تحقیق تعارض در خانواده و مسئولیت پذیری و تمایز یافتگی و دیدگاه روان شناسان درباره آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تعارض در خانواده و مسئولیت پذیری و تمایز یافتگی  و دیدگاه روان شناسان درباره آن دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
تعریف تعارض    ۹
موضوع  تعارض در روابط مادر و دختر    ۱۲
راهایی بهبود روابط مادر و دختر    ۱۳
تعارض والد فرزندی – سرزنش مادر بر اساس باور های نادرست    ۱۵
نظریات تعارض    ۱۹
دیدگاه سنتی :    ۱۹
رویکرد روانپویشی    ۱۹
رویکرد چرخه زندگی    ۲۰
پژوهش های انجام شده در رابطه با تعارض    ۲۱
مسئولیت پذیری    ۲۲
مسئولیت پذیری تعریف و مفاهیم    ۲۴
مسئولیت پذیری از دیدگاه روان شناسان    ۲۶
دیدگاه آدلر و روانشناسی فردی:    ۲۶
دیدگاه پرز : گشتالت درمانی    ۲۷
دیدگاه گلاسر: واقعیت درمانی    ۲۹
دیدگاه فرانکل: وجود گرایان    ۳۰
عوامل موثر در رشد مسئولیت:    ۳۲
مسئولیت پذیری وخانواده    ۳۲
الگو برداری:    ۳۴
شیوه های تربیتی والدین و احساس مسئولیت:    ۳۴
پژوهش های انجام شده در رابطه با مسئولیت پذیری    ۳۶
خود متمایز سازی    ۳۷
اشکال تمایز یافتگی :    ۴۰
اجزای تمایز یافتگی    ۴۵
پژوهش های انجام شده در رابطه با تمایز یافتگی    ۵۰
منابع    ۵۲

منابع

رمضانی ، علی(۱۳۸۰)برسی میزان اثر بخشی آموزش مسئولیت پذری به شیوه گلاسر بر بحران هویت دانش آموزان دوره متوسطه .پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاور خانواده. دانشگاه اصفهان. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

زابلی ، پریسا(۱۳۸۳) سنجش سودمندی روش روان نمایشگری در بهبود مهارت های رفع تعارض دختران  با مادران دانش آموز سال اول دبیرستان منطقه ۲ تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه خاتم

گلادینگ ، ساموئل، خانواده درمانی  ، تاریخچه ، نظریه و کاربرد( ۱۳۸۲) ، ترجمه فرشاد بهاری و بهرامی و سوسن سیف و مصطفی تبریزی ، تهران : نشر تزکیه

گلدنبرگ ،ایرنه .گلدنبرگ،هربرت،خانواده در مانی.ترجمه حسین شاهی برواتی و همکاران( ۱۳۸۲)،تهران:انتشارات نشر روان

لطف آبادی، حسین(۱۳۶۹).جریان اجتماعی شدن و آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان .دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد

لطف آبادی، حسین(۱۳۸۰)نوجوانان و جوانان و خانواده آنان، چاپ اول . تهران:سازمان ملی جوانان

شیلینگ،لوئیس.(بی تا)نظریه مشاوره(دیدگاهای مشاوره)ترجمه خدیجه آرین،(۱۳۸۴) چاپ پنجم،تهران:انتشارات اطلاعات

علی آبادی ،علی(۱۳۸۲)مسئولیت پذیری عنصربنیادین در حیات علمی استاد مطهری،مقالات وبرسی ها،دفتر۷۴

غنی آبادی،خدیجه سادات(۱۳۷۸)پدرومادرعزیز:آیا به نقش حیاتی خود درشکل گیری شخصیت فرزندانتان اندیشیده اید؟ماهنامه آموزشی تربیتی پیوند،نیمه دوم،۱۳۷۸،شماره۲۴۵-۲۴۰

نعمتی،پری سیما(۱۳۸۷)تهیه و هنجاریابی آزمون مسئولیت پذیری دانش آموزان راهنمایی در دو بعدشخصی و اجتماعی.پایان نامه ارشد مشاوره. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

نعمتی،پری سیما(۱۳۸۲)برسی روانشناختی بزهکاری در کودکان ونوجوانان.پژوهش های عملی-انفرادی در روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور،مرکز تهران

Cohen ، Sandler (2007) Mother ،Daughter conflict: A New understanding.  Medicine Net .com. December 10

-Constantin, M, and Gushe ,G. V,(2003)Examining individualism Collectivism , and self – differentiation in African American college Women. Published in

Australian Journal of family Therapy –VOL 94-102

-Nichols, M. Schwartz ، R .C (1995) family therapy: Concepts and methods.(3rd  ED).Needham Heights ، MA : Allyn and Bacon.

-Over bey, Gail, Pollina, Leslee (2005) Generational differences in Deceived responsibility support: A study of adolescent females. Mothers , grandmothers – Journal of youth and ADC. VOL: 25 No 599-613

-Stenberg , L , Cauff  man , E(1996).Maturity of  judgment in adolescence .Psychosocial  factors in  adolescent  decision making Department of  Psychology، temple University ، Philadelphia.

مقدمه

ارتباط والدین و فرزندان از جمله موارد مهمی است که سالها نظر صاحب نظران و متخصصان تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است. خانواده نخستین پایگاهی است که پیوند بین کودک و محیط اطراف او را به وجود می آورد  و    مهم ترین محیط اجتماعی است که رشد و تکامل کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد.  کودک در خانواده پندارهای اولیه را درباره جهان فرا می گیرد ، از لحاظ جسمی و ذهنی  رشد می یابد ، شیوه سخن گفتن را می آموزد ، هنجارهای اساسی را یاد می گیرد و سر انجام نگرش ها ، اخلاق و….. شکل می گیرد و اجتماعی  می شود. تجارب اولیه کودک در خانواده ، سازنده شخصیت و رفتارهای وی در نوجوانی  است(هیبتی ،۱۳۸۱).

نوجوانی ، سنین بین ۱۲ تا ۱۸ سالگی را در بر گرفته ایم (کیم[۱] و دیگران ، ۲۰۰۲ ، به نقل از اختیاری ،۱۳۸۵). و به عنوان دوره انتقال و سازماندهی مجدد در روابط خانوادگی در نظر گرفته می شود(گروتی وانت ، کوپر ، ۱۹۸۶ ، استین برگ ، ۱۹۹۰ ، به نقل از آلیسون[۲] و دیگران ، ۲۰۰۴).

مشخصه این تغییرات انتقالی است که در اعمال قدرت یک جانبه والدین بر فرزندان رخ می دهد و به اعمال قدرتی دو جانبه منجر می شود که نوجوانان در فرایند تصمیم گیری سهیم می شوند و به میزان بیشتری روی رفتارهای شخصی شان اختیار دارند(یونیس و اسماله[۳] ،۱۹۸۵، به نقل از آلیسون و دیگران، ۲۰۰۴). این انتقال و مذاکره مجدد در خصوص اختیار و کنترل ، با دسته ای از تغییرات همبسته است(جسمی ، اجتماعی ، شناختی). تعریف مجدد خود یا انتقال هویت فردی که در این دوره اتفاق می افتد نتیجه این انتقالات در الگوی روابط خانواده با تعارض بین نوجوانان و والدینشان مرتبط است. تحقیقات از این ادعا حمایت می کنند که تعارض جزئی از روابط والدین – نوجوانان
است(لارسون[۴] ،۱۹۹۵ ، به نقل از آلیسون و دیگران ،۲۰۰۴). تحقیقات بر وجهه معمولی تعارض والدین – نوجوانان تمرکز کرده اند مواردی چون فراوانی و شدت آن ، ویژگی های تحولی دوران نوجوانی ، انواع موضوعات تعارض و پراکندگی آن در بین خانواده ها (باربر، ۱۹۹۴ ، منت مایر، ۱۹۸۳ ، سمتانا،[۵] ۱۹۸۹ ، به نقل از آلیسون و دیگران ،۲۰۰۴). با آغاز بلوغ ، نوجوانان و والدین در رابطه با یکدیگر ، فاصله بیشتری را تجربه می کنند و این فرایند کناره گیری متقابل است (میکوجی،[۶] ۱۹۹۸ ، ترجمه همتی، ۱۳۸۴).

برخلاف عقیده رایج رابطه بیشتر نوجوانان با والدین با خصومت و طرد همراه نیست؛ گرچه اختلافاتی به چشم   می خورد . از آنجا که نوجوانان نیاز دارند از نظر عاطفی و مالی مستقل از والدین باشند ، به یک هویت مستقل دست یابند و ارزشهای خود را حاکم سازند ، تعارض با والدین آغاز می گردد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که تضادها در روابطی پدیدار می شود که سابقه طولانی از کشمکش ها با هم داشته باشند. در اغلب موارد وجود پیوند های عاطفی صمیمانه ، تعارضات را تحت کنترل در آورده و احساسات مثبت را برقرار ی سازد(بیابانگرد ،۱۳۸۴). رشد در دوران بلوغ ، چرخه ای بی نظیر در زندگی انسان است. دختران در این دوره تغییرات فیزیکی ، شناختی عاطفی و اجتماعی زیادی را تجربه می کنند. ارتباط مادر با دختر از دوران طفولیت مادر شروع می شود. در بسیاری اوقات دوران طفولیت مادر ، تعیین کننده دوران طفولیت دخترش خواهد بود . مادر به دخترش می آموزد که درباره خود چه احساسی داشته باشد ، چگونه با موقعیت های تنش زا روبرو شود ، چگونه از زندگی اش لذت ببرد و بر ترس هایش غلبه کند(هریس و هریس[۷] ، ترجمه آرام نیا و حسینی ،۱۳۸۶). اختلافات بین والدین و نوجوانان در حدود ۱۴-۱۵ سالگی به نقطه اوج خود می رسد و بیشتر تعارضات در مورد مسائل جزئی نظیر سبک لباس پوشیدن ، مدل مو و نوع موسیقی ، رفتار جنسی ، مصرف مواد ، مسئولیت های خانوادگی و اجتماعی ، عادات مطالعه ، انتخاب دوست و…… باشد(بیابانگرد ،۱۳۸۴).

براساس یافته های پژوهشی سازمان ملی جوانان در طیف سنی ۱۸ تا ۲۹ سال نیمی از جوانان ما هویت محکم شغلی ندارند و بسیاری از آنان در درجات بسیار ضعیف مسئولیت پذیری قرار دارند (لطف آبادی ،۱۳۸۲). بر اساس نظر لوینسون رفتارهای ناشایست نوجوانان روبه افزایش است . وی علت را بی توجهی به مسئولیت شخصی وآموزش کمی می داند که والدین برای بهبود مهارتهای اجتمای دریافت می دارند(بازرگان و همکاران، ۱۳۸۳).

با توجه به ساختار سنی جوان کشور و حجم عظیم دانش آموزانی که  در سنین اوایل نوجوانی قرار دارند، همچنین اهمیت و ارزش کاهش تعارض با والدین و مسئولیت پذیری آنان لازم است جهت افزایش این مهارت ها و به دنبال آن کاهش مسائلی مانند(ناسازگاری ، تعارض با والدین و جامعه ، بیماری های روانی ) اقدام موثری صورت بگیرد.

تعریف تعارض

تعارض از نظر لغوی یعنی معترض یکدیگر شدن ، با هم اختلاف داشتن(فرهنگ عمید ،۱۳۶۰). تعارض عبارتند از عدم توافق و مخالفت دو فرد با یکدیگر ، ناسازگاری نظرات و اهداف رفتاری که در جهت مخالفت با دیگری صورت می گیرد و همچنین ستیزه‌ای بین افراد در اثر منافع ناهمسو و اختلاف در اهداف و ادراکات مختلف (رابینز[۱]،۱۹۹۱، به نقل از صمدی، ۱۳۸۰). تعارض فرایندی است که در آن فردی در می یابد شخص دیگری به طور منفی روی آن چیز که در تعقیب می کند تاثیر گذاشته است( وودمن[۲] و دیگران ،۱۹۹۵، به نقل از صمدی، ۱۳۸۰).

تعارضات محرکی برای ایجاد در روابط و ابراز هیجانات هستند که ممکن است در واقع موجب بهبودی در روابط میان والدین و نوجوانان شوند. تعارضات می تواند نشان دهد که شیوه های ارتباطی کنونی ناموثر هستند و به راهبرد های همیارانه و اثر بخش تر نیاز است. از این دیدگاه ، تعارضات فرصت های را برای نوجوانان جهت مذاکره مجدد در مورد رابطه انسان فراهم می کند .بنابراین می توان تعارض والدین و نوجوانان را یک جز طبیعی از فرایند رشد ، یک عامل تسهیل گر رشد روانی ، ایجاد هویت و مسئولیت پذیری و…… ، قلمداد کرد . تعارض بخش گریز ناپذیر روابط انسانی است و هرچه روابط صمیمانه تر باشد تعارض بیشتری  محصول آن خواهد بود. (وودمن[۳] و دیگران ،۱۹۹۵، به نقل از صمدی، ۱۳۸۰).

تصور کلی بر این است که تعارض پیامد های منفی بر فرد یا سازمان  دارد. مثلا خود را در یک موقعیت تعارض شدید تصور کرده و حالت ذهنی خود را آزمایش کنید شما در این وضعیت عصبی ، نا آرام و شدیدا مضطرب هستید و     نمی توانید روی کار خود تمرکز داشته باشید ، وعملکرد شما زیانبار است. تصمیم های اتخاذ شده ممکن است نا مناسب باشد. بنابراین تعارض ها می تواند به کارآیی فرد آسیب برساند. برخی پیامد های تعارض مصرف الکل ، مواد مخدر ، کم خوری یا پر خوری ، رفتار پرخاشگرانه یا اطاعت بیش از حد ، و……. باشد.

[۱]-Robiens

[۲]-Vodman

[۳]-Vodman

[۱]-Kemm

[۲]-Grote vant , Cooper , Steinberg and Allison

[۳]-Youniss and Smaller

[۴]-Laursen

[۵]-Barber , Monte mayor , Smetana

[۶]-Micucci

[۷]-Harres

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعارضات والد- نوجوانی وراه های دلگرمی در بهبود روابط
  • تحقیق هوش معنوی و تعارض، مفهوم و مدل های آن
  • تحقیق جایگاه تعارض در مدیریت و انواع تعارض و اثربخشی سازمانی و مدل های آن
  • تحقیق شادکامی و عوامل موثر و نظریه های شادمانی و اصول چهارده گانه فوردایس و مدل ها و انواع تعارض کار – خانواده
  • تحقیق علل تعارضات ، منابع عمده تعارض، مزایا و فرآیند تعارضات زناشویی و نظریه عقلانی – عاطفی آلبرت الیس و ویلیام گلاسر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.