تحقیق جایگاه خشونت در قرآن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق جایگاه خشونت در قرآن  دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مفاهیم و تعاریف خشونت    ۵
خشونت در لغت    ۵
خشونت در اصطلاح    ۶
واژه های مترادف خشونت در قرآن    ۹
غلظت    ۹
شدت    ۱۰
فظ    ۱۱
ظلم    ۱۱
تسامح و تساهل    ۱۳
پیشینه خشونت    ۱۵
ارزش گذاری خشونت    ۱۸
جایگاه و اقسام قاطعیت و موجبات خشونت از منظر اسلام و قرآن    ۲۶
بخش اول : جایگاه و اقسام قاطعیت از منظر قرآن    ۲۷
الف ) جایگاه قاطعیت از منظر قرآن    ۲۷
ب ) اقسام قاطعیت از منظر قرآن    ۳۱
۱ – قاطعیت و سخت گیری طبق قانون    ۳۱
۲ –  قاطعیّت در دفاع از دین    ۳۱
۳ – قاطعیت در برابر حاکمان زورگو و ظالم    ۳۲
۴ – قاطعیت علیه خائنان و فتنه‏گران    ۳۳
۵ _ قاطعیت در دفاع از مسائل اجتماعی    ۳۳
بخش دوم : موجبات خشونت از منظر قرآن    ۳۵
۱ –  توطئه و فتنه‌گری:    ۳۵
۲ – تعرض به مسلمانان و ادامه‌ی جنگ:    ۳۶
۳-  عصیان و نافرمانی:    ۳۷
۴ –  نقض پیمان و عهد شکنی :    ۳۸
۵ –  قتل انسان ها بویژه انبیاء و اولیاء    ۳۹
۶ –  کفر و شرک ورزی به آیات خدا:    ۴۱
۷ –  ظلم و ستم:    ۴۲
۸ – رباخواری و حرام‌خواری    ۴۳
۹ –  فساد در زمین:    ۴۴
منابع و مآخذ    ۴۶

منابع

قرآن کریم ، ترجمه مکارم شیرازی

نهج الفصاحه ، ترجمه ابراهیم احمدیان ، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی ، چاپ اول ،  ۱۳۸۱

نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتی ، قم ، انتشارات جام جوان ، اول ، ۱۳۸۰

ابن منظور ، لسان العرب ، بیروت ، دارالاحیاء التراث العربی ، چاپ اول ، ۱۴۱۶هـ

طریحی ، فخر الدین ، مجمع البحرین ، تهران ، کتابفروشی مرتضوی ، ۱۳۷۵

آلن پرفیت ، پاسخ هایی به خشونت ، ترجمه مرتضی حسنی ، تهران ، چاپ احمدی ، ۱۳۷۸

دهخدا ، محمد ، لغت نامه دهخدا، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ دوم ، ۱۳۷۷

آنتونی ارپی آستر ، خشونت و جامعه ، به اهتمام اصغر افتخاری ، تهران ، نشر سفیر ، ۱۳۷۹

تربتی نژاد ، حسن ، اسلام و خشونت ، قم ، انتشارات حرم ، چاپ اول ، ۱۳۸۲

طباطبایی ، محمد حسین ، المیزان فی تفسیر القرآن ، ترجمه سید محمد باقر همدانی ، قم ، انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه ، ۱۳۷۴

طبرسی ، فضل بن حسن ، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ترجمه مترجمان ، تهران ، انتشارات فراهانی ، ۱۳۶۰

فکوهی ، ناصر ، خشونت سیاسی ، تهران ، نشر قطره ، ۱۳۷۸

مکارم شیرازی ، ناصر ، اخلاق در قرآن ، قم ، مدرسه الامام علی بن ابیطالب (ع) ، ۱۳۷۷

ـــــــــــــــــــــ ، تفسیر نمونه ، تهران ، دارالکتب الاسلامیه ، ۱۳۷۴

افتخاری ، اصغر ، مجموعه  مقالات خشونت و جامعه ، تهران ، نشر سفیر، ۱۳۷۹

فاضل میبدی ، محمد تقی ، تساهل و تسامح ، تهران ، انتشارات آفرینه ، ۱۳۷۹

حنایی کاشانی، محمد سعید ،  تساهل و تسامح، نامه فرهنگ، ش ۲۸

فیروزآبادی، القاموس المحیط، بیروت ، الموسسه العربیه للطباعه و النشر ، بی تا

قرشی ، سید علی اکبر ، قاموس قرآن ، تهران ، دارالکتب الاسلامیه ، ۱۳۷۱

جمعی از نویسندگان ، تاریخ اسلام ، ترجمه احمد آرام ، تهران ، انتشارات امیر کبیر ، چاپ دوم ، ۱۳۷۸

____________ ، درس نامه فلسفه حقوق ، قم ، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ، ۱۳۸۸

____________، تساهل؛ آری یا نه ، قم، نشر خرم، ۱۳۷۷

مجلسی ، محمد باقر ، بحارالانوار ، بیروت ، دارالاحیاء التراث العربی ، ۱۴۰۳ هـ

مصباح یزدی، محمد تقی، حقوق و سیاست در قرآن، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول، ۱۳۷۷

ـــــــــــــــــــــ ، اخلاق در قرآن ، تحقیق و نگارش محمد حسین اسکندری ، قم ، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ، ۱۳۸۰

ــــــــــــــــــــــ، نظریه حقوقى اسلام، قم ، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ، چاپ اول ، ۱۳۸۰

ـــــــــــــــــــــ ، پرسشها و پاسخها ،  ج ۵ ، قم ، انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ، ۱۳۸۲

فصل اول: مفاهیم و تعاریف خشونت

خشونت در لغت

خشونت، کاربردهای لغوی ، ادبی ، اجتماعی و حقوقی گوناگونی دارد.

خشونت‌ از ماده‌ «خشن‌» به‌ معنای‌ تندی‌ در برابر نرمی  و نیز به‌ معنای‌ زبری‌ در برابر صاف ‌و هموار بودن است‌. ‌[۱] امیرالمؤمنین (ع ) راجع به حضرت عیسی (ع ) فرموده است :

« فَلَقَدْ کان َ یَتَوَسَّدُ الْحَجَرَ وَ یَلْبَس ُ الْخَشِن َ» ، « حضرت عیسی (ع ) بر سنگ سر می نهاد و جامه زبر می پوشید.» [۲]

در مجمع البحرین درباره واژه خشن آمده است : «الخشونه ضد النعومه و هی کیفیه تحصل عن کون بعض الاجزاء اخفض و بعضها ارفع » خشونت ضد نرمی ، کیفیتی است که از بالا و بلندی اجزاء یک چیز حاصل گردد. [۳]

علامه‌ دهخدا در فرهنگ‌ خود آورده‌ است‌: «خشونت‌: درشتی‌ و زبری‌، ضد لینت‌ و نرمی‌، سختی‌ و تندی‌ و تیزی‌، سخت‌رویی‌، خشم‌، غضب‌، خشکی‌. خشونت‌ کردن‌: درشتی‌ کردن‌، تندی‌ کردن‌«[۴]

خشونت به تندخویی و منش و کنش سخت گیرانه نیز اطلاق شده است [۵] . حضرت علی (ع ) در خطبه معروف «شِقشِقیّه » می فرماید:

«نسبت من به خلافت ، نسبت مدار و محور آسیاب به سنگ آسیاب بود و ابوبکر آسیاب خلافت را از مدارش خارج کرد، این منصب راخود، غصب کرد و بعد از خود نیز آن را به عمر سپرد: (فَصَیَّرها فِی حَوْزَه ٍ خَشْناء، یَغْلُظ ُ کَلِمُها وَ یَخْشُن ُ مَسُّها …)[۶]؛ سرانجام اولی حکومت را به راهی دراورد، و به دست کسی سپرد که مجموعه ای از خشونت ، سخت گیری ، اشتباه و پوزش طلبی بود. »

خشونت در اصطلاح

دانشمندان جامعه شناس وحقوق‌دانان، هر کدام تعریف جدا گانه‌ای از خشونت داشته و تعریف جامعی از این واژه ارائه نشده است.

آلن پرفیت درباره خشونت می نویسد : زور ، قدرت بی طرفی است که می تواند برای وصول به هر هدف مورد استفاده قرار گیرد ، در حالی که خشونت فقط قواعد و مقررات مورد قبول جامعه را طرف حمله قرار می دهند. به عبارت دیگر ، درست است که لازمه خشونت توسل به زور و جبر است اما هر زور و قدرتی را نمی توان خشونت نامید. [۷]

وانیر ، زان و ساجی خشونت را چنین تعریف کرده اند:

کاربرد نیروی فیزیکی یا تهدید به کاربرد آن به نحوی که بتواند لطمات جسمی یا معنوی بر شخص یا اشخاص وارد آورد، در این موراد ، خواست و رضایت فرد و افراد دیگر یا ملاک نیست و یا اینکه این عمل علی رغم میل آنان به منصه ظهور می رسد. [۸]

گاه خشونت به معنای قاطعیت و عدم چشم پوشی از خلاف و خطای متهمان و مجرمان به کار می رود، این کاربرد در مقابل رفتارسهل انگارانه مجریان قانون که باعث مخدوش شدن ابّهت و اعتبارمقررات می گردد، اطلاق می شود. خشونت به این مفهوم در حوزه حقوق و قانونگذاری و اعمال قانون به کار می رود. [۹]

کاربرد دیگر واژه خشونت، «هر حمله غیرقانونی به آزادی هایی است که جامعه رسماً یا ضمناً برای افراد خود قائل گردیده ».[۱۰]

در تعریف دیگر، خشونت یعنی: «هرگونه تهاجم فیزیکی بر هستی انسان که با انگیزه وارد آوردن آسیب، رنج و یا لطمه زدن همراه باشد».[۱۱]

این تعاریف از جهاتی قابل تأمل است:

۱) در این تعاریف تأکید صرف بر تهاجم فیزیکی می‎شود، در حالی که ممکن است، برخورد و تهاجم به نحو کلامی باشد و چه بسا در برخورد کلامی وجه خشونت قوی تر و مؤثرتر از تهاجم فیزیکی تلقی گردد، در برخورد کلامی آنچه خشونت زاست، الفاظ، اصوات یا امواج صوتی نمی باشد بلکه مفاد کلمات است که مخاطب را آزرده خاطر می سازد.

۲) با توجه به لفظ تهاجم، به نظر می رسد که خشونت تنها شامل اعمال غیرمجاز می گردد، در صورتی که نوع مجاز آن را نیز باید در نظر گرفت؛ مانند دفاع مشروع یا مجازات های قانونی مجرمین. در هیچ یک از این خشونت ها، مفهوم تهاجم صدق نمی کند؛ زیرا در دفاع مشروع، تهاجم از جانب طرف مقابل است و اقدام مجاز فرد مورد تهاجم، نوعی دفاع جهت خنثی کردن اثر تجاوز است. در هر صورت کلمه تهاجم در برگیرنده تمامی مصادیق خشونت های مجاز نمی باشد[۱۲].

۳) تهاجم علیه حقوق، آزادی، اعتبار و حیثیت افراد به هر وسیله ای که باشد، نمی توان آن را تهاجم فیزیکی نامید، هرچند اطلاق خشونت به این امور غیرقابل تردید است. نکته دیگر اینکه اگر خشونت اقدام غیرقانونی بر خلاف آزادی باشد ، این تعریف همراه با دور، و تهی از هرگونه معرفت و آگاهی بخشی نسبت به شناخت خشونت خواهد بود. [۱۳]

۴) خشونت به همگان (همه گروه ها) را نمی توان به اعمال و اقداماتی خاص نسبت داد، زیرا مقوله مورد بحث، امری نسبی است؛ چنانچه برخورد تند نسبت به باورها و معتقدات شخص و همچنین توهین به مقدسات افراد می تواند از مصادیق بارز خشونت باشد و نظریه اختلافی که بین عقاید طرفداران مکاتب وجود دارد، اعمال خشونت آمیز نسبت به افراد یا گروه های مختلف یکسان نخواهد بود[۱۴].

۵) این گروه از تعریف ها را نمی توان تعریف جامع و نهایی از خشونت به شمار آورد، زیرا محدود ساختن خشونت به تهاجم و یا کاربست نیروی فیزیکی خشونت های روانی و معنوی را در بر نمی گیرد.

برخی خشونت را خلاف نرم (norm ) معنی کرده اند و معتقدند خشونت دارای مفهوم فلسفی است و این کلمه را در فلسفه قسّر معنی می کنند. لذا قسّر یا خشونت امری است که ضد مجرا و سیر طبیعی باشد و در آن عنصری از غضب و خشم نهفته است. به دیگر سخن خشونت یعنی«هرگونه اقدامی که برخلاف طبع آدمیان انجام می گیرد»[۱۵]. این تعریف نیز خالی از اشکال نمی باشد، زیرا کلمه طبع واژه ای مبهم است و مشخص نیست منظور از طبع، غرائز است یا فطریات یا اعم از آن ها؛ در این صورت چه بسا اقداماتی باشند که با طبع آدمیان سازگار نباشند اما نمی توان آن ها را اعمال خشونت آمیز تلقی کرد، مانند عمل جراحی روی بیمار یا خوراندن داروهای تلخ به وی[۱۶].

برخی نیز معنای اصطلاحی خشونت را اینگونه بیان نموده اند، که می توان این تعریف را نسبت به تعاریف گذشته جامعتر دانست.
«اقدام علیه جسم، جان، شرف، مال، حقوق فطری، طبیعی، اجتماعی و معنوی فرد، افراد، هویت ها و هنجارهای اجتماعی». [۱۷]

واژه اقدام در این تعریف شامل اقدام فیزیکی چون قتل، ضرب، جرح، غارت، دزدی و نیز اقدام های معنوی مانند تهدید، توهین، بهتان، سخریه و… می گردد؛ از آنجا که این تعریف، گونه های متنوع خشونت فردی، گروهی، سیاسی، روانی، اقتصادی و فرهنگی را در قلمرو خویش جای می دهد، لذا می توان این تعریف از خشونت را نزدیک ترین تعریف خشونت با آموزه های قرآنی و نگرش دینی نسبت به خشونت دانست؛ چه قرآن، شمار وسیعی از رفتارها را در قلمرو خشونت قرار می دهد. رفتارهایی چون، قتل، ضرب و جرح، سرقت، زنا، رباخواری، تمسخر، استهزا، افترا و غیبت، بخشی از رفتارهای خشونت آمیزی هستند که قرآن از آنها یاد کرده است.

واژه های مترادف خشونت در قرآن

در قرآن کریم کلمات «غلظت» ، «شدت» ، « فظ» و « ظلم » که  مترادف با خشونت هستند به کار رفته اند. این واژه ها به معنی درشتی، تندخویی، صلابت و سختی هستند و در مقابل واژه رقت به معنی نرمی و مهربانی به کار میرود.

غلظت

واژه غلظت آن گونه که اهل لغت گفته اند، به معناى: خشونت، شدّت، درشت شدن، درشتى و تندخویى است و در مقابل رقّت به کار مى رود. [۱۸]

در کاربردهاى قرآنى  واژه غلظت ـ همان گونه که مفسّرین بیان کرده اند ـ به معناى لغوى خود به کار رفته است:

در سوره توبه آیه ۱۲۳ می خوانیم : (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذِینَ یَلُونَکُمْ مِنَ الْکُفَّارِ وَ لْیَجِدُوا فِیکُمْ غِلْظَهً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِین)؛ « اى کسانى که ایمان آورده‏اید! با کافرانى که به شما نزدیکترند، پیکار کنید! (و دشمن دورتر، شما را از دشمنان نزدیک غافل نکند!) آنها باید در شما شدّت و خشونت (و قدرت) احساس کنند و بدانید خداوند با پرهیزگاران است».

در تفسیر مجمع البیان درباره عبارت «وَ لْیَجِدُوا فِیکُمْ غِلْظَهً» آمده است که «و باید آنها در شما درشتى ببینند» . و معناى آیه این است که اینان باید خلاف نرمش و رقت را که همان خشونت و سخت‏گیرى است از شما احساس کنند تا جلوگیر و مانع آنها گردد.[۱۹]

علامه طباطبایی در ذیل همین آیه می‌فرماید: معناى« غلظه» در جمله« وَ لْیَجِدُوا فِیکُمْ غِلْظَهً» شدت و سرسختى نشان دادن بخاطر خداست، و معنایش این نیست که با کفار خشونت و سنگدلى و بد اخلاقى و قساوت قلب و جفا و بى مهرى نشان دهید، زیرا این معنا با هیچ یک از اصول دین اسلام سازگار نیست، و معارف اسلامى همه آن را مذمت و تقبیح کرده‏اند.[۲۰]

همچنین خداوند در سوره‌ توبه، آیه ۷۳ و سوره تحریم، آیه ۹ می‌فرماید: (یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ).

در این آیه دستور به شدت عمل در برابر کفار و منافقان داده و مى‏گوید: اى پیامبر! با کافران و منافقان جهاد کن. «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقِینَ» و در برابر آنها روش سخت و خشنى در پیشگیر «وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ».

و چه بسا جمله « وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ» در دنبال جمله «جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقِینَ» شاهد بر این معنا باشد که مقصود از جهاد غلظت و خشونت است.[۲۱]

در تفسیر مجمع البیان آمده : «وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ» یعنى سخن درشت و سخت بدانها بگو و با آنها مدارا نکن.[۲۲]

شدت

واژه شدّت نیز به معناى: غلظت، صلابت و سختى است[۲۳]، و در مقابل رقّت استعمال مى گردد.

در سوره فتح آیه ۲۹ خداوند می فرمایند: ( مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُم )؛ « محمد(ص) فرستاده خداست و کسانیکه با او هستند در برابر کفار، سخت و شدید و در میان خود مهربان اند».

در مجمع البیان درباره عبارت «وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» آمده است: شدت مؤمنین بجایى رسیده بود که حتى از لباس مشرکین دورى میجستند که به لباس آنان نچسبد، و نیز بدنهاى خود را از بدنهاى آنان دور می گرفتند که به بدن آنان تماس پیدا نکند، و مهربانى آنان در بین یکدیگر به جایى رسیده بود که هیچ مؤمنى برادر دینى خود را نمیدید مگر آنکه با او روبوسى کرده دست می داد، و مثل این آیه است (أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکافِرِینَ) یعنى: مؤمنین نسبت به یکدیگر متواضع و نسبت به کافران مغرور و سرسخت میباشند.[۲۴]

علامه طباطبایی درباره عبارت « وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» می نویسد:  این جمله  مرکب است از مبتدا و خبر. پس کلام در این صدد است که مؤمنین به رسول خدا (ص) را توصیف کند، و« شدت» و« رحمت»که دو صفت متضاد است از صفات ایشان شمرده شده. و جمله « أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ» را مقید کرد به جمله « رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» تا توهمى که ممکن بود بشود دفع کرده باشد، و دیگر کسى نپندارد که شدت و بى‏رحمى نسبت به کفار، باعث مى‏شود مسلمانان به طور کلى و حتى نسبت به خودشان هم سنگدل شوند لذا دنبال« اشداء» فرمود « رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» یعنى در بین خود مهربان و رحیمند. و این دو جمله مجموعا افاده مى‏کند که سیره مؤمنین با کفار شدت و با مؤمنین رحمت است.[۲۵]

فظ

از جمله واژه هایی که در قرآن مترادف کلمه خشونت بیان شده واژه فظ است که در سوره آل عمران آیه ۱۵۹ به آن اشاره شده است :

( فَبِما رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِین)؛ «به (برکت) رحمت الهى، در برابر آنان [مردم‏] نرم (و مهربان) شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراکنده مى‏شدند. پس آنها را ببخش و براى آنها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامى که تصمیم گرفتى، (قاطع باش! و) بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد.»

فظ یفظ به معنای جفا پیشه و سنگدل است و کلمه فظاظه یعنی خشونت در کلام. [۲۶]

همچنین کلمه «فظ»  به معناى جفا کار بى رحم آمده  و غلیظ بودن قلب کنایه از نداشتن رقت و رأفت است.[۲۷]

« فظ» در لغت به معنى کسى است که سخنانش تند و خشن است، و غلیظ القلب به کسى میگویند که سنگدل مى‏باشد و عملا انعطاف و محبتى نشان نمى‏دهد . بنا براین، این دو کلمه ( فظ و غلیظ القلب) گرچه هر دو بمعنى خشونت است اما یکى غالبا در مورد خشونت در سخن و دیگرى در مورد خشونت در عمل به کار مى‏رود و به این ترتیب خداوند، به نرمش کامل پیامبر (ص) و انعطاف او در برابر افراد نادان و گنهکار اشاره میکند.[۲۸]

ظلم

ظلم در کاربرد لغوی به معنای ناقص کردن حق و گذاشتن شیء در غیر موضع آن (خلاف عدل) می باشد. ابن منظور در لسان العرب می آورد:
« الظلم: وضع الشیء فی غیر موضعه».ظلم، گذاشتن چیزی در غیر محل آن است. او سپس می افزاید: اصل ظلم، جور و تجاوز از حدّ است[۲۹].

در قرآن نیز ظلم به همین معنی به کار رفته است؛ راغب در مفردات می نویسد: « ظلم، نزد اهل لغت و شمار زیادی از علما گذاشتن چیزی در غیر محل آن است و به تجاوز از حق نیز ظلم گفته می شود»[۳۰].

طبرسی در تفسیر آیه ۳۵ سوره بقره می نویسد:

«اصل ظلم، کم کردن حق است و یک قول آن است که اصل ظلم، گذاشتن چیزی در غیر آن است.»[۳۱]

پیداست که برگشت هر دو معنی ـ بدان سان که صاحب قاموس قرآن می گوید ـ به یک چیز است، چه گذاشتن شیء در غیر محل و موضع آن نیز، ضایع کردن حق و دادن آن به غیر صاحب حق است.[۳۲]
آنچه که باید به آن توجه نمود  این است که ظلم در کاربرد قرآنی درباره رفتارها و باورهایی به کار رفته است که ارتباطی با تعریف های معمول و رایج از خشونت در جامعه شناختی و روان شناختی ندارد، مانند مواردی که ظلم بر شرک و بت پرستی، تکذیب پیامبران و انکار آیات الهی به کار رفته است. این بدان جهت است که در نگرش قرآنی این موارد نیز خشونت به حساب می آید، اما خشونتی از نوع خودآزاری و خودسرکوبی؛ در باور قرآنی و دینی، انسان ها بر صبغه و سرشت خداجویی و کمال خواهی آفریده و زاده می شوند، (فأقم وجهک للدین حنیفاً فطرت الله التی فطر الناس علیها لاتبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم…)[۳۳]

در همه این موارد، (بت پرستی ، تکذیب پیامبران ، انکار آیات الهی و …) انسان ستمگر و خشونت پیشه، حقوق فطری، نیازهای اصلی و اساسی را زیر پا می نهد و راه رشد، حرکت آزاد، تکاملی و بالنده را بر خود می بندد.

[۱] – ابن منظور ، لسان العرب ، بیروت ، دارالاحیاء التراث العربی ، چاپ اول ، ۱۴۱۶هـ ، ج ۱۳ ، ص ۱۴۰

[۲] – سید رضی ، نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتی ، قم ، انتشارات جام جوان ، اول ، ۱۳۸۰ ، خطبه ۱۶۰ ، ص ۳۰۰

[۳] – طریحی ، فخر الدین ، مجمع البحرین ، تهران ، کتابفروشی مرتضوی ، ۱۳۷۵، ج ۶ ،ص ۲۴۳

[۴] – دهخدا ، محمد ، لغت نامه دهخدا، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ دوم ، ۱۳۷۷، ص ۹۷۹۷ و ۹۸۳۲

[۵] – رشاد ، علی اکبر ، آسیب شناسی ادبیات معاصر با درنگی در باب خشونت و مدارا ، موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر  ،  ص ۸

[۶] – سید رضی ، همان ، خطبه ۳ ، ص ۴۷

[۷] – آلن پرفیت ، پاسخ هایی به خشونت ، ترجمه مرتضی حسنی ، تهران ، چاپ احمدی ، ۱۳۷۸ ، ص ۲۸

[۸] –  آنتونی ارپی آستر ، خشونت و جامعه ، به اهتمام اصغر افتخاری ، تهران ، نشر سفیر ، ۱۳۷۹ ، ص ۴۶

[۹] – رشاد ، علی اکبر ، خشونت و مدارا ، کتاب نقد ، شماره ۱۵/۱۴ ، بهار و تابستان ۱۳۷۹ ، ص ۳۹۳

[۱۰] – فکوهی ، ناصر ، خشونت سیاسی ، تهران ، نشر قطره ، ۱۳۷۸ ، ص ۲

[۱۱] – افتخاری ، اصغر ، مجموعه  مقالات خشونت و جامعه ، تهران ، نشر سفیر، ۱۳۷۹، ص ۱۷

[۱۲] – تربتی نژاد ، حسن ، اسلام و خشونت ، قم ، انتشارات حرم ، چاپ اول ، ۱۳۸۲ ، ص ۳۳

[۱۳]– هاشمی ، سید حسین ، ماهیت و ابعاد خشونت د رچشم انداز قرآن ، نشریه پژوهش های قرآنی ، شماره ۳۷ و ۳۸ ، بهار و تابستان ۱۳۸۳ ، ص ۱۹۳ و ۱۹۴

[۱۴] – هزاوه ای ، محمد رضا ، معناشناسی خشونت ، نشریه مطالعات راهبردی زنان ، شماره ۲۳ ، بهار ۱۳۸۳ ، ص ۱۶

[۱۵] – سروش ، عبدالکریم ، دیانت ، مدارا و خشونت ، ماهنامه کیان ، شماره ۴۵ ، بهمن و اسفند ۱۳۷۷، ص ۲۰

[۱۶] – تربتی نژاد ، همان ، ص ۳۶

[۱۷] – میرخلیلی، سید محمود، خشونت و مجازات، کتاب نقد، ش۱۴و۱۵، بهار و تابستان ۱۳۷۹ ، ص ۱۲۷

[۱۸] – ر. ک: راغب اصفهانی ، همان ، ص ۶۱۲ و قرشی ، سید علی اکبر ، قاموس قرآن ، تهران ، دارالکتب الاسلامیه ، ۱۳۷۱ ، ج ۵ ،ص ۱۱۴

[۱۹] – طبرسی ، فضل بن حسن ، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ترجمه مترجمان ، تهران ، انتشارات فراهانی ، ۱۳۶۰، ج ۱۱ ، ص ۲۴۳

[۲۰] – طباطبایی ، محمد حسین ، المیزان فی تفسیر القرآن ، ترجمه سید محمد باقر همدانی ، قم ، انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه ، ۱۳۷۴، ج ۹ ، ص ۵۵۰

[۲۱] – مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه ، تهران ، دارالکتب الاسلامیه ، ۱۳۷۴، ج ۸ ، ص ۴۱

[۲۲] – طبرسی ، همان ، ج ۱۱ ، ص ۱۵۵

[۲۳] – راغب اصفهانی ، همان ، ص ۴۴۷

[۲۴] – طبرسی ، همان ، ج ۲۳ ، ص ۱۷۶

[۲۵] – طباطبایی ، همان ، ج ۱۸ ، ص ۴۴۶

[۲۶] – طبرسی، همان ، ج ۴ ، ص ۳۱۳

[۲۷] – طباطبایی ، همان ، ج ۴ ، ص ۸۶

[۲۸] – مکارم شیرازی ، همان ، ج ۳ ، ص ۱۴۱

[۲۹] – ابن منظور ، لسان العرب ، ج ۸ ، ص ۲۶۳

[۳۰] – راغب اصفهانی ، همان ، ص ۵۳۷

[۳۱] – طبرسی، همان ، ج ۱ ، ص ۱۳۴

[۳۲] – قرشی ، علی اکبر ، قاموس قرآن ، ج۴ ، ص ۲۷۰

[۳۳] – روم ، ۳۰

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق خشونت علیه زنان، مفهوم،انواع، آثار و پیامدهاو نظریه های آن
  • تحقیق مفاهیم مقدماتی و دیدگاه های جرم شناختی در زمینه بزهکاری خشونت آمیز
  • تحقیق خشونت و عوامل موثر بر آن و تاثیر خشونت بر عملکرد پرستاران و نگرش آنان در ارتباط با وقوع خشونت در محل کار
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.