تحقیق هوش معنوی و تعارض، مفهوم و مدل های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هوش معنوی و تعارض، مفهوم  و مدل های آن دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه    ۵
۲-۲-۱- هوش معنوی    ۹
۲-۲-۱-۱- تعاریف هوش معنوی    ۱۲
۲-۲-۱-۲- مدل‌های هوش معنوی    ۲۰
۲-۲-۱-۲-۱- مدل وگان    ۲۰
۲-۲-۱-۲-۲- مدل بروس لیچفیلد    ۲۱
۲-۲-۱-۲- ۳- مدل ایمونز    ۲۱
۲-۲-۱-۲-۴- مدل کینگ    ۲۲
۲-۲-۱-۳- کاربرد هوش معنوی در محیط کار:    ۲۶
۲-۲-۱-۴- هوش معنوی مبتنی بر آموزه های اسلامی:    ۲۸
۲-۲-۱-۵- معنویت، هوش معنوی:    ۲۹
۲-۲-۱-۶- معنویت و سازمان:    ۳۰
۲-۲-۱-۷- معنویت اسلامی:    ۳۱
۲-۲-۱-۸- معنویت اسلامی در سازمان و نتایج آن:    ۳۲
۲-۲-۲- مفهوم تعارض:    ۳۲
۲-۲-۲-۱- جایگاه تعارض در مدیریت:    ۳۴
۲-۲-۲-۲-تعارض سازنده در برابر تعارض مخرب:    ۳۶
۲-۲-۲-۳- انواع تعارض    ۳۷
۲-۲-۲-۴- سطوح تعارض    ۳۹
۲-۲-۲-۵- انواع تعارض درونگروهی    ۴۳
۲-۲-۲-۶-تعارض سرد و گرم    ۴۴
۲-۲-۲-۷- مدل‌های تعارض    ۴۵
۲-۲-۲-۸- دلایل بروز تعارض    ۵۰
۲-۳- بررسی پیشینه تحقیق    ۵۴
۲-۴- جمع بندی و نتیجه گیری    ۶۲
منابع ومآخذ    ۶۴

منابع

فرهنگی، علی اکبر؛ فتاحی، مهدی؛ واثق، بهاره و نرگسیان، عباس(۱۳۸۸). هوش پیش بینی کننده رهبری تحول آفرین: بررسی روابط میان هوش معنوی، هوش عاطفی و رهبری تحول آفرین. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهارم، (۱۵)، ۵۷-۳۱٫

کرامتی،محمدرضا؛ روشن، مریم (۱۳۸۴). رابطه خویشتن شناسی مدیران مدارس با ترفندهای آنان در مدیریت تعارض. مجله اندیشه نوین تربیتی، ۴، صص:۳۵-۴۸٫

کاظم پور، مهرداد (۱۳۸۴). مقاله مدیریت تعارض، ماهنامه راهکار مدیریت.

کلگ، استوارت آر. (۱۳۷۹). چارچوب­های قدرت، ترجمه مصطفی یونسی، تهران، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.

جهاندیده کاظم پور مهرداد . (۱۳۸۴). مدیریت تعارض ، روزنامه همشهری، شماره ۳۷۲۵٫

خوارزمی، تاج الدین حسین (۱۳۷۷). شرح فصوص الحکم، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم.

رابینز، استیفن ( ۱۳۸۴ ). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش­های بازرگانی.

رابینز، استیفن ( ۱۳۸۷ ). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسیان، اعرابی سید محمد.

رجایی ، علیرضا ، بیاضی ، محمد حسین ، حبیبی پور ، حمید  (۱۳۸۷). بررسی رابطه بین باورهای اساسی دینی ­با بحران ­هویت ­و سلامت­ روان­ در جوانان. فصلنامه­ روانشناسان­ ایرانی.

رجایی ، علیرضا. (۱۳۸۹). هوش معنوی: دیدگاه‌ها و چالش‌ها، پژوهش نامه تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدتربت­جام، شماره۲۲ صص:۴۴–۲۲٫

رضائیان ، علی، (۱۳۸۰). مقاله مدیریت تعارض، مجله صادق ، دانشگاه امام صادق.

مشبکی، علی اصغر (۱۳۸۰). مدیریت رفتار سازمانی، چاپ دوم، انتشارات ترمه.

مقیمی، سید محمد (۱۳۸۶). سازمان و مدیریت رویکرد پژوهشی، تهران: انتشارات ترمه.

    MirShamsi F.(2009). Relationship between intelligence and spiritual quality of life for Technical Students – Engineering Azad University of Yazd in the public and the academic year 1387-1388 [dissertation]. Tehran: AllamehTabatabaie University modiriat.Vol,8. Pp:27-31.Persian.

Amram, Y. (2009). The contribution of emotional & spiritual intelligences to effective business leadership. Unpublished doctoral dissertation, Institute of Transpersonal Psychology, Palo Alto, CA.

Ashmos D, Duchon D. (2000). Spirituality at work: A conceptualization and measure. J Manag Inq.;Vol, 9(2). Pp:134-45.

۲-۱-مقدمه

معنویت[۱] امری همگانی است و همانند هیجان، درجات و جلوه‌های مختلفی دارد؛ ممکن است هشیار یا ناهشیار، رشدیافته یا غیر رشدیافته، سالم یا بیمارگونه، ساده یا پیچیده و مفید یا خطرناک باشد (وگان[۲]، ۲۰۰۲). ایمونز[۳] تلاش کرد معنویت را بر اساس تعریف گاردنر[۴] از هوش، در چارچوب هوش مطرح نماید. وی معتقد است معنویت می‌تواند شکلی از هوش تلقی شود؛ زیرا عملکرد و سازگاری فرد (مثلاً سلامتی بیشتر) را پیش­بینی می‌کند و قابلیت‌هایی را مطرح می‌کند که افراد را قادر می‌سازد به حل مسائل بپردازند و به اهدافشان دسترسی داشته باشد. هر چند که تحقیقات زیادی در حیطه رشد و تحول هوش معنوی[۵] صورت نگرفته است و نیازمند تحقیقات تجربی ـ کیفی است، ولی می‌توان گفت که استعداد این هوش در افراد مختلف، متفاوت است و در اثر برخورد با محیط‌های غنی که سؤالات معنوی را بر می‌انگیزاند، به تدریج تحول یافته و شکل می‌گیرد.

به نظر می‌رسد هوش معنوی از روابط فیزیکی و شناختی فرد با محیط پیرامون خود فراتر رفته و وارد حیطه شهودی و متعالی دیدگاه فرد به زندگی خود می‌گردد. این دیدگاه شامل همۀ رویدادها و تجارب فرد می‌شود که تحت تأثیر یک نگاه کلی قرار گرفته‌اند. فرد می‌تواند از این هوش برای چارچوب‌دهی و تفسیر مجدد تجارب خود بهره گیرد. این فرایند قادر است از لحاظ پدیدارشناختی به رویدادها و تجارب فرد معنا و ارزش شخصی بیشتری  بدهد (نازل[۶]، ۲۰۰۴). هوش معنوی برای حل مشکلات و مسائل مربوط به معنای زندگی و ارزش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد (ویگلزورث[۷]،  ۲۰۰۴ به نقل از: سهرابی، ۱۳۸۵). ایمونز (۲۰۰۰) هوش معنوی را شامل پنج مؤلفه می‌داند که یکی از آن‌ها، توانایی برای سود بردن از منابع معنوی برای حل مسأله است. بسیاری از افراد در معنا بخشیدن به پدیده‌های مختلف زندگی که ممکن است برای آنان سخت و دشوار باشد از باورهای دینی سود می‌برند و این مسأله می‌تواند تا حد زیادی به سازگاری آنان کمک کند .

شواهد نشان می‌دهند که تمرین‌های معنوی افزایش دهنده آگاهی و بینش نسبت به سطوح چندگانه هوشیاری (تعمق) هستند و بر عملکرد افراد تأثیر مثبتی دارند. وارنر[۸] در پژوهش خود با اندازه­گیری میزان توجه و اجرای آزمون انعطاف شناختی در دو گروه آزمایشی و کنترل، نشان داد که تعمق (انجام تمرین‌های فکرکردن)، رشد ذهنی را به شکل مثبتی تحت تأثیر قرار می‌دهد. کرانسون و همکاران[۹] نیز نشان دادند که تمرین‌های تیمی در یک دوره دو ساله باعث بهبود نمره هوشبهر، توانایی یادگیری و زمان واکنش در گروه آزمایشی شده است (آمرام[۱۰]، ۲۰۰۵). هوش معنوی سازه‌های معنویت و هوش را درون یک سازه ترکیب می‌کند و به اعتقاد کینگ[۱۱] راهبرد‌های مقابله و تکنیک‌های حل مشکل با استفاده از معنویت در واقع کاربردهای سازگارانه هوش معنوی هستند. این ویژگی، در واقع میانجی­گری تأثیرات معنویت و ترکیبی از معنویت و هوش است (معلمی و همکاران، ۱۳۸۹). هوش معنوی چیزی بیش از توانایی ذهنی فرد است و فرد را به ماوراء فرد مرتبط می‌کند. علاوه بر این، هوش معنوی فراتر از رشد روانشناختی متعارف است، بدین جهت خودآگاهی شامل آگاهی از رابطه با موجود متعالی، افراد دیگر، زمین و همه موجودات می‌شود. هوش معنوی، ذهن را روشن و روان انسان را با بستر زیربنایی وجود مرتبط می‌سازد(وگان[۱۲]،۲۰۰۳).

همه این امور دال بر اهمیت معنویت در سازمان می­باشد. پرداختن به هوش معنوی از جنبه‌های متعدد و متفاوتی حائز اهمیت است. هوش معنوی مجموعه‌ای از ظرفیت‌های روانی سازگارانه که مبتنی بر جنبه­های غیر مادی و معنوی واقعیت هستند، تعریف شده است. این مفهوم و سایر مفاهیم مرتبط با معنویت امروزه در دنیا مورد اقبال بیش از پیش روانشناسان قرار گرفته است.

تعارض و تضاد یک نزاع، مشاجره یا تقابل نیروهای موجود بین نیازهای اولیه و نیازهای معنوی، مذهبی و منظرهای اخلاقی و از طرف دیگر، ناسازگاری طرز فکر و تصورات بین دو نفر یا بیشتر را توضیح می‌دهد، بسیاری از مدیران تضاد را در سازمان اجتناب ‎ناپذیر می‌دانند و معتقد هستند که نمی‎توان از ایجاد آن جلوگیری کرد، اما می‎توان آن را به حداقل رساند. برای حل تعارض‌ها، راهبردهای متفاوتی به کار گرفته می‌شود. تحقیق‌های بسیاری هوش را در حل تعارض­ها مهم داشته است (رضائیان،۱۳۸۰). تعارض، جزئی طبیعی و عادی از زندگی روزمره ما و واقعیتی است که بشر در طول تاریخ با آن آشنا بوده ولی متأسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح، بیشتر به ستیزه جویی و دشمنی مبدل شده است. لذا امروز، افراد پیشینه ناخوشایندی از آن دارند و به تعارض به عنوان یک پدیده منفی نگاه می‌کنند (مؤسسه آلند ایسلندپیس[۱۳]،۲۰۰۲).

تعارض‌[۱۴] جزئی‌ طبیعی‌ و عادی‌ از زندگی‌ روزمره‌ ما می باشد و واقعیتی‌ است‌ که‌ بشر در طول‌ تاریخ‌ با آن‌ آشنا بوده‌ ولی‌ متأسفانه‌ به‌ دلیل‌ عدم‌ مدیریت‌ صحیح‌، بیشتر به‌ ستیزه‌ جویی‌ و دشمنی‌ مبدل‌ شده‌ است‌. لذا امروزه افراد پیشینه‌ ناخوشایندی‌ از آن‌ دارند و به‌ تعارض‌ به‌ عنوان‌ یک‌ پدیده‌ منفی‌ نگاه‌ می‌کنند (موسسه‌ آلند ایسلند پیس‌، ۲۰۰۲). تعارض‌ زمانی‌ رخ‌ می‌دهد که‌ دو یا چند نفر از افراد در مقابل‌ یکدیگر قرار بگیرند زیرا نیازها، خواسته‌ها، اهداف‌ و ارزش‌های‌ آن‌ها متفاوت‌ است‌ (تومی[۱۵]‌، ۱۹۹۹). به‌ عبارت‌ دیگر، تعارض‌ فرایندی ‌است‌ که‌ در آن‌ فردی‌ در می‌یابد که‌ شخص‌ دیگری ‌به‌ طور منفی‌ روی‌ آن‌ چیزی‌ که‌ او تعقیب‌ می‌کند تأثیر گذاشته‌ است‌ (وودمن‌‌[۱۶]، ۱۹۹۵).

تعارض‌ تقریباً همیشه‌ با احساس‌ عصبانیت‌، درماندگی‌، رنج‌، اضطراب‌ یا ترس‌ همراه‌ است‌. در حالی‌ که‌ تعارض‌ و برداشت‌ ما از آن‌ به‌ سوی ‌تصویر منفی‌ گرایش‌ دارد، اما تعارض‌ لزوماً امری‌ منفی‌ نیست‌ و این‌ یک نکته­ی ­است‌، برای‌ مدیریت‌ تعارض‌‌ که‌ بر پیامدهای‌ آن‌ اثر می‌گذارد (بخش کشاورزی ایالات متحده‌[۱۷]، ۲۰۰۲). نکته‌ مهم‌ در این‌جا این‌ است‌ که‌ هر چند تعارض‌ امری‌ اجتناب‌ناپذیر است‌ و به‌ دلیل‌ متفاوت‌ بودن‌ اهداف‌، ارزش‌ها و عقاید افراد درگیر به‌ وجود می‌آید، ولی‌ می‌توان‌ آن‌ را هدایت‌ و به‌ حداقل‌ رساند و حل‌ کرد (ارفورت[۱۸]‌، ۲۰۰۲). مدیریت اصولی تعارض، تضادهای سازمانی را در راستای اهداف سازمانی قرار می‌دهد و با بکارگیری شیوه‌های مناسب از جنبه‌های منفی آن می‌کاهد. مدیران آشنا با این زمینه می‌توانند ماهیت، ویژگی‌ها و موقعیت تعارض‌های مختلف را شناسایی کنند، و از شرایط و علل بروز تعارض‌های زیان آور جلوگیری کنند، شیوه مناسب برای حل و کنترل تعارض را برگزینند، اختلاف نظرها را به مسیر سازنده و خلاق سوق دهند و با درک و آگاهی لازم و با نگرش مناسب و عملکرد آگاهانه خود، بازدهی و بهره­وری سازمان را افزایش دهند. حتی برخی معتقدند که دانش این‌که چگونه تعارضات خود را مدیریت کنید به اندازه اینکه بدانید چگونه بخوانید، بنویسید و صحبت کنید مهم است (موسسه آلند آیلند پیس،۲۰۰۲). مدیریت تعارض، فرایند برنامه ریزی است برای پرهیز از تعارض در جایی که امکان بروز آن وجود دارد و سازماندهی آن برای حل تعارض، جایی که رخ می‌دهد (اسلوکام[۱۹]،۲۰۰۲). مدیریت تعارض شیوه‌ای است که تعارض‌های سازمانی را در خدمت اهداف سازمان قرار می‌دهد و از جنبه غیر کارکردی آن می‌کاهد و به جنبه‌های کارکردی آن می‌افزاید (جونز[۲۰]، ۲۰۰۰). به عبارت دیگر مدیریت تعارض، عمل شناسایی و اداره تعارض با یک شیوه معقول، عادلانه و کاراست (بخش کشاورزی ایالات متحده، ۲۰۰۲).

۲-۲-۱- هوش معنوی

 در ترجمه‌های لاتین” شخص معنوی”به کسی گفته می‌شود که زندگی او را روح القدس نظم می‌بخشد، یا تحت تأثیر قرار می‌دهد. واژه معنویت حداقل از اوایل قرن پنجم بکار می رفته و مدت طولانی همین معنای ناشی ازکتاب مقدس را حفظ کرده است. از آغاز سده دوازدهم، این واژه آرام آرام معانی ضمنی با کارکرد واقعی روانی به خود گرفت که در مقابل جسمانیت یا مادیت قرار داشت. آن‌چه از بررسی تعریف صاحبنظرانی همچون گاردنر، هیلگارد، وکسلر و … از هوش بر­ می‌آید، آن است که همگی “هوش” را قابلیت بهره‌گیری از نرم افزارهای وجودی تعریف می‌کنند. روانشناسان در ابتدا با تعریف هوش هیجانی سعی کردند مفهوم هوش شناختی را گسترش دهند. سپس با افزودن انواع جدیدی از هوش با عنوان “هوش معنوی” و “هوش وجودی[۲۱]” که متوجه مفاهیمی نظیر مرگ و زندگی است، سعی در تکمیل تعریف خود نمودند ( عبدالله زاده و همکاران، ۱۳۸۸).

[۱] -Spirituality

[۲]-Vegan

[۳] -Emonz

[۴] -Gardner

[۵]-Spiritual intelligence

[۶] -Nazel

[۷]-Wigglesworth

[۸]-Warner

[۹]-Cranson et al

[۱۰] -Amram

[۱۱] -King

[۱۲]-Wagon

[۱۳]-Aland Island Institute

[۱۴]-Conflict

[۱۵]-Tomi

[۱۶]-Woodman

[۱۷]-United States Department of Agriculture (USDA)

[۱۸]-Erfurt

[۱۹]-Eslocum

[۲۰]-Johns

[۲۱]– Existential intelligence

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هوش معنوی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی و ابعاد و مولفه های آن
  • تحقیق تعارضات والد- نوجوانی وراه های دلگرمی در بهبود روابط
  • تحقیق تعارض در خانواده و مسئولیت پذیری و تمایز یافتگی و دیدگاه روان شناسان درباره آن
  • تحقیق رضایت شغلی، هوش معنوی و تعهد سازمانی و مفهوم و ابعاد و نظریه های آن
  • تحقیق جایگاه تعارض در مدیریت و انواع تعارض و اثربخشی سازمانی و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.