تحقیق توسعه مالی،سرکوب مالی،آزاد سازی مالی و شاخص های اندازه گیری آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق توسعه مالی،سرکوب مالی،آزاد سازی مالی و شاخص های اندازه گیری آن دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مقدمه    ۴
۱-۳- پیشینه    ۵
۲-۲توسعه مالی چیست؟    ۶
۲-۲-۱شاخص های اندازه گیری توسعه مالی    ۸
۲-۳سرکوب مالی    ۹
۲-۳-۱انگیزه های سرکوب مالی    ۱۱
۲-۲-۲شاخص های اندازه گیری سرکوب مالی    ۱۱
۲-۴ آزاد سازی مالی    ۱۲
۲-۴-۱شاخص های آزاد سازی مالی    ۱۴
۲-۴-۲ ترتیب زمانی آزاد سازی مالی    ۱۸
۲- ۵- سرکوب مالی در ایران    ۱۹
۲-۶توزیع درآمد    ۲۱
۲-۷- پیشینه تحقیق    ۲۲
۲-۸ مطالعات انجام شده در خارج از ایران    ۲۳
۲- ۹ مروری بر مطالعات انجام شده در ایران    ۲۶
فهرست منابع    ۳۰

منابع

۱- کمیجانی ،اکبر ،۱۳۸۵″یررسی اثر سرکوب مالی بر رشد اقتصادی در ایران”پژوهشهای اقتصادی، ص۱۷-۴۸

۲-کمیجانی ،اکبر،ناد علی محمد، ۱۳۸۶″بررسی رابطه عمق مالی و رشد اقتصادی در ایران”پژوهشهای بازرگانی،شماره ۴۶ ،ص۲۳-۴۶٫

۳-احمدی،علی محمدو مهرگان،نادری،۱۳۸۴″تاثیرات سیاست های تعدیل اقتصادی بر توزیع درآمد در ایران”تحقیقات اقتصادی،شماره ۷۰، ۲۳۲-۲۰۹

۴-عصاری عباس،ناصری علیرضا،آقایی خواندابی مجید،۱۳۸۷″توسعه مالی و رشد اقتصادی:مقایسه کشور های نفتی عضو اوپک وغیر نفتی در حال توسعه ،با استفاده از روش گشتاور های تعمییم یافته”،تحقیقات اقتصادی،ص۱۴۱-۱۶۱

۵-رئیس دانا،فریبرز،۱۳۸۰″فقر در ایران”چاپ اول،نشر سرچشمه.

۶-روزبهان،محمود، ۱۳۷۵″مبانی توسعه اقتصادی”چاپ چهارم،تهران،انتشارات تابان.

۷-راستی ،محمد،۱۳۷۸،”بررسی رابطه توسعه مالی و رشد اقتصادی در ایران”،تحقیقات اقتصادی،

  ۸سن، آمارتیا ، ترجمه وحید محمودی ،۱۳۸۱″توسعه به مثابه آزادی”، ،چاپ اول،تهران انتشاردستان.

۹-سیفی پور،رویا،۱۳۸۶″بررسی اثرات آزاد سازی مالی بر رشد کشور های در حال توسعه (با تاکید ببر ایران)”،پایان نامه کارشناسی ارشد.

۱۰- گزارش اقتصادی و تراز نامه سال ۱۳۸۵ آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

۱۱-Agenor، Pierre-Richard، (۲۰۰۲).Macroeconomic Adjustment and the Poor: Analytical Issue and Cross-Country Evidence ، The World Banks،

۱۲-Amonoo، E.، P. Kojo Acquah and E. Ekow Asmah، ،(۲۰۰۳) .The Impact of Interest Rates on Demand for Credit and Loan Repayment by the Poor and SMEs in Ghana،. IFLIP3 Research Paper 03-10.

۱۳-Baldacci، Emmanuel، Luiz de Mello and Gabriela Inchauste،، (۲۰۰۲) .Financial Crises، Poverty and Income Distribution،. IMF  Working  Paper،  WP/02/4، Washington، DC International Monetary Fund،

۱۴-Bandiera، Oriana، Gerard Caprio، Patrick Honohan and Fabio Schiantarelli، (۲۰۰۰) .Does Financial Reform Raise or Reduce Saving?. Review of

۱مقدمه

یکی از استراتژی های اجماع نظر واشنگتنی  برای   کشور های  در حال توسعه ، توسعه و آزادسازی  مالی  است. منظور از توسعه مالی این است که  ابزارها، واسطه های مالی و بازارها اثرات هزینه های اطلاعات ،اجرا و مبادله را کاهش دهند. منظور  از آزاد سازی  مالی فرایند عبور از سرکوب مالی است.  بسیاری از کشور های در حال توسعه مانند کشور های آمریکای لاتین ،آفریقا وهند این استراتژی را جزئی از   برنامه های  توسعه اقتصادی خود قرار دادند و بسیاری از این کشور ها به رشد سریعی رسیدند ولی دچار بحران های مالی شدند.لذا باید جنبه های مختلف تاثیر توسعه و آزاد سازی مالی  بر اقتصاد کشور ها  از جمله بر رشد اقتصادی ،رفاه و توزیع درآمد بررسی شود .

ارتباط بین توسعه مالی و رشد اقتصادی به طور گسترده در ادبیات اقتصادی ابتدا توسط مک کینون و شاو (۱۹۷۳)و بعد از آن توسط دیگر اقتصاددانان(کاپور،ماتیسون،فرای و…) موردبررسی قرار گرفت.اما در مورد اینکه چطور توسعه بازار مالی نابرابری درآمد را تحت تاثیر قرار می دهد کار های تحقیقاتی  کمی انجام گرفته است.

پیش بینی تئوری ها از تاثیر توسعه مالی روی  نابرابری درآمدموضوعی بحث بر انگیز است. ریجان و زینگلاس[۱](۲۰۰۰) اعتقاد دارند که توسعه بخش  مالی برای ثروتمندان مفید است.در حالی که گرینود و جوانیک[۲](۱۹۹۰) از طریق یک رابطه غیر خطی بین توسعه مالی و نابرابری درآمد به این نتیجه رسیدند که با توسعه مالی ابتدا نابرابری درآمد افزایش و سپس ثابت و سرانجام کاهش می یابد.

بازار مالی ایران به طور عمده در اختیار بانک های تجاری دولتی است و با محدودیت هایی از قبیل تعیین نرخ بهره به وسیله شورای پول و اعتبار، وجود نرخ های بهره ترجیحی ، تسهیلات تکلیفی ،عدم ارتباط بازار مالی داخلی با بازار مالی بین المللی ،عدم استقلال بانک مرکزی و… روبه رو است.(گزارش اقتصادی و ترازنامه ۱۳۸۵)

در برنامه های دوم و سوم توسعه و سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی استراتژی های برای توسعه و خارج شدن از سرکوب مالی  پیش بینی شده است. از این رو نقش این سیاست ها بر رفاه و توزیع درآمدلازم است بررسی گردد.

۱-۳- پیشینه

جیمز، در مطالعه ای با عنوان “مکانیسم ارتباط توسعه مالی و رشد اقتصادی در مالزی چیست؟”، به بررسی تأثیر توسعه مالی بر رشد اقتصادی در کشور مالزی از کانال های گوناگون پرداخت. وی برای بررسی این مکانیسم ها در مطالعه خود شش معادله را بر آورد کرد. نتایج حاصل از تخمین این معادلات نشان داد که توسعه مالی از طریق افزایش پس انداز و سرمایه گذاری خصوصی، موجب رشد اقتصادی بالا در کشور مالزی شده است. نتایج حاصل از مطالعات وی ، فرضیه درون زایی توسعه مالی و رشد ، مبنی بر این که توسعه مالی از طریق افزایش کارایی سرمایه گذاری سبب رشد اقتصادی شده است را نیز تأئید کرد.

ریتاب ،در مطالعه ای باعنوان “توسعه بخش مالی و رشد پایدار اقتصادی در بازارهای هم گرایی منطقه ای”، به بررسی توسعه بازارهای مالی(بخش بانکی ) و رشد اقتصادی بر ای ۷ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در دوره زمانی ۱۹۶۵ تا ۲۰۰۲ پرداخت . او به این نتیجه رسید که در ۶ کشور از این ۷ کشور توسعه بخش بانکی سبب افزایش رشد اقتصادی می شود . هم چنین در ۳ کشور از این ۶ کشور ، رشد اقتصادی نیز توسعه بخش بانکی را موجب می شود.

نظیفی ( ۱۳۸۳ )، در مطالعه ای تحت عنوان توسعه مالی و رشد اقتصادی در ایران، به بررسی تأثیرات توسعه مالی بر رشد اقتصادی در ایران طی دوره زمانی ۱۳۳۸ تا ۱۳۸۱ می پردازد. شاخصی که برای توسعه مالی در این مطالعه در نظر می گیرد، نسبت اعتبارات اعطا شده به بخش خصوصی، از سوی بانک های تجاری و تخصصی به تولید ناخالص داخلی است . نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از تأثیر منفی توسعه مالی بر رشد اقتصادی در ایران طی دوره مورد بررسی است.

کازرونی ( ۱۳۸۲ ) در مطالعه ای با استفاده از روش جوهانسون به بررسی رابطه بین توسعه مالی و رشد اقتصادی در ایران می پردازد. وی در این مطالعه از شاخص هایی چون سهم دارایی های غیر خارجی بانک ها از کل دارایی ها و سهم خدمات موسسات پولی و مالی از تولید ناخالص داخلی ، به عنوان شاخص توسعه مالی استفاده می کند. نتایج حاصل از این مطالعه ، نشان می دهد که رابطه بلندمدت بین شاخص های توسعه مالی و رشد اقتصادی از نظر آماری معنی دار نیست. بر اساس انجام آزمون علیت گرنجر ، رابطه علیت بین توسعه مالی و رشد اقتصادی در ایران یک طرفه بوده و از توسعه مالی به رشد اقتصادی است

در ادامه نوشتار مفاهیم توسعه مالی[۳] ،سرکوب مالی[۴] ،آزاد سازی مالی[۵] و نابرابری درآمد را تعریف می شود و دیدگاه های مختلف در مورد آنهاو همچنین شاخص های اندازه گیری متغیرها بر اساس معیار های مختلف  ذکر می شود .

۲-۲توسعه مالی چیست؟

برای سازمان دادن بحث در مورد توسعه مالی ابتدا وظایف نظام های مالی را بیان می کنیم. نظام های مالی ۴ گروه از خدمات  را برای کاهش هزینه اطلاعات،اجرا ومبادله، به اقتصاد عرضه می کنندکه عبارتند از:

-اطلاعاتی در مورد سرمایه گذاری و تخصیص سرمایه .

– نظارت بر سرمایه گذاری ها و حکمرانی شرکت ها.

-جمع آوری و تخصیص پس اندازها.

-مدیریت و تسهیل ریسک.

[۱] -Rejan،zenghlac

[۲] Greenwood، Jovanovic –

۱-Financial Development

-۲ Financial Repression

۳ – Financial Liberalization

 

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رشد اقتصادی، توسعه مالی و تاثیر آن بر نوسانات و رشد تولید
  • تحقیق توسعه مالی ، مصرف انرژی و رشد اقتصادی و نظریه ها واثرات آن بر یکدیگر
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.