پیشینه تحقیق مفاهیم تعامل پذیری، تعامل پذیری دولت الکترونیک و روشهای دستیابی به آن و بررسی چارچوبهای مطرح برای تعاملات الکترونیکی دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
۲-۱ تعریف سازمان ۷
۲-۲ تعریف مبادلات الکترونیک ۷
۲-۳ تعریف سرویس ۷
۲-۴ تعریف سرویس الکترونیکی ۸
۲-۵ تعریف تعامل پذیری ۸
۲-۶ انواع تعامل پذیری ۹
۲-۶-۱ تعامل پذیری اطلاعات ۹
۲-۶-۱-۱ مزایای استفاده از تعامل پذیری اطلاعات ۱۰
۲-۶-۲ تعامل پذیری فنی ۱۰
۲-۶-۲-۱ دسته بندی استانداردهای حوزه تعامل پذیری فنی ۱۰
۲-۶-۳ تعامل پذیری فرآیندی ۱۲
۲-۷ مقایسه دو مفهوم تعامل پذیری و یکپارچگی ۱۲
۲-۸ ﻣﺪل ﺑﻠﻮغ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﭘﺬﻳﺮی ۱۳
۲-۸-۱ مدل بلوغ تعامل پذیری سازمانی ۱۳
۲-۸-۲ مدل بلوغ تعامل پذیری تکنیکی ۱۴
۲-۹ تعریف تعامل پذیری دولت الکترونیک ۱۴
۲-۱۰ دستیابی به تعامل پذیری دولت الکترونیک ۱۴
۲-۱۱ تعریف استاندارد در دولت الکترونیک ۱۵
۲-۱۱-۱ استاندارد باز و نقش آن در تعامل پذیری دولت الکترونیک ۱۵
۲-۱۱-۲ نمونههایی از استانداردهای باز ۱۸
۲-۱۱-۳ اصول استانداردهای باز- بروس پرنز: ۱۸
۲-۱۱-۴ مزایای استفاده از استانداردهای باز ۲۰
۲-۱۱-۵ بررسی ارتباط میان استاندارهای باز و متن باز ۲۱
۲-۱۱-۶ تأثیر کدهای متن باز در تعامل پذیری ۲۲
۲-۱۲ تعریف معماری سازمانی ۲۲
۲-۱۲-۱ ضرورت استفاده از معماری سازمانی ۲۳
۲-۱۲-۲ تأثیر معماری در تعامل پذیری دولت الکترونیک ۲۳
۲-۱۲-۳ تعریف معماری سرویس گرا ۲۴
۲-۱۲-۴ نحوه گسترش قابلیت همکاری دولت الکترونیک از طریق معماری سرویس گرا ۲۶
۲-۱۳ تبادل سرویس در معماری سرویس گرا ۲۷
۲-۱۴ تعریف ESB ۲۸
۲-۱۴-۱ چارچوبی برای یکپارچهسازی ۲۹
۲-۱۴-۲ اتوبوس خدمات سازمان ۳۰
۲-۱۴-۳ مجموعه کامل یکپارچه سازی ۳۰
۲-۱۵ تعریف ESC ۳۱
۲-۱۶ موانع و مشکلات تعامل پذیری بین سازمانی ۳۱
۳-۱- بررسی چارچوبهای مطرح برای تعاملات الکترونیکی ۳۳
۳-۲ بررسی چارچوبهای تعامل پذیری دولت الکترونیک کشورهای انتخابی ۳۴
۳-۲-۱ چارچوب تعامل پذیری فنی دولت استرالیا ۳۴
۳-۲-۱-۱ اصول کلی چارچوب تعامل پذیری دولت استرالیا ۳۵
۳-۲-۱-۱ مدل مفهومی چارچوب تعامل پذیری دولت استرالیا ۳۵
۳-۲-۲ چارچوب تعامل پذیری دولت الکترونیک دانمارک ۳۸
۳-۲-۳ چارچوب تعامل پذیری دولت برزیل ۳۹
۳-۲-۳-۱ حوزههای تحت پوشش e-PING ۳۹
۳-۲-۳-۱-۱ اتصال میانی ۳۹
۳-۲-۳-۱-۲ امنیت ۴۰
۳-۲-۳-۱-۳ راه های دسترسی ۴۱
۳-۲-۳-۱-۴ سازماندهی و تبادل اطلاعات ۴۱
۳-۲-۳-۱-۵ محدوده یکپارچگی برای دولت الکترونیک ۴۱
۳-۲-۳-۲ سیاستهای کلی e-PING: ۴۲
۳-۲-۴ چارچوب تعامل پذیری اروپا برای خدمات دولت الکترونیک پن اروپا ۴۳
۳-۲-۴-۱ اهداف چارچوب تعامل پذیری اروپا ۴۴
۳-۲-۴-۲ اصول به کار گرفته شده در تعامل پذیری اروپا ۴۴
۳-۲-۴-۳ توصیههای چارچوب تعامل پذیری اروپا برای موانع سازمانی تعامل پذیری ۴۵
۳-۲-۴-۴ توصیه های چارچوب تعامل پذیری اروپا برای موانع معنایی تعامل پذیری ۴۵
۳-۲-۵ استاندارد و معماری برای برنامههای کاربردی دولت الکترونیک آلمان ۴۶
۳-۲-۵-۱ هدف SAGA ۴۶
۳-۲-۵-۲ مدل مرجع SAGA ۴۷
۳-۲-۵-۳ مدل مرجع معماری SAGA ۴۹
۳-۲-۶ چارچوب تعامل پذیری دولت مالزی ۴۹
۳-۲-۷ چارچوب تعامل پذیری دولت الکترونیک نیوزیلند ۵۰
۳-۲-۸ چارچوب تعامل پذیری دولت الکترونیکی انگلستان ۵۰
۳-۳ اجزای تشکیل دهنده تجارب تعامل پذیری کشورها ۵۱
۳-۴ اصول انتخاب استاندارد ۵۲
۳-۵ حیطههای مورد نظر در چارچوب تعامل پذیری کشورهای مورد بررسی ۵۳
۳-۶ اعتبار ۵۴
۳-۷ اطلاعات فنی ۵۵
۳-۸ ویژگیهای چارچوب تعامل پذیری تعامل پذیری دولت الکترونیک ۵۷
منابع ۵۸
– ص. خوشنویس, بررسی معماری سازمانی سرویس گرا, دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دانشکده فنی و مهندسی – گروه مهندسی کامپیوتر, ۱۳۸۵٫
– ا. مهجوریان و ف. شمس, معماری سرویس گرا – کار گروه شرکت, تهران, تهران
– س. خسروی, م. داودی شمسی و ک. عباسی شاهکوه, “ارائه مدل بلوغ تعامل پذیری بر اساس مدل های مرجع,” تهران.
– ع. فتح اللهی, ح. نیکوفر و ف. شمس, چارچوب ملی معماری سازمان ایران الگوی تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات در سازمانها, تهران: دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی, ۱۳۸۴٫
– ا. مهجوریان و ف. شمس, “معماری سرویس گرا,” ۱۳۸۶٫
-“e-Government Interoperability: A Review of Government Interoperability Frameworks in Selected Countries,” United Nations Development Programme, Bangkok.
-“Standards of Interoperability for Electronic Government (e-PING) Version 2.0.1,” 2006.
-“The Malaysian Government Interoperability Framework for Open Source Software (MyGIFOSS),” 2006.
S. Archmann and I. Kudlacek, Interoperability and the exchange of good practice cases Recommendations, European Institute of Public Administration, 2003.
تجارت الکترونیکی[۱] امروزه عرصه جدیدی از رقابت را در جهان گشوده است و برای شرکتها، سازمانها و افراد شرکت کننده مزایا و موقعیتهای بسیار ارزشمندی را فراهم مینماید. در این بین تعاملات الکترونیکی [۲] با ایجاد شرایطی جهت همکاریهای فرا سازمانی این امکان را به آنها میدهند که بدون صرف وقت و هزینه زیاد بتوانند تجارت خود را به انجام برسانند و همچنین از موقعیتهای جدید به وجود آمده بهره ببرند.
وجود ارتباطات و همکاری با سایر سازمانها به خصوص در توسعه شهرهای الکترونیکی و همچنین دولت الکترونیک دارای مزایای بی شماری همچون کاهش هزینه مبادلههای درون شهری، کاهش هزینههای ترافیک و عبور و مرورهای شهری، افزایش بهرهوری و بازدهی بیشتر اقتصادی برای سازمانها میباشد، از طرف دیگر رشد و توسعه فزاینده فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی زمینه توسعه همکاریهای بین سازمانی را به عنوان موتور محرکه بیش از پیش امکان پذیر ساخته است.
در حال حاضر، اکثر شرکتهای ایرانی به صورت سنتی فعالیت مینمایند و دارای سیستمهایی با فناوری مستقل و قوانین کاری متفاوتی هستند و معمولاً به صورت جزیرهای فعالیت مینمایند.
برای ایجاد تعاملات الکترونیک میبایست فرآیندهای سازمان را یکپارچه نمود؛ اما انجام فرآیندهای سازمان، وابسته به نرم افزارها و سیستمهای اطلاعاتی متنوعی است که هر کدام در زمانهای متفاوت و با فناوریهای خاصی پیاده سازی شدهاند؛ به همین دلیل تعامل چنین فرآیندهایی در محیط سیستمی، منوط به تعامل پذیری سیستمهای مختلف سازمانی است [۱]. بنا به گفته نویسنده مقاله «چارچوب تعامل پذیری سازمانی یونان» [۲] «تعامل پذیری سیستمهای شرکت کننده در یک همکاری، پیش نیاز ایجاد شبکههای کاری میباشد».
شاید در نگاه اول، این فکر به ذهن بیاید که برای تعامل پذیری، سیستمهای تمام سازمانهای درگیر را همسان نمایم؛ تا مشکلی از بابت تفاوت سیستمی در تعاملات الکترونیکی نداشته باشیم. اما از آنجا که این تغییر، مستلزم هزینههای بسیاری است، ایده مناسبی نیست.
لذا نیاز به الگویی داریم که با صرف هزینه کمتر، بستری برای تعاملات الکترونیک بین سازمانی ایجاد کنیم.
برای دستیابی به تعاملات الکترونیک میبایست سازمان را تعامل پذیر نمود . تعاملپذیری پیش نیاز تعاملات الکترونیک است. به همین دلیل برای رسیدن به تعاملات الکترونیک بین سازمانی میبایست سازمانها را تعامل پذیر نمود.
در این نوشتار، مفاهیم تعاملات الکترونیک، سرویس و تعامل پذیری بررسی شده است، در ادامه آن، مفاهیم تعامل پذیری دولت الکترونیک، روشهای دستیابی به آن و همچنین موانع تعامل پذیری ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار گرفت. و سپس چارچوبهای تعامل پذیری دولت الکترونیک ۸ کشور مطرح، مورد بررسی قرار گرفت.
سازمان نهادیست اجتماعی که دارای هدف باشد و سیستمی که به سبب داشتن یک ساختار آگاهانه فعالیتهای خاصی را انجام میدهد و دارای مرزهایی شناخته شده است [۳].
مبادله الکترونیکی داده به صورت مکانیزمی تعریف میشود که به موجب آن انتقال و تبادل داده در راستای تحقق فعالیتهای تجاری با ساختار و شکل تعریف شده و با بهکارگیری پیامهای استاندارد شده بینالمللی، توسط ابزار الکترونیکی از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر انجام میشود.
عملی که به وسیله یک سرویس دهنده انجام میشود و از نظر سرویس گیرنده ارزشمند است. ممکن است انجام یک درخواست کوچک روی داده مانند دریافت یا ذخیره اطلاعات یا مربوط به انجام کاری پیچیدهتر مانند پردازش یک تصویر باشد [۴].
به هر سرویسی که از طریق دستگاههای الکترونیکی همانند اینترنت/وب سایت، دستگاههای موبایل و غیره ارائه میگردد سرویس الکترونیکی گفته میشود [۵].
بر اساس تعریف Goldkuhl & Persson [6] سرویس الکترونیک به این معنیست که یک کاربر خارجی (شهروند) از طریق یک واسط کاربری مبتنی بر وب، تعامل داشته باشد.
هر سرویس الکترونیکی شامل سه بخش سرویس دهنده، کانال تحویل سرویس و سرویس گیرنده است [۵].
[۱] Organization
[۲] E – Interaction
[۳] Service
[۴]E – Service
[۱]E-Commerce
[۲] Electronic Interaction
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر