تحقیق سیاست تقسیم سود و نظریه هاو عوامل موثر بر آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سیاست تقسیم سود و نظریه هاو عوامل موثر بر آن دارای ۵۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- مقدمه    ۶
۲-۲- استراتژی‌های تقسیم سود    ۹
۳-۲- جانمایی استراتژی تقسیم سود    ۱۰
۴-۲- خط مشی تقسیم سود و چرخه عمر شرکت    ۱۱
۵-۲- اهداف سیایت تقسیم سود    ۱۲
۶-۲- عوامل موثر بر سیاست تقسیم سود    ۱۳
۱-۶-۲- نقدینگی    ۱۳
۲-۶-۲- بازپرداخت بدهی ‌ها    ۱۳
۳-۶-۲- ثبات سودآوری    ۱۳
۴-۶-۲- سیاست تقسیم سود رقبا    ۱۴
۵-۶-۲- علایق سرمایه گذاران    ۱۴
۶-۶-۲- سود آوری فرصت‌های آتی    ۱۴
۷-۶-۲- الویت های مالیاتی    ۱۵
۸-۶-۲- الزامات قانونی    ۱۵
۹-۶-۲- تأثیرات هشدار دهنده    ۱۶
۱۰-۶-۲- ملاحظات هزینه‌ای    ۱۶
۱۱-۶-۲- تورم    ۱۷
۱۲-۶-۲- کنترل    ۱۷
۱۳-۶-۲- هزینه‌های نقل و انتقال و تقسیم پذیری سهام    ۱۷
۱۴-۶-۲- هزینه‌های مربوط به انتشار سهام جدید     ۱۸
۱۵-۶-۲- توانایی استقراض     ۱۸
۱۶-۶-۲- فرار از مالیات به سبب انباشت نامعقول سود    ۱۹
۱۷-۶-۲- نرخ رشد و توسعه شرکت    ۱۹
۱۸-۶-۲- تأثیر دوره تجاری    ۲۰
۱۹-۶-۲- نوع شرکت    ۲۰
۲۰-۶-۲- هزینه نمایندگی     ۲۰
۲۱-۶-۲- درجه اهرم مالی    ۲۱
۷-۲- تعیین سیاست تقسیم سود    ۲۲
۱-۷-۲- سیاست تقسیم باقیمانده سود    ۲۲
۲-۷-۲- ثبات سود نقدی    ۲۳
۳-۷-۲- سیاست سود نقدی بینابین    ۲۳
۸-۲- سود سهام در مقابل عایدات سرمایه‌ای    ۲۴
۹-۲- تئوری‌های مطرح در حوزه سیاست تقسیم سود    ۲۵
۱-۹-۲- نظریه نامربوط بودن تقسیم سود    ۲۵
۲-۹-۲- نظریه پرنده در دست    ۲۷
۳-۹-۲- نظریه ترجیح مالیاتی    ۲۸
۱۰-۲- عواملی که سود نقدی کم را توجیه می‌کنند    ۲۸
۱۱-۲-  عواملی که سود نقدی زیاد را توجیه می‌کنند    ۲۹
۱۲-۲- نظریات توجیه کننده مقدار سود تقسیمی    ۲۹
۱۳-۲- شیوه‌های پرداخت سود سهام    ۳۰
۱-۱۳-۲- پرداخت سود نقدی    ۳۱
۲-۱۳-۲- پرداخت سود تعهد شده    ۳۱
۳-۱۳-۲- پرداخت سود سهمی    ۳۱
۴-۱۳-۲- تجزیه سهام    ۳۲
۱۴-۲- رابطه پروژه‌ها و جریان نقد شرکت با سیاست تقسیم سود    ۳۲
۱۵-۲- مطالعات تجربی در کشورهای مختلف    ۳۴
۱۶-۲- مطالعات تجربی در ایران    ۴۳
منابع و مآخذ    ۵۰

منابع

بندر، روث، وارد، کیت (۲۰۰۲)، مدیریت استراتژیک مالی، ترجمه اعرابی، سیدمحمد، رزمجوئی، محرم، چاپ اول، تهران، انتشارات مهکامه، ۱۳۸۸٫

تهرانی، رضا (۱۳۸۴)، «مدیریت مالی : شرح درس، مفاهیم و نکات کلیدی»، تهران: نگار دانش.

تهرانی، رضا و نوربخش، عسگر(۱۳۸۷)، تئوری‌های مالی، تهران، انتشارات نگاه دانش.

مهرانی، کاوه(۱۳۸۳) “رابطه سود هر سهم، سود تقسیمی و سرمایه­گذاری”، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، پایان­نامه دکتری تخصصی.

مهرگان، نادر و رضائی، روح اله(۱۳۸۸)، «راهنمایی ای ویوز ۶ در اقتصادسنجی»، تهران، دانشکده علوم اقتصادی.

وستون، بریگام و یوستون(۱۳۸۶) مدیریت مالی(چاپ دوم)، جلد دوم، ترجمه حسین عبده تبریزی و فرهاد حنیفی، انتشارات آگاه و پیشبرد، تهران.

جهانخانی، علی و قربانی، سعید(۱۳۸۴) “شناسایی و تبیین عوامل تعیین­کننده سیاست تقسیم سود شرکت­های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران”، فصلنامه تحقیقات مالی، شماره ۲۰٫

جی، فرودوستن، یوجین.اف بریگام، (۱۹۹۰)مدیریت مالی ۲ ترجمه شریعت پناهی، سید مجید ، تهران: انتشارات آیلار.

Banerjee, S., V.A. Gatchev, and P.A. Spindt (2007). “Stock Market Liquidity and Firm Dividend Policy’. Journal of Financial and Quantitative Analysis, Vol 42, No.2, 369-398.

Beiner, S. (2001), “Theories and Determinants of Dividend Policy’, Journal of Corporate Finance, June.

Bernstein, P.L. (1996), “Dividends: the puzzle”, Journal of Applied Corporate Finance, Vol. 9 No. 1, pp. 4-15.

Bhattacharyya, Nalinaksha. Mawani, Amin & K.J. Morrill, Cameron (2008). “Dividend payout and executive compensation: theory and Canadian evidence”. Managerial Finance. Vol. 34 No 8. pp 585 601.

Brave, A., J.R. Graham, C.R. Harvey, and R. Michaely (2005). “Payout Policy in the 21st Century”. Journal of Financial Economics, 77, 483-527.

– مقدمه

شاید بتوان سه مفهوم بنیادین را لایه‌های اصلی مالی شرکتی [۱]تلقی کرد. سرمایه‌گذاری[۲]، تأمین مالی[۳] و سود نقدی[۴]؛ و هدف بیشینه کردن ارزش شرکت که هسته‌ی اصلی تئوری مالی شرکتی می‌باشد. سرمایه‌گذاری تعیین می‌کند شرکت در چه منابعی باید سرمایه‌گذاری کند، تأمین مالی ترکیب منابع لازم جهت سرمایه‌گذاری را مشخص می‌نماید و سود نقدی به این پرسش که چه میزان از سود باید مجدداً سرمایه‌گذاری شده و چه مقدار باید به سهامداران شرکت پرداخت شود، پاسخ می‌دهد. اگر سرمایه‌گذاری‌هایی که حداقل نرخ بازده را تأمین کنند، وجود نداشته باشد، سود به مالکان شرکت پرداخت می‌شود. (Damodaran,2004)

سود نقدی به صورت نقد پرداخت می‌شود و همه افراد به آن علاقمندند. حال سؤال این است که آیا شرکت باید سود را به صورت نقدی به سهامداران بپردازد یا اکنون پول نقد را سرمایه‌گذاری کند و بعداً سود آن را بپردازد؟ بنابراین سیاست تقسیم سود، الگوی زمانی پرداخت سود است. در این زمینه سؤالی که اهمیت خاص دارد این است که شرکت اکنون چه درصدی از سود را باید تقسیم کند؟ این همان سؤال سیاست تقسیم سود است. (Ross,et. al. ,2002)

عوامل زیادی را می‌توان در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای انتخاب سهام دخیل دانست. بیشتر تئوری‌های مالی فرض می‌کنند که سرمایه‌گذاران به افزایش ثروت خود می‌اندیشند و به معیارهای مالی مانند سود هر سهم و سود تقسیمی شرکت توجه می‌کنند. سرمایه‌گذاران هنگام انتخاب سرمایه‌گذاری، ریسک و بازده این سرمایه‌گذاری‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. سرمایه‌گذار منطقی در صورت تشابه ریسک دو سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری با بازده بیشتر را انتخاب خواهد نمود (آقایی و مختاریان، ۱۳۸۳).

بازده سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها متشکل از دو جزء سود سرمایه‌ای و سود تقسیمی است. سود سرمایه‌ای از تغییر قیمت سهام در بازار سرمایه به دست می‌آید. سرمایه‌گذاران با استفاده از مدل‌های مختلف ارزش‌گذاری سهم، اقدام به تعیین ارزش ذاتی سهم مورد نظر می‌کنند که از مهم‌ترین عواملی که باید در این فرآیند پیش‌بینی شود، سود تقسیمی سال‌های آتی شرکت می‌باشد. میلر و مودیلیانی (M&M) در سال ۱۹۶۱ با ارائه تئوری نامرتبط بودن سود اعتقاد داشتند که بین ارزش شرکت و سیاست تقسیم سود ارتباطی وجود ندارد. آن‌ها فرضیات خود را تحت شرایط کامل بودن بازار سرمایه به اثبات رساندند. اما بسیاری دیگر از صاحب نظران به وجود نواقص مانند وجود مالیات و هزینه‌های کارگزاری در بازارهای واقعی اشاره نموده و معتقدند که به دلیل این نواقص، سیاست تقسیم نمی‌تواند بر ارزش شرکت بی‌تأثیر باشد. بنابراین سود سهام نقدی به واسطه عینیت و ملموس بودن، از جایگاه ویژه‌ای نزد سرمایه‌گذاران برخوردار است. در واقع استفاده‌کنندگان بالفعل و بالقوه اطلاعات مالی تمایل به اطلاع از توان نقدینگی و توزیع آن در میان سهامداران شرکت دارند. زیرا این اطلاعات نه تنها تصویر روشنی از وضعیت حال شرکت را ارائه می‌دهد، بلکه امکان برآورد و ارزیابی وضعیت آینده شرکت را نیز فراهم می‌سازد که بدون تردید در فرآیند تصمیم‌گیری آن‌ها دارای اهمیت است (تهرانی و ذاکری، ۱۳۸۸).

۲- استراتژی‌های تقسیم سود

تصمیمات تقسیم سود به تعیین اینکه چه مقدار سود و در چه فواصلی به صاحبان شرکت (سهامداران) پرداخت شود، مربوط می‌شود. صاحبان یک سازمان انتفاعی انتظار کسب سود و پاداش از سرمایه گذاری‌های خود در دو شکل زیر را دارند:

رشد میزان سرمایه تأمین شده توسط آن‌ها

دریافت وجوه نقد در قالب درآمد

بنابراین تصمیمات تقسیم سود دارای دو عنصر است: مقداری که باید پرداخت شود و مقداری که باید به منظور حمایت از رشد شرکت در آن نگهداری شود. این عنصر دومی یک تصمیم تأمین مالی نیز به شمار می‌رود. رشد منظم و پایدار سود سهام شرکت یک عامل اساسی در تعیین ارزش بازار یک سازمان انتفاعی است، ارزشی که توسط بازار سهام برای سهام شرکت مزبور تعیین می‌شود.

استفاده از وجوه نقد ایجاد شده در داخل شرکت غالباً به عنوان یک منبع آزاد برای تأمین مالی به شمار می‌رود. البته این موضوع درست نبوده و باید توجه داشته باشیم که این وجوه نیز دارای هزینه هستند نظیر هزینه فرصت، که غالباً برای محاسبه هزینه سرمایه این وجوه از روش میانگین موزون هزینه سرمایه[۱] (wacc) استفاده می‌شود. (اعرابی، رزمجویی، ۱۳۸۶)

[۱] Weihted Average Cost of Capital

[۱] corporate finance

[۲] . investment

[۳] . financing

[۴] . dividend

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیاست تقسیم سودو ارتباط فرصتهای سرمایه گذاری و تامین مالی
  • تحقیق کیفیت سود تجدید ارائه شده و اهمیت آنها و روش های ارزیابی و عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود و اهمیت تجدید ارائه صورت های مالی
  • تحقیق گسترش ادبیات رفتار هزینه و پیش بینی مدیریت و عوامل موثر بر دقت سود پیش بینی شده
  • تحقیق مفهوم سود و هدف ازگزارشگری مالی ، مدیریت سود و روش های ارزیابی و دیدگاه های آن
  • تحقیق مباحث مالی – رفتاری ( عکس العمل سرمایه گذاران) و تئوری های روانشناسی سرمایه گذاران و مفاهیم سود و نحوه محاسبه و کاربردهای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.