تحقیق تعارضات والد- نوجوانی وراه های دلگرمی در بهبود روابط

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تعارضات والد- نوجوانی وراه های دلگرمی در بهبود روابط دارای ۵۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
بخش اول؛ نوجوانی و ویژگی‌های این دوره    ۹
بخش دوم؛ تعارضات والد- نوجوانی و دیدگاه‌های موجود    ۱۰
بخش سوم؛ روابط خانواده در دوره‌ی نوجوانی و نقش آن در تعارضات    ۱۶
سبک‌های فرزندپروری    ۱۹
شیوه‌ی قدرت طلب (استبدادی)    ۲۰
فرزندپروری آسان گیر    ۲۲
فرزندپروری مقتدرانه    ۲۳
بخش چهارم؛ راه‌های بهبود روابط والدین بافرزندان    ۲۵
بخش پنجم؛ دلگرمی    ۲۷
نظریۀ آدلر درایکورس در مورد دلگرمی    ۲۹
تعریف دلگرمی    ۳۰
خود دلگرم سازی    ۳۰
ویژگی‌های افراد دلگرم    ۳۱
دلگرمی و تشویق    ۳۴
جایگاه دلگرمی در رویکرد آدلری    ۳۴
کاربرد دلگرمی    ۳۵
شروط اصلی دلگرمی    ۳۷
اصول دلگرم سازی    ۳۸
مهارت‌ها و عناصر دلگرمی    ۳۹
راه‌های دلگرمی دادن والدین به خود و نوجوانان    ۳۹
فهرست منابع  و  مآخذ    ۴۳

منابع

مرادی، میترا؛ آرین، خدیجه و فرخی، نور علی (۱۳۹۰). بررسی اثربخشی اجرای فن استعاره فاصله‌ها به شیوه گروهی بر کاهش تعارض‌های والد فرزندی (پدر-دختر) در نوجوانان.  فصلنامه تازه‌ها و پژوهش‌های مشاوره، شماره ۳۹، ۳۷٫

مبینی، الهام (۱۳۹۰). تأثیر آموزش خود دلگرم سازی بر تنیدگی والدینی. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره- دانشگاه علامه طباطبائی

میکوچی، جوزف (۱۹۸۹). نوجوان و خانواده درمانی، شکستن چرخه‌ی اختلاف و کنترل. ترجمه مهشید یاسایی (۱۳۸۳). تهران: ققنوس.

نانسی، فرایدی (بی تا). مادرم، خودم، جست و جو در یافتن هویت خویش. ترجمه زهره زاهدی ( ۱۳۷۹). تهران: جیحون.

زابلی، پریسا؛ ثنایی ذاکر، باقر و حمیدی، منصور علی (۱۳۸۳). سنجش سودمندی روش نمایشگری در بهبود مهارت‌های رفع تعارض مادران با دختران دانش آموز سال اول دبیرستان‌های منطقه ۲ تهران. تازه‌ها و پژوهش‌های مشاوره. ۱۲٫ ۸۱- ۹۸٫

کیانیان، (۱۳۷۶) نوجوانان چه می‌گویند، تهران، انتشارات مادر.

گیتی پسند، زهرا (۱۳۸۷). روابط والد- فرزندی آسیب شناسی روابط والدین با نوجوانان دختر. مشاوره مدرسه. ۲، (۴). ۲۰- ۳۰٫

علیزاده، حمید و آندریس، کارولین (۱۳۸۳). تعامل شیوه‌های فرزندپروری و اختلال نارسایی توجه/ فزون جنبشی در والدین ایرانی. تعلیم و تربیت استثنایی. ۳۰٫ ۲۴- ۳۰٫

Honess, Tm؛ Charman, Ea؛ Zani, B.Cicognani, E.Xerri, Ml؛ Jackson, Ae و Bosma, Ha. (2011). Conflict between parents and adolescents: Variation by family constitution. British Journal of Developmental Psychology، ۱۵(۳) : ۳۶۷-۸۵٫

Huver, R.M.E.Otten, R. De Vries, H؛ و Engels, R.C.M.E. (2010). Personality and parenting style in parents of adolescents. Journal of adolescence.

Bahlmann, R., & Dinter, L. (2001). Encouraging Self-Encouragement: An Effect Study of the Encouraging-Training Schoenaker-Concept®. Journal of Individual Psychology, 57(3) , 273-288.

Kerr, M.Stattin, H. وÖzdemir, M. (2012). Perceived Parenting Style and Adolescent Adjustment: Revisiting Directions of Effects and the Role of Parental Knowledge.

Millar, A. (2008). Encouragement and the essential elements of Adlerian practice. Adlerian Yearbook 2008.

Milliren, A., Yang, J., Wingett, W., & Boender, J. (2008). A place called home. Journal of Individual Psychology, 64(1) , 83.

Saadati, H., & Lashani, L. (2013). Effectiveness of Gestalt Therapy on Self-efficacy of Divorced Women. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 1171-1174.

Smetana, J. G., Campione-Barr, N., & Metzger, A. (2006). Adolescent development in interpersonal and societal contexts. Annu. Rev. Psychol., 57, 255-284.

Smalls, C. (2010). Effects of mothers’ racial socialization and relationship quality on African American youth’s school engagement: A profile approach. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 16(4), 476.

مقدمه

اعضای خانواده با یکدیگر تعاملات زیادی دارند و تعارض بین اعضای خانواده به وحدت و یگانگی آن‌ها لطمه وارد می­کنند. شدت تعارضات موجب بروز پرخاشگری، ستیزه جویی و سرانجام اضمحلال و زوال در روابط خانواده می­گردد (دهقان، ۱۳۸۰). کانون خانواده­ای که بر اثر تعارضات و جدال بین اعضای آن آشفته است محیط امن روحی و روانی را که باید در خانواده وجود داشته باشد را از فرد می­گیرد و مشکلاتی را برای اعضای آن ایجاد می‌کند. (لطفی،۱۳۸۵).

نوجوانان به استقلال از نظر عاطفی و مالی از والدین نیاز دارند تا به هویت مستقل دست یابند و ارزش‌های خود را حاکم سازند، همچنین نیاز دارند به تدریج برای تصمیم گیری و عملکردهایشان مسئولیت‌پذیرتر شوند (بیابانگرد، ۱۳۸۲؛ خدایاری فرد، ۱۳۸۱). با رشد کودک، خواسته‌های تکاملی او برای استقلال، انتظاری را به زیر منظومه والدین تحمیل می‌کند. خصوصاً در دوره نوجوانی رفته رفته انتظارات والدین با انتظارات کودکان برای استقلال متناسب با سن خود در تعارض قرار می‌گیرد. والدین نمی‌توانند بدون کنترل و محدود کردن به حمایت و راهنمایی بچه‌ها بپردازند. بچه‌ها هم نمی‌توانند بدون رد کردن و حمله کردن، رشد و فردیت یابند؛ می‌توان گفت که روند اجتماعی کردن ذاتاً تعارضی است (مینوچین، بیکر، روسمان، لیبمان، میلمان، و تود[۱]،۱۹۷۵ ). در خصوص تبیین زمینه­های شکل گیری تعارض بین والدین و نوجوانان دیدگاه­های مختلفی وجود دارد؛ برای نمونه می­توان به یافته های چند مورد از پژوهش های صورت گرفته اشاره نمود.

کنانی (۱۳۸۹) در یک پژوهش توصیفی به بررسی تطبیقی نظرات نوجوانان دختر با مادرانشان در زمینه‌های عوامل زمینه ساز اختلاف پرداخت. یافته‌ها نشان دهنده‌ی آن است که مسائلی از قبیل؛ تنهایی سینما رفتن، تنهایی خرید رفتن، آزادی در معاشرت با دوستان در عدم توافق بین دخترها و مادرها موثر بوده است. (هاراک، اسکولت، ورمولست، ریس، و انگلس[۲]، ۲۰۱۰؛ لاتندرس، روس، ویکن، پولکینن، کاپریو و دیک[۳]، ۲۰۰۹) طی یک پژوهش چندفرهنگی به منظور مقایسه­ی تعارض و حل آن در خانواده‌های چینی‌های آمریکایی و خانواده‌های قفقازی؛ نتایج نشان داند که خانواده‌های چینی آمریکایی بیشتر تعارضشان با فرزندانشان در زمینه‌های احترام به اعضای خانواده، کارِ خانه و اوقات فراغت است. در خانواده‌های قفقازی بیشتر تعارضات در زمینه‌های مصرف مواد مخدر، نوشیدن الکل و روابط جنسی گذارش شده است. پژوهشی در لندن که بر روی ۲۳ جفت مادر – دختر از طبقات اجتماعی گوناگون در مدت سه سال انجام شد نشان داد؛ تعارض بین مادرها و دخترها در ارتباط با نقطه نظرهای آنان درباره محدودیت زمانی رفت و آمد به خانه، روابط با دوستان، کارِ خانه، و تکالیف مربوط به مدرسه بود (وارنر[۴]، ۲۰۰۴). معمولاً به خاطر آنکه مادران بیش از پدران دخترهای خود را محدود می‌کنند به همین سبب تعارض و درگیری میان دختر و مادر شدید می‌شود(شعاری نژاد،۱۳۸۲). بیل و وینبرگ [۵] (۱۹۷۸) نیز معتقدند که والدین استقلال و خودمختاری بیشتری در سن نوجوانی به پسرها می‌دهند تا دخترها همین امر زمینه تعارض بیشتر دختران را با والدین ایجاد می‌کند. برخی دیگر متخصصان معتقداند که بحران‌های بین نسل‌هایی از زنان مخصوصاً مادرها و دخترها می‌توانند تغییرات تازه‌ای به وجود آورد و هردو نسل رشد کنند (مرادی، آرین و فرخی،۱۳۹۰).

فاصله زمانی بین نسل‌ها نیز به خاطر ارتباط دائمی افراد خانواده با یکدیگر و نزدیکی آن‌ها با هم خود را خیلی خوب نشان داده و زمینه ساز اختلافات می‌شود. والدین، نوجوانان را متهم به عصیانگری می‌کنند و جوانان، والدین خود را کهنه پرست و ارتجاعی می­دانند، به این ترتیب بین این دو نسل اشتراک نظر و تفاهم روز به روز کمتر می‌شود(نجاتی، ۱۳۷۶). همچنین شکاف بین دو نسل به علت تغییر شدید و تند ارزش‌ها و معیارهای رفتاری که معمولاً از تغییرات سریع فرهنگی ناشی می‌شود، پیش می‌آید و نیز به این سبب که اکثر نوجوان امروز در مقایسه با والدینشان از آموزش و پرورش وسیع و غنی‌تر، و فرصت‌های فرهنگی بیشتری برخوردارند، در نتیجه اختلاف بین نوجوانان و والدینشان صرفاً نتیجه تفاوت سنی آن‌ها نیست، بلکه عمدتاً از تعارض فرهنگی میان آن‌ها ناشی می‌شود (گیتی پسند، آرین، و کرمی،۱۳۸۷). هونس، کارمان، زنی، کیکنانی، زیری، جکسون، و بوسمن[۶] (۲۰۱۱) نیز در پژوهشی که با هدف بررسی چگونگی ایجاد تعارض در روابط والدین و جوانان سنین ۲۶-۲۲ انجام گرفت؛ نتایج نشان دانند که هم والدین و هم نوجوانان واکنش گر، منفی، مواجهه گر یا دوری کننده بودند و راه حل‌هایی که برای رفع تعارض استفاده می‌کردند شامل دخالت کردن، پاسخ منفی دادن و تشر زدن و برخورد تند بود.

تحقیقات نشان داده که خود دلگرم سازی باعث می‌شود افراد بسیار با جرأت تر، بردبارتر و با اعتماد به نفس بالاتری عمل کنند ونیز دارای رفتاردوستانه تری با دیگران بوده، احساس ثبات بیشتری نموده و همچنین بهتر قادر باشند با مسائل و مشکلات خود مقابله کنند (تامسون و رادولف[۱]، ۲۰۰۰ ).

بیتر[۲]( ۲۰۱۱)، درایکورس و سولتز[۳] (۱۹۹۸) بیان کرده‌اند که دلگرم سازی، گویای این باور است که باید برای کودکان احترام قائل بود، نباید آن‌ها را با استانداردهای بالا و بلند پروازی‌ها دچار دلسردی کرد. رفتار سوء کودکان، فقط زمانی است که آن‌ها بی انگیزه می‌شوند و باور دارند که با روش‌های دیگر نمی‌توانند موفق شوند. کودکان نیاز به دلگرمی دارند، همان‌گونه که گیاهان به آب و آفتاب، نیاز دارند. بازگویی این نکته به کودکان که می‌توانند بهتر باشند در واقع به این معنی است که به اندازه کافی خوب نبوده اند، البته بدون احساس دلسردی در آن­ها. در رویکرد آدلر- درایکورس چنین فرض می‌شود که منظومه‌ی خانواده از بسیاری جهات، مُدل کوچکی از جامعه است. در این رویکرد، منظومه‌ی خانواده، اولین محیط اجتماعی را تشکیل می‌دهد. هر کودکی می‌کوشد تا در این منظومه، با رقابت ورزی، مورد توجه و اهمیت قرار گیرد، و موقعیتی برای خود پیدا کند (علیزاده، ۱۳۸۳).

هم چنین در این رویکرد گفته می­شود که قسمت اعظم بدرفتاری کودکان و نوجوانان، از محیط خانه و خانواده آغاز شده و به وسیله‌ی آن محیط تداوم پیدا می‌کند، بدین ترتیب این نتیجه به دست می آید که مداخله در این بافت، روش مناسب و مؤثری برای پیشگیری و نیز درمان خواهد بود. بنابراین با توجه به اهمیت و فواید درگیر ساختن والدین در بهبود تعامل با فرزندانشان طراحی رویکرد مداخله‌ای و آموزش والدین از اهمیت و ضرورت بسیار زیادی برخوردار است.

این نوشتار از پنج بخش تشکیل شده است. در بخش نخست، توضیحی مختصری در مورد دوره­ی نوجوانی و ویژگی­های خاص نوجوانان آمده است. در ادامه توضیح داده می­شود که این ویژگی­ها چگونه زمینه­ساز تنش­، تقابل و تعارض نوجوانان با والدین است. در بخش دوم، تعریف مفهوم تعارضات والد- فرزندی و نظریه­های موجود در این زمینه به همراه تبیین­های خاص این نظریه­ها آمده است. دربخش سوم، خانواده و نقش والدین در تعارضات مورد بحث قرار گرفته است. سپس الگوهای فرزندپروری والدین را به عنوان عامل اصلی تعیین کننده­ی تعامل و رابطه­ی والدین با نوجوانان مورد بحث قرار داده­ایم. بخش بعدی به تشریح راه­های رفع و کاهش این تعارضات اختصاص دارد. در این قسمت سعی شده است مداخلات انجام شده که در کاهش این نوع تعارضات مؤثر بوده‌اند ذکر شود و در نهایت پس از اشاره به مداخلات و پیشینه‌های موجود؛ آموزش والدین بر اساس رویکرد آدلری را با تاکید بر اصل دلگرم سازی به عنوان یکی از راه‌های کنترل تعارضات والد –نوجوان مورد بحث قرار داده‌ایم. در این قسمت تعاریف دلگرم سازی و جایگاه آن در رویکرد آدلر، خود دلگرم سازی، ویژگی‌های افراد دلگرم، جایگاه دلگرمی در دیدگاه آدلری، کاربرد دلگرمی، شروط دلگرمی، اصول دلگرمی، ویژگی­های افراد دلگرم و راه­های دلگرم ساختن خود و فرزندان برای والدین گنجانده شده است.

بخش اول؛ نوجوانی و ویژگی‌های این دوره

نوجوانی دوره ای­ است همراه با بروز تغییرات زیستی، بدنی و اجتماعی که از اوایل دهه‌ی دوم زندگی انسان آغاز می‌شود، مدتی طول می‌کشد و با انتظارات، رفتارها، و نگرش‌های خاصی  از سوی اعضای خانواده همراه است (گانر و کولینز[۴]، ۲۰۱۳).  بسیاری از کارشناسان از جمله جونز، فرهند و بیچ[۵] (۲۰۰۰) معتقد­اند نوجوانی دوره‌ای از زندگیست که والدین در  تعامل با فرزندان  دچار مشکل بوده و آن را دشوار ارزیابی می­کنند.

به اعتقاد کولمن[۶] (۱۹۸۵) هر یک از مشکلات نوجوانان طی یک سن تقویمی خاص به نقطه‌ی اوج تنش خود می‌رسد که با توجه به تفاوت‌های جنسیتی تغییرپذیر است. هر زمان که سن اوج تنش برای چند مسئله یا مشکل هم‌زمان شوند سازگاری نوجوان دچار مشکل می‌شود. در چنین وضعیتی است که مشکلات رفتاری برای آنان بیشتر نمایان می‌شود. در همین راستا اریکسون[۷] دوره‌ی نوجوانی را دوره‌ی هویت یابی در مقابل بی هویتی می‌داند، و با توجه به اینکه هویت­یابی وحدتی است که بین سه سیستم زیستی، اجتماعی، و روانی به وجود می‌آید در صورتی که چنین وحدتی حاصل نشود نوجوانان دچار آشفتگی در روابط و رفتار می‌گردند (انیسی، سلیمی، میرزمانی، رئیسی و نیکنام، ۱۳۸۶).

اگر از دید مینوچین[۸] (۱۹۷۵) نیز به این موصوع بنگریم می­توان گفت که، استقلال عاطفی و مالی از والدین یکی از اصلی ترین نیازهای نوجوانان برای رشد و رسیدن به هویت مستقل است. با رشد کودک خواسته‌های تکاملی او برای رسیدن به استقلال به زیر منظومه‌ی والدین تحمیل می‌شود. به ویژه در دوره‌ی نوجوانی رفته رفته انتظارات والدین با انتظارات کودکان برای استقلال متناسب با سنشان در تعارض قرار می‌گیرد بدین منظور می‌توان گفت که تعارض در روند رشد و اجتماعی شدن کودکان، به ویژه تعارض با والدین امری اجتناب ناپذیر است (مینوچین، بیکر، روسمان، لیبمان، میلمان و تود، ۱۹۷۵).

[۱]– Thompson, C.L& Rudolph, L. B

[۲] -Bitter, J.R

[۳] – Soltz, V

[۴]– Gunnar,M.R& Collins, W.A

[۵]-Jones, D. J. forehand, R& Beach,S.R

[۶]-Coleman, M

[۷]-Ericson, ES

[۸]– Minuchin,S

[۱]– Minuchin,S. Baker,L. Rosman,B.L. Liebman,R. Milman,,L&Todd,T.c

[۲]– Harakeh, Scholte, Vermulst,DeVries&Engels,R.C.M.E

[۳]– Latendresse, S.J. Rose, R.J. Viken,R.J. Pulkkinen,L. Kaprio,J & Dick,D.M

[۴] -Warner, M. P

[۵] – Bell, A. P., & Weinberg, M. S

[۶]– Honess,TM. Charman,Ea. Zani,B. Cicognani,E. Xerri,MI. Jackson,Ae&Bosma,Ha.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعارض در خانواده و مسئولیت پذیری و تمایز یافتگی و دیدگاه روان شناسان درباره آن
  • تحقیق هوش معنوی و تعارض، مفهوم و مدل های آن
  • تحقیق جایگاه تعارض در مدیریت و انواع تعارض و اثربخشی سازمانی و مدل های آن
  • تحقیق شادکامی و عوامل موثر و نظریه های شادمانی و اصول چهارده گانه فوردایس و مدل ها و انواع تعارض کار – خانواده
  • تحقیق علل تعارضات ، منابع عمده تعارض، مزایا و فرآیند تعارضات زناشویی و نظریه عقلانی – عاطفی آلبرت الیس و ویلیام گلاسر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.