تحقیق شعر و شاعری و کارکرد آن در شعر شاعران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شعر و شاعری و کارکرد آن در شعر شاعران دارای ۹۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
فصل اول: ماهیت، جوهره‌ وکارکردهای شعر    ۷
۱-۱- شعر در لغت    ۷
۱-۲- ماهیّت، جوهره‌ وکارکرد شعر    ۸
۱-۳- زمینه‌های تأثیر گذاری و کارکرد شعر    ۱۳
۱-۴- نقش و رسالت شعر    ۱۷
فصل دوم: تاریخ شعر ایران و تحولات آن پس از اسلام تا پایان قرن هفتم    ۱۹
۲-۱-  نگاهی گذرا به اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران  پس از اسلام تا پایان قرن هفتم    ۱۹
۲-۲- وضع دینی سلجوقیان تا خوارزمشاهیان    ۲۵
۲-۳- وضع دینی ایران در قرن هفتم و هشتم    ۲۶
۲-۴- تاریخ شعر ایران و تحولات آن در ادوار مورد مطالعه    ۲۸
فصل سوم: سیمای شعر و شاعری و کارکرد آن در شعر شاعران پارسی زبان از آغاز تا پایان قرن هفتم    ۳۰
۳-۱- در ستایش و نکوهش شعر    ۳۰
۳-۲- در ستایش شعر    ۳۵
۳-۲-۱- ارتباط شعر و خرد    ۳۸
۳-۲-۲- جاودانگی  شعر و شاعر    ۴۲
۳-۲-۳- شعر و شاعری دارای منشأ ازلی و الهام خداوندی است    ۴۴
۳-۲-۴- احترام و  عظمت شاعران    ۴۷
۳-۲-۵-  شعرکلید گنج معانی است    ۴۹
۳-۲-۶- توصیف شعر به عنوان سحر  و سحر حلال    ۵۱
۳-۲-۷- تعبیر شعر به معجزه    ۵۵
۳-۲-۸- شعر به عنوان بهترین چیز ( احسن الاشیاء) در جهان    ۵۶
۳-۲-۹- مقام شاعران در نزد خداوند    ۵۷
۳-۲-۱۰- مقام شاعران در نزد حضرت جبرائیل    ۵۸
۳-۲-۱۱- مقام شاعران در نزد  پیامبر(ص)    ۵۹
۳-۲-۱۲- تفاوت شعر شاعران و کلام  پیامبران    ۶۱
۳-۲-۱۳- تأثیرگذاری شعر    ۶۲
۳-۲-۱۴- شعر ذاتاً خوب است    ۶۳
۳-۲-۱۵- بزرگداشت شاعران از سوی پیامبر اکرم و  صحابه    ۶۴
۳-۲-۱۶- شعر مفسّر صفات  جلیّ خداوند    ۶۶
۳-۲-۱۷- شعرگوهر دل است    ۶۷
۳-۲-۱۸- توصیف  شعر به عنوان  خاستگاه  علوم    ۶۷
۳-۲-۱۹- ملازم بودن شعر و شجاعت    ۶۸
۳-۲-۲۰- شعر باعث افزایش نشاط و شادابی جان و روان می گردد    ۶۸
۳-۳-۲۱- شعرظرف معانی بسیار بزرگ و گسترده    ۶۹
۳-۲-۲۲- شعر زیباترین مظاهر طبیعت    ۷۰
۳-۲-۲۳- رابطه شعر نیکو و افراد نیک    ۷۱
۳-۲-۲۴- توصیف شعر به عنوان درّ و گوهر و سنگ های قیمتی    ۷۳
۳-۲-۲۵- توصیف شعر به عنوان سحر و سحر مبین    ۷۵
۳-۲-۲۶- پیوند شعر و موسیقی    ۷۶
۳-۲-۲۷- تأثیر زمامداران بر پرورش و گسترش شعر وادب    ۸۰
۳-۲-۲۸- توصیف شعر به عنوان فرزند جان شاعر    ۸۱
۳-۲-۲۹- شاعران فرمانروایان ملک سخنوری    ۸۱
۳-۲-۳۰- توصیف شعر به عنوان اسبی تیز تک در زمین و آسمان    ۸۲
۳-۲-۳۱- فرشتگان ورّاقان شعر    ۸۴
۳-۲-۳۲- پاداش  شعر و شاعری    ۸۵
۳-۲-۳۳- عظمت شعر در سایه عظمت شرع    ۸۶
۳-۲-۳۴- شعر مبشر الهامات غیبی    ۸۷
۳-۲-۳۵- رابطه نام آوری در عرصه شعر  و  تلاش شاعر    ۸۸
۳-۲-۳۶- علّو طبع و همّت شاعران    ۸۹
۳-۲-۳۷- برتری شاعران بر سپاهیان    ۸۹
۳-۲-۳۸- متبرّک بودن شعر    ۸۹
۳-۲-۳۹- مخاطب شعر    ۹۰
۳-۲-۴۰- شعر  مایه‌ی فخر و مباهات است    ۹۰
فهرست  منابع    ۹۳

منابع

قرآن کریم، ۱۳۸۴٫ با ترجمه و شرح واژگان ابوالفضل بهرام پور، ناشر : آوای قرآن

راغب اصفهانی، ا، ۱۳۸۸٫  ترجمه فارسی مفردات راغب ، نشر نوید اسلام

رزمجو، ح، ۱۳۸۶٫ شعر کهن فارسی در ترازوی نقد اخلاق اسلامی، نشر :توسعه کتاب

رضایی، ع، ۱۳۸۲٫ واژگان توصیفی ادبیات،  نشر :  معاصر

رضی، هـ، ۱۳۸۵٫ وندیداد، نشر : بهجت

مکارم شیرازی، ن، ۱۳۸۷٫ برگزیده تفسیر نمونه، نشر: دارالکتاب

مکارم شیرازی، ۱۳۸۸٫ بربال اندیشه‌ها، نشر: آثار

منوچهری دامغانی، ۱۳۸۷٫ دیوان اشعار، نشر: دانشگاه تهران

موحد، ض، ۱۳۸۵٫ شعر و شناخت،  نشر: زوار

جلال الدین مولوی، ۱۳۸۶٫ دیوان شمس، مقدمه: فروزانفر، نشر: میلاد

عروضی نظامی، ا، ۱۳۸۵٫ چهار مقاله، نشر: زوار

عطار نیشابوری، ۱۳۸۳٫ مصیبت نامه، نشر: اندیشه گستر

عطار نیشابوری، ۱۳۸۶ اسرار نامه مظهرالعجایب، نشر: پازینه

عطار نیشابوری،۱۳۸۶٫ دیوان عطار، مصحح: تقی تفضلی نشر: علمی و فرهنگی

عطار نیشابوری،۱۳۸۷٫ منطق الطیر، نشر: سماء

مقدمه

شعر به عنوان ابزار و اسبابی برای بیان احوال، افکار، عقاید و آمال انسان از دیر باز تا کنون مورد استفاده شاعران و گویندگان قرار گرفته است. این امر در ایران، که یکی از کهن­ترین کشورهای جهان و از  پیشینه فرهنگی عظیمی برخوردار بوده؛ دارای سابقه و گذشته‌ای طولانیست. بعد از رواج شعر عروضی در ایران، شعر جایگاه خود را به عنوان یک رویکرد فرهنگی و قالبی برای بیان افکار، عقاید و احساسات باز کرد و در این راستا شاعران بزرگی ظهور کردند وآثار شگرفی پدید آمد. شاعران در این برهه، از موضوعات مختلف سخن به میان آورده‌اند. در این میان، شاعران و گویندگان بزرگ درباره‌ی ماهیّت شعر و شاعری و جایگاه آن دارای عقاید و آثاری هستند که در نوع خود قابل بررسی و در خور درنگ و تأمّل می­باشد.

تحّولات سیاسی و فرهنگی در هر عصر تغییراتی را از نظرکارکرد و اهمیّت شعر در پی داشته ونگاه شاعران به شعر بنا بروضع موجود، کاملاً متفاوت می­باشد. تأیید یا تکذیب شعر و همین طورکارکرد آن از نگاه شاعران مورد مطالعه در این ادوار، بستگی به نوع نگاه آنان از منظر فلسفی، دینی و سایر مسایلی دارد که شاعر در آن  محیط پرورده و به  بار آمده است. ناصر خسرو  قبادیانی علی رغم آنکه شاعر و  گوینده‌ای تواناست، ولی به لحاظ تربیت دینی، چندان کار شاعری را بر نمی­تابد. مسئله شعر و شرع تا مدّت­ها یکی از موضوعات چالش برانگیز میان شاعران در این اعصار بوده است.

شعر و ادبیّات، زبان حالات گوناگون بشراست. چنانکه می­توان از ابیاتی که شخص بر زبان می­آورد به شرایط روحی او در آن لحظه پی­برد. انسان در لحظات شادی ابیاتی نشاط انگیز بر زبان می راند و این گونه خرسندی خویش را ابراز می­کند و یا برعکس، در لحظه­های اندوه و غم، ابیات حزن­انگیز و محزون می­سراید.

فقر شاعر و ناتوانی او برای سرو سامان دادن به امور معیشتی زن و فرزند، بی­توجّهی زمامداران و دولت مردان به شاعران و اهالی فرهنگ وهنر درهر دوره، بیگانگی افکار و اندیشه‌های شاعران با روح حاکم بر جامعه، عدم التذاذ ذاتی شاعر از هنر خود و تن در دادن به خواست حاکمانی که از شعر به عنوان ابزاری تبلیغاتی برای دستگاه حاکمه استفاده می­کردند، رواج شعر مدحی و بیزاری برخی از شاعران نسبت به این گونه شعرها، نگاه جزم اندیشانه به شعر و شاعری  و مقوله هنر و رقابت و چالش­های موجود میان علوم و فنون در هر زمانه از جمله مسایلی است که سرچشمه  قضاوت و داوری شاعران را نسبت به شعر و شاعری در این ادوار پدید آورده است.

نگاه نکوهش‌گرانه و یا خوش بینانه به شعر و شاعری از نظرکمّی و کیفی و تفاوت در مضمون و معنی در هرعصر و زمانه بنا به مقتضیات حاکم برشئون سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در ادوار مورد مطالعه متفاوت است. وجود حکومت­های بیگانه با فرهنگ و هنر سرزمین ایران، بی­کفایتی و بی­لیاقتی زمامداران و بی­توجهی به علم وادب، حکومت حاکمان ایرانی تبار و دلسوز بر پرورش  هنرمندان و ادبا، رخدادهای سیاسی و گردبادهای  برخاسته از آن، جنگ­های خارجی و داخلی، فقر اجتماعی و ضعف اقتصادی دولت‌ها از جمله عواملی هستند که بر افکار و گرایش شاعران  به مدح و یا ذّم شعر و هنر خود مؤثّر بوده است.

شاعران بزرگی نیز هستند که در این دوران برای شعر و اهتمام به آن، هدفی بزرگ و بر مدار خرد و اندیشه قایلند. با آغاز قرن سوم، ایرانیان که در اثر فشار اعراب به ستوه آمده بودند، زمینه‌ی خیزش‌های ملّی را در ایران فراهم می­کردند. مبارزه­ی ادبی و فرهنگی برای رهایی به طبع این تحولات به طور پرشوری آغاز شد. اوج این مبارزه  با خلق شاهنامه، شتاب بیشتری به خود گرفت. فردوسی با بازآفرینی تاریخ پرافتخار ایران و به کمک اساطیر آن، جان تازه‌ای در رگ فرزندان میهن دمید. زبان و تاریخ مردم ایران که می­رفت تا به فراموشی و خاموشی بنشیند، در اثر این کوشش­ها، از خواب مرگ برخاست. فردوسی هدف خود را از آفرینش شاهنامه که در واقع نوع نگرش او به شعر و شاعری و زمینه­ی کارکرد آن می­باشد، زنده کردن تاریخ  و فرهنگ و غرور از دست رفته‌ی مردم ایران، بازسازی زبان و ادبیّات و هم چنین جاودانه کردن نام خود برمی­شمارد:

نمیرم از این پس که من زنده‌ام                   که تخـــــم سخن را پراکنده‌ام

(فردوسی،۲۳۰:۱۳۸۷)

در فصل نخست، نگارنده نگاهی دارد به جوهره، ماهیت و زمینه‌های کارکرد شعر، در این بخش ضمن ارائه دیدگاهای متفاوت اصحاب نظر، رویکرد نظریه­های آنان بررسی می­شود. در فصل دوم، تاریخ شعر ایران از آغاز تا پایان قرن هفتم مورد بررسی قرار می­گیرد. نگارنده ضمن نگاهی به رخدادهای سیاسی و اجتماعی در این ادوار به بررسی تحوّلات ادبی و تاریخ شعر، می پردازد. در فصل سوم نگارنده با ارائه شواهد و مداخل به بحث و بررسی نظریات شاعران پارسی زبان در ادوار مورد مطاله می­پردازد .

 فصل اول: ماهیت، جوهره‌ وکارکردهای شعر

۱-۱- شعر در لغت

مجدالدّین فیروزآبادی ادیب و لغت­شناس زبان عربی، که در قرن هفتم و هشتم ه‌.ق می‌زیست، شهرت و اعتبارش به سبب تألیف اثر ارزشمندی است در لغت عرب که به «القاموس المحیط » یا «قاموس» مشهور است. اودر این کتاب درباره شعر و معانی آن می­نویسد: « کلمه شعر مانند نَصَرَ و کَرُمَ و شِعر و شَعر و شعره ازیک ماده به معنای درک و شناخت دقیق همراه با فطانت و موشکافی است. ( فیروزآبادی،۱۳۸۰:  ۸۵ )

راغب اصفهانی در کتاب مفردات، می­نویسد:« و سُمِّیَ الشاعرُ شاعراً لفِطْنهِ و دقّه معرفتهِ فالشعرُفی الاصلِ اسم للعلمِ الدقیقِ. شاعر را شاعر می­گویند به دلیل فطانت و دقت درشناخت، شعر در اصل نام علم دقیق است. ( راغب اصفهانی، ۱۳۸۸: ۲۶۲)

علی اکبر دهخدا این واژه را چنین معنی می­کند:« شعر.[ش] (ع اِ) علم. (از اقرب الموارد) (ناظم الاطباء). دانش. فقه. فهم. درک. ادراک. وقوف» لغت نامه،  ۱۳۷۲: ذیل مدخل شعر)

در لغت تازی شعر مأخوذ از «شعور» است و به معانی: «دانش، فهم، درک، وقوف ودانایی » به کار رفته و اصطلاحاً « کلامی است مرتب، معنوی، موزون، خیال­انگیز و به قصد » که در آن اندیشه­ها و احساسات و عواطف شاعر در قالب الفاظی فصیح و زیبا مبتنی بر قواعدی معین بیان می­شود. در کتاب لسان العرب آمده است: « شعر: شَعَرَ به و شعُرَ یَشعُر شِعْراً و شعْراً و مَشْعُورَهً و شُعُوراً و شُعُورَهً و شِعْرَى و مَشْعُوراءَ و مَشْعُوراً؛ الأَخیره عن اللحیانی.» (ابن منظور، ۱۹۸۸: ذیل شعر)

براساس این تعاریف، شاعر به کسى گفته می­شود که با قدرت خیال پردازانه‌ی خود، دقیق­ترین مطالب را که دیگران از فهم و ادراک آن فرو می­‌مانند، به خوبی درک و موشکافی می‌کند و در قالب سخنانی موزون، مخیّل، مقفّی و زیبا به دیگران می­فهماند.

 ۱-۲- ماهیّت، جوهره‌ وکارکرد شعر

تاکنون تعاریف و نظریات فراوانی از سوی ارباب اندیشه و خرد و اهل  فضل و ادب و فلسفه در این باره ماهیّت، جوهره‌ وکارکردهای شعر ارائه شده است. بسیاری از آنان حتی به این باور رسیده‌اند که شعر تعریف ناپذیر است. رضا براهنی می‌گوید: «تعریف شعر کار بسیار مشکلی است، اصولاً یکی از مشکل­ترین کارها در این زمینه است. شاید بشود گفت که شعر تعریف ناپذیرترین چیزی است که وجود دارد.» (براهنی ،۱۳۸۴ :۷۶)

شعر از گنجینه­های ارزشمند ادب فارسی است و پیشینه­ای دور و دراز دارد. تعریف شعر هم از مقوله­هایی است که پیوسته دغدغه­ی شاعران و حتی نویسندگان بوده است.

خیلی از نظریه­پردازان، شعر را قابل تعریف نمی­دانند و در برخی تعریف­هایی که ارائه شده است، معمولاً بُعدی از ابعاد وجودی شعر بیان شده است.

گوردون به نقل ازهایدگر فیلسوف نامدار آلمان می­گوید: « شعر خاصیّتی است که از خواست و اراده ما بیرون است. شاعر نمی‌تواند اراده کند که شعر بگوید؛ شعر خودش می‌آید. ما هم که خوانندگان شعراو هستیم، نمی‌توانیم به خواست و اراده خودمان در برابر آن واکنش ابراز کنیم. باید به شعر تسلیم شویم و بگذاریم روی ما کار کند». (گوردون، ۱۳۸۷ :۲۰۱)

گویی هایدگر شعر را از مقوله­ی الهام می­داند و شاعر وخوانند‌ه‌ی شعر را در این بین  تنها به عنوان  یک واسط و اسباب  میان سرچشمه شعر و ادراک آن توصیف می­کند.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شعر و نقد ادبی در ادبیات فارسی و بررسی ویژگی‌های غزل انقلاب اسلامی در شعر علیرضا قزوه
  • تحقیق موضوعات شعر ژاله قائم مقامی و سیمین بهبهانی
  • تحقیق طبیعت در دنیای شعر و طبیعت در شعر قیصر امین پور
  • پیشینه تحقیق گذری بر تاریخ و شعر و ادبیات متعهد عرب و ایران
  • پیشینه تحقیق شعر اعتراض و عوامل پیدایش و ظهور آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.