تحقیق تنشهای مؤثر بر عملکرد نخود زراعی و نشانگر مولکولی ISSR و کاربرد های نشانگر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تنشهای مؤثر بر عملکرد نخود زراعی و نشانگر مولکولی ISSR و کاربرد های نشانگر دارای ۴۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱- نخود و اهمیت آن    ۸
۲-۲- تنشهای مؤثر بر عملکرد نخود زراعی    ۹
۲-۲-۱- تنشهای زیستی    ۱۰
۲-۲-۲- تنشهای غیر زیستی    ۱۰
۲-۳- پدیده بروز خشکی در کشور    ۱۱
۲-۳-۱- اثرات تنش خشکی    ۱۱
۲-۴- نشانگرهای مورفولوژیکی    ۱۲
۲-۵- نشانگرهای بیوشیمیایی    ۱۳
۲-۶- نشانگرهای مولکولی    ۱۵
۲-۷- توالیهای تکرار شونده    ۱۶
۲-۷-۱- توالیهای تکراری ساده ( (SSRیا ریزماهوارهها    ۱۷
۲-۷-۱-۱-کاربرد نشانگرهای ریز ماهواره در گیاهان    ۱۸
۲-۸- نشانگر مولکولی ISSR    ۲۰
۲-۸-۱- منشأ تغییرات چند شکلی در نشانگر ISSR    ۲۲
۲-۸-۱-۱ DNA -الگو    ۲۲
۲-۸-۱-۲- ماهیت آغازگر مورد استفاده    ۲۳
۲-۸-۲- روش شناسایی    ۲۵
۲-۸-۳- مزایای ISSR    ۲۵
۲-۸-۴- معایب ISSR    ۲۶
۲-۸-۵- کاربردهای نشانگر ISSR    ۲۶
۲-۸-۵-۱- تهیه نقشه ژنتیکی    ۲۶
۲-۸-۵-۲- گزینش به کمک نشانگر    ۲۷
۲-۸-۵-۳- انگشت نگاری ژنوم    ۲۷
۲-۸-۵-۴- تعیین فراوانی موتیفهای SSR    ۲۸
۲-۸-۵-۵- مطالعه روی جمعیتهای طبیعی و گونهزایی    ۲۹
۲-۸-۵-۶- تعیین تنوع ژنتیکی    ۲۹
منابع:    ۳۵

منابع:

باقری، ع.، مشتاقی، ن. و شریفی، ا. (۱۳۸۶). بیوتکنولوژی گیاهی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

باقری، ع.، نظامی، ا. و سلطانی، م. (ترجمه). (۱۳۸۵). اصلاح حبوبات سرما دوست برای تحمل به تنش­ها. سینگ، ک.، بی. و سکسینا، ام. سی. سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی.

باقری، ع.، نظامی، ا.، گنجعلی، ع. و پارسا، م. (۱۳۷۶). زراعت و اصلاح نخود. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

گنجعلی، ع.، باقری، ع.، پرسا، ح. (۱۳۸۸). ارزیابی ژرم پلاسم نخود (Cicer arietinum L.) برای مقاومت به خشکی. مجله پژوهش­های زراعی ایران، ۱۸۳-۱۹۴٫

گنجعلی، ع.، جوینی پور، س.، پرسا، ح.، باقری، ع. (۱۳۹۰). گزینش برای تحمل به خشکی در ژنوتیپ­های نخود تیپ کابلی در منطقه نیشابور. نشریه پژوهش­های حبوبات ایران، ۲(۱): ۲۷-۳۸٫

نقوی، م.، قره یاضی، ب. و حسینی سالکده، ق. (۱۳۸۴)، نشانگرهای مولکولی، چاپ دوم، مؤسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، تهران.

چاولا، اچ. اس. (۱۳۸۲). اصول بیوتکنولوژی گیاهی. (ترجمه فارسی، م. و ذوالعلی، ج.). انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

میردریکوند، م. و نعمت زاده، ق. و اعلمی، ع. و قره یاضی، ب. (۱۳۸۳). بررسی فراوانی آللی و چند شکلی آیزوزایم در برنج­های ایرانی. مجله علوم زراعی ایران، ۶ (۲): ۱۴۵-۱۵۴٫

فارسی، م. و باقری، ع. (۱۳۸۵). اصول اصلاح نباتات، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

رهباریان، ر. (۱۳۹۰). ارزیابی نشانگرهای مورفولوژیکی، فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی برای دستیابی به ژنوتیپ­های متحمل به خشکی نخود  .(Cicer arietinum L.)رساله دکتری، دانشگاه تربیت معلم.

امید بخش فرد، محمد امین. بررسی تنوع ژنتیکی نمونه­های گندوم دوروم (Triticum durum) با استفاده از نشانگرهای ریز ماهواره (SSR). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

شایسته، ه. (۱۳۸۹). ارزیابی تنوع ژنتیکی اکوتیپ­های کلکسیون عناب ایران (Ziziphus spp.) با استفاده از نشانگر ISSR، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.

قره یاضی، ب. ۱۳۷۵٫ کاربرد نشانگرهای DNA در اصلاح نباتات. مقالات کلیدی چهارمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران، دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان.

 مقدمه

نخود (Cicer arietinum L.) با ۲n=2x=16 کروموزوم و ژنومی به اندازه Mbp750 یکی از مهمترین نوع حبوبات در کشورهای در حال توسعه بوده و همچنین حائز رتبه سوم در بین تمامی حبوبات است (فائو[۱]، ۲۰۱۲). نخود یکی از مهمترین محصولات حبوبات در هند و کشورهای مجاور آن است که ۹۰% تولید جهانی را به خود اختصاص داده است (گوپتا و همکاران، ۲۰۱۱). به طور کلی، نخود زراعی در میان کلیه محصولات دانه­ای جهان، رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است (گائور و همکاران، ۲۰۰۷). این گیاه در دامنه وسیعی از شرایط آب و هوایی، از نواحی نیمه گرمسیری شبه قاره هند و استرالیا تا مناطق مدیترانه­ای حوزه مدیترانه، غرب آسیا، شمال آفریقا، جنوب و جنوب غربی اروپا کشت می­شود (سیدیک و همکاران، ۲۰۰۰). علاوه بر اهمیت این گیاه به عنوان یک منبع مهم برای تغذیه انسان و دام، در مدیریت حاصلخیزی خاک به ویژه در مناطق خشک نیز می­تواند بسیار مؤثر باشد (کلارک و همکاران، ۲۰۰۴؛ وارشنی و همکاران، ۲۰۰۹). بذر نخود حاوی ۲۰ تا ۳۰% پروتئین، ۴۰% کربوهیدرات و فقط ۳ تا ۶% روغن است. همچنین، سرشار از عناصر معدنی نظیر Ca، Mg، K، S، Fe، Mn وZn  می­باشد. تولید کارتنوئیدهای سودمندی مانند بتاکاروتن و همین طور قابلیت تثبیت نیتروژن از دلایل دیگر اهمیت این گیاه به شمار می­آید (میلان و همکاران، ۲۰۰۶). نخود از نظر مقدار پروتئین بسیار غنی بوده و از این لحاظ، برای افراد گیاهخوار و آن­هایی که قدرت خرید گوشت را ندارند نقش مهمی در تأمین پروتئین رژیم غذایی ایفا می­نماید. این گیاه به دلیل تثبیت نیتروژن اتمسفر در کاهش مصرف کود نیتروژنه نقش بسزایی بر عهده دارد. توانایی رشد و محصول­دهی نخود در مناطق و شرایط مختلف آب و هوایی حکایت از پتانسیل بالا در این گیاه دارد. با این حال شرایط نامساعد محیطی نظیر خشکی و درجه حرارت بالا در طول دوره رشد به مقدار قابل ملاحظه­ای از عملکرد آن می­کاهد (کوپر، ۱۹۹۸).

تنش خشکی بیشترین تأثیر را در کاهش عملکرد گیاهان دارد. این تنش سبب ایجاد اثرات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی متعددی در گیاهان می­گردد. بیشتر فرآیندهای فیزیولوژیکی وابسته به رشد محصولات زراعی متأثراز کمبود آب یا خشکی است که در مطالعات جهانی، خشکی به همراه دمای زیاد و تابش آفتاب از مهمترین عوامل محدود کننده غیر زیستی محصولات زراعی در جهان است (آراس و همکاران، ۲۰۰۲؛ بویر، ۱۹۸۲). به طور کلی خشکی به دو دسته متناوب و انتهای فصل تقسیم می­شود. در طول خشکی انتهای فصل، آب قابل دسترس گیاه کاهش می­یابد و به طور سریع منجر به خشکی می­شود و رشد محصولات زراعی کاهش می­یابد ولی خشکی متناوب در نتیجه باران ناکافی یا آبیاری ناکافی اتفاق می­افتد که لزوما کشنده نیست. بررسی­ها نشان داده است که از بین تنش­های مختلف زیستی و غیر زیستی، تنش خشکی به تنهایی علت کاهش ۵۰ درصد عملکرد نخود است (آنبسا و بجیگا، ۲۰۰۲؛ سکسینا، ۲۰۰۳). همچنین به این علت که نخود زراعی، اغلب در مناطق خشک و نیمه خشک، تحت شرایط دیم کشت می­گردد و از آن جایی که تقریبا ۹۰% محصول جهانی آن، در شرایط دیم تولید می­شود، بنابراین تنش خشکی مهمترین عامل محدود کننده آن به شمار می­رود (میلان و همکاران، ۲۰۰۶).

کشاورزی در اکثر مناطق جهان با استفاده زیاد آب همراه است که با افزایش روز افزون جمعیت و افزایش خشکسالی­های مکرر میزان آب در دسترس برای تولیدات کشاورزی در حال کاهش است. لذا خشکی به عنوان یکی از تنش­های محیطی محدود کننده عملکرد محصولات زراعی مطرح می­باشد که یکی از راه­های مطمئن بر فائق آمدن بر این مشکل اصلاح برای تحمل به تنش خشکی است. در عین حال واریته­های زودرس نخود با قابلیت فرار از خشکی انتهای فصل توسعه یافته­اند، اما بلوغ زودرس روی سقف عملکرد محصول اثر می­گذارد و توانایی محصول زراعی برای بهره برداری از دوره رشد را کاهش می­دهد (جانسون و همکاران، ۱۹۹۷).

نشانگرهای مولکولیDNA[2] به طور وسیع در بررسی تنوع ژنتیکی حاصل از موتاسیون­ها یا اشتباهات در همانندسازی DNA و یا تفاوت­های ذاتی و فردی مورد استفاده قرار می­گیرند و بر خلاف نشانگرهای مورفولوژیکی و بیوشیمیایی، تحت تأثیر محیط قرار نگرفته و از لحاظ تعداد نامحدود و در تمام مراحل رشد گیاه قابل استفاده بوده و تغییری نمی­کنند. علاوه بر کاربرد آن­ها در تهیه نقشه ژنتیکی، در اصلاح نباتات برای تشخیص تنوع ژرم پلاسم و محصولات زراعی بکار می­روند. نشانگرهای مولکولی یکی از بهترین راه­ها برای بررسی تنوع ژنتیکی و زیستی در میان گونه­ها بوده و به دلیل دارا بودن ویژگی­هایی چون تشخیص آسان افراد هتروزیگوت و هموزیگوت، نداشتن اپیستازی، قابلیت وراثت، تشخیص در مراحل مختلف حیات گیاه، عدم محدودیت به مواد بیولوژی، دقت بسیار بالا و آسان بودن اندازه­گیری، در سال­های اخیر در امور اصلاح گیاهان زراعی بسیار رایج شده است (ملشینگر، ۱۹۹۰؛ میلان و همکاران، ۲۰۰۶).

گذشته از بروز دوره­های خشکسالی و کاهش بارندگی­ها طی سالیان اخیر، تغییرات اقلیمی ناشی از اثرات گلخانه­ای، تشدید پدیده خشکی را در پی داشته است که به عنوان چالشی اساسی برای عملکرد و تولید گیاهان زراعی مطرح می­باشد. قسمت اعظم وقوع و شدت تنش خشکی خارج از کنترل است و تنها مسیر مطمئن برای کاهش پیامدهای آن تولید گیاهان متحمل و یا ایجاد صفات دیگری چون فرار از خشکی است. بررسی­های انجام شده توسط متخصصان اصلاح نباتات و زیست شناسان مولکولی حاکی از آن است که پاسخ گیاهان به تنش­های محیطی (غیر زیستی) عموماً بصورت چند ژنی و در قالب اثرات افزایشی و غیر افزایشی ژن­ها کنترل می­شود (پنجابی- سابهاروال و همکاران، ۲۰۰۹). بدلیل طبیعت متغیر تنش­ها و حساسیت فنوتیپ گیاه و نیز مشکلات انتقال صفت تحمل به تنش در ژنوتیپ­های منتخب، روش­های سنتی اصلاح نباتات با موانع جدی روبرو است. لذا ترکیبی از شیوه­های جدید مولکولی نظیر گزینش بوسیله نشانگرهای DNA وQTL[3] می­تواند تسریع این فرآیندها را در پی داشته باشد (رن و همکاران، ۲۰۰۵).

 ۲-۱- نخود و اهمیت آن

در حال حاضر حبوبات یکی از مهمترین منابع پروتئینی در رژیم غذایی بسیاری از مردم کشورهای در حال توسعه است. رژیم غذایی در این کشورها عمدتاً نشاسته است که از گیاهانی مثل برنج، گندم، ذرت، ارزن و گیاهان غده­ای مثل سیب زمینی بدست می­آید. آن­چه مسلم است مقدار پروتئین در این محصولات کم بوده و سوء تغذیه میلیون­ها انسان ساکن در این کشورها یکی از مشکلات حاد این مناطق می­باشد. لذا در این مناطق مصرف پروتئین­های گیاهی نظیر حبوبات که سرشار از پروتئین هستند، اهمیت قابل توجهی دارد (باقری و همکاران، ۱۳۷۹). نخود  (Cicer arietinum L.)از جمله حبوبات و یکی از قدیمی­ترین گیاهان زراعی است که توسط بشر کشت شده است. نخود عمدتاً در جیره غذایی انسان به خصوص در برنامه غذایی طبقات کم درآمد جامعه نقش اساسی داشته و در مقایسه با غلات از تولید پروتئین قابل توجهی در واحد سطح برخوردار است (باقری و همکاران، ۱۳۷۹). به احتمال زیاد نخود از نواحی جنوب شرقی ترکیه و مناطق مجاور آن در سوریه منشأ گرفته است (سینگ، ۱۹۹۷).

[۱]– Food and Agricultural Organization of United Nations

[۲]-Deoxy Ribonucleic Acid

[۳]-Quantetive Trait Loci

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن و تاثیر تنش خشکی بر گیاه نخود
  • تحقیق گیاه شناسی نخود و نقش کود و فسفر در گیاهان
  • تحقیق گیاه شناسی نخود و عدس و تاثیر فرآیندهای غذایی بر حذف عوامل ضد تغذیه ای
  • تحقیق گیاه شناسی نخود و نقش کودهای زیستی در افزایش کیفی و کمی حبوبات و تاثیر کود زیستی نیتروکسین بر عملکرد و اجزای آن در غلات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.