تحقیق کودک آزاری، کیفیت زندگی و نظریه و الگوهای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کودک آزاری، کیفیت زندگی و نظریه و الگوهای آن دارای ۶۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- تاریخچه موضوع در ایران و جهان    ۶
۲- ۳  کودک آزاری    ۸
۲-۴- انواع کودک آزاری    ۱۰
۲-۴-۱- کودک آزاری جسمی    ۱۰
۲-۴-۲-  کودک آزاری جنسی    ۱۱
۲-۴-۳-  کودک آزاری هیجانی یا عاطفی    ۱۲
۲-۴-۴-  غفلت و بی توجهی    ۱۳
۲-۵- همه گیرشناسی    ۱۳
۲-۶-  علائم کودک آزاری    ۱۵
۲-۶-۱- علائم هشداردهنده  آزار جنسی    ۱۵
۲-۶-۲-  علائم هشداردهنده  آزار جسمی    ۱۵
۲-۶-۳- علائم هشداردهنده  آزار عاطفی    ۱۶
۲-۶-۴- علائم هشداردهنده ازار  غفلت    ۱۶
۲-۷- علل کودک آزاری    ۱۶
۲-۷-۱- علل زیستی    ۱۶
۲-۷-۲-  علل اجتماعی    ۱۹
۲-۷-۳-  علل اقتصادی    ۲۱
۲-۷-۴-  علل آسیب شناختی    ۲۲
۲-۸- مبانی نظری در زمینه کودک آزاری    ۲۸
۲-۸-۱-  الگوی روانپزشکی    ۲۸
۲-۸-۲-  الگوی جامعه شناختی    ۲۸
۲-۸-۳-  الگوی تعاملی    ۲۹
۲-۹- پیامدهای آزاردیدگی    ۳۲
۲-۱۰- کیفیت زندگی    ۳۹
۲-۱۱-  الگوهای کیفیت زندگی    ۴۱
۲-۱۱-۱- الگوی کارکرد انطباقی    ۴۲
۲-۱۱-۲- الگوی رضایت از زندگی    ۴۲
۲-۱۲- اصول کیفیت زندگی    ۴۳
۲-۱۳- مولفه های کیفیت زندگی    ۴۵
۲-۱۴- مبانی نظری در مورد کیفیت زندگی    ۴۶
۲-۱۴-۱- نظریه ونتگوت، مریک و اندرسون    ۴۶
۲-۱۴-۲- نظریه سلسله مراتب نیازها    ۴۸
۲-۱۴-۳- نظریه سیستمی    ۴۹
۲-۱۵- کیفیت زندگی از دیدگاه اسلام    ۴۹
۲-۱۶-  مروری بر پژوهشهای انجام شده    ۵۰
فهرست منابع    ۵۲

منابع

محمدنژاد، ا. (۱۳۸۰). تاثیر فرهنگ در خشونت، تهران، انتشارات سازمان بهزیستی شمیرانات.

مردانی حموله، مرجان و شهرکی واحد، عزیز. (۱۳۸۹). ارتباط سلامت روانی و کیفیت زندگی در بیماران سرطانی، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دوره ۱۸، شماره ۲: ۱۱۷-۱۱۱٫

مدنی، سعید. (۱۳۸۲). کودک آزاری در ایران، تهران، انتشارات اکنون.

محمدخوانی، پروانه؛ محمدی، محمدرضا؛ نظری، محمدعلی و صلواتی، مژگان. (۱۳۸۱). شیوع کودک آزاری، شایع‌ترین الگوی آزار در دانش‌آموزان مدارس راهنمایی شهر تهران، طرح پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

محمودی، غلامرضا؛ شریعتی، علیرضا و بهنام‌پور، ناصر. (۱۳۸۲). ارتباط بین کیفیت زندگی و روش‌های مقابله‌ای به کار گرفته توسط بیماران تحت درمان با همودیالیز، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، سال ۵، شماره ۱۲: ۵۳-۴۳٫

جزایری، علیرضا. (۱۳۹۰). اعتیاد والدین وکودک آزاری، ۷۹- ۶۲٫

جوانفر، عباس. (۱۳۸۳). بررسی علل آزار کودکان در خانه، ماهنامه اصلاح و تربیت، سال ۳، شماره ۳۲، شماره پیاپی ۱۱۶٫

حریرچی، امیرمحمود؛ رسولی، اعظم؛ منتظری، علی و اقلیما، مصطفی. (۱۳۸۳). مقایسه سطح کیفیت زندگی بیمارن تحت درمان با همودیالیز و دریافت‌کنندگان پیوند کلیه، فصلنامه پایش، سال ۳، شماره ۲: ۱۲۱-۱۱۷٫

خاک رنگین، مریم و فتحی، منصور. (۱۳۸۸). عوامل خانوادگی مرتبط با کودک آزاری، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ۹، شماره ۳۳: ۱۴۶- ۱۲۳٫

خلاصه‌زاده، گلرسته؛ بشردوست، نصرالله؛ احمدی، نسترن و دستجردی، قاسم. (۱۳۸۹). بررسی شیوع کودک آزاری در وابستگان به مواد افیونی مراجعه کننده به کلینیک ترک اعتیاد خود معرف شهر یزد، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دوره ۱۸، شماره ۳: ۲۰۶- ۱۹۹٫

Westaway, M. S. (2006). “A longitudinal investigation of satisfaction with personal and environmental quality of life in an informal South African housing settlement, Doornkop, Soweto”, Habitat International 30, pp 175–۱۸۹٫

Lewin, T. (1995). Parents poll finds child abuse to be more common.New York Times. Dec., 7, 17.

Leonard, K. E. And Jacob, T. (1988). Handbook of family violence: Alcohol, alcoholism & family violence. New York: Plenum.

Lacharite. C. Ethier, L, & Coture, G. (1996). The influence of partpers on parental stress of negleclful mothers. Child Abttse Review. S, 18-33.

Lowenthal, B. (1999). Effect of maltreatment and ways to promote resiliency. Childhood education. Vol 75. No 4: 204-208.

Murphy JM, Jellink M, Quinn D, Smith G, Francis G. Poitrast and marily child psychiatry service. USA: Massachusetts General Hospital and the Boston Juvenile Court; 2002.P.1100-2

۲-۱- مقدمه

رفاه و بهبود زندگی کودکان پیوسته موضوع مورد علاقه همگان در سراسر جهان بوده است لیکن تا به امروز جهان شاهد آن است که تعداد زیادی از کودکان با مشکلات و اختلافات عمده‌ای چون سوء تغذیه و بیماری‌های عفونی به عنوان دو مشکل عمده که بقا و دوام زندگی آن‌ها را تهدید می‌کند مواجه هستند. سوء تغذیه و بیماری های عفونی بی‌تردید می‌تواند موجب مرگ کودکان شود اما تهدیدهای شدید دیگری به زندگی و تندرستی کودکان لطمه می‌زند که حادترین آن‌ها کودک آزاری است و با شدت هر چه تمام رو به افزایش است (قماشچی، ۱۳۸۷).

تقریباً از حدود ۵۰ سال پیش علاقه به حفاظت و حمایت از کودکان افزایش یافت. گروهی از صاحب‌نظران هر نوع رفتار خشونت‌آمیز بزرگسالان علیه کودکان و نوجوانان (از ضربه‌های خفیف گرفته تا حملات آسیب‌زای شدید) را نوعی کودک آزاری  می‌شناختند. بر این مبنا رفتار خشن عملی بود که از روی قصد و به طور عمدی انجام می‌گیرد و در شخص دیگر، درد یا صدمه جسمی ایجاد می‌کند. اما برخی معتقد بودند اعمال خشونت‌آمیز به دو دسته طبیعی و غیر طبیعی تقسیم می‌شود و چنان‌چه والدین یا مراقبان، به قصد کنترل یا هدایت رفتار کودک از اقدامات خشونت‌آمیز استفاده کنند، این رفتار طبیعی بوده و کودک آزاری محسوب نمی‌شود. در تقابل این دو دیدگاه، در نهایت قانون پا در میان نهاد و اعلامیه حقوق کودک به سال ۱۹۵۹ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید که نماینده ایران نیز به آن رأی مثبت داد. هم‌چنین در سال ۱۳۷۲، جمهوری اسلامی ایران به عضویت پیمان‌نامه حقوق کودک، مصوب سازمان ملل متحد در آمد و به این ترتیب، راه برای تصویب قوانین مربوط به پیشگیری از کودک آزاری در ایران هموار شده است.

کودک‌آزاری و بدرفتاری می‌تواند تأثیر منفی بر ثبات و تنظیم هیجانی، مهارت‌های حل مسئله و توانایی انطباق با موقعیت‌های جدید و استرس‌زا داشته باشد و رابطه کودک و سرپرست را خراب کرده و احساس امنیت و عزت

نفس را کاهش دهد. کودکانی  که مورد غفلت قرار گرفته‌اند بسیار منفعل، کناره‌گیر و با عزت نفس پایین هستند این کودکان خود را کمتر از دیگران می‌دانند .

کیفیت زندگی موضوعی چند بعدی و پیچیده بوده و دربرگیرنده عوامل عینی و ذهنی است و ارزیابی فرد در مورد رفاه و آسایش در جنبه‌های مهم زندگی را مورد توجه قرار می‌دهد. ویژگی مهم کیفیت زندگی که مورد توافق اغلب صاحب‌نظران علوم اجتماعی است، شامل چند بعدی بودن، ذهنی بودن و پویا بودن آن است .

به مرور زمان محققان متوجه شدند که کیفیت زندگی می‌تواند یکی از پیامدهای پراهمیت در ارزیابی سلامت باشد، گروهی نیز کیفیت زندگی را در ابعاد عملکردی و کنترل بیماری و نشانه‌های آن مورد توجه قرار داده‌اند. کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و مشکلات حاد با ویژگی‌های فردی آن‌ها ارتباط دارد و در حقیقت مهارت‌های سازگاری افراد در موقعیت‌های مختلف زندگی به آن‌چه که قبلاً درباره‌ی کنترل خود آموخته‌اند، بستگی دارد از این رو پاسخ‌های آن‌ها به رویارویی با شرایط گوناگون زندگی متفاوت است و بیماری فیزیکی از موقعیت‌هایی است که بر این پاسخ‌ها تأثیر دارد .

۲-۲- تاریخچه موضوع در ایران و جهان

کودک آزاری پدیده جدیدی نیست و سابقه طولانی دارد. در رم کشتن فرزند حق قانونی والدین بوده است. اعراب قبل از روی آوردن به دین مقدس اسلام دختران خود را زنده به گور می‌کردند و فروش دختران در چین قدیم رایج بود. هم‌چنین کتاب آسمانی مسلمانان (قرآن) به فرمان قتل نوزادان پسر اشاره فرموده است. حدود ۱۰۰سال قبل تاردیو متخصص پزشکی قانونی کشور فرانسه سندروم کودک آزاری جسمی خصوصاً آزار جسمی علیه کودکان ناتوان را گزارش نموده است.

در سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۲ کافی رادیولوژیست گزارشی در مورد شکستگی‌های متعدد استخوانی ناشی از کودک آزاری جسمی را منتشر کرد. هم‌چنین کمپه کودک آزاری را کاملاً شرح داد به طوری‌ که اقدام او منجر به تصویب قوانینی در جهت حمایت از کودکان در سال ۱۹۷۴ گردید.

در سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۰ بیشترین توجه به تعیین تعریف بررسی فراوانی تعیین علل و تقسیم‌بندی کودک آزاری معطوف گردید. در حال حاضر فعالیت‌های مربوط به روش‌های پیشگیرانه و آگاه‌سازی و ارائه روش‌های حمایتی از کودکان آزار دیده می‌باشد.( فایرز و مشین، ۲۰۰۰)۳

در عین حال در زمینه کیفیت زندگی می‌توان بیان نمود که تاریخچه پیدایش مفهوم کیفیت زندگی به دوران ارسطو در ۳۸۵ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. در آن دوران ارسطو زندگی خوب یا خوب انجام دادن کارها را به معنی شادی بودن در نظر گرفته است. لیکن در عین حال به تفاوت مفهوم شادی در افراد مختلف پرداخته است و ذکر نموده است سلامتی که باعث شادی در یک فرد بیمار می‌شود با ثروت که فرد فقیری را شاد می‌کند یکسان نیست و به طور مشخص بیان کرده است که شادی نه تنها برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد بلکه برای یک فرد نیز در شرایط متفاوت معنی یکسانی نخواهد داشت. قرن ها بعد ، این موضوع در بین فلاسفه اسلامی جایگاه ویژه ای یافت چنان چه ابن سینا در اشارات ، ملاصدرا در اسفار و امام خمینی در تقریرات فلسفی و بسیاری دیگر از علمای اسلامی در باب سعادت مباحث مبسوطی را مطرح کرده اند. (قاسمی زاده ، ۱۳۸۹)

رویکرد آکادمیک به کیفیت زندگی از سال ۱۹۲۰میلادی یعنی زمانی که پیگو در کتاب خود به نام اقتصاد و

۱.Fayers and Machin

رفاه به این موضوع پرداخت سیر تازه ای یافت از دهه ۱۹۳۰ محققان آمریکایی به ارزیابی کیفیت زندگی در

مناطق مختلف کشور خود پرداختند و پس از آن این مفهوم مورد توجه دانشمندان علوم روان شناسی ، اقتصاد ، سیاست ، جامعه شناسی و پزشکی به صورت یک موضوع میان رشته ای قرار گرفت . ( نجات، ۱۳۸۷).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق دیدگاه‌ها و نظریه‌ها در خصوص مسائل کم توانی و کیفیت زندگی
  • تحقیق کیفیت زندگی و پدیده بی سرپرستی و سلامت روانی و نظریه های آن
  • تحقیق تاریخچه کیفیت زندگی و ویژگی ها و عوامل موثر بر کیفیت زندگی و مدل های هوش هیجانی
  • پیشینه تحقیق استفاده از خدمات ارتباطی پست و کیفیت زندگی شهری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.