تحقیق رضایت شغلی، هوش معنوی و تعهد سازمانی و مفهوم و ابعاد و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رضایت شغلی، هوش معنوی و تعهد سازمانی و مفهوم و ابعاد و نظریه های آن دارای ۷۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
بخش اول: رضایت شغلی    ۸
۲-۱-۱- تعریف رضایت شغلی :    ۸
۲-۱-۲-  تاریخچه رضایت شغلی:    ۸
۲-۱-۳-  رضایت شغلی و ابعاد آن :    ۹
۲-۱-۴- انواع رضایت شغلی:    ۱۰
۲-۱-۵- نظریه های زیربنایی رضایت شغلی : (هومن ، ۱۳۸۱ ،۳۴-۱۱)    ۱۱
۲-۱-۵-۱- نظریه های ریز مدل(لاوسن وشن) :    ۱۳
۲-۱-۵-۱-۱-  نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو :    ۱۳
۲-۱-۵-۱-۲-  نظریه آلدرفر :    ۱۳
۲-۱-۵-۱-۳- نظریه نیازهای آموخته شده مک کله لند :    ۱۴
۲-۱-۵-۱-۴- نظریه برابری و انتظار :    ۱۴
۲-۱-۵-۲-  نظریه های درشت مدل (لاوسن وشن):    ۱۶
۲-۱-۵-۲-۱- نظریه دو عاملی هرزبرگ  :    ۱۶
۲-۱-۵-۲-۲-  نظریه طرح هدف :    ۱۷
۲-۱-۵-۲-۳- نظریه رضایت و بهره وری :    ۱۸
۲-۱-۶- نظریه های رضایت شغلی :    ۱۸
۲-۱-۶-۱-  نظریه ارزش :    ۱۸
۲-۱-۶-۲- نظریه هالند :    ۱۹
۲-۱-۶-۳- نظریه بریل :    ۱۹
۲-۱-۶-۴- نظریه نقشی :    ۱۹
۲-۱-۶-۵- نظریه شغلی کوک و راک    ۲۰
۲-۱-۷- رضایت شغلی و انگیزش :    ۲۲
۲-۱-۸- عوامل مؤثر بر رضایت شغلی :    ۲۳
۲-۱-۸-۱- عوامل شغلی:    ۲۳
بخش دوم:تعهد سازمانی    ۲۵
۲-۲-۱ تعهد    ۲۵
۲-۲-۲ انواع تعهد    ۲۶
۲-۲-۲-۱ تعهد نسبت به مشتری    ۲۶
۲-۲-۲ -۲تعهد  نسبت به سازمان    ۲۷
۲-۲-۲-۲- ۱خوشنام کردن سازمان    ۲۷
۲-۲-۲-۲- ۲حمایت از مدیریت رده بالا    ۲۷
۲-۲-۲-۲-۳- عمل کردن براساس ارزشهای سازمان    ۲۷
۲-۲-۲-۳- تعهد نسب به خود    ۲۸
۲-۲-۲-۴- تعهد  نسبت به افراد و گروه کاری    ۲۸
۲-۲-۲-۵- تعهد نسبت به کار و وظیفه ( تکلیف )    ۲۸
۲-۲-۳- مفهوم تعهد سازمانی    ۲۹
۲-۲-۴- تعاریف  تعهد سازمانی    ۳۰
۲-۲-۵-دیدگاههای نوین درباره تعهد سازمانی    ۳۴
۲-۲-۵-۱- دیدگاهایی در مورد کانونهای تعهد سازمانی    ۳۴
۲-۲-۵-۲- تعهد سازمانی مفهوم یک بعدی یا چند بعدی    ۳۵
۲-۲-۵-۳- الگوهای چند بعدی    ۳۶
۲-۲-۶- عوامل موثر بر تعهد سازمانی    ۳۸
۲-۲-۶-۱- ویژگی های شخصی موثر بر تعهد سازمانی    ۳۸
۲-۲-۶-۲ – خصوصیات شغلی و تعهد سازمانی    ۳۹
۲-۲-۶-۳- تاثیر روابط گروهی و رابطه با رهبر بر تعهد سازمانی    ۳۹
۲-۲-۶-۴- ویژگی های سازمان وتعهد سازمانی    ۴۰
۲-۲-۶-۵- وضعیت نقش وتعهد سازمانی    ۴۰
۲-۲-۷- اجزای تعهد سازمانی    ۴۱
۲-۲-۸- نتایج و پیامدهای تعهد سازمانی    ۴۲
۲-۲-۸-۱- تعهد کم یا ضعیف    ۴۲
۲-۲-۸-۲- تعهد متوسط:    ۴۴
۲-۲-۸-۳- تعهد زیاد:    ۴۵
۲-۲-۹- شیوه های تقویت تعهد کارکنان در سازمان    ۴۷
هوش معنوی و تعهد سازمانی    ۴۹
۲-۲-۱۰-ارتباط بین هوش معنوی وتعهد سازمانی    ۴۹
بخش سوم : هوش معنوی    ۵۰
معنویت    ۵۰
۲-۳-۱- تعریف هوش معنوی    ۵۲
۲-۳-۲ -تاریخچه هوش معنوی    ۵۴
۲-۳-۳- هوش معنوی و هوش شناختی    ۵۸
۲-۳-۴- هوش معنوی و مفهوم شخصیت    ۵۹
۲-۳-۵ هوش معنوی و مفهوم توانایی ذهنی    ۶۲
۲-۳-۶- مفهوم هوش معنوی    ۶۳
۲-۳-۷- ابعاد هوش معنوی    ۶۳
نظریه آمرام در مورد هوش معنوی:    ۶۴
سوابق و پیشینه تحقیق:    ۶۶
الف ) سوابق تحقیق در ایران    ۶۶
ب ) سوابق تحقیق در خارج ازکشور    ۶۸
منابع:    ۷۰

 منابع

سهرابی، کیومرث (۱۳۸۳)«بررسی عوامل موثر بر میزان تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت  اجرایی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات ،  دانشکده مدیریت  و اقتصاد.

سیاروچی، ژوزف، فورگاس، مایر، جان،(۱۳۸۴) «هوش معنوی در زندگی روزمره»، اصغر نوری امام زاده ای ، حبیب اله نصیری، اصفهان، انتشارات نوشته، چاپ دوم، تهران.

شریفی درآمدی، پرویز(۱۳۸۶) «هوش هیجانی و معنویت»، انتشارات سپاهان ، چاپ اول، مدیریت در آموزش و پرورش سال هشتم شماره ۳۲٫

شیعه ، زهرا(۱۳۸۱) «بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و  رضایت شغلی مدیران و کتابداران کتابخانه های عمومی شهر تهران در سال ۱۳۸۱»، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزش ، دانشگاه تربیت  معلم.

عابدی، حسن؛ مرادی، محمد(۱۳۸۴): بررسی رابطه بین هوش عاطفی و رهبری تحول آفرین، دانش مدیریت ، شماره ۷٫

فرهنگی، علی اکبر ،حسین زاده ، حسین (۱۳۸۴) «دیدگاههای نوین درباره تعهد سازمانی» تدبیر، شماره ۱۵۷، خرداد .

فرهنگی علی اکبر، صفرزاده ، حسین (۱۳۸۵) «روشهای تحقیق در علوم انسانی با نگرشی بر پایان نامه نویسی »، تهران، انتشارات پیام پویا.

کاشانی، مجتبی، (۱۳۸۲): نقش دل در مدیریت، سازمان مدیریت صنعتی، تهران.

گلمن، دانیل، ترجمه نسرین پارسا (۱۳۸۰): هوش هیجانی، نشر رشد، تهران.

Scot,D,Camp.PHD.(2004).Assessing the effects of organizational commitment and job satisfaction on turnover appears in the prison , journal , vol . 74,No,3,pp:14-17

G.W,&Barunstein.j.C.(2001).The role of personal work goals in newcomers job satisfaction and organizational commitment:A longitudinal analysis.journal of Applied psychology 86(5),1034-1042

Mayer,j.D,Salovey ,P(1997).what is emotional intelligence?in Emotional development and emotional  intelligence: Emotional omplications, salovey,p,stuyter Dj(ed).Basic:New York:3-34

Mayer,j.D,caruso ,D.R Salovey  ,P(1999). Emotional  intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence 27,267-298

 مقدمه

ازجمله عواملی که در بقای سازمان ها مورد توجه مدیران و مسئولین قرار می گیرد ، عامل نیروی انسانی است . از دیدگاه کلی ، موفقیت هرسازمان  بستگی به تلاش و رضایت شغلی کارکنان آن سازمان دارد(ایران نژاد ودیگران ،۱۳۸۸). رضایت شغلی در ساده ترین تعریف عبارت است از احساس عاطفی مثبتی که درنتیجه انجام کار در فرد ایجاد می شود. به عبارت دیگر رضایت شغلی احساسات و نگرش های مثبتی است که افراد به شغل خود دارند . اگر افراد از شغل خود راضی باشند ، این وضعیت موجب می شود با انگیزه و علاقه بیشتری به انجام وظایف خود همت گمارند . لذا بسیاری از محققان معتقدند رضایت شغلی به شدت با عوامل روانی ارتباط دارد (مهدوی،۱۳۸۹) .

سازمان هایی که بتوانند عوامل موثر بر افزایش رضایت شغلی را بشناسند ، با به کارگیری   سیاست ها و روشهای مطمئن موجب بالا رفتن کیفیت و کمیت کارپرسنل خود شده و درنهایت منجر به افزایش کارایی، بهره وری و موفقیت های شغلی خواهند شد(مقیمی،۱۳۸۷).

مفهوم رضایت شغلی ، موضوعی مهم و با ارزش در مدیریت منابع انسانی به شمار می رود. رضایت شغلی مجموعه احساس هایی است که هرفرد در مورد شغل خود دارد.  زوهار و مارشال(۲۰۱۰) به این نتیجه رسیدند که ویژگی های شغلی  مانند فشارهای زمانی ، اهمیت کار ، خود مختاری ، روشنی و تنوع کارها  و ویژگی های  فردی مانند راه های مقابله ، حمایت اجتماعی  و تجربه کاری  بر رضایت شغلی کارکنان تاثیر می گذارد. علاوه بر این مانوس  (۲۰۰۰) اعتقاد دارد که عامل معنویت و برخورداری از هوش معنوی می تواند به طور مستقیم بر رضایت شغلی کارکنان تاثیر بگذارد. با استفاده از هوش معنوی به حل مشکلات با توجه به جایگاه، معنا و ارزش آن مشکلات می پردازیم. هوشی که قادریم توسط آن به کارها و فعالیت هایمان معنا و مفهوم بخشیده و با استفاده از آن بر معنای عملکردمان آگاه شویم و دریابیم که کدامیک از اعمال و رفتارهایمان از اعتبار بیشتری برخوردارند و کدام مسیر در زندگی مان بالاتر و عالی تر است تا آن را الگو و اسوه زندگی خود سازیم. هوش معنوی مفاهیم معنویت و هوش را درون یک سازه جدید ترکیب می کند و به انسان این فرصت را می دهد که در مقابل واقعیت های مادی ومعنوی حساس باشد و تعالی را هر روز در لابه لای اشیاء، مکان ها، ارتباطات و نقش ها دنبال کند.( فاراد ، ۲۰۰۴)

عامل هوش معنوی می تواند موجب ارتقای رضایت شغلی کارکنان گردد. علاوه بر این جنیا و پورهویت (۲۰۰۶)  معتقدند هوش معنوی  می تواند موجب افزایش  تعهد سازمانی کارکنان نیز گردد. تعهد سازمانی عبارت از نگرش‌های مثبت یا منفی افراد نسبت به کل سازمان (نه شغل ) است که در آن مشغول به کارند. در تعهد سازمانی شخص نسبت به سازمان احساس وفاداری قوی دارد و از طریق آن سازمان خود را مورد شناسایی قرار می دهد(می یر ، ۲۰۰۰)

به اعتقاد زوها و مارشال (۲۰۱۰) برخورداری از تعهد سازمانی بالا می تواند موجب موجب نظم در کار گردد و به کارکنان فرصت دهد که با علاقه مندی بیشتری به خدمات خود به مراجعان بپردازند. این موضوع خود می تواند سبب افزایش سطح رضایت مدیران از کارکرد و عملکرد کارکنان گردد.  در واقع رضایت از پرسنل تابعی از عوامل و فاکتورهای مختلف است که می توان از ان جمله به رضایت از کارکرد ، رفتار و اخلاق ، نظم ، همکاری با پرسنل ، دقت در کار و نظایر ان در میان کارکنان اشاره نمود. شرکت دارو پخش به دلیل گستردگی کار و تنوع محصولات و نیز تعداد کارکنان  بزرگ ترین واحد تولیدی دارو در کشور به شمار می رود. نظر به اینکه داروها در تامین سلامت بیماران جامعه نقش ممتازی دارند لذا بایستی سعی شود تا این داروها به شیوه ای صحیح و با کیفیت تولید گردد. تولید با کیفیت در یک واحد صنعتی مرهون و مدیون انگیزش و تعهد سازمانی و رضایت شغلی بالای کارکنان ان مجموعه به شمار می رود. لذا اگر شرکت دارو پخش بتواند برخوردار ازکارکنانی گردد که دارای روحیه کار و تلاش بالایی بوده واز رضایت شغلی بالایی برخوردار باشند ، می توان امیدوار بود که محصولات تولیدی نیز از دره بالایی از کیفیت برخوردار باشند. در این میان احساسات معنوی و نگرشهای مذهبی کارکنان بر این موضوع تاثیر گذار می باشند. با توجه به  این مهم لازم است تادر قالب تحقیقی علمی و منسجم به بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران پرداخته شود.دراین تحقیق به بررسی رابطه بین هوش معنوی رضایت شغلی وتعهدسازمانی درمیان کارکنان شرکت داروپخش پرداخته می شود.

 بخش اول: رضایت شغلی

۲-۱-۱- تعریف رضایت شغلی :

رضایت شغلی یا خشنودی شغلی: عبارت است از نگرش نسبت به شغل خویش به نحوی که شخص با علاقه و روحیه بالا به انجام شغل خود بپردازد. (کونتز، ۱۹۸۸، ۸۵)

«اسمیت» معتقد است رضایت شغلی گستره ای است که در آن محیط کاری تقاضاهای فرد را برآورده می کند. تعاریف متعددی از رضایت شغلی بیان گردیده است، از نظر «رابینز» رضایت شغلی به نگرش کلی فرد درباره شغلش اطلاق می شود. کسی که رضایت از شغلش در سطح بالایی است نسبت به کارش نگرش مثبتی دارد ولی کسی از کارش ناراضی است نگرش او به کارش منفی است. (رابینز، ۱۳۷۳، ۲۲۶- ۲۶۵)

رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرش های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند وقتی که یک شخص می گوید دارای رضایت شغلی بالایی است این بدان معنی است که او واقعاً شغلش را دوست دارد، احساسات خوبی درباره کارش دارد و برای شغلش ارزش زیادی قائل است. (مقیمی، ۱۳۷۷، ۳۸۳)

 ۲-۱-۲-  تاریخچه رضایت شغلی:

مطالعات رسمی رضایت شغلی تا مطالعات هاثورن در اوایل سال‌های ۱۹۳۰ شروع نشده بود. لکن قبل از این مطالعات، مدیران علمی به طور ضمنی رضایت شغلی را در ارتباط با خستگی کارگران تشخیص داده بودند.

از سال‌های ۱۹۳۰ تاکنون رضایت شغلی به طور وسیعی مورد مطالعه واقع شده است. به طوری که ادوین لاک تخمین می‌زند که تا سال ۱۹۷۲ حداقل ۳۳۳۵۰ مقاله در این خصوص به چاپ رسیده است. به علاوه هر سال بیش از صد مقاله به این تعداد اضافه می‌شود. چرا رضایت شغلی اینقدر مورد توجه است؟

در اصل رضایت شغلی به آن دلیل اهمیت پیدا کرد که طرفداران اولیه رویکرد روابط انسانی تئوریسین‌ها و مدیران را قانع کردند که کارگر خوشحال کارگری سودآور است.

تلاش کلاسیک برای تعریف رضایت شغلی توسط رابرت هاپاک انجام شده است. وی رضایت شغلی را به عنوان ترکیبی از موارد روانشناختی، فیزیولوژیکی و محیطی تعریف کرد که باعث می‌شود شخص اظهار نماید که «من از شغل خود رضایت دارم».

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و عوامل کارآفرینی سازمانی و انگیزش و رضایت شغلی
  • تحقیق هوش معنوی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی و ابعاد و مولفه های آن
  • تحقیق مدیریت عملکرد، اهداف و مولفه ها و ابزار سنجش آن و تعهد سازمانی و عدالت سازمانی و ابعاد و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق مفاهیم، الگوها، نظریه‌ها و تئوری‌های تعهد سازمانی و عملکرد شغلی
  • تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری و تعهد سازمانی ، مفهوم ، اهداف و الگوها و عوامل مؤثر در آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.