تحقیق دولت الکترونیک، خدمات عمومی الکترونیک و اعتماد عمومی و انواع ، سطوح ، ابعاد و ارتباط آن با خدمات عمومی الکترونیک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دولت الکترونیک، خدمات عمومی الکترونیک و اعتماد عمومی و انواع ، سطوح ، ابعاد و ارتباط آن با خدمات عمومی الکترونیک دارای ۵۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه۵
۱-۲-دولت الکترونیک۶
۱-۲-۱-مزایا و موانع دولت الکترونیک۹
۱-۲-۲-مراحل تدوین استراتژی دولت الکترونیک۱۱
۱-۲-۳-ابعاد دولت‌ الکترونیک‌‏۱۲
۱-۳-خدمات عمومی الکترونیک۱۳
۱-۴-کیفیت خدمات۱۶
۱-۴-۱-تعریف خدمت۱۷
۱-۴-۲-طبقه بندی خدمات۱۸
۱-۴-۳-مفهوم کیفیت۱۹
۱-۴-۴-کیفیت خدمات۲۰
۱-۴-۵-کیفیت خدمات داخلی۲۲
۱-۴-۶-پیامدهای کیفیت خدمات۲۴
۱-۴-۷-کیفیت خدمات دولت الکترونیک۲۷
۱-۵-اعتماد عمومی۲۷
۱-۵-۱-ابعاد اعتماد عمومی۳۱
۱-۵-۲-اهمیت اعتماد عمومی۳۲
۱-۵-۳-انواع اعتماد عمومی۳۳
۱-۵-۴-سطوح اعتماد۳۵
۱-۵-۵-اهمیت اعتماد در استفاده از خدمات عمومی الکترونیک و سازمان های دولتی الکترونیک۳۶
۱-۵-۶-ارتباط دولت الکترونیک و اعتماد عمومی۳۹
۱-۶-پیشینه تحقیقات۴۱
۱-۶-۱-پیشینه تحقیقات خارجی۴۱
۱-۶-۲-پیشینه تحقیقات داخلی۴۳
۱-۷-منابع و مأخذ۴۷
منابع فارسی۴۷
۱-۸-منابع لاتین۴۹

 منابع

عالی ، حدیث ، خرمالی ، نازنین ، نظری، خدیجه ،۱۳۹۲ ،” اعتماد عمومی پیوند بین شهروندان و دولت “، دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین ، چهاردهم شهریور ۱۳۹۲ گرگان

پورعزت ، علی اصغر ، قلی پور، آرین ، پیران نژاد ، علی ، ۱۳۸۵ ،” عدالت و اعتماد عمومی ؛ ره آورد حکومت الکترونیک “، ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد ، شماره ۳۸ ، سال شانزدهم

منوریان ، عباس ، نرگسیان ، عباس ، فتاحی ، مهدی ، واثق ، بهاره ، ۱۳۸۸ ،” بررسی رابطه بین پاسخگویی عمومی و اعتماد عمومی در سازمانهای دولتی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ”

کهزادی ، نوروز ، ۱۳۸۲ ، “سازمان های دولتی الکترونیکی در ایران و جهان ” ، مجموعه مقالات همایش تجارت الکترونیکی سال ۱۳۸۲

زاهدی ، ش ، بی نیاز ، ج ، ۱۳۸۷ ،”سنجش کیفیت خدمات الکترونیک در شرکت قطارهای مسافربری رجاء ” ، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات ، شماره ۱ ، سال ۱۳۸۷

الوانی، سید مهدی و دانایی فرد، حسن.۱۳۸۰؛ “مدیریت دولتی و اعتماد عمومی”، دانش مدیریت؛ شماره۵۵

فردی، فرامرز، وطنیان ،غلامرضا ،۱۳۹۱،” سیستم های پرداخت الکترونیکی در ایران ” ، ماهنامه داخلی سازمان های دولتی اقتصاد نوین ، شماره ۴۰

دیواندری ، علی ، عابدی ، احسان ، ناصرزاده ، سید محمدرضا ، ۱۳۹۲،” ارائه ی مدل مفهومی برای تبیین عوامل کلیدی موثر بر کیفیت سیستم ارائه دهنده ی خدمات سازمان های دولتی اینترنتی (پیمایشی پیرامون سازمان های دولتی ملت) ” ، مجله مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، شماره ۱ ، بهار۱۳۹۲

Maslow, A. (1954), Motivation and Personality; New York: Harperine.

Nachmias, D. (1985); “Determinations of trust Within The Federal Bureaucracy”, In D. H. Rosenbloom (Ed), Public Personnel Policy: The Politics of Civil Services; Ny. Associated fauclty Press.

Parent, M., C.A. Vandebeek and A.C. Gemino, 2004. Building citizen trust through e-government. Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences, IEEE Computer Society Washington, DC, USA, Vol. 5, ISBN: 0- 7695-2056-1.

Sherif, M. (1966); In Common Predicament; Boston: Houghton. Mifflin.

۱-۱-مقدمه

یکی از مهمترین مسائلی که جوامع امروزی با آن مواجه اند مساله اعتماد عمومی است. مقوله اعتماد عمومی در تمامی اعصار و قرون یکی از مهمترین موضوعات مهم حیات بشری بوده است و با گذشت زمان بر اهمیت آن افزوده شده است. دولت­ها می کوشند تا اعتماد شهروندان را به خود جلب کنند، زیرا با کاهش اعتماد عمومی احتمال مشارکت عامه مردم در فرایندهای سیاسی کاهش می یابد و کناره گیری شهروندان از حمایت دولت مشروعیت حاکمیت مردم سالار را با مشکل مواجه می کند. به همین علت، موضوع اعتماد عمومی به محور بسیار مهمی در ادبیات مربوط به مدیریت دولتی تبدیل شده است.

کسب اعتماد عموم مردم و کسب مشروعیت، حکومت ها را به فکر انداخته است تا از ابزارهای مختلفی برای اعتماد‌سازی استفاده کند. روند بی‌اعتماد شدن مردم به حکومت­های خود در حال افزایش است و حکومت­ها به فکر چاره‌ای برای این معضل هستند. یکی از کاراترین ابزارها که اکثر حکومت­ها روی آن توافق نظر داشته‌اند، به کارگیری تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات است. به کارگیری این فن آوری در عرصه دولت منجر به پیدایش مفهومی به نام دولت یا حکومت الکترونیک گردیده است. هدف اصلی ایجاد دولت الکترونیک ارائه خدمات عمومی با استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. از این رو چنانچه حکومت، خدمات عمومی را که از طریق دولت الکترونیک برای مردم فراهم می نمایند با کیفیت باشد، در نهایت موجب ارتقاء سطح اعتماد عمومی در جامعه خواهد شد.

در این نوشتار ابتدا در مورد دولت الکترونیک، خدمات عمومی الکترونیک[۱] و سازمان های دولتی الکترونیک[۲] پرداخته شده و سپس اعتماد عمومی[۳] مورد بررسی قرار می گیرد و انواع اعتماد عمومی، سطوح اعتماد عمومی، ابعاد اعتماد عمومی شرح داده شده است. در ادامه اهمیت اعتماد عمومی و ارتباط آن با خدمات عمومی الکترونیک توضیح داده شده است.

۱-۲-دولت الکترونیک

گسترش تکنولوژی در جهان چالش برانگیز بوده است. امروزه نگرانی تمامی افراد بر این است که در دنیای رو به رشد امروز چگونه و به چه شکلی می توانیم از پس این همه مشکلات مختلف برآییم، مشکلاتی که زاییده توسعه بشری است. در این بین قرن بیست و یکم حساسیت های بیشتری را نسبت به دیگر قرن ها شاهد بوده است، چرا که سرعت نوآوری های علمی و تکنولوژیکی بسیار بیشتر و سریع تر از دوره های قبلی خود بوده است. آنچه که امروزه متخصصان به دنبال آن هستند حل این چالش ها می باشد. علی خسروی در همین رابطه می نویسد: «ورود به قرن بیست و یکم ، همراه با چالش ها و نگرانی های بسیار جدی برای جامعه بشری بوده است که بحران های زیست محیطی، گرسنگی و سوء تغذیه و خشکسالی از آن جمله اند. متاسفانه هیج یک از برنامه های توسعه و تکنولوژی های قرن بیستمی نتوانسته اند تاثیر قاطعی در رفع شکاف توسعه و تبعات ناشی از آن داشته باشند».

بسیاری از متخصصان معتقدند که می توان امروزه با مدد جویی از تکنولوژی­هایی که بشر در این زمانه بدست آورده بر برخی از مشکلات بشری چیره شد. از جمله این نوآوری های تکنولوژیکی فناوری اطلاعات است. دولت ها امید دارند تا با کمک تکنولوژی های اطلاعاتی بر بسیاری از این مشکلات فایق آیند و بتوانند در این رهگذر مسیر توسعه را شتاب بخشند. خسروی در ادامه می نویسد: « تکنولوژی­های اطلاعاتی می توانند در مواجه با این چالش ها نقش اساسی داشته باشند و این نظر تا آنجا پیش رفته است که جامعه اطلاعات مدار (دانش مدار) به عنوان الگوی توسعه جهانی معرفی شده است. بر این اساس جوامع و ملت ها را می توان بر مبنای شاخص ارزش و دسترسی به اطلاعات در آن جامعه مورد بررسی و طبقه بندی قرار داد. دسترسی به اطلاعات در یک جامعه دانش مدار بدان معناست که تمامی افراد جامعه در هر موقعیت مکانی و زمانی دسترسی یکسانی به اطلاعات مورد نیاز خود داشته باشند. در چنین جامعه ای دسترسی به اطلاعات حق افراد و در عین حال ابزار و شاخص توسعه محسوب می شود. یکی از بارز ترین ابعاد تحولات اجتماعی ناشی از انقلاب اطلاعاتی در دو دهه اخیر مفهوم دولت در جامعه اطلاعاتی و در مقیاس محدود تر دولت الکترونیک می باشد».

در این بحث ها سخن از حق است، صحبت از به رسمیت شمردن حق تمامی دولت ها و تمامی افراد برای بهره برداری از فناوری اطلاعات به جهت حل مشکلات خود است و شاید به همین دلیل باشد که دولت الکترونیکی یکی از زیر بناهای توسعه جامعه مدنی محسوب می شود.

دولت الکترونیک را می‌توان میراث بازنگری مدیریت دولتی نوین در سال ۱۹۹۰ دانست، جایی که بسیاری از فرآیندهای سازمان های بخش خصوصی در بدنه دولتی به کار رفتند(Torres, 2004). باید به این نکته توجه داشت که به دلیل اینکه هر یک از اندیشمندان بر ویژگی خاصی از دولت الکترونیک متمرکز شده‌اند و با توجه به پویائی طبیعت دولت الکترونیک یک تعریف جامع و جهان شمول از آن تاکنون ارائه نشده تا مورد قبول همگان واقع شود(Halchin, 2004:407).

در اینجا چند تعریف از دولت الکترونیک ارائه می شود:

مینز و اشنایدر (۲۰۰۰) دولت الکترونیک را به عنوان ارتباط بین دولت، مشتریان دولت (دولت های دیگر، شهروندان، کسب‌وکار) تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان (دولت های دیگر، شهروندان، کسب‌وکار) با استفاده از ابزارهای الکترونیکی تعریف کرده‌اند.

اتحادیه اروپا دولت الکترونیک را استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در مدیریت دولتی که با تغیرات سازمانی و مهارت­های جدید برای بهبود خدمت‌رسانی عمومی و فرآیندهای دموکراتیک و حمایت قوی از سیاست­های عمومی توام شده است، تعریف کرده است(Commission of the European Communities, 2003).

به طور کلی دولت الکترونیک استفاده از فناوری اطلاعات به منظورتوزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم و بیست و چهار ساعته در تمام روزهای هفته به مشتری است.

شیرکوند دولت الکترونیکی را به صورت های زیر تعریف نموده است:

دولت الکترونیکی به مجموعه فرایندهایی گفته می­شود که خدمات دولتی را به صورت الکترونیکی به کاربران (شهروندان یا ارباب رجوع) ارائه می دهد.

دولت الکترونیکی بستر و زمینه مدیریت بدون کاغذ در دولت است و بیشتر ارتباطات میان اداره ها (با هم و با مردم) را به صورت الکترونیکی انجام می دهد.

[۱] Electronic public services

[۲] Electronic Banking

[۳] Public trust

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم تعامل پذیری، تعامل پذیری دولت الکترونیک و روشهای دستیابی به آن و بررسی چارچوب‌های مطرح برای تعاملات الکترونیکی
  • تحقیق دولت الکترونیک و سیستم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی و نظریه های مطرح در زمینه پذیرش فناوری اطلاعات توسط کاربران
  • تحقیق دولت الکترونیک و نظریه های استقرار دولت الکترونیک و تاریخچه پاسخگویی و کارکرد ها و پیامد های پاسخ گویی عمومی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.