333 views
پیشینه تحقیق دیدگاهها و نظریهها در خصوص مسائل کم توانی و کیفیت زندگی دارای ۶۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱- مقدمه ۵
۱-۲- سیر تحول کم توانی در طول تاریخ ۸
۱-۲-۱- روند تاریخی شرایط افراد دارای کم توانی ۱۰
۱-۲-۱-۱- آغاز تحول در وضعیت زندگی افراد دارای کم توانی ۱۱
۱-۳- آمار افراد دارای کم توانی در جهان ۱۳
۱-۴- آمار افراد دارای کم توانی درایران ۱۴
۱-۵- حقوق بشروکیفیت زندگی ۱۵
۱-۶- ارتباط بین فقرو کم توانی ۲۰
۱-۷- وضعیت زنان دارای کم توانی ۲۴
۱-۷-۱- عرصه شغل و درآمد ۲۶
۱-۷-۲- عرصه زندگی خانوادگی و مسائل عاطفی وجنسی ۲۸
۱-۷-۳- عرصه کسب آموزش ۳۲
۱-۷-۴- عرصه دسترسی به تسهیلات ومنابع عمومی در جامعه ۳۳
۱-۷-۵- عرصه دسترسی به خدمات پزشکی و درمانی ۳۴
۱-۷-۶- عرصه ارتباطات اجتماعی ومشارکت ۳۵
۱-۷-۷- عرصه مسکن ۳۷
۱-۸- تئوریها و مبانی نظری تحقیق ۴۰
۱-۸-۱- تعاریف مربوط به کیفیت زندگی ۴۰
۱-۸-۲- رویکردهای مرتبط با کیفیت زندگی ۴۵
۱-۸-۳- مدلهای ادراکی برای تحقیقات کیفیت زندگی ۴۸
۱-۸-۳-۱- مدل ادراکی کیفیت زندگی فرانس ۴۸
۱-۸-۳-۲- مدل ادراکی کیفیت زندگی ران ۴۹
۱-۸-۳-۳- مدل ادراکی سازمان جهانی بهداشت ۵۰
۱-۸-۴- رویکردهای مربوط به ناتوانی ۵۱
۱-۹- مروری بر پژوهش های انجام شده در خارج از ایران ۵۵
۱-۱۰- مروری بر پژوهش های انجام شده درایران ۵۸
۱-۱۱- منابع ۶۴
منابع فارسی ۶۴
منابع لاتین ۶۸
هارتلی،سالی (۳۸۸). توان بخشی مبتنی بر جامعه به مثابه بخشی از توسعه اجتماع و راهبرد کاهش فقر، پاکزاد منش،پروین . مشیری رودسری،علی . ،اسدی، محمد رضا، سازمان بهزیستی چهار محال بختیاری
علم سرشت، پریوش. دل پیشه، اسماعیل(۱۳۷۱). توان بخشی و بهداشت معلولین، انتشارات چهر ص:۳۳٫
کوشا، مهروش (۱۳۸۱ ). زنان و معلولیت، ماهنامه پیام توان بخشی،ستاد گسترش توان بخشی مبتنی بر جامعه ، شماره ۴۶ .
میرخانی، سید مجید( ۱۳۷۸). مبانی توان بخشی، جلد ۱، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، ص: ۱۱ – ۳٫
بزرگ نیا، فاطمه(۴۳۱۳۶۸). ضایعات ص: ۴۲-. نخاعی، چاپ اول، انتشارات سازمان بهزیستی کشور،
پارک، جی.ای. پارک،ک(۱۳۷۶). کلیات خدمات بهداشتی، شجاعی تهرانی، حسین ، ملک افضلی،تهران، نشر سماط.
روزن، ماروین. کلارک، جرالد. کبوتز، مارتین(۱۳۷۰). آموزش و درمان معلولین، میر حسنی،سید اکبر، چاپ اول، انتشارات رشد، ص: ۳۰٫
کریمی درمنی،حمید رضا (۱۳۸۵). توانبخشی گروههای خاص،تهران، انتشارات گستره. ، چاپ اول، ص: ۲۱٫
قانون جامع حمایت از حقوق معلولان،انتشارات سازمان بهزیستی کشور،۱۳۸۵٫
نودهی مقدم، افسون (۱۳۸۵). مبانی توانبخشی، تهران، انتشارات دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی.
– Shakespeare, Tom (1996). Power and prejudice: Issues of gender, sexuality and disability. In Len Barton (Ed.), Disability and Society: Emerging Issues and Insights (pp. 191-214). London: Addison Wesley Longman Limited.
– Morris, Jenny (1991). Pride against Prejudice. London: Women’s Press.
– Kutner, Nancy G. (1987). Social ties, social support, and perceived health status among chronically disabled people. Social Science and Medicine. 25 (1), 29-34.
– White, R.J. (1997) Invisible women: Social stereotypes about women with a physical disability. Unpublished paper. DePaul University.
– Accessing Quality In The Design & Construction Of Buildings In NSW, April (2002), Physical Disability Council Of NSW.
– Peat، (۱۹۹۷)Community Based Rehabilitation.WB Saunders Company Ltd
در سراسر جهان ودر تمام سطوح اجتماع افراد دارای کم توانی وجود دارند. تعداد این افراد در جهان بسیاراست واین تعدادپیوسته رو به افزایش میباشد علل بوجود آورنده کم توانی و پیامدهای ناشی از آن در جهان یکسان نمیباشد. تفاوت در پیامدها ناشی از اوضاع واحوال گوناگون اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی جوامع ونیزتسهیلاتی است که دولت ها به رفاه شهروندان خود اختصاص میدهند. در عرصه کم توانی شرایط متعدد وخاصی وجود دارد که وضعیت زندگی افراد ناتوان را تحت تاثیر قرار میدهد. جهل، غفلت، خرافات وترس ازجمله عوامل اجتماعی هستند که در طی تاریخ کم توانی باعث در انزوا قرار گرفتن افراد ناتوان وبه تاخیر انداختن رشد تواناییهای آنها شده است. مطالعات تاریخی حاکی از تلاشهای مستمر افراد دارای کم توانی برای دستیابی به حقوق و فرصتهای برابر با دیگران است.
کم توانی شرایطی است که در توانایی فرد برای انجام کارهای روزانه وانطباق وی برای داشتن یک زندگی عادی و مستقل در بعد شخصی ویا اجتماعی اختلال ایجاد میشود بعبارت دیگرکم توانی مرتبط با محرومیتهایی است که فرد بعنوان نتیجه اختلالات و کم توانیهای خود تجربه میکند واین امر باعث میشود فرد دارای کم توانی نتواند نقشهای خود را بسته به سن ویا جنس که در شرایط اجتماعی وفرهنگی طبیعی در نظر گرفته میشود انجام دهد. اما درک، توضیح وتبیین این امر ارتباط تنگاتنگ با الگوهای مفهومی دارد که آن را به اشکال گوناگون توجیه میکند، به عنوان مثال دیدگاههای پزشکی، اجتماعی، حقوقی و… هر یک توجیهات متفاوتی از کم توانی ارایه میکنند. اگر در دیدگاه پزشکی تمرکز بر فرد دارای کم توانی وتواناییهای وی میباشد، در دیدگاه اجتماعی کم توانی تابعی از ارتباط میان فرد دارای کم توانی ومحیط است و هنگامی اتفاق میافتد که این افراد با موانع فرهنگی و اجتماعی مواجه میشوند که مانع از برخورداری آنها از سیستمهای مختلف جامعه که برای دیگر افراد قابل دسترسی است، میشود. اگر این واقعیت را بپذیریم که همه افراد بشر آزاد و برابر آفریده میشوند، پس باید به این حقیقت نیز اذعان نماییم که همه انسانها میباید از منزلت، کرامت و حقوق برابر خوردار باشند. بنابراین هر نوع محرومیت از حقوق انسانی و شهروندی بر مبنای نژاد، رنگ، جنسیت ویا کم توانی تبعیض قلمداد میشود، در شرایطی که چارچوب حقوق بین الملل زندگی افراد را در هر نقطه از جهان تغییر داده افراد دارای کم توانی نیز باید بتواننداز تمامی حقوق انسانی برابر با دیگران بهره مند شوند. علیرغم نادیده گرفته شدن تاریخی این افراد، نگاه به آنان میباید مورد تجدید نظر جدی قرار گیرد بر اساس حقوق بین الملل و قانون اساسی کشورباید تمام افراد دارای کم توانی بادیده احترام نگریسته شوند و به آنان فرصت برابر برای داشتن یک زندگی عادی داده شود. لذا کم توانی نباید به عنوان عامل عقب ماندگی فرد از جریان عادی زندگی تلقی گردد.
افراد دارای کم توانی اقلیتی بزرگ را در تمامی جوامع تشکیل میدهند، هرچند که آنان در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته شرایطی متفاوت از کشورهای در حال توسعه ویا کمتر توسعه یافته دارند لیکن همه در یک تجربه مشترکند و آن تبعیض است. براساس آمارهای منتشره از سوی سازمان ملل درسند آخرین میثاق جهانی افراد دارای کم توانی در سال ۲۰۰۶، ۶۵ میلیون نفر با کم توانی درسراسر جهان زندگی میکنندکه با در نظر گرفتن خانوادههای آنان حدود دو میلیارد انسان بنوعی با موضوعات مربوط به کم توانی درگیر میباشند که این امر خود نشان از لزوم توجه ویژه به شرایط این افراد میباشد. در مناطق مختلف ودر هر کشوری از جهان بخصوص در کشورهای در حال توسعه افراد دارای کم توانی در حاشیه زندگی میکنند اغلب آنها از تجربههای اساسی زندگی از جمله دستیابی به اموری چون مدرسه رفتن، بدست آوردن شغل، داشتن مسکن مناسب، ازدواج، گذران اوقات فراقت، دسترسی به تسهیلات عمومی، حمل ونقل وحتی سیستمهای اطلاع رسانی محرومند.
در حدود ۲۰ درصد از فقیرترین افراد جهان دارای کم توانی هستند.
بیش از ۸۵ درصداز افراد دارای کم توانی با فقر زندگی میکنند.
بیش از ۵۰ درصد از کم توانیهایی که قابل پیشگیری هستند، مستقیماً با فقر ارتباط دارند. این موضوع مخصوصاً در مورد کم توانیهای ناشی از سوء تغذیه بویژه تغذیه دوران بارداری و بیماریهای عفونی صدق میکند.
در حدود ۹۸ درصد از بچههای دارای کم توانی در کشورهای در حال توسعه به مدرسه نمیروند.
در حدود ۳۰ درصد از بچههای خیابانی جهان دارای کم توانی هستند.
میزان سواد برای افراد بزرگسال دارای کم توانی کمتر از ۳ درصد است ودر برخی کشورها این آمار برای زنان دارای کم توانی کمتر از ۱ درصد میباشد.
سطح مرگ ومیر در کودکان دارای کم توانی بالغ بر ۸۱ درصد میباشد با اینکه مرگ ومیر در میان کودکان زیر پنج سال به طور کل به زیر ۲۰ درصد کاهش یافته است در برخی موارد بنظر میرسد که کودکان دارای کم توانی از جامعه حذف شده اند.
زنان دارای کم توانی احتمالا ۲ یا ۳ برابر بیشتر از زنانی که دارای کم توانی نیستند، قربانی مسایل فیزیکی وسوء استفادههای جنسی میشوند. تقریباً ۲۰ میلیون زن هر ساله به دلیل عوارض دوران بارداری یا هنگام زایمان دچار کم توانی میشوند(۲۰۰۶, UN).
در طول تاریخ همواره افراد کم توان وجود داشته اند. کم توانی قدمتی همپای تاریخ بشر دارد. مروری بر تاریخچه کم توانی نشان میدهد که در هر دورهای از تاریخ، در هر فرهنگ و تمدنی و در همه طبقات اجتماعی، افرادی وجود داشته ا ند که از نظر فعالیتهای اجتماعی و یا کنشهای ذهنی پایینتر از حد طبیعی عمل نموده و نیازمند توجهات ویژهای بوده اند، مطالعه در زندگی افراد دارای کم توانی در سراسر ازمنه تاریخی آشکار کننده این حقیقت تلخ است که رفتار غالب جوامع با این گروه از افراد ظالمانه و بدور و از هر گونه عدالت اجتماعی و رفتارهای انسانی بوده است. در گذشتههای دور، در خانوادههای فقیر، کودکان با کار خود در خدمت اقتصاد خانواده بودند، در شرایطی که خانواده با تلاش سخت و توان فرسا برای گذران زندگی دست به گریبان بود، کودکان بیشتر بعنوان افرادی برای کمک به معیشت خانواده درنظر گرفته میشدند. در چنین شرایطی کودکان دارای کم توانی که قادربه هیچ گونه کمکی به خانواده نبودند معمولاً بعنوان نیرویی سربار نگریسته میشدند. مردم تصور میکردند افرادی که با هنجارهای جامعه انطباق ندارند، دارای روح خبیث هستند و به همین دلیل این افراد، در معرض نابودی، فراموش شدن و طرد از جامعه قرار داشتند. یافتههای باستان شناسان بیانگر این مطلب است که رفتارهای غیر عادی و ناسازگارانه افراد، توسط کاهن ها، کشیشان و جادوگران معالجه و مداوا میشد. با تغییر شیوه زندگی مبتنی بر شکار به اقتصاد کشاورزی تحولی در زندگی افراد دارای کم توانی رخ داد. برقراری ارتباط کلامی و زندگی گروهی از همین دوره آغاز شد. با ظهور این دوران، بنظر میرسد که فرصت برای افراد دارای کم توانی، حداقل در حد زنده ماندن، افزایش یافت. مصریان باستان اولین گروههایی بودند که نسبت به افراد دارای کم توانی و زندگی آنان علاقمندی نشان دادند. در نوشتههای قدیمی مصر(پاپیروس) توصیهها و دستورالعملهای پزشکی، سحر و جادوهایی برای درمان بسیاری از بیماریها آمده است. در این اسناد تاریخی، مطالبی نیز برای درمان عقب ماندگی ذهنی صرع، نابینایی و ناشنوایی ذکر شده است.
رومیان و یونانیان معتقد بودند که یک جامعه پویا و زنده از توان بالقوه شهروندان نشات میگیرد. آنان قوانینی را تصویب نمودند که بر اساس آن، افرادی که قادر نبودند به برتری جامعه کمک کنند، در اولین فرصت حذف شوند. برای یونانیان، کودکان ثروت و دارایی کشور محسوب میشدند. در شهر اسپارت یونان باستان، طبق قانون، نوزادان تازه متولد شده را نزد سالمندان میبردند تا مشخص کنند که آیا شهروند مناسبی خواهند شد یا خیر. کودکانی که از لحاظ جسمانی قادر به رشد و مستعد سلحشور و جنگجو شدن بودند بصورت رسمی توسط دولت پذیرفته میشدند، اما تا سن هفت سالگی نزد مادر باقی میماندند. نوزادانی که دارای مشکلات بینایی و یا سایر کم توانیها و نقصها بودند در کوهستانها رها و یا به امواج رودخانهها سپرده میشدند.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر