تحقیق دولت الکترونیک و سیستم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی و نظریه های مطرح در زمینه پذیرش فناوری اطلاعات توسط کاربران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دولت الکترونیک و سیستم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی و نظریه های مطرح در زمینه پذیرش فناوری اطلاعات توسط کاربران دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه:    ۵
۱-۲ مقدمه ای بر دولت الکترونیکی:    ۶
۱-۳ تعریف دولت الکترونیکی    ۷
۱-۴  تجارت الکترونیکی در مقابل دولت الکترونیکی    ۸
۱-۵  مالیات و سیستم مالیات الکترونیکی:    ۹
۱-۶ سیستم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی: یکی از مهمترین خدمات الکترونیکی دولت    ۱۱
۲- مبانی نظری    ۱۲
۲-۱   مراحل توسعه دولت الکترونیکی    ۱۲
۲-۲ سیستم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی:    ۱۳
۲-۳  نظریه های مطرح در زمینه پذیرش فناوری اطلاعات توسط کاربران:    ۱۵
۲-۳-۱  نظریه فعالیت منطقی  (TRA):    ۱۷
۲-۳-۲  نظریه رفتار برنامه ریزی شده ((TPB:    ۱۹
۲-۳-۳   مدل پذیرش فناوری(TAM) :    ۲۰
۲-۳-۴  مدل انگیزشی (MM):    ۲۱
۲-۳-۵  مدل ترکیبی TAM و TPB (C-TAM-TPB):    ۲۲
۲-۳-۶  مدل استفاده عملی از کامپیوتر MPCU)):    ۲۲
۲-۳-۷  مدل انتشار نوآوری(DOI یا IDT):    ۲۴
۲-۳-۸   نظریه شناخت اجتماعی (SCT):    ۲۷
۲-۴ نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری(UTAUT):    ۲۸
۲-۴-۱ عامل  انتظار کارایی:    ۳۰
۲-۴-۲ عامل انتظارتلاش:    ۳۱
۲-۴-۳ تاثیرات اجتماعی:    ۳۲
۲-۴-۴ شرایط پشتیبانی کننده ( تسهیل کننده):    ۳۳
۳-مروری بر تحقیقات انجام شده    ۳۶
۳-۱ مطالعه انجام شده توسط Fu, J.R. در سال ۲۰۰۵:    ۳۶
۳-۲  تحقیق انجام شده توسط Al shafi و همکارانش در سال ۲۰۰۹ :    ۳۸
۳-۳  تحقیق انجام شده توسط Schaupp,L.C. و همکارانش در سال ۲۰۰۹:    ۴۰
۳-۴ تحقیق انجام شده توسط   McLeodو همکارانش در سال ۲۰۰۹:    ۴۲
۳-۵  مطالعه انجام شده توسط Kamarulzaman و همکارانش در سال ۲۰۱۰:    ۴۴
۳-۶   مطالعه انجام شده توسط Anuar,S.. و همکارانش در سال ۲۰۱۰ :    ۴۷
فهرست منابع :    ۵۰

منابع:

The Star. (2006a, 27 April, 2006). Good response to e-filing. The Star, Section N, p.3.

Thompson, R. L., Higgins, C. A., and Howell, J. M.(1991), “Personal Computing: Toward a Conceptual Model of  Utilization”, MIS Quarterly, (15:1), 1991, pp. 124-143

Thompson S.H., Wong, P.K. (2005),”Implementing electronic filing of tax returns:insight from the Singapore experience”, Journal of Information Technology Case and Application Research; 2005; 7, 2; ABI/INFORM Global pg. 3

Triandis, H. C. (1997),”Interpersonal Behavior”, Brooke/ Cole, Monterey, CA.

United Nations, “E-Government  Survey”, Statistical annex,New Yourk:2010.

World public sector report(2008),UN E-Government survey, From E-Government To Connected Governance. New York.

Venkatesh, V., and Davis, F. D.(2000), “A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four  Longitudinal Field Studies”, Management Science (45:2), pp. 186-204.

Venkatesh, V., and Morris, M. G.(2000), “Why Don’t Men Ever Stop to Ask For Directions? Gender, Social Influence, and Their Role in Technology Acceptance and Usage Behavior”, MIS Quarterly (24:1),  pp. 115-139.

Venkatesh, V.(2000) “Determinants of Perceived Ease of Use: Integrating Perceived Behavioral Control, Computer Anxiety and Enjoyment into the Technology Acceptance Model”, Information Systems Research (11:4), pp. 342-365

Venkatesh, V., Morris, M., Davis, G., & Davis, F. (2003). “User acceptance of information technology: Toward a unified view”. MIS Quarterly, 27(3), 425-478.

Weerakkody,V., Lee,H. (2009),” E-Government Adoption In Qatar: An Investigation Of The Citizens’ Perspective”, Di_usion Interest Group In Information Technology DIGIT 2009 Proceedings.

Walsh, S. T., & White, C. G. (2000). “Congress’s goal of increasing electronic Filing: An assessment based on the technology-adoption literature”. Accounting Horizon, 14(4), 403-425.

Wang, Y.S., Wang, Y.M., Lin, H.H., & Tang, T.I. (2003). “Determinants of user acceptance of internet banking: an empirical study”, International Journal of Service Industry Management, 14(5), 501- 519.

۱-۱ مقدمه:

از آنجایی که مالیات در کشورهای پیشرفته نقش بسزایی در توسعه اقتصادی دارد، مالیات الکترونیکی  [۱] به لحاظ کارکردهای آن از مظاهر اقتصادهای پیشرفته و توسعه یافته است. به کارگیری سامانه های الکترونیکی در حوزه دریافت اظهارنامه و وصول مالیات نقش موثری در پیشبرد اهداف دولت الکترونیک[۲] دارد. تسریع و پیشبرد اهداف دولت همچون سرعت و دقت درامور وکاهش هزینه های جمع آوری مالیات، صرفه جویی در زمان، تکمیل و صحت اطلاعات، تسهیل در وصول مالیات و اهتمام به نظم و انضباط مالی و بودجه ای و تحقق درآمدهای مالیاتی ، رضایتمندی پرداخت کنندگان و دستگاه های مالیاتی، ایجاد اعتماد وشفافیت فعالیت های اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی ، همچنین تحقق اهداف کلان دولت الکترونیک همچون تحقق درآمدهای مالیاتی، توزیع مناسب درآمد و ثروت ، عدالت اقتصادی و اجتماعی و فراهم کردن زمینه های لازم برای رقابت پذیری و ثبات اقتصادی وتحقق مطلوب منابع وحفاظت ازمحیط زیست، حمایت از سرمایه گذاران و ایجاد اشتغال و رشد توسعه اقتصادی را تضمین می نماید .(Intamedia 2010)

اما تمامی مزایای گفته شده در گرو پذیرش اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی توسط شهروندان و پرداخت کنندگان مالیات است. با توجه به اینکه سیستم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی در ایران در دوران ابتدایی خود قرار دارد، به نظر می رسد پذیرش این سرویس الکترونیکی جدید با موانعی روبروست. از طرف دیگر با توجه به اینکه تاکنون هیچ گونه مطالعه و تحقیقی در خصوص بررسی عوامل موثر بر پذیرش اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی در ایران انجام نشده، نیاز به درک عوامل موثر بر پذیرش این سیستم جدید برای مدیران، مقامات دولتی و محققان ضروری به نظر می رسد.

۱-۲ مقدمه ای بر دولت الکترونیکی:

پیشرفت در اینترنت و فناوری های ارتباطی به عنوان شالوده ای برای رشد نرم افزارهای تجارت الکترونیک[۳] و کسب و کار الکترونیک[۴] در نظر گرفته شده اند. توسعه در بخش تجاری باعث ایجاد فشار بر بخش دولتی برای باقی ماندن در عرصه رقابت خواهد شد. نهادهای دولتی، نوسازی فرآیندهای اداری خود را به منظور تسهیل در تعامل با شهروندان با استفاده از اینترنت و وب ضروری می دانند. این امر از طریق توسعه نرم افزارهای دولت الکترونیکی از جمله نرم افزار اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی انجام می شود. ازسایت های ایستا که اطلاعات ساده ای را ارائه می دهند گرفته تا سایت های کاربردی تعامل گرا[۵] که فرآیندهای اداری را اتوماسیون و اجرا می کنند به طوریکه بتوانند با شهروندان تعامل کامل داشته باشند. (Elsas, 2003). پذیرش فن آوری های جدید به دولت ها برای پیاده سازی و ارائه موثرتر خدمات عمومی به شهروندان کمک بسزایی میکند. در نتیجه، ابتکارات جدید دولت الکترونیکی با هدف ایجاد خدماتی که بر نیازهای شهروندان متمرکز هستند اتخاذ شده تا دسترسی بیشتری به خدمات دولت برای شهروندان فراهم نماید (Papantoniou et al., 2001).

با استفاده از وب سایت های دولت الکترونیکی، شهروندان می توانند خدماتی (از جمله تکمیل اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات) با کیفیت بالاتر و روش ساده تر دریافت کنند که سریع تر از خدمات چهره به چهره و حضوری است. شهروندان می توانند از هر مکان و در هر زمان به اطلاعات و خدمات دولتی دسترسی داشته باشند. علاوه بر این ، از هزینه های عملیاتی  و مدیریتی دولت برای ارائه تسهیلات به مردم کاسته خواهد شد. (Wangpipatwong et al., 2005). یکی از مهمترین خدماتی که دولت می تواند به صورت الکترونیکی ارائه نماید، اظهارنامه مالیاتی و پرداخت آنلاین مالیات است . اظهارنامه الکترونیکی یک روش جدید برای پرداخت مالیات از طریق رسانه های الکترونیکی همچون اینترنت میباشد. اگرچه مزایایی همچون راحتی ، سهولت استفاده ، انعطلاف پذیری و دسترس پذیری به صورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته دارد، ولی به نظر می رسد در پذیرش این نوآوری ، موانع و مشکلات متعددی  روبروست که در فصول بعد به تفصیل به آن پرداخته می شود.

۱-۳ تعریف دولت الکترونیکی

براساس Schelin (2003) با اینکه یک علاقه جهانی در این مورد وجود دارد، دولت الکترونیکی فاقد یک تعریف سازگار وپذیرفته شده است. اما در اکثر این تعاریف، دولت الکترونیکی اشاره به فعالیت هایی دارد که به صورت دیجیتالی توسط دولت انجام میشود. دولت الکترونیکی به صورت “استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت برای بهبود کارایی فعالیتهای دولت” نیز تعریف میشود. همچنین از نظر ASPA[6] و UNDPEPA[7] ، دولت الکترونیک به این شکل تعریف میشود: استفاده از اینترنت و تورجهان گستر جهت ارائه اطلاعات و خدمات دولت به شهروندان (Schelin, 2003).

به گفته Lavigne (2002)، دولت الکترونیکی را می توان از چهار دیدگاه متمایز بررسی کرد که عبارتند از : خدمات الکترونیک[۸]،تجارت الکترونیک[۹]، دموکراسی الکترونیک[۱۰] و مدیریت الکترونیک[۱۱] . دراین پایان نامه، دولت الکترونیک از دیدگاه خدمات الکترونیک و تجارت الکترونیک درنظر گرفته شده است. براساس Burgelman et al. (2005) ، تمرکز فعلی دولت الکترونیکی در مورد استفاده از فن آوری اطلاعات برای بدست آوردن بهره وری بهتر وکیفیت بیشتر در خدمات عمومی است. این امر از طریق استفاده از کانال های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات امکانپذیر است. ( Burgelman et al. 2005)

Burgelman et al. (2005)  عوامل متعددی را شناسایی کردند که می تواند منجر به افزایش علاقه و استفاده شهروندان از خدمات دولت الکترونیکی شود که عبارتند از :

کیفیت و قابلیت استفاده از خدمات

توانایی ارائه سرویس برای رسیدگی به نیازهای واقعی شهروندان

در دسترس بودن کمک و راهنمایی در استفاده از خدمات

سودمندی احساس شده توسط شهروندان از لحاظ صرفه جویی در وقت و انعطاف پذیری

۱-۴ تجارت الکترونیکی در مقابل دولت الکترونیکی

ادبیات تجارت الکترونیک/کسب و کار الکترونیک و دولت الکترونیک هر دو ازنظر اثرات و نتایج  دارای شباهت ها و تفاوت هایی هستند. تکنولوژی اینترنت به منظور تسهیل تبادل کالا، خدمات و اطلاعات بین دو یا چند طرف طراحی شده است. تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیکی هر دو براساس استفاده از تکنولوژی اینترنت پایه ریزی شده اند. (Carter & Belanger, 2004)  انتشار نوآوری و قابلیت اعتماد، در پذیرش تجارت الکترونیک و دولت الکترونیکی توسط کاربران و شهروندان موثر هستند(Carter & Belanger, 2005).

همانند تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی در چهار مرحله توسعه می یابد : انتشار[۱]، تعامل[۲]، تراکنش[۳] و یکپارچه سازی[۴] (DeBenedictis et al., 2002).

[۱] publishing

[۲] interaction

[۳] transaction

[۴] integration

[۱] E-tax

[۲] e-government

[۳] Electronic commerce

[۴] Electronic business

[۵] Transaction-oriented application sites

[۶] the American Society for Public Administration

[۷] United Nations Division for Public Economics and Public Administration

[۸] e-services

[۹] e-commerce

[۱۰] e-democracy

[۱۱] e-management

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم تعامل پذیری، تعامل پذیری دولت الکترونیک و روشهای دستیابی به آن و بررسی چارچوب‌های مطرح برای تعاملات الکترونیکی
  • تحقیق دولت الکترونیک، خدمات عمومی الکترونیک و اعتماد عمومی و انواع ، سطوح ، ابعاد و ارتباط آن با خدمات عمومی الکترونیک
  • تحقیق دولت الکترونیک و نظریه های استقرار دولت الکترونیک و تاریخچه پاسخگویی و کارکرد ها و پیامد های پاسخ گویی عمومی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.