تحقیق کیفیت سود تجدید ارائه شده و اهمیت آنها و روش های ارزیابی و عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود و اهمیت تجدید ارائه صورت های مالی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کیفیت سود تجدید ارائه شده و اهمیت آنها و روش های ارزیابی و عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود و اهمیت تجدید ارائه صورت های مالی دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲مقدمه    ۴
۲-۲معیارهای ارزیابی کیفیت سود    ۷
۳-۲عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود    ۱۷
۱-۴-۲اثر تجدید ارائه بر دوره های زمانی بعد از تجدید ارائه    ۲۲
۲-۴-۲ تفاوت در پایداری سود، با تجدید ارائه حساب های اصلی و حسا ب های غیر اصلی    ۲۴
۳-۴-۲ تغییر در پایداری سود از دوره قبل تا دوره بعد از سال تجدید ارائه برای شرکت های تجدید ارائه کننده نسبت به شرکت های غیرتجدید ارائه کننده بیشتر است.    ۲۵
۱-۵-۲ اثرتجدید ارائه صورت های مالی بر سود شرکت    ۲۶
۲-۵-۲پیامد های تجدید ارائه صورت های مالی    ۲۷
۳-۵-۲اهمیت و ماهیت تعدیلات سنواتی    ۲۷
۴-۵-۲انگیزه های تجدید ارائه صورت های مالی    ۳۰
۶-۲مروری بر تحقیقات قبلی    ۳۲
۱-۶-۲تحقیقات خارجی    ۳۲
۲-۶-۲تحقیقات داخلی    ۳۸
فهرست منابع    ۴۱

منابع

۱)شورورزی ، محمد رضا، (۱۳۷۸ ) ،ارائه مدلی برای ارزیابی کیفیت سود بااستفاده از خصوصیات کیفی مفاهیم نظری گزارشگری مالی در ایران.

۲)ظریف فرد ، احمد ، (۱۳۷۸ ) ، شناسایی و تحلیل عوامل مرتبط با ارزیابی کیفیت سود بنگاههای اقتصادی ایران ، پایان نامه دکتری ، دانشگاه تهران.

۳)کردستانی، غلامرضا و مجدی، امیر،(۱۳۸۶) ” بررسی برخی از ویژگی‌های کیفی اطلاعات با هزینه سرمایه”، بررسی‌های حسابداری و حسابررسی، ش.۴۸، ۸۵٫

۴)ثقفی ، علی، و کردستانی ، غلام رضا، (۱۳۸۳)”بررسی و تبیین رابطه بین کیفیت سود و واکنش بازار به تغییرات سود نقدی” بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، ش ۳۷،

۵) خواجوی، شکر الله و ناظمی، امین، (۱۳۸۴) ” بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تاکید بر نقش ارقام تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران”، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، ۴۰،

۶) رحمیان و جعفری،(۱۳۸۵)، معیارها و ساختار های کیفیت سود.

۷)کریمی و صادقی(۱۳۸۹)، محاسبه کیفیت سود بر اساس سرمایه گذاری در داراییهای سرمایه ای و نیروی کار و رابطه آن با پایداری سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.

۸)مجیدی ، رضا ، (۱۳۸۵) رابطه بین کیفیت سود و هزینه سرمایه ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران .

۹)نوروش، ایرج و ناظمی، امین و حیدری، مهدی، (۱۳۸۵) “کیفیت اقلام تعهدی و سود با تاکید بر نقش خطای برآورد اقلام تعهدی”، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی،۴۳، ۱۳۵–۱۶۰٫

 ۱۰)Palmrose, Z.V. and S. Scholz. 2004. The circumstances and legal consequences of non-GAAP reporting: Evidence from restatements. Contemporary AccountingResearch 21 (1): 139-180.

۱۱)Penman, S.H. and X.J. Zhang. 2003. Accounting conservatism, the quality of earnings,and stock returns. The Accounting Review 77 (2): 237-264.

۱۲)Altamuro, J., Beatty, A.L. and J. Weber. 2005. The effects of accelerated revenue recognition on earnings management and earnings informativeness: Evidence from SEC staff accounting bulletin no. 101. The Accounting Review 80 (2): 373-401.

مقدمه

در سال های اخیر تجدید ارائه صورت های مالی توجه بسیاری از صاحب نظران را به خود جلب کرده است.. مطالعات انجام شده در سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ بر روی تعدادی از شرکت ها در بخش   خزانه داری امریکا حاکی از این است که تعداد اقلام تجدید ارائه شده رو به افزایش می باشد و تعداد این اقلام تا کنون به هفده قلم رسیده است.

تجدید ارائه صورت های مالی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ از ۵/۴ % به ۵/۸ % افزایش یافته و بسیاری از شرکت ها صورت های مالی صحیحی را ارائه نکرده وکیفیت اطلاعاتی که به سرمایه گذاران برای اخذ تصمیمات بهینه جهت تخصیص منابع داده اند به طور جدی مورد سوال قرار گرفته است. همزمان با رشد سریع تجدید ارائه صورت های مالی، تحقیقات دانشگاهی نیز تلاش زیادی را برای یادگیریهای بیشتر درباره تجدید ارائه انجام داده اند. ضمن اینکه تحقیقات ارائه مجدد بیشتر به تاثیر بازار بر ارائه های مجدد تمرکز کرده اند( وو[۱] ۲۰۰۳، پالمروس و دیگران[۲] ۲۰۰۴، هری بار وجکینز [۳]۲۰۰۴).

تجدید ارائه سود بر کیفیت حسابداری سودها برای دوره مالی تجدید ارائه و دوره های مالی بعد از تجدید ارائه چه تاثیری دارد؟ بطور کلی ماهیت تجدید ارائه ( یعنی دلیل ارائه مجدد و عوامل ایجابی آن) بر کیفیت سود حسابداری شرکت­هایی که صورت های مالی خود را تجدید ارائه می کنند چه تاثیر ی دارد؟

پایداری سود به عنوان مقیاس ارزیابی کیفیت سود، چگونگی تاثیرگذاری تجدید ارائه برکیفیت سود در دوره تجدید ارائه را از طریق مقایسه پایداری سود تجدید ارائه شده با سود گزارش شده اولیه بررسی می کند. این مطلب به محقق اجازه می دهد مقایسه مستقیم بین ارقام سودهای تجدید ارائه شده و اولیه را به منظور تعیین اینکه سودهای تجدید ارائه شده معیار بهتری از سودهای آتی نسبت به سودهای اولیه را انجام داده و سپس تغییر درکیفیت سود از دوره قبل تا دوره بعد از سال تجدید ارائه را بررسی کند.

آیا ارائه مجدد،کیفیت سود شرکت های تجدید ارائه کننده را تغییر می دهد یا خیر؟ بطور کلی ارائه مجدد تفاوت معناداری بر کیفیت سودهای آتی شرکت های تجدید ارائه کننده می گذارد یا خیر؟

پاسخ به این سوال که آیا تجدید ارائه سبب ارائه مجدد سودهایی می شود که دارای کیفیت بهتری نسبت به رقم سودهای اولیه باشند و از پایداری و قابلیت پیش بینی بیشتری برخودار باشد یک سوال منطقی است و پاسخ ممکن است واضح باشد، زیرا سودهای تجدید ارائه شده از توانایی بیشتری برای پیش بینی سودهای آتی در مقایسه با سودهای اولیه هستند.

محتوای ارائه مجدد ( از قبیل منشا و منطق حسابداری پشتوانه آن) می تواند تشخیص صاحبان سرمایه را از نظر اینکه چه نوعی از ارائه های مجدد ممکن است کمک بیشتری به آنها بنماید بهبود بخشد. به طور کلی تجدید ارائه سود هم دارای ارزش کوتاه مدت و هم بلند مدت می باشد. در ضمن سودهای تجدید ارائه شده دارای پایداری فزآینده ای نسبت به رقم سودهای گزارش شده اولیه هستند. پس تجدید ارائه یک اثر معنادار بر پایداری سود از دوره قبل تا دوره بعداز سال تجدید ارائه دارد.

نتایج حاصل ازکنترل نوع صنعت ،اندازه شرکت و مجموعه ی شرکت هایی که تجدید ارائه      نمی شوند؛ نشان می دهد که تغییر زیاد پایداری سود در سال ارائه مجدد برای شرکت ها ازویژگیهای طبیعی پایداری(سری زمانی) سود نیست. در تحلیل نوع و منشا ارائه مجدد، نیز می توان گفت که تجدید ارائه حساب­های اصلی، پایداری بیشتری نسبت به حساب­های غیر اصلی در دوره بعد از سال تجدید دارند.

می‌توان انتظار داشت که صورت‌های مالی دوره جاری نیز در سال‌های بعد دستخوش اصلاح اشتباه می شود و سودی که به عنوان سود خالص دوره جاری به سود (زیان) انباشته ابتدای دوره اضافه شده و مبنای تقسیم سود بین سهامداران و اعطای پاداش به مدیران قرار گرفته است، با رقم تعدیلات اصلاح گردد. بنابراین، درصورت افزایش یا ثابت ماندن تعداد این قبیل شرکت‌ها، به‌ویژه با توجه به وجود شرکت‌هایی که تقریبا همه ساله چنین رقمی را گزارش می‌کنند و نیز با توجه به اهمیت رقم تعدیلات نسبت به سود خالص دوره، این تصور می‌تواند به ذهن برسد که اشتباه حسابداری و اصلاح آن در دوره‌های آتی منافعی را برای مدیریت شرکت‌ها به همراه دارد و اطلاعات حسابداری، علاوه بر این که عاری از اشتباه نیست،‌ از تمایلات جانبدارانه نیز عاری نمی‌باشد.

رقم سود، مبنای محاسبه پاداش مدیریت، مالیات، و سود تقسیمی به سهامداران است. علاوه بر این، ‌سود هر سهم و نسبت قیمت به سود هر سهم از جمله شاخص‌هایی است که مورد استفاده تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. بنابراین، رقم سود بر مناسبات اقتصادی افراد ذینفع و ذیربط تاثیرگذار است. محتوای اطلاعاتی این تعدیلات، اصلاح یا تعدیل سودی است که در دوره‌های قبل مبنای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی قرار گرفته بود، اما این رقم، با تاخیر و پس از اتخاذ تصمیمات مرتبط ارائه می‌شود. از این رو،‌ در بسیاری از موارد امکان بازاندیشی در تصمیمات گذشته و یا اصلاح جریان‌های نقدی مبتنی بر این اطلاعات وجود ندارد.

تحقیق حاضر تلاش می کند تا به این سوال پاسخ دهد که سود تجدید ارائه شده با ارائه تعدیلات، بر روی کیفیت سود حسابداری چه تاثیری دارد، یعنی اینکه کیفیت سود تجدید ارائه شده نسبت به سود سال قبل چگونه است. به عبارت دیگر، کیفیت کدام سود بهتر است، سود اعلام شده یا سود تجدید ارائه شده. با تجدید ارائه سود توسط  شرکتها استفاده کنندگان نمی دانند برای پیش بینی، کیفیت کدام سود بهتر است تا در اخذ تصمیم  بهینه به آنها کمک کند. برای اندازه گیری کیفیت سود، از دو معیار قابلیت پیش بینی و پایداری سود استفاده می شودکه در بخش های بعدی به تشریح آنها پرداخته می شود.

۲-۲معیارهای ارزیابی کیفیت سود

معیارهای ارزیابی کیفیت سود و اجزای مربوط به آن را که در سال ۲۰۰۳ توسط توسط کاترین و وینسنت[۴] ارائه شده به صورت زیر طبقه بندی می شود.

سری های زمانی ویژگی های سود

رابطه بین سود ، معوقات و وجه نقد

خصوصیات کیفی چارچوب مفهومی FASB

براساس تاثیرگذاری درتصمیم

مفهوم کیفیت سود مبتنی بر سری زمانی ویژگی های سود

مفهوم سری های زمانی مرتبط با کیفیت سود شامل ثبات ، قابلیت پیش بینی و تغییرپذیری می باشد. این سه مفهوم با ویژگی های تغییر کردن سود در طول زمان مرتبط می باشد. ثبات عبارت است از میزان باقی ماندن یک تغییر مشخص در یک آینده قابل تشخیص ، قابلیت پیش بینی تابعی از توزیع این تغییرات ( مخصوصا واریانس این تغییرات ) در طول زمان می باشد ، و تغییرپذیری انحراف تغییرات را در طول زمان اندازه گیری می کند.

۳۴ . Wu

۳۵ . Palmrose et al

۳۶ . Hribar &  jenkins

۳۷ . Katherin & Vincent

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیاست تقسیم سودو ارتباط فرصتهای سرمایه گذاری و تامین مالی
  • تحقیق سیاست تقسیم سود و نظریه هاو عوامل موثر بر آن
  • تحقیق گسترش ادبیات رفتار هزینه و پیش بینی مدیریت و عوامل موثر بر دقت سود پیش بینی شده
  • تحقیق مفهوم سود و هدف ازگزارشگری مالی ، مدیریت سود و روش های ارزیابی و دیدگاه های آن
  • تحقیق مباحث مالی – رفتاری ( عکس العمل سرمایه گذاران) و تئوری های روانشناسی سرمایه گذاران و مفاهیم سود و نحوه محاسبه و کاربردهای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.