تحقیق صلح و مفهوم آن، جایگاه آموزش صلح در جهان معاصر و برنامه درسی صلح محور

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق صلح و مفهوم آن، جایگاه آموزش صلح در جهان معاصر و برنامه درسی صلح محور دارای ۵۶ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
تعاریف و مفاهیم صلح    ۶
تعیین چهارچوبی برای صلح     ۶
مفهوم صلح با توجه به معلومات بی واسطه    ۷
مفهوم برنامهی درسی    ۹
طراحی برنامهی درسی    ۱۱
ماهیت برنامهی درسی صلح از نظر کانت    ۱۱
تعریف برنامهی درسی صلح    ۱۳
پیشینهی آموزش صلح    ۱۵
جایگاه آموزش صلح در جهان معاصر    ۱۶
نقش آموزش و پرورش در اشاعه فرهنگ صلح    ۱۸
نقش مدرسه در آموزش صلح    ۲۰
آموزش صلح و دستاوردهای آن    ۲۱
اهمیت آموزش صلح    ۲۲
اهداف آموزش صلح    ۲۴
برنامههای آموزش صلح    ۲۶
آموزش صلح در برنامههای درسی    ۲۹
آموزش صلح به عنوان یک اصل فراگیر    ۳۰
الف) دورهی خلع سلاح اتمی:    ۳۲
ب) دورهی آموزش خلع سلاح:    ۳۲
ج) دورهی وابستگی متقابل جهانی و سیارهای    ۳۳
اقدامات یونسکو در زمینه فرهنگ صلح در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی    ۳۳
برخی از اقدامات یونسکو در سطوح ملی و منطقهای    ۳۳
یونسکو و فرهنگ صلح    ۳۴
اهمیت آموزش و پرورش دوره ابتدایی    ۳۵
برنامه درسی دوره ابتدایی    ۳۵
اصول آموزش و پرورش ابتدایی    ۳۶
اهداف دوره ابتدایی (مصوب ششصدوچهل و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش)    ۳۷
تحقیقات پیشین    ۴۱
تحقیقات داخلی    ۴۱
تحقیقات خارجی    ۴۴
بحث و جمع بندی    ۴۷
فهرست منابع    ۴۹

منابع

کانت، ایمانوئل (۱۳۸۰). دین در محدوده­ی عقل تنها. ترجمه­ی منوچهر صانعی دره­بیدی ­تهران: نقش و نگار.

کانت، ایمانوئل (۱۳۷۸). درس­های فلسفه­ی اخلاق. ترجمه­ی منوچهر صانعی دره­بیدی، تهران: نقش­نگار.

کانت، ایمانوئل (۱۳۷۱). تعلیم و تربیت صلح(اندیشه­هایی درباره آموزش و پرورش صلح). ترجمه فرخجسته، شکوه. تهران: چاپ چهارم.

شریعتمداری، علی (۱۳۸۶). چند مبحث اساسی در برنامه­ریزی درسی. تهران: سمت.

فتحی واجارگاه، کوروش (۱۳۸۲). بررسی ویژگی­های شهروند خوب و میزان انطباق برنامه ملی درسی مدارس با این ویژگی­ها از دیدگاه دبیران مدارس راهنمایی شهر تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران.

فتحی­واجارگاه، کوروش (۱۳۸۲). بررسی جایگاه صلح و جنگ در کتب درسی دوره ابتدایی کشور. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی تهران.

اسلامی، رحیم (۱۳۸۳). فیلسوفان جنگ و صلح. مشهد: آستان قدس رضوی.

اریردون، بتی (۱۳۸۰). شکیبایی سرآغاز صلح. (ترجمه علی اکبر مرعشی، حسین موسویان). جزوه.تهران: مرکز منابع تربیت معلم. یونسکو.

بازرگان، زهرا (۱۳۸۵). تغییر و نوآوری در یک مدرسه از طریق مشارکت فعال اولیا، معلمان و دانش­آموزان. پیوند نشریه ماهانه آموزشی، تربیتی.(۳۲۶)

بیتهام دیوید، کویل بوین (۱۳۸۴). دموکراسی چیست؟ ترجمه¬ی شهرام نقش تبریزی، تهران: ققنوس.

فرجسته، هدایت الله (۱۳۷۶). جامعه­شناسی و مفاهیم کلیدی صلح. تهران: آوای نور.

قادری؛ محسن­پور؛ نقیب­زاده (۱۳۸۷). تبیین برنامه­درسی صلح­محور در فلسفه کانت. فصلنامه تعلیم و تربیت. نشریه پژوهشکده تعلیم و تربیت.(۴).۵۴-۶۸٫

کمیسیون ملی یونسکو (۱۳۷۸). اعلامیه و برنامه عمل فرهنگ صلح. تهران: یونسکو.

کمیسیون ملی یونسکو (۱۳۷۸). فرهنگ صلح و یونسکو. تهران: یونسکو.

تافلر، الوین؛ تافلر، هایدی (۱۳۸۰). جنگ و ضدجنگ: بقا در آستانه­ی قرن بیست و یکم. ترجمه­ی شهیندخت خوارزمی، تهران: آسونه.

ملکی، حسن (۱۳۷۸). برنامه­ریزی درسی راهنمای عمل، تهران: انتشارات مدرسه.

میرزابیگی، علی (۱۳۸۰). برنامه­ریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی، تهران: پسطرون.

نقیب­زاده، میرعبدالحسین (۱۳۶۴). فلسفه­ی کانت بیداری از خواب دگماتیسم. تهران: آگاه.

مقدمه

در این مقاله ابتدا مباحثی در رابطه با صلح و مفهوم آن، آموزش صلح، برنامه درسی و برنامه درسی صلح­ محور و مفاهیم مرتبط با آنها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در نهایت پژوهش های پیشین مرتبط با موضوع پژوهش بیان می شود.

 تعاریف و مفاهیم صلح

تعیین چهارچوبی برای صلح [۱]

ارائه یک تعریف کامل و جهان شمول از برخی پدیده­های اجتماعی مثل صلح ،که در همه­ی مکان­ها قابل قبول باشد، امکان­پذیر نیست، به عبارت دیگر صلح به عنوان یک پدیده­ی اجتماعی در هر جامعه­ای از نظام ارزش و ویژگی های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی جامعه تبعیت می­کند ، زیرا این گروه از پدیده مستقیماً بوسیله­ی یک جامعه بوجود آمده و نتایج و عواقب آنها نیز بوسیله همان جامعه احساس می شود . مطالعه و بررسی منابع مختلف در این زمینه نشانگر آن است که تعاریف متعدد و متنوعی درباره­ی جنگ از فقها و فلاسفه و حقوق دانان پیشنهاد شده است اما به معنی واقعی کلمه نشانی از تعریف در دست نیست . بعلاوه تعریف توصیفی  از صلح دیده نمی­شود که بتواند تعیین چهارچوب عرضه آن را به نحو مفروض میسر کند و اجازه دهد تا با دقتی کافی پیرامون موضوع آن تحقیق کنیم (فرخجسته، ۱۳۷۱:۷۹).

مفهوم صلح با توجه به معلومات بی واسطه

اگر سعی کنیم تا به معلومات بی واسطه­ی معرفت رجوع کنیم نخستین برداشت چنین خواهد بود که به نظر می­رسد انسان­ها بدون آن­ها به صلح فکر کنند، در صلح زندگی می­کنند، و آن را درست مانند موضوعی کاملا طبیعی و قائم با لذات می­کنند. در حالی که نمی توان در جنگ زیست یا از آن گذشت و اثرات آزاردهنده­ی آن را احساس نکرد، در اولین موضوعی که خود را قابل قبول نشان می­دهد نظر کسانی است که صلح را با تندرستی و جنگ را با یک پریشان احوالی و یک بیماری، همانند تصور می کنند. زیرا یکی از معیارهای تندرستی این است که همانند صلح که ماشینی و ناخودآگاه عمل می­کند نا مشهود است. حتی برای نوجوانی که تنها در دوره­ی صلح زیسته اند ، عموما و همواره به منزله­ی یک تعهد بالقوه وجود دارد . وقتی جنگی رخ می دهد توجه مردم را به خود جلب کرده و در همه جا نهضت­های فکری ایجاد می کند . معلومات بی واسطه­ی دیگری که گویی در شعور ناخودآگاه ما ثبت شده است اندیشه­ی توالی جنگها و صلح هاست ، این اندیشه از سنت­ها و معرفت­ها از تاریخ نشات می گیرد . اما این اندیشه اگر به رفتارهای صلح طلبانه و جنگ طلبانه متناوب حشرات اجتماعی ، گله­های گرگ و مهاجرت­های وسیع برخی پستانداران که همزمان هم پرخاشگرانه و هم مرگ آور است ، توجه کنیم ، به ریشه­های بیولوژیک بستگی دارد . تعریف­هایی که از وارونه کردن تعریف­های جنگ به دست آمده است به علت احساس عمیق این توالی (صلح پس از جنگ می­آید وجنگ پس از صلح) است . وسیع­ترین بخش از تعریف­های صلح پا به عرصه وجود می گذارند ، تعریف­هایی که غالبا مبهم و ناروشن هستند این تعریف­ها یک رابطه منفی و متضاد را توضیح می­دهد.(فرخجسته،۱۳۷۱:۸۱).

بررسی ادبیات آموزش صلح بیانگر این مطلب است که علاوه بر مشتق واژه هایی که برای صلح به کاربرده شده است ، برداشت­های مختلفی هم از طرف محققان این امر از این واژه به عمل آمده است . مثلا گالتونگ تحقیقات جامع و کامل در این مورد انجام داده است که برخلاف تحقیقات دیگران که بر مفهوم و معنای جنگ متمرکز بوده است ، بر معنا و مفهوم صلح تاکید نموده است و در این طبقه بندی که معطوف بر صلح است ارائه داده است ، در این زمینه بندی دو برداشت متفاوت از صلح شده است ، یکی صلح منفی[۲] و دیگری صلح مثبت[۳]. منظور از صلح منفی : فقدان خشونت سازمان یافته بین گروههای بزرگ انسانی ، و منظور از صلح مثبت : الگوی همکلامی و همبستگی بین گروههای بزرگ انسانی است، فقدان خشونت نباید با فقدان تعارضی اشتباه شود . خشونت بدون تعارض مادی به وقوع می پیوندد(گالتونگ[۴]،۱۹۷۶: ۱۱-۱۰).

“ریردون”[۵]هم صلح منفی را به معنای عدم وجود جنگ یا برخورد و خشونت فیزیکی یا مثبت تعریف نمی­کند و معتقد است که به حفظ صلح و جلوگیری از کشمکش از طریق اجرای برنامه های حل تضاد و میانجی­گر امکان پذیر است . والف[۶] هم صلح مثبت را تلاش برای ایجاد جامعه ای برابر و عادلانه که در آن کرامت و شان انسانی مورد توجه قرار گیرد و همکاری و مشارکت بین آنها ترویج گردد و افراد نیازهای اجتماعی، فیزیکی، روانشناختی و ذهنی خود را به طور صلح آمیز دنبال نمایند تعریف می­کند.

استراگن هم تاکید دارد که باید از طریق احترام به فرهنگهای مختلف صلح مثبت در جامعه پی­ریزی کرد(استراگن[۷]،۲۰۰۱).

برخی از محققین معتقدند که مفهوم صلح جدا از جنبه های عینی و ذهنی و فعلی آن و نیز خارج از متن اجتماعی و تاریخی­اش مفهوم انتزاعی است . چنین مفهومی نمی­تواند پدیده­های موجود را توصیف و  مورد توجه قرار  دهد، بلکه می­تواند امری تصویری ، الگوی اسوه­ای و سرمشقی را توصیف کند . این همان اختلافی است که کانت بین یک موضوع بالقوه و یک موضوع واقعی و بالفعل قائل است . از طرف دیگر اندیشه صلح از دیدگاه بسیاری صاحبنظران دارای دو جنبه است . یک جنبه­ی جهانی مستقل از موقعیت جغرافیایی ، تاریخی و از مسائل مهم جهان به شمار می­آید و دیگری جنبه­ای که در قالب فرهنگ­های متعارف ومعمول زندگی است و نباید به تخاصم بیانجامد ، چرا که در عرصه زندگی فردی، اجتماعی و جهانی، صلح به طور مستقیم با عواملی چون عدم درک دیگران، ا ختلافات سیاسی، تزلزل اجتماعی، خشونت، احساس مظلومیت، احساس فقر مربوط است و انسان­ها قادرند بر همه این روندها تأثیر بگذارند. مانته سوری، در تکمیل این بحث عبارت کامل­تری دارد، که می­گوید، اگر چه آینده­ای که از صلح استنباط می شود ، پایان بخشیدن به خشونت و جنگی “صلح منفی “است، اما صلح واقعی، ترویج و اعتلای عدالت و عشق دربین انسان­ها و ایجاد دنیای بهتر است که در آن هماهنگی ، همسانی و توافق حاکم باشد. (به نقل از فتحی واجارگاه،۱۳۸۲: ۲۸).

براک اوتن[۸]در یک برداشت وسیع منظور از صلح را عدم خشونت در کلیه اشکال مستقیم و غیر مستقیم آن، و نیز تضمین حقوق اعضای جامعه می داند، به نمونه ای که همه­ی آنها در قدرت در توزیع منابعی که در حفظ آن نقش دارند مشارکت نمایند . صلح در حقیقت ، فرایندی است در بر گیرنده ، مجموعه ای از مهارت­ها در راستای برقراری ارتباط و رعایت قواعداخلاقی که هیچ­کس از آن متضرر نمی شود و از این رو ، هم ایجاد صلح و هم حفظ آن ، با آموزش و پرورش و آماده­سازی کودکان و نوجوانان برای رفتار صلح آمیز در بزرگسالان ارتباط تنگاتنگی دارد (استراگن،۲۰۰۱).

 مفهوم برنامه­ی درسی[۹]

اصطلاح برنامه‏ی درسی در معانی گوناگونی به­کار برده شده است ؛  به­عنوان برنامه­ای برای یک موضوع درسی خاص در یک پایه­ی تحصیلی مشخص یا در طول یک دوره­ی تحصیلی و یا به عنوان برنامه­های مختلف درسی در طول یک دوره­ی تحصیلی.

برنامه­ی درسی را به­عنوان مجموعه­ا­ی سازمان یافته از نتایج یادگیری مورد انتظار تعریف می­کنند که برای نظام آموزش به­عنوان درونداد عمل می­کند (دیاموند، ترجمه‌ی فتحی و اجارگاه،۱۳۸۲، ص۸).

بر اساس این تعریف ، برنامه‏ی درسی نمی­تواند از مطالبی که باید در مدارس تدریس شود یا فهرستی از اهداف آموزشی ،  موارد بیش­تری را در برگیرد ؛ ولی در سال­های اخیر مفهوم «برنامه ­ی درسی» گسترش یافته و مواردی هم­چون کلیه­ی فعالیت­های یادگیری ، راهبردهای یادگیری، شرایط اجرای برنامه ، انواع وسایل آموزشی و… را نیز شامل می­شود.

هر برنامه‏ی درسی با توجه به تعداد و تنوع مواد و وسایل آموزشی به­کار گرفته شده ، از برنامه­ی درسی دیگر متمایز می­شود. به­طورکلی مفهوم برنامه­ریزی به­صورت جهانی برای آموزش، عبارت است از محل برخورد همه خلاقیت­ها و جایی از تدریس ، که حواس پنج­گانه ، هوش چندگانه و آموزش متنوع مبتنی بر استفاده از رایانه در مدارس و ارزیابی بر مبنای عملکرد دانش­آموزان، همه جمع باشد.

یک برنامه‏ی درسی را می­توان به­عنوان محتوا، هدف و شرایط و موقعیت یادگیری و هم به عنوان نظامی که موضوع آن زمینه­ای است که در آن عمل انسانی صورت می­گیرد و تصمیماتی اتخاذ می­گردد و نیز به­عنوان حوزه­ی مطالعاتی در نظر گرفت. بوشامپ ، برنامه­ی درسی را این­گونه تعریف می­کند:

« مجموعه­ای از اظهارنظرهای به هم مرتبط که به برنامه­ ی درسی مدرسه از طریق روشن نمودن ارتباطات بین اجزاء و از طریق جهت­دهی، به تکوین، توسعه، کاربرد و ارزشیابی آن معنا می­بخشد.»

برنامه­ی درسی به­عبارتی ساده : شامل تعیین محتوای برنامه­ی درسی است. گاهی برنامه­ی درسی در مفهوم بسیار محدود آن ممکن است به تعیین محتوای یک درس به خصوص مربوط شود (فیوضات،۱۳۷۶،ص۴۴).

تعریف دیگر از برنامه­ی درسی چنین بیان می­شود : برنامه­ای آموزشی است که کودکان بتوانند دانش مربوط به حوزه­های مختلف مرتبط با محیط زندگی خود را به­طورگسترده مورد کاوش و بررسی قرار دهند (هاموفیس به نقل از تقی پور ظهیر،۱۳۷۶).

ارائه‏­ی یک تعریف جامع از برنامه­ی درسی دشوار است؛ اما تعریف زیر، یکی از تعاریفی است که مورد قبول متخصصان است:

« برنامه­ی درسی عبارت است از محتوا و فرآیند­ رسمی و غیررسمی که از طریق آن، فراگیران تجربیات یادگیری، دانش، مهارت و نگرش را تحت نظارت معلم فرا می­گیرند» (دال به نقل شریعتمداری،۱۳۸۶،ص۶).

[۱].peace

[۲] .Negative Peace

Postivie Peace.[3]

Galtong.[4]

Reardon.[5]

[۶].Walf

[۷].Strugen

[۸].Brakuten

[۹] -Curriculum

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مبانی، صورتهای مصالحه و آثار صلح
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.