تحقیق توانمند سازی، مفاهیم، ابعاد، رویکردها و عوامل مؤثر بر توانمند سازی ، روش ها و موانع توانمندسازی کارکنان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق توانمند سازی، مفاهیم، ابعاد، رویکردها و عوامل مؤثر بر توانمند سازی ، روش ها و موانع توانمندسازی کارکنان دارای ۶۲  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۵
۲-۳ مفاهیم توانمندسازی    ۱۰
۲-۴ تاریخچه توانمند سازی    ۱۲
۲-۴-۱ عصر ماشین    ۱۳
۲-۴-۲ اواخر دهه ۱۷۰۰ و اوایل دهه ۱۸۰۰ :صنایع بومی و سیستم کارخانه    ۱۳
۲-۴-۳ اواسط دهه ۱۸۰۰ و اوایل دهه ۱۹۰۰:عرصه مدیریت علمی    ۱۴
۲-۴-۴ اواسط دهه ۱۹۰۰:عصر سیستم    ۱۵
۲-۴-۵  دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ :نیاز به تغییرات بنیادین    ۱۵
۲-۴-۶ دهه ۱۹۹۰ :سازمانهای امروزی و توانمند کننده    ۱۶
۲-۵ اهمیت و ضرورت توانمندسازی منابع انسانی    ۱۶
۲-۶  اهداف توانمندسازی    ۱۹
۲-۷ ویژگیهای سازمانهای توانمند    ۲۰
۲-۸ ویژگیهای کارکنان در یک سازمان توانمند    ۲۱
۲-۹ رویکردهای توانمند سازی    ۲۳
۲-۱۰ عوامل مؤثر بر توانمند سازی    ۲۵
۲-۱۰-۱ تفویض اختیار    ۲۵
۲-۱۰-۲ دسترسی به اطلاعات    ۲۵
۲-۱۰-۳ آموزش    ۲۶
۲-۱۰-۴ شیوه رهبری    ۲۶
۲-۱۰-۵ مسئولیت    ۲۷
۲-۱۰-۶ خود تعیینی ( حق انتخاب )    ۲۸
۲-۱۰-۷ مؤثر بودن شغل    ۲۸
۲-۱۰-۸ کفایت نفس ( شایستگی )    ۲۹
۲-۱۰-۹ معنی دار بودن شغل    ۳۰
۲-۱۰-۱۰ اعتماد    ۳۰
۲-۱۰-۱۱ غنی سازی شغل    ۳۱
۲-۱۰-۱۲ مشارکت    ۳۱
۲-۱۱ ارکان توانمند سازی    ۳۴
۲-۱۱-۱ مشارکت همگانی در اطلاعات    ۳۵
۲-۱۱-۲ ایجاد خود مختاری با تعیین مرز و حدود    ۳۹
۲-۱۱-۳ جایگزینی تیم ها به جای سلسله مراتب    ۴۲
۲-۱۲ ابعاد توانمند سازی    ۴۵
۲-۱۳ مزایای توانمند سازی    ۴۸
۲-۱۴  هزینه های توانمندسازی    ۵۰
۲-۱۵  روش های توانمندسازی کارکنان    ۵۰
۲-۱۶  دا مهای توانمندسازی    ۵۱
۲-۱۷ موانع توانمند سازی کارکنان    ۵۴
۲-۱۸  توانمند سازی از دیدگاه قرآن    ۵۴
۲-۱۹ پیشینه پژوهش    ۵۵
منابع    ۵۷

منابع

غلامی نسرین، بی تا، توانمندسازی کارکنان ، ماهنامه مهارت، شماره ۵۲ ، ص ۱۲-۱۵

محمد زاده طاهری،هانیه، ( ۱۳۸۴ ) ، بررسی عوامل مؤثر بر توانمند سازی کارکنان در سازمان تأمین اجتماعی، پایان نامه، دانشگاه پیام نور، تهران.

محمدی، محمد ، ۱۳۸۱، برنامه های توانمندسازی کارکنان ، نشریه مطالعات ، انتشارات: دانشگاه علامه طباطبایی. – مدیریت، شماره ۳۶

مزید آبادی فراهانی، امیر حسین، ( ۱۳۸۳ ) ، بررسی تاثیرات کاربرد فن آوری اطلاعات بر توانمند سازی شغلی کارکنان” ، مطالعه ای در سازمان تامین اجتماعی استان قم “ پایان نامه، تهران، دانشگاه تهران

آذری نیا، محمدعلی، ۱۳۸۷، توانمندسازی کارکنان کلید افزایش بهره وری ، روزنامه سرمایه ، شماره

آرمسترانگ، مایکل، ۱۳۸۶، مترجم ابوالفضل ، مدیریت منابع انسانی در عمل ، انتشارات سهرابی

آقایار، سیروس ، ۱۳۸۲ ، توانمندسازی روشی نوین در محیط رقابتی ، ماهنامه ، . تدبیر، شماره ۱۳۵

-طاهری طریق، سودابه، ( ۱۳۸۳ )، بررسی نقش و جایگاه توانمند سازی کارکنان بر عملکرد بانک رفاه تهران، پایان نامه، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.

 Mishra, A.K., and Spreitzer, G.M. (1998). Explaining how survivors respond to downsizing : The role of trust, empowerment, justice, and work redesign.Academy of Management Review, vol. 23, no. 3, pp. 567–۵۸۸٫

Nykodym, N, simonehi, R. & welling Barbara  .(۱۹۹۴).  “Employee empowerment” jornal of empowerment in organization 2/3, 45-53.

Perez, Isabel .(2002). the effect of empowerment on organizational effectiveness moderated by leadership style. An applied assessment “A Dissertation presented in partial fulfillment of the requirement for the degree Doctor of philosophy, Alliant international university.

۲-۱ مقدمه

دنیای امروز دنیای سازمانهاست و نیروی انسانی بعنوان باارزش‌ترین منابع سازمانی محور رویکردها و فعالیتهای سازمانی بوده و در اعتلای اهداف و آرمان سازمان نقش اساسی ایفا می‌کنند . منابع انسانی به سازمان معنا و مفهوم بخشیده و زمینه‌های تحقق اهداف سازمانی را فراهم می‌کنند.

لستر تارو اقتصاد دان معروف در کتاب « ثروت آفرینان» مهمترین مزیت رقابتی را برای سازمانها در هزاره سوم میزان هوش و دانایی و دانش خردمندانه انسانی می‌داند . او معتقد است که دیگر نفت و منابع طبیعی نمی‌توانند منابع ثروت آفرینی باشند ، بلکه هوش و خرد انسانهاست که میتواند جامعه را به سمت رشد و تعالی حرکت دهد . اگر انسانها می‌خواهند در این چالش جدید داشته باشند هیچ راهی ندارند مگر اینکه به نقش دانایی و هوشمندی در توسعه جامعه خود تمام عیار اندیشه کنند . (ابیلی ، ۱۳۸۰)

از طرفی هدف تئوریهای توانمندسازی آن است که چگونه با بکارگیری اجزاء محیط، دانش ، ادراکات و خصیصه‌های فردی آنان ، قدرت را به آنان منتقل و توانایی‌های بالقوه آنان را به بالفعل تبدیل کرد . (زیمرمن ۱۹۹۰)

با به کارگیری ارتباط درست میان این عوامل، فرایند توانمند سازی نیروی انسانی سریعتر به اهداف مورد نظر نایل می‌شود و فرد، جامعه و سازمان به صورت بهینه تری از اهداف توانمند سازی بهره‌مند می‌شوند. در حقیقت فلسفه توانمندسازی می‌گوید که سازمان می‌تواند افراد خود را راضی کند و در عین حال آنچه را که نیاز دارد به دست آورد. این رابطه می‌تواند یک برد – برد[۱] باشد.(اسکات و جف ۱۹۹۱)

۲-۲ تعاریف توانمند سازی:

ابعاد چند گانه توانمند سازی کارکنان، ارائه یک تعریف مفهومی از آن را مشکل ساخته است. بعلاوه نویسندگان مختلف از اصطلاحات گوناگونی برای تعریف توانمند سازی استفاده کرده اند.

در فرهنگ وبستر Empowerment[2] به سه جزء تقسیم شده است که :

Em : در اول اسم به معنی قرار دادن در داخل ، عازم کاری شدن ، رفتن به داخل ، که em‌ سبب تغییر اسم به فعل می‌شود .

Power‌: به افراد اجازه می‌دهد که دیگران را قانع کنند تا فعالیتها یا موارد مورد بحث را طبق انتظار تغییر دهند و به دارنده قدرت فرصت می‌دهد تا دیگران را قبل از درگیر شدن به عواقب یا جریان عمل آگاه کرده یا باز دارد .

Ment : موقعیت یا وضعیت ناشی از یک عمل خاص مثل شروع کردن ، تکامل دادن ، گسترش دادن و توانمند کردن است .

همچنین در فرهنگ آکسفورد [۳] اصطلاح لاتین Empower‌ به معنای قدرت شدن ، مجوز دادن ، قدرت بخشیدن و توانا شدن تعبیر شده است . این واژه د ر برگیرنده قدرت و آزادی عمل بخشیدن برای اداره خود است و در مفهوم سازمانی به معنای تغییر در فرهنگ و شهامت در ایجاد و هدایت یک محیط سازمانی است؛ به بیان دیگر توانمندسازی،به معنای طراحی ساختار است ؛ به نحوی که در آن افراد ضمن کنترل خود ، آمادگی پذیرش مسئولیت‌های بیشتر در آینده دست می‌یابند . (لاولر ، ۱۹۹۴)

توانمندسازی، به فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن مدیر به کارکنان کمک می‌کند تا توانایی لازم برای تصمیم‌گیری مستقل را بدست آورند . این فرآیند نه تنها در عملکرد افراد بلکه در شخصیت آنان نیز موثر است . مهمترین مفهوم توانمندسازی تفویض اختیار به سطوح سازمان است. فرآیند تصمیم‌گیری باید ازدرجه بالای عدم تمرکز برخوردار باشد و افراد یا گروه‌های کاری نیز باید مسئول یک قسمت کامل از فرآیندهای کاری باشند .( لاولر ، ۱۹۹۴)

توانمندسازی کارکنان، یک راه اساساً متفاوت برای کارکردن انسانها با یکدیگر است ، بدین معنی که ۱- کارکنان احساس می‌کنند که نه فقط در مورد انجام دادن کار و وظایف خودشان ، بلکه نسبت به بهتر کار کردن کل سازمان نیز مسئولیت دارند . ۲- تیم‌های کار ، بطور مستمر برای بهبود عملکرد و دستیابی به سطح بالاتری از بهره‌وری ، با هم کار می‌کنند . ۳- ساختار سازمان‌ها به گونه‌ای طرح‌ریزی شده است که آدمها در می‌یابند که میتوانند برای دستیابی به نتایج مورد نظرشان و آنچه انجام دادنش لازم است ، کار کنند ، نه این که صرفاً ادای تکلیف کنند و از بابت آن پاداش دریافت دارند . (اسکات و ژافه،۱۳۸۳ ‌)

توانمند سازی فقط قدرت بخشیدن به افراد نیست ، افراد ممکن است هم قدرت داشته باشند و هم توانمند شوند . اگر چه کسی می‌تواند به کس دیگری قدرت ببخشد، اما فرد باید خود توانمند شدن خود را احساس کند . کسب قدرت بر عوامل شخص متعدد و برخی ویژگی‌های شغلی مبتنی است و در هر حالتی ، نیاز است که دیگران قدرت شما را به رسمیت بشناسند، از رهبری شما پیروی کنند و در برابر نفوذتان تسلیم شوند ؛ به  بیان دیگر ، منبع اصلی قدرت شما دیگران هستند ، اما در مورد توانمندسازی ، فرد میتواند حتی اگر هیچ کسی ویژگی‌های شخصی، شغلی و شخصیتی او را به رسمیت نشناسد،توانمند باشد و علت این امر آن است که منبع توانمند شدن در درون افراد است . (وتن و کمرون ، ۱۳۸۱ ‌)

توانمندسازی فقط کلامی جدید نیست بلکه مقدمه تصوری از تمایلات جاری علم مدیریت اخیر است ؛ حکایتی از کار با مردم و تغییر جهت سبک مدیریت از بالا به پایین است که امروزه با مطرح شدن بحث‌های جدیدی نظیر مهندسی مجدد و تغییر ساختار بر اهمیت آن افزوده شده است .

بسیاری از مدیران به توانمندسازی از این دیدگاه می‌نگرند که به افراد قدرت تصمیم‌گیری می‌دهد . بسیاری از کارکنان نیز منظور از توانمندسازی را کسب آزادی بی قید و شرط برای اجرای هر کار می‌دانند . همچنین توانمندسازی آزاد کردن نیروی دورنی افراد برای کسب دستاوردهای شگفت‌انگیز است . توانمندسازی به معنای قدرت بخشیدن است و این یعنی به افراد کمک کنیم تا احساس اعتماد به نفس خود را بهبود بخشند ، بر توانایی[۴] یا درماندگی [۵] خود چیره شوند ، و در افراد شور و شوق فعالیت ایجاد و انگیزه‌های درونی آنان را برای انجام دادن وظیفه بسیج کنیم .

[۱] . win-win

[۲] -Webster

[۳] -Oxford

[۴] – powerlessness

[۵] -helplessness

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق توانمند سازی و حکمرانی خوب، مفهوم و شاخص ها، نظریه ها و عوامل موثر برآن
  • تحقیق توانمند سازی کارکنان و ریشه‏ ها و دیدگاه‏های آن و توانمندسازی روان‌شناختی و ابعاد و عوامل موثر برآن
  • تحقیق حقوق متهم در جهان ، اسلام و ایران و مجازات های قانونی نقض آن و رویکرد و پیامد های توانمند سازی
  • تحقیق مدل ها و مولفه ها و رویکردهای توانمند سازی و رضایت شغلی و عوامل موثر برآن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.