تحقیق توسعه مالی ، مصرف انرژی و رشد اقتصادی و نظریه ها واثرات آن بر یکدیگر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق توسعه مالی ، مصرف انرژی و رشد اقتصادی و نظریه ها واثرات آن بر یکدیگر دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۹
۲-۲ اثر بازار سرمایه بر رشد اقتصادی    ۱۰
۲-۳ مروری اجمالی بر نظریات و مدلهای رشد اقتصادی    ۱۲
۲-۳-۱ مدل سنتی رشد نئوکلاسیک    ۱۲
۲-۳-۲ الگوی رشد درونزا    ۱۲
۲-۴ ارتباط نظام مالی و رشد اقتصادی    ۱۳
۲-۵ نقش توسعه مالی در رشد اقتصادی    ۱۵
۲-۶ دیدگاههای مختلف در زمینه اهمیت و نقش نظام مالی و رشد اقتصادی    ۱۷
۲-۷ سرکوب مالی و رشد اقتصادی    ۱۸
۲-۸ آثار انتخاب نامناسب و مخاطره اخلاقی بر بازار سرمایه    ۲۰
۲-۹ واسطه های مالی و رشد اقتصادی    ۲۱
۲-۱۰ گسترش مالی و رشد اقتصادی    ۲۲
۲-۱۰-۱ ایجاد اطلاعات و تخصیص سرمایه    ۲۳
۲-۱۰-۲ مشکلات تکنیکی    ۲۴
۲-۱۰-۳ فراهم آوردن اطلاعات در زمینه سرمایه گذاریها    ۲۵
۲-۱۰-۴ نظارت بر بنگاهها و اعمال حاکمیت شرکتی    ۲۵
۲-۱۰-۵ حاکمیت شرکتی و مسئله سواری مجانی    ۲۶
۲-۱۰-۶ حاکمیت شرکتی و عدم تقارن اطلاعات    ۲۶
۲-۱۰-۷ ابزارهای جایگزینی مالی برای تقویت اعمال شرکتی و غلبه بر عدم تقارن اطلاعات    ۲۷
۲-۱۰-۸ نظارت بر کار مدیران بانکها و بنگاهها و کنترل آنها    ۲۸
۲-۱۰-۹ نظارت بر بنگاهها و اجرای حاکمیت شرکتی    ۲۸
۲-۱۰-۱۰ کاهش مخاطره    ۲۹
۲-۱۰-۱۱ مخاطره نقدینگی    ۳۱
۲-۱۰-۱۲ تجمیع پس اندازها    ۳۲
۲-۱۰-۱۳ تسهیل مبادله    ۳۳
۲-۱۱ نظریه بانک-پایه یا بازار- پایه بودن نظام مالی    ۳۴
۲-۱۱-۱ نظام مالی بانک پایه    ۳۵
۲-۱۱-۲ نظام مالی بازار پایه    ۳۸
۲-۱۲ نظریه حقوق مالی و خدمات مالی    ۴۰
۲-۱۲-۱ نظریه حقوق مالی    ۴۱
۲-۱۳ مروری بر چند مدل تجربی    ۴۳
۲-۱۴ نقش بانکها در رشد اقتصادی    ۵۰
۲-۱۵ بانکها و رشد اقتصادی    ۵۰
۲-۱۶ مدل شومپیتری واسطهگری مالی    ۵۳
۲-۱۷ توسعه مالی و مصرف انرژی    ۵۷
۲-۱۸ مطالعات پیشین    ۵۸
۲-۱۹ جمعبندی    ۶۲
فهرست منابع    ۶۰

منابع

ارشدی، علی، آزادسازی حساب سرمایه و اثر آن بر سرمایه­گذاری و رشد اقتصادی، پژوهشکده پولی و بانکی، بانک مرکزی، ۱۳۸۵

آسیب­شناسی ثبات مالی و تأثیر آن بر امنیت اقتصادی در ایران، موسسه تدبیر اقتصاد، شماره ۱۸، ۱۳۸۸

آسیب­شناسی نوسانات اخیر بازار بورس و چالش­های پیشرو، موسسه تدبیر اقتصاد، ۱۳۸۶

پرمن راجر، اقتصاد منابع طبیعی و محیط­زیست، ترجمه حمیدرضا ارباب، نشر نی

تقوی، مهدی، سرکوب مالی، عمق مالی و رشد اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، چاپ اول، ۱۳۸۶

تقوی، مهدی، عوامل موثر بر سرکوب مالی و سلسله مراتب تأثیر آن در اقتصاد ایران، فصلنامه پژوهش­های اقتصادی، شماره ۲۲

خادم علی­زاده، امیر، اثر بازار سرمایه بر رشد اقتصادی ایران، پایان نامه دکتری دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی، ۱۳۹۲

ختایی، محمود، گسترش بازارهای مالی و رشد اقتصادی، پژوهشکده پولی و بانکی، بانک مرکزی،۱۳۷۸

دباغ عالی­نسب، مرتضی، تأثیر متغیرهای کلان بر شاخص قیمت بورس تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی، ۱۳۸۵

سلطان محمدی،حفظ الله،۱۳۸۱،اصلاحات بانکی، ارتباط آن با رشد اقتصادی، فصلنامه بانک، شماره ۲۲، پائیز

سنگینیان، جواد، بررسی تأثیر توسعه مالی بر رشد اقتصادی از دو مسیر انباشت سرمایه و رشد بهره­وری، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی، ۱۳۸۷

 Acemoglu, Daron, and Fabrizio Zilibotti, “Productivity Differences,” Quarterly Journal of Economics, CXVI (2001), 563-606.

Akhion, H., Howitt, P., Mayer-Foulkes, D., 2005. The effect of financial development on convergence: theory and evidence. Q. J. Econ. 120, 173–۲۲۲٫

Baltagi, B.H. (2004). Panel Data: Theory and Applications. Physica-Verlag Heidelberg, Germany.

Beck T, Demirguc-Kunt A, Levine R (2009) Financial institutions and markets across countriesand over time: data and analysis, vol 4943, Policy research working paper series. The WorldBank, Washington, DC.

Bencivenga VR, Smith BD, Starr RM (1995) Transactions costs, technological choice, andendogenous growth. J Econ Theor 67:153–۱۷۷٫

۱-۱ مقدمه

با افزایش وابستگی جوامع به انرژی و نقش و اهمیت این منبع کمیاب در زنجیره عرضه هم به عنوان کالای نهایی برای مصرف­کنندگان و هم به عنوان نهاده تولیدی در تولید محصولات، تعیین عوامل موثر بر مصرف انرژی مورد توجه سیاست­گذاران و اقتصاددانان قرار گرفته است. این امر باعث شکل­گیری مطالعات بسیاری پیرامون مصرف انرژی شده است؛ این مطالعات به بررسی نقش رشد تولید ناخالص داخلی، قیمت انرژی، رشد جمعیت، رشد شهرنشینی و … بر مصرف انرژی پرداخته­اند. با این  حال بررسی اثر توسعه مالی بر مصرف انرژی کمتر مورد توجه بوده است.

توسعه مالی به دو صورت بر مصرف انرژی اثر می­گذارد:از جنبه غیرمستقیم توسعه بازارهای مالی از طریق افزایش در سرمایه­گذاری و افزایش رشد اقتصادی موجب افزایش مصرف انرژی می­شود. بازارهای مالی منابع مالی ارزان­تر و در دسترس­تر را برای بنگاه­ها فراهم می­کند. این امر باعث می­شود بنگاه­ها بتوانند کارکنان بیشتری را به کار گیرند و از طریق خرید ماشین­الات و تجهیزات واحدهای تولیدی خود را گسترش دهند. بنابراین، توسعه مالی و کاهش هزینه­های قرض گرفتن؛ باعث افزایش سرمایه­گذاری و فرصت اشتغال خواهد شد که این امر تولید و درآمد ملی را افزایش داده و تقاضای انرژی را افزایش می­دهد.

توسعه مالی از دو شیوه اثر سطح[۱]و اثر کارایی[۲] با افزایش در سرمایه­گذاری موجب افزایش رشد اقتصادی می­شود. اثر سطح نشان می­دهد که توسعه بخش مالی منابع را از پروژه­های ناکارامد به سمت سرمایه­گذاری­های مولد هدایت می­کند. شفافیت در مقررات بازار مالی نظیر رعایت استانداردهای حسابداری و سیستم گزارش­دهی، اعتماد سرمایه­گذاران را افزایش می­دهد و این افزایش در اعتماد سرمایه­گذاران در جذب سرمایه­گذاران بسیار مهم است. اثر کارایی نیز نشان می­دهد که با توسعه بازار مالی تنوع وجوه و روش­های تأمین سرمایه افزایش می­یابد و منابع به سمت پروژه­های با بازدهی بالا هدایت می­شوند. این دو اثر موجب افزایش در سرمایه­گذاری و رشد اقتصادی شده، در نتیجه توسعه بازار مالی با رشد انرژی همراه می­شود[۳].

از جنبه مستقیم نیز توسعه مالی به دلیل اینکه امکان وام­گیری را برای مصرف­کنندگان و خانوارها فراهم می­کند به گونه­ای باعث افزایش بودجه خانوارها شده و مصرف کالاهای انرژی­بر نظیر اتومبیل، وسایل الکتریکی و … خواهد شد؛ این امر به طور مستقیم مصرف انرژی را افزایش می­دهد.

از طرف دیگر توسعه مالی اگر به گونه­ای باشد که بازار سهام را در بر گیرد هم امکان وام­گیری از منابع خارجی اضافی را فراهم می­کند، هم باعث افزایش سرمایه­گذاری خارجی در داخل کشور می­شود. همچنین تنوع ریسک را برای دو گروه مصرف­کننده و تولید­کننده افزایش می­دهد و این امر یک جزء مهم تولید ثروت در اقتصاد می­باشد. افزایش ثروت نیز اطمینان خاطر را جهت انجام فعالیت­های اقتصادی فراهم می­آورد و نتیجه این امر رشد اقتصادی و افزایش مصرف انرژی است. این امر نشان می­دهد که توسعه مالی به شکل غیرمستقیم و از طریق افزایش در سرمایه­گذاری و افزایش در رشد اقتصادی موجب افزایش مصرف انرژِی می­شود[۴].

با توجه به این امر در این فصل ابتدا کانال غیرمستقیم اثرگذاری بازار سرمایه و سپس بازار پول بر رشد اقتصادی بیان شده و در نهایت اثر مستقیم توسعه مالی بر مصرف انرژی بیان خواهد شد.

۲-۲ اثر بازار سرمایه بر رشد اقتصادی

سرمایه ­گذاری یکی از الزامات اولیه رشد است و میزان رشد به چگونگی فرآیند سرمایه­گذاری و بهره­وری اقتصاددر سطح کلان بستگی دارد. در این راستا بازار­های پول و سرمایه با عرضه خدمات مالی نقش اصلی در تأمین مالی و سرمایه­گذاری­ها، افزایش بهره­وری و رشد اقتصادی دارند. بازارهای مالی در دهه­های گذشته بسیار توسعه یافته ­اند و شاهد ظهور چهره­های جدیدی از نظام­های کارآمد مالی هستیم. در شرایطی که دولت­ها خود را از عرصه اقتصادبه طور مستقیم کنار می­کشند و به عرضه­کنندگان خدمات اجتماعی تبدیل شده­اند، نیروها و انگیزه­های حاکم بر بازار عهده­دار وظایف گسترده­تر و جدیدتری شده­اند[۵].

توسعه مالی ونقش آن در رشد اقتصادی یکی از موضوعاتی است که در دهه­های اخیر مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفته است. البته همان­طور که آقیون[۶] می­گوید در گذشته افرادی مانند باهوت[۷]، شومپیتر[۸] گرلی و شاو[۹] ، گلد اسمیت[۱۰] و مککینون[۱۱] اهمیت ارتباط بین رشد اقتصادی و توسعه مالی را گوشزد کرده­اند.

فیلیپ آقیون و پیتر هویت[۱۲](۲۰۰۹) در تبیین درک فرآیند رشد به ارتباط نظام مالی و رشد می­پردازند و رشد را در چارچوب مدل­های AKوابسته به سرمایه فیزیکی و انسانی می­دانند و خاطر نشان می­کنند که در تئوری­های رشد نقش نظام بانکی و واسطه­های مالی و توسعه مالی کمتر مورد توجه بوده است. در حالی که از یک سو نظام­های مالی کارآمد و سالم، بر اساس ساختار تخصیص بهینه منابع، پس اندزهای مردم را در کمترین زمان و کمترین هزینه به دست کسانی می­رساند که فرصت سرمایه­گذاری مناسب را در اختیار دارند. از طرف دیگرتوسعه مالی و عمق یافتن بازارهای مالی رشد بخش واقعی اقتصاد را از طریق اثرگذاری مثبت بر سرمایه­گذاری در پی خواهد داشت و ارتباط همزادی را بین بخش واقعی اقتصاد و بخش مالی به نمایش می­گذارد.

بورس اوراق بهادار به عنوان نماد بازار سرمایه و بانک­ها به عنوان نماینده بازار پول می­تواند با ایجاد ارتباط بین وجوه مالی و افراد نیازمند به سرمایه از طریق مکانیزمی شفاف، رقابتی و ضابطه ­مند، ضمن تنوع بخشیدن به سبد دارایی­ها، از طرح­های عمرانی سرمایه­گذاری حمایت کافی را به عمل آورد[۱۳].

در دهه­های اخیر مطالعات فراوانی برای بررسی نقش نظام­های مالی بر رشد اقتصادی صورت گرفته است. بازارهای سرمایه می­توانند با عملکرد رقابتی، اطلاعات را جمع­آوری کرده و آن رابه متقاضیان انتقال بدهد. جورگنسون،آلن و گیل[۱۴] معتقدند عمق و توسعه بازارهای مالی در برخی کشورها، اثر مثبتی بر رشد اقتصادی داشته است. از سوی دیگر نظام­های مالی مبتنی بر بازار سرمایه، نقش موثری در تجهیز منابع مالی برای شرکت­های دارای رشد بالا داشته است[۱۵]. گلداسمیت(۱۹۶۹) رابطه رشد اقتصادی و توسعه مالی را مثبت دیده است.مرتون میلر[۱۶]می­گوید این انگاره که بازارهای مالی سهمی از رشد اقتصادی را دارند یک قضیه بسیار آشکار است.

به طورکلی دامنه ارتباط بین بازارهای سرمایه و توسعه آن و رشد اقتصادی شامل مباحث مربوط به وظایف واسطه­ های مالی در تولید اطلاعات درباره سرمایه ­گذاری­های ممکن، نظارت بر سرمایه­گذاری­هاو اعمال حکمرانی شرکت­ها، پراکنده­ سازی و مدیریت ریسک و تجهیز و تجمیع پس اندازهاست؛ و تجهیز منابع مالی بلندمدت برای رشد اقتصادی مستلزم وجود بازار سرمایه کاراست. یکی از ابعاد این موضوع نقش بازار سهام بر حاکمیت شرکتی[۱۷] است[۱۸]. عدم وجود ترتیبات مالی که حاکمیت شرکتی را افزایش می­دهد ممکن است مانع تجهیز پس اندازها از عامل­های پراکنده اقتصادی شود و از این طریق مانع جریان یافتن سرمایه به سوی سرمایه­گذاری­های سودآور گردد[۱۹]. پس بازار سرمایه کارا با بهبود حاکمیت شرکتی می­تواند از طریق انباشت سرمایه، تخصیص منابع و رشد بلند مدت اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد. حتی یک بازار سرمایه کارا می­تواند با ایجاد سرمایه انسانی به نرخ رشد کمک کند[۲۰].

بک[۲۱] معتقد است که بازار مالی می­تواند از طریق تسهیل مبادله کالا و خدمات به ارائه خدمت پرداخته و با به دست آوردن و تحلیل اطلاعات درباره عملکرد شرکت­ها و وضعیت پروژه­های سرمایه­گذاری، اعمال حاکمیت شرکتی، پراکنده سازی و کاهش مخاطره نقدینگی و تخصیص پس اندازها به طرح­های با بهره­وری بالا، بر فرآیند رشد اقتصادی اثرگذار باشد. راس لوین[۲۲]با توجه به نتیجه مطالعات صورت گرفته در زمینه رشد اقتصادی معتقد است کشورهایی با ساختار بهتر نظام بانکی و بازار سرمایه رشد اقتصادی سریع­تری دارند.

بازار سرمایه از آن جهت اهمیت دارد که در کشورهای درحال توسعه که عمل تأمین مالی بیشتر توسط بانک­ها انجام می­شود؛ بازار سرمایه می­تواند نقش مکمل بانک­ها را ایفا نماید، چون با ارائه ابزارهای جذاب تأمین مالی سرمایه­گذار­ها می­تواند اثرات بالقوه نامطلوب بانک­ها را کاهش دهند[۲۳]. همچنین بازار سرمایه می­تواند از طریق پراکنده سازی ریسک، به تغییرات تکنولوژیکی و رشد اقتصادی شتاب بخشد.

[۱]Level Effect

[۲]Efficiency Effect

[۳] Sadorsky, همان

[۴]Kakar et al 2011

خادم علیزاده ۱۳۹۲[۵]

[۶]Aghion 1991

[۷]Bagehot 1873

[۸] Schumpeter 1911

[۹]Gurley & Shaw 1955

[۱۰]Goldsmith

[۱۱] MacKinnon

[۱۲]Aghion & howitt

خادم علیزاده ۱۳۹۲[۱۳]

[۱۴]Jorgenson 1995, allen , gale 1999

[۱۵]Vitol at al

[۱۶] Merton Miller1988

[۱۷]Corporate governance

خادم علیزاده ۱۳۹۲[۱۸]

[۱۹]Stiglitz, weiss1983

[۲۰]De gregorio 1996

[۲۱]Beck 2008

[۲۲]Ross Levine 2005

[۲۳]Boyd, smith 1996

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رشد اقتصادی، توسعه مالی و تاثیر آن بر نوسانات و رشد تولید
  • تحقیق توسعه مالی،سرکوب مالی،آزاد سازی مالی و شاخص های اندازه گیری آن
  • تحقیق بازارهای مالی و ارتباط آن با رشد اقتصادی، نقش صنعت بانکداری خصوصی و بازار سرمایه در تامین منابع مالی
  • تحقیق تقسیم بندی جوامع براساس سطح توسعه آنها و تحقیق و توسعه، رشد اقتصادی و انواع نظام های مالی
  • تحقیق نظریات مکاتب اقتصادی درمورد نقش دولت در اقتصاد و الگوهای رشد اقتصادی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.