبارزه با فساد جنسی    ۴۳
بند سوم- حجاب    ۴۶
گفتار دوم : کنش گران    ۴۷
بند اول : نهاد حسبه و محتسب    ۴۷
نتیجه    ۵۰
فهرست منابع    ۵۲

منابع

۱٫نهج البلاغه ،ترجمه محمد دشتی ،انتشارات نبوغ،قم،چاپ دوم،۸۹

۲-مهدوی.محمود،پیشگیری از جرم (رشدمدار)،انتشارات سمت ،تهران،چاپ اول، ۱۳۹۰،

۳٫٫مکارم شیرازی ،ناصر،پیام قرآن،دارالکتب اسلامیه،قم،چاپ هفتم،جلدچهارم،۱۳۸۱،

۴٫٫ــــــــــــ ،ناصر،تفسیرنمونه،دارالکتب الاسلامیه،چاپ چهل ودوم،جلد۱،۱۳۸۱

۵٫٫مرکزمطبوعات و انتشارات قوه قضاییه ،پیشگیری از وقوع جرم در اندیشه آیت الله شاهرودی، ،تهران،چاپ اول ،۱۳۸۷

۶٫احمدی.علی،جرایم و گناهان ریشه ای،نورالسجاد،قم،چاپ اول، ۱۳۸۸،

۷٫کاتوزیان،ناصر،حقوق مدنی خانواده،شرکت سهامی انتشار،تهران، جلداول، چاپ هفتم ، ۱۳۸۵،

۸٫رشادتی.جعفر،پیشگیری از جرم در قرآن،دفترتحقیقات کاربردی پلیس پیشگیری ناجا ، ۱۳۸۷

۹٫ساکت.محمدحسین،دادرسی در حقوق اسلامی،میزان،تهران،چاپ اول ،بهار ۸۲،

۱۰٫مطهری.مرتضی،نظری به نظام اقتصادی اسلام،انتشارات صدرا،قم،چاپ هفدهم،تیر ۸۹،

۱۱٫میر خلیلی.سیدمحمود،پیشگیری وضعی ازجرم با نگاهی به سیاست جنایی اسلام،پژوهشگاه علوم .فرهنگ اسلامی ،قم،چاپ   ۱۳۸۸،

۱۲٫میخبر.سیما،ریحانه بهشتی یافرزند صالح،نورالزهرا،قم،چاپ۸۱،۱۳۹۰،

۱۳٫نوبهار.رحیم،حمایت حقوق کیفری از حوزه های عمومی وخصوصی،انتشارات جنگل جاودانه،تهران،چاپ اول،۱۳۸۷

۱۴٫قلی زاده.مریم ،نقش آموزه های اسلامی در پیشگیری از جرم،پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه آزادرفسنجان،۸۹

۱۵٫رحیمی.امین حسین،”چشم انداز سیاست جنایی ایران پس ازتصویب لایحه پیشگیری از وقوع جرم،(نخستین همایش ملی پیشگیری ازجرم به کوشش محمدفرجیهاوسیدمحمدحسین سرکشیکان)معاونت آموزش ناجااسفندماه۸۷،

۱۶٫احمدی.احمد، نقض حریم خصوصی؛چالشی پیش روی پیشگیری وضعی ازوقوع جرم،فصلنامه مطالعات ،پیشگیری ازجرم،دفترتحقیقات کاربردی ناجا،سال سوم،شماره ششم،بهار۱۳۸۷

۱۷٫٫قرائتی.محسن،تفسصیرنور،مرکزفرهنگی درسهایی از قرآن،تهران،۸۳،

مقدمه

به دنبال وقوع پدیده مجرمانه، پیش گیری از جرم،  به یکی از دغدغه های اصلی بشر تبدیل گردید که در هر عصری مطابق با فرهنگ و تمدن آن زمان به صورت های مختلف، نمود پیدا می کرد. در دوران باستان شیوه های  مرسوم کیفر و مجازات نسبت به مجرمین اعمال
می گردید؛زیرا رویکرد ناظر به پدیده مجرمانه، یک رویکرد تک بعدی و بزهکار محور بود. تصور بر این بود که با مجازات بزهکار، نظم اجتماعی اعاده می گردد و دیگران نیز از چنین
عکس العمل هایی در قبال نقض قانون و ایجاد ناامنی ،عبرت می گیرند. اما با مرور زمان و پیشرفت تمدن بشری از سده نوزدهم،بینش افراد نسبت به بزه گسترش یافت و به جرم به عنوان پدیده مجرمانه ای نگریسته شد که عوامل متعددی در وقوع آن ایفای نقش می کند.چنین نگرشی در ارائه راه حل های نوین در پیشگیری ازجرم موثر واقع گردید و نه تنها  بزهکار، بلکه بزه دیده و محیط اجتماعی و … نیز مدنظر قرار گرفت. این دیدگاه علمی روش های پیشگیری را تنها ناظر به بزهکار نمی دانست بلکه جهت جلوگیری از وقوع این پدیده، ابعاد مختلفی را شناسایی و معرفی نمود و با ارائه تدابیری، با توجه به نقش بزه دیده، موقعیت و محیط اجتماعی، سبب شد بزه و بزهکاری به طور موثرتری کنترل گردد. امروزه جرم شناسان با توجه به چنین دیدگاه عالمانه و جامعی پیشگیری را بر مبناهای متفاوتی، به گروه های مختلفی تقسیم می نمایند. نظیر پیشگیری کیفری و غیر کیفری، پیشگیری اجتماعی و وضعی، پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالث و …

در سیاست جنایی اسلام، نیز بحث پیشگیری مورد عنایت بسیار قرار گرفته و از آنجا که هدف این دین، به عنوان کاملترین دین در تاریخ تمدن بشر، رساندن انسان به کمال و تامین سعادت دنیوی و اخروی وی می باشد، می توان گفت که تمامی اوامر و نواهی شارع مقدس اسلام به نوعی جنبه پیشگیرانه دارد تا انسان را از افتادن در ورطه گناه و سقوط از شان و مرتبه انسانیت نجات دهد. لذا با عنایت به چنین هدف مقدس و عظیمی، و همچنین دستورات مبین این دین که از کم اهمیت ترین مسائل غفلت ننموده، می توان به دیدگاه همه جانبه و کامل دین اسلام جهت پیشگیری از وقوع پدیده مجرمانه پی برد.

مطالب این مقاله را، طی دو فصل تدابیر پیشگیرانه اسلام را در خصوص اشخاص و موقعیت ها مورد بررسی قرار می دهیم.

 فصل اول: تدابیر پیشگیرانه ناظر به اشخاص

«انسان به عنوان موجودی اجتماعی بلافاصله پس از تولد و حتی قبل از آن نیز تحت تاثیر محیط اجتماعی قرار دارد و شخصیتش در تعامل با محیط اجتماعی پیرامون وی شکل می گیرد. این محیط اجتماعی متشکل از محیط اجتماعی کلان و خرد است. در بعد محیط اجتماعی کلان فرد تحت تاثیر سیاست گذاری های کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در قالب پیشگیری جامعه مدار در جرم شناسی کلان از آن بحث می شود و در بعد محیط اجتماعی خرد یا نزدیک به خرد نهادهای جامعه پذیری نخستین که فرد اولین ارتباطات اجتماعی را با آنان برقرار می کند یعنی خانواده، مدرسه، گروه همسالان و رسانه(در قالب پیشگیری رشد مدار) مورد بحث قرار می گیرد. »[۱]

سیاست جنایی اسلام بر پیشگیری از وقوع جرم تاکید فراوان دارد. «در تعالیم دینی، تربیت انسانها ایجاد محیط سالم برای کار و زندگی، احترام به حقوق افراد، تحکیم بنیان خانواده، انفاق و نیکوکاری و دستگیری از تهی دستان و ده ها عنوان دیگر، همگی بر پیشگیری اجتماعی از وقوع جرم تاکید دارند. از طرفی در جامعه اسلامی زمامداران موظف هستند با توزیع عادلانه امکانات و رفع فقر، زمینه بزهکاری را از بین ببرند. ثانیاً با ایجاد موانع لازم، فرصت ها و موقعیت های مناسب جرم را از افراد خاطی بگیرند تا بسیاری از جرایم قابل ارتکاب نباشد.»[۲]

از آنجا که اسلام، انسان را موجودی پیچیده و چند بعدی می داند که در تعامل با محیط پیرامون خود، هم تحت تاثیر قرار می گیرد و هم بر محیط اطراف خود، اثر می گذارد، لذا جهت پیشگیری از جرم، در این زمینه دستورات و توصیه های بسیار زیادی وارد شده است.

در این فصل، طی دو مبحث، «تدابیر پیشگیرانه در سطح خرد» و «تدابیر پیشگیرانه در سطح کلان» مورد مطالعه قرار می گیرد. در این دو مبحث درصدد دانستن این مطلب هستیم که اسلام چه راهکارهایی را پیش بینی کرده تا بوسیله آن، ریشه بزهکاری خشکانده شود و افراد اساساً به سوی بزهکاری نروند.

مبحث اول: تدابیر پیشگیرانه در سطح خرد

منظور از جهت گیری های پیشگیرانه اسلام در سطح خرد، توصیه ها و دستورات پیشگیرانه ای است که اسلام رعایت آنها را در محیط های اجتماعی کوچک لازم می داند. این محیط های اجتماعی خرد یا نزدیک به خرد محیط هایی است که فرد اولین ارتباطات اجتماعی خود را از آنجا آغاز می کند. مثل خانواده، مدرسه،‌گروه همسالان و رسانه؛ به عبارت دیگر اقدامات پیشگیرانه اسلام در قالب پیشگیری رشد مدار در این مبحث طی سه گفتار تدابیر فردی و شخصیتی، تدابیر خانوادگی ،تدابیر ناظر به ارتباطات و تعاملات اجتماعی، مدنظر قرار می گیرد.

 گفتار اول: تدابیر فردی و شخصیتی

اسلام با محوریت تعلیم و تربیت فردی سعی در پرورش انسانی دارد که از لحاظ روحی و روانی، اخلاقی و اعتقادی، فردی متعادل بوده و از هر گونه گناه و انحراف به دور باشد. به عبارتی، وجود عنصری به نام اراده و اختیار در وجود انسان است که به وی ارزشی متعالی و الهی داده و وی را از دیگر موجودات متمایز ساخته است و بر همین مبناست که اسلام، انسان را در انتخاب دین آزاد گذاشته و پیمودن راه سعادتی را ارزشمند می داند که با میل قلبی و از روی اختیار، انتخاب شده باشد و هر گونه جبر و اعمال قدرتی را در این خصوص ممنوع می سازد.

بر طبق آموزه های اسلام، می توان دو عامل کلی را در خصوص عوامل موثر فردی شخصیتی جهت پیشگیری ازجرم نام برد. ۱- عوامل اعتقادی   ۲- عوامل عبادی

بطور کلی عوامل اعتقادی و عبادی بیشتر شخصی و درونی می باشند ؛گرچه ممکن است نمود بیرونی نیز داشته باشد و در قالب اعمالی جلوه گر شود اما اساس و هدف از انجام  آن ها ایجاد نیروی باز دارنده درونی از گناه می باشد که در اسلام از آن به تقوا یاد می شود. «تقوی از ماده «وقایه» به معنای نگهداری چیزی در برابر اموری است که به آن ضرر و زیان می رساند، به تعبیر دیگر، تقوی یک نیروی کنترل درونی است که انسان را در برابر طغیان شهوت حفظ می کند.»[۳]

نمونه ای از توجه منابع اسلامی به اهرم های درونی را می توان در یکی از خطبه های نهج البلاغه دید. امام علی (ع) در این فراز می فرماید:

«و بدانید که هر کس از سوی خویشتن، یاری نشود به گونه ای که از درون برای خود، پند دهنده و باز دارنده ای داشته باشد، از سوی دیگران، برای او هیچ باز دارنده و اندرز دهنده ای نخواهد بود. » [۴]

در نتیجه می توان گفت اگر نتوان چنین نیرویی را در افراد بیدار کرد و آنها را تشویق نمود که از جرم و گناه دوری کنند، از آنجایی که خداوند نیروی قوی بالقوه ای را در انسان به ودیعه نهاده که قدرت تسلط برکائنات را دارد و میتواند همه چیز را تحت سیطره خود قرار دهد، هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند جهت هدایت بشر و جلوگیری از ورود او به حیطه گناه، گامی بردارد.

در این گفتار عوامل اعتقادی و عبادی و اثرات آن را بر پیشگیری مورد بررسی قرار می دهیم.

بند  اول- عوامل اعتقادی

عوامل اعتقادی، عواملی هستند که در باورها و عقاید انسانها ریشه داردو در نگرش انسانها به خود، جهان هستی و خالق شان موثر است .چنین دیدگاهی است که نحوه عملکرد و فعالیت انسان را در طول زندگی هدایت می کند و می تواند عامل تعیین کننده ای در سعادت یا شقاوت انسان محسوب گردد.

اساس و بنیان دیدگاه یک انسان مسلمان به اصول دین وی بر می گردد که شامل ایمان به خدا(توحید)،معاد، نبوت و همچنین امامت و عدل در خصوص اهل تشیع می شود  .

الف- ایمان به خدا (توحید)

«از دیدگاه اسلام حقوق دارای منشا الهی است، منشا حقوق خداوند است، لذا در اسلام بین حقوق و مذهب هیچ جدایی وجود نداشته و ندارد. از منظر اسلام جرم، تجاوز به حقوق الهی و اقدامی علیه خداوند است. عموماً جرم به عنوان عمل افراد غیر معتقد یا عمل افراد سست ایمان به حساب می آید که آنها را در برابر انگیزه های مجرمانه، آسیب پذیر کند.»[۵]

بنابراین اعتقاد به خدا عاملی قوی در ایجاد تقوا محسوب می گردد؛چرا که اعتقاد به اینکه خداوند بالاتر از مکان و زمان است و بر همه چیز احاطه دارد و شاهد تمامی افکار و اعمال و گفتار انسانهاست[۶]، علاوه بر ایجاد حس عزت و اطمینان به نفس در انسان، خوفی نیز در قلب او شکل می گیرد که باعث ایجاد سد مقاومی در برابر اعمال ناپسند می گردد؛ چرا که توجه به حاضر و ناظر بودن خدا در تمامی لحظات زندگی، مسئولیت سنگینی را بر دوش مخلوق وی می گذارد و باعث متعهد شدن وی در قبال اعمالش می گردد. «مشروط بر این که ایمان به این مطلب در دل او جای گرفته و به صورت یک باور قطعی درآید. در حدیثی می خوانیم: «خدا را چنان عبادت کن که گویی او را می بینی و اگر تو او را نمی بینی، او تو را به خوبی می بیند.»[۷]

نقش توحید و خدا محوری در پیشگیری از این جهت نیز روشن می گردد که «خداوند متعال بر اساس صفاتی که دارد انسانها را از آنها بهره مند می سازد و این امر خود می تواند عامل پیشگیرانه در انحرافات باشد. منشا تمام نزاع و کشمکش بین آحاد بشر وجود اختلاف در منافع و اختلاف در اعتقادات و گرایشات است. اگر اهداف توحید در جامعه بشریت پیاده و گسترش یابد منشا اختلافات بر چیده می شود و زمینه ای برای برخورد بین افراد و وقوع بزه باقی نمی ماند.»[۸]به عبارتی، خدا محوری مرکزی برای یکی شدن و کثرت اعتقادات می گردد و افراد جامعه را به یکدیگر نزدیک می سازد.

 ب- معاد

اعتقاد فرد به وجود جهان و زندگی دیگری که در آنجا هم عذاب و پاداشی در انتظار اوست، طبعاً می تواند عامل موثری جهت جلوگیری از ارتکاب جرم و گناه باشد.

«ایمان به حسابرسی خداوند در روز قیامت، که فوق العاده دقیق و حساس است[۹] و ترازوهای سنجش عمل در قیامت آنقدر ظریف است که حتی کوچک ترین اعمال انسانی را وزن می کنند و به حساب می آورند. توجه به این امر بزرگ ترین اثر تربیتی را در بر دارد، زیرا کسی که می داند اعمالش حتی به اندازه یک ذره مورد محاسبه قرار می گیرد، امروز به حساب خود مشغول می شود.»[۱۰]

بنابراین « انسان پرورش یافته در نظام تربیتی اسلام، با اعتقاد محکم و قلبی به وجود نظام ثواب و عقاب، حسابرسی و محاسبه تک تک اعمال و رفتارها، و حتی نیات درونی، از مکانیسم درونی کنترل رفتار برخوردار خواهد شد که اثرات کارکردی خود را بر رفتار فرد خواهد گذاشت و آن عدم ترجیح خوشی و لذات و منافع زودگذر حاصل از گناه و انحراف بر عذاب و مجازات الهی و محروم ماندن از نعمت های فراوان در آخرت می باشد».[۱۱]

[۱]مهدوی.محمود،پیشگیری از جرم (رشدمدار)،انتشارات سمت ،تهران،چاپ اول، ۱۳۹۰، ص ۲۹

[۲]رحیمی.امین حسین،”چشم انداز سیاست جنایی ایران پس ازتصویب لایحه پیشگیری از وقوع جرم،(نخستین همایش ملی پیشگیری ازجرم به کوشش محمدفرجیهاوسیدمحمدحسین سرکشیکان)معاونت آموزش ناجااسفندماه۸۷،ص ۳۸

[۳]قلی زاده،مریم، نقش آموزه های اسلامی در پیشگیری،پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه آزادرفسنجان،۸۹،ص۱۰

[۴]نهج البلاغه.ترجمه دشتی . محمد، ،انتشارات مشهور،قم،چاپ شانزدهم،۸۱ ،خطبه۹۰،ص۱۰۹

[۵]مرکزمطبوعات و انتشارات قوه قضاییه ،پیشگیری از وقوع جرم در اندیشه آیت الله شاهرودی، ،تهران،چاپ اول ، ۱۳۸۷، ص ۳۲

[۶]آیات: (۴ سوره حدید، ۵۹ سوره انعام، ۱۴ سوره علق، ۱۹ سوره غافر، ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ سوره ق، ۲۸۴ سوره بقره، ۱۲-۱ سوره انفطار، ۷ مجادله)

[۷]مکارم شیرازی ،ناصر، پیام قرآن، دارالکتب اسلامیه، قم،چاپ هفتم، جلدچهارم،۱۳۸۱ ،ص۲۶۰

[۸]رشادتی.جعفر،پیشگیری از جرم در قرآن،دفترتحقیقات کاربردی پلیس پیشگیری ناجا ، ۱۳۸۷، ص ۱۶۱

[۹]آیات ۸ و ۶۲ و ۱۲، ۱۷۷، ۲۳۲، ۲۶۴، سوره بقره، ۳۸، ۱۶، ۳۹ سوره نساء ، ۶۹ مائده، ۱۱ آل عمران، ۲ طلاق، ۳۵ انبیاء، ۲۶ص، ۱۱۵ مومنون، ۸-۷ زلزال

[۱۰]مکارم شیرازی،ناصر،تفسیرنمونه،دارالکتب الاسلامیه،چاپ چهل ودوم،جلد۱،۱۳۸۱،ص۷۹

[۱۱]قلی زاده.مریم،پیشین،ص ۲۶

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مبانی و رویکردها و بومی سازی سیاست جنایی
  • تحقیق سیاست جنایی اسلام در مورد جرایم حدی و مبانی فقهی جرم انگاری افساد فی الارض
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.