تحقیق صنعت طلا سازی در ایران و نظریه منشأ پیدایش طلا و انواع ذخائر طلا و روش های استخراج معادن طلا

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق صنعت طلا سازی در ایران و نظریه منشأ پیدایش طلا و انواع ذخائر طلا و روش های استخراج  معادن طلا دارای ۷۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- طلا    ۵
۲-۳-تاریخچه جهانی طلا    ۶
۲-۴- تاریخچه طلا در ایران    ۷
۲-۵-تاریخچه صنعت طلا سازی در ایران    ۸
۲-۶-نظریه منشأ پیدایش طلا    ۹
۲-۷-اهمیت اقتصادی طلا    ۱۰
۲-۸- انواع ذخائر طلا    ۱۰
شکل ۲-۱ :دخایر طلا    ۱۳
۲-۹-ذخائر جهانی طلا    ۱۳
۲-۱۰- کشورهای اصلی تولید کننده طلا    ۱۴
۲-۱۱-کانسارهای طلای شناخته شده ایران    ۱۹
۲-۱۲- کانسار طلای موته    ۲۱
۲-۱۳- اکتشاف معادن طلا    ۲۲
۲-۱۴- اکتشاف ذخائرآبرفتی ( پلاسرها )    ۲۵
۲-۱۵- استخراج معادن طلا    ۲۶
۲-۱۵-۱-روش استخراج روباز( OPENPITE )    ۲۶
۲-۱۵-۲-روش استخراج زیرزمینی    ۲۷
۲-۱۶- دانه بندی و خردایش    ۲۹
۲-۱۷- مرحله آسیاب کردن    ۲۹
۲-۱۸- تغلیظ    ۳۰
۲-۱۹-روش ثقلی یا گراویتی    ۳۱
۲-۲۰- فلوتاسیون    ۳۱
۲-۲۱- تشویه    ۳۴
۲-۲۱-۱-نظریه تشویه    ۳۴
۲-۲۲- روش غالکاری یا غالگذاری سنتی    ۳۵
۲-۲۳- تئوری ملغمه    ۳۷
۲-۲۴- روش لیچینگ (CIP&CIL)    ۳۷
شکل ۲-۱۰- مدار آسیا کنی و لیچینگ    ۳۹
۲-۲۵- لیچینگ کپه ای    ۳۹
۲-۲۶-تئوری فرآیند بیولیچینگ    ۴۰
۲-۲۶-۱- مکانیسم لیچینگ    ۴۰
۲-۲۷- هیدرومتالورژی    ۴۱
۲-۲۸-عناصر مزاحم در فراوری طلا    ۴۱
۲-۲۸- ۱- اسیداسیون تحت فشار:    ۴۲
۲-۲۸-۲- اکسیداسیون بیولوژیکی    ۴۲
۲-۲۹- آلودگی های زیست محیطی    ۴۳
۲-۳۰-تمهیدات و قوانین زیست‌محیطی معدن‌کاری در برخی از کشورهای جهان    ۴۳
۲-۳۰-۱-گزارش‌های اثرهای زیست محیطی    ۴۳
۲-۳۰-۲-آژانس حفاظت زیست‌محیطی (EPA):    ۴۵
۲-۳۰-۳-احیاء و آبادسازی:    ۴۶
۲-۳۰-۴- مسایل ایمنی و زیست محیطی    ۴۶
۲-۳۱-بازار    ۴۷
۲-۳۱-۱-می توان بازارها را از چند دیدگاه به چند دسته بندی تقسیم نمود    ۴۷
۲-۳۱-۲-در حالتی دیگر ۵ نوع بازار عمده داریم:    ۴۸
۲-۳۱-۳-انواع بازار نیز در یک تقسیم بندی از دیدگاه رقابت عبارت است از:    ۴۸
۲-۳۱-۴-انواع بازارها:    ۴۹
۲-۳۲-بهره‌وری‌(PRODUCTIVITY):    ۵۱
۲-۳۳-روش تحلیل سلسله مراتبی    ۵۳
۲-۳۴-تاپسیس فازی    ۵۴
۲-۳۵-روش استخراج وتولید درمجتمع طلای موته    ۵۴
۲-۳۵-۱- واحد معدن (روش استخراج)    ۵۴
۲-۳۵-۱-۱- وضعیت زمین شناسی    ۵۴
۲-۳۵-۱-۲-استخراج  در معدن    ۵۴
۲-۳۵-۱-۳- حفاری :    ۵۶
۲-۳۵-۱-۴- آتشباری :    ۵۷
۲-۳۵-۲- روش تولید طلادر کارخانه    ۵۸
۲-۳۵-۲-۱- واحد خردایش    ۵۹
۲-۳۵-۲-۲- واحد سایش    ۶۰
۲-۳۵-۲-۳- واحد لیچینگ    ۶۲
شکل۲-۱۶ : تانکهای لیچینگ    ۶۲
۲-۳۵-۲-۴- واحد اتاق طلا    ۶۴
۲-۳۵-۲-۵- اقدامات کنترل زیست محیطی فرایند تولید( سد های باطله)    ۶۵
۲-۳۶ پیشینه تحقیق    ۶۹
منابع و ماخذ    ۷۲

منابع

واعظی پور. محمدجواد ، ۱۳۷۸، « اکتشاف تفصیلی کانسار طلای طرقبه » ، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ، مشاور شرکت توسعه علوم زمین

رضا خالوکاکائی ، محمد عطایی ، محمد جوانشیر و حمید جهانشاهی ، ۱۳۸۵ ، « انتخاب روش استخراج مناسب برای کانسار مس قلعه زری بیرجند با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی » ، نشریه بین المللی علوم مهندسی ، شماره ۳ ، جلد ۱۷ ، ص ۴۵-۳۷

بصیری . محمدحسین ، نبی یان جوردی . فاطمه ، ۱۳۸۴، « بررسی مزیت نسبی معادن در حال بهره برداری طلای ایران با استفاده از روش هزینه منابع داخلی » ، پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور ، شماره ۵۷ ، ص۱۴-۱

حسنی پاک . علی اصغر ، ۱۳۸۰، « نمونه برداری معدنی ( اکتشاف ، استخراج و فراوری ) » ، انتشارات دانشگاه تهران

.شاکری . عطا ، ۱۳۸۱، « مطالعه زمین شیمی و ژنز کانسار طلای زر ( باغو ) دامغان » ، پایان نامه کارشناسی ارشد.

عبدالهی محمود . ذاکری مهدی ، ۱۳۸۵، « بهینه سازی فلوشیت واحدهای فرآوری طلای پلاسری » ، طرح تحقیقاتی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی .

مجتمع طلای موته؛ گزارش های موجود در آرشیو مجتمع طلای موته

کتاب استخراج هیدرومتالورژیکی وبازیافت،نویسنده:اریک جکسون،مترجم: دکترجواد مقدم،انتشارات دانشگاه سهند تبریز.۱۳۸۳

۱-Terry Norgate*, Nawshad Haque , 2012 , ” Using life cycle assessment to evaluate some environmental impacts of gold production ” , CSIRO Minerals Down Under Flagship, Box 312, Clayton South, Victoria 3169, Australia , p53-63

۲-Pengxiang Zhao, Na Li, Didier Astruc , 2013 , ” State of the art in gold nanoparticle synthesis ” ,  ISM, Univ. Bordeaux, 351 Cours de la Libération, 33405 Talence Cedex, France , p 639-661

۳-Syyed.s , 2012 , ” Recovery of gold from secondary sources—A review ” , Chemical Engineering Department, King Saud University, P.O. Box 800, Riyadh-11421, Saudi Arabia, p 31-49

 ۲-۱- مقدمه

امروز نقش مواد معدنی در بخش های مختلف صنعتی کاملا مشخص شده و پایه رشد و توسعه صنایع به شمار می­رود­، ذخایرمعدنی هر کشور،­تأثیر مهمی در استقلال صنعتی آن داشته همچنین درافزایش درآمدهای کشور و تولید ناخالص  داخلی نقش مهمی دارند. طلا به عنوان یک شاخص حساس نسبت به شرایط ملی و بین المللی معین از جمله تورم و یا جنگ مطرح است  .برای مثال درد وسه دهه اخیر به طور آشکار قیمت طلا و نفت تا حد زیادی به موازات یکدیگر تغییر کرده است را برتمندل ،برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال  ۱۹۹۹میلادی می­گوید: طلا فلز بسیار ارزشمند وتکیه گاهی برای کشورهایی است که درنظام پولی جهان نه عضو منطق  یورو هستند و نه عضو منطق دلارچگونگی استفاده از طلا در  آینده به تحول نظام پولی بین المللی بستگی دارد. وی می­گوید:هنگامی که یورو و یا دلار در وضعیت مناسبی نباشند ، طلا پشتوانه تضمین است. طلا امروزه به عنوان اصلی ترین مبنای مبادلات تجاری درآمده و در بین ملل صنعتی جهان به صورت پشتوانه رسمی یا غیررسمی برای پول ملل مختلف مطرح است و بانکهای مرکزی آنرا به عنوان ذخیره  پولی نگهداری می­کنند .منحنی افزایش قیمت طلا ، خود به خود اهمیت و ارزش آنرا میرساند . کارشناسان  معادن آفریقای جنوبی اعتقاد دارند که قیمت طلا هیچ وقت کاهش نمی­یابد و صنعت طلا همواره سود سرشا ر به بار می­آورد. در این تحقیق­، روشهای مختلف تولید طلا مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به شرایط و موانع موجود بهترین روش انتخاب خواهد شد و در این فصل به شرح روشهای مختلف تولید طلا پرداخته شده است.

 ۲-۲- طلا

عنصر فلزی است که کلا” به رنگ زرد دیده می­شود اما اگر به دقـت جدا شود می تواند سیاه، قرمز سیریا ارغوانی باشد.شاید بتوان گفت این فلز زیباترین عنصر و چکش خوار ترین و قابل انعطاف ترین فلز شناخته شده است.در واقع یک اونس طلا را می­توان با چکش کاری به یک ورقه ۳۰۰ فوت مربع تبدیل نمود.طلا که فلزی نرم می­باشد برای استحکام بیشتر اغلب با فلزات دیگر آلیاژ می­شود. طلا یک رسانای خوب حرارتی و الکتریکی است که تحت تاثیر هوا وسایر معرفها قرار نمی­گیرد.این فلز تا حد زیادی در برابر حرارت، رطوبت وبیشتر عوامل فرساینده مقاوم است و بنابراین استفاده از آن در سکه و جواهرات بسیار مناسب است.

رنگ طلای جامد و محلولهای کلوئیدی تیره رنگی که( اغلب ارغوانی) می توان از آن تهیه کرد،به این علت است که فرکانس پلاسمون این عنصر در دامنه مرئی وجود دارد که موجب انعکاس نورهای زرد و قرمز و جذب نور آبی می شود.طلای بومی معمولا”دارای ۸ تا ۱۰ درصد نقره می باشداما اغلب این مقدار بیشتر است.هرچه مقدار نقره بیشتر شود رنگ طلا سفیدتر و جرم مخصوص آن کمتر می­شود.

آلیاژ آن با مس به رنگ قرمز، با آهن به رنگ سبز وبا آلومینیم ارغوانی می­باشد.جواهراتی که در شرق آمریکا با ترکیباتی از طلای رنگین به توریستها فروخته می شود به نام طلای Black Hills دادو ستد می شود. حالات اکسیداسیون معمولی طلا شامل ۱+و۳+ می باشد (احمدی و همکاران ، ۱۳۸۵، ص۷۸)

۲-۳-تاریخچه جهانی طلا

طلا( از واژه سانسکریت Jval ؛ آنگلوساکسون gold ؛ لاتین aurum که همگی به معنی« طلا» هستند) را از دوران باستان شناخته و به ارزش بالای آن پی بردند.هیروگلیف مصری از ۲۶۰۰ قبل از میلاد این فلز را توصیف کرده و در کتاب عهد عتیق بارها به طلا اشاره شده است.

زمان زیادی است که طلا یکی از گراقیمت ترین فلزات به حساب آمده و قیمت آن در تاریخ معیاربسیاری از پولهای رایج میباشد(تحت­ عنوان پایه طلا شناخته می شود).از طلا بعنوان نمادی برای پاکی،ارزش، سلطنت و مخصوصا” نقشهایی که ترکیبی از این ویژگیها است استفاده می شود. نخستین هدف کیمیاگران تولید طلا از سایر مواد مانند سرب بود- اگرچه کیمیاگران هرگز موفق به این کار نشدند­، گیمیاگران نشانه طلا را دایره و نقطه ای در وسط می دانند و همچنین نشاه ستاره شناسی هم هستباعث ایجاد علاقه به کار با مواد شدند که این امر پایه های شیمی امروز را بوجود آورد.در بسیاری از مسابقات به نفر اول مدال طلا ،به نفر دوم نقره و به نفر سوم برنز جایزه می دهند.بیشترین مقدار طلا در جهان در بانک مرکزی دولت فدرال آمریکا وجود دارد.­

در طی قرن نوزدهم هر جا ذخایر بزرگ طلا کشف می شد ،هجوم طلا رخ می داد. از جمله هجوم طلای کالیفرنیا ، کلرادو ، اتاگو ، استرالیا ، هیلزو کلوندایک(همان منبع ، ص۸۱).

۲-۴- تاریخچه طلا در ایران

طلا فلزی گرانبها است که در زبانهای فارسی به زر معروف است. زر از جمله فلزاتی است که از زمانهای باستان مورد استفاده بشر قرار گرفته است. احتمال می­رود در ابتدا ریزه­های براق آن در کنار رودخانه ها جلب توجه کرده باشد­.داستانهای قدیمی درباره زر فراوان است. می­گویند حضرت سلیمان (­ع­) برای ساختن معبد اورشلیم احتیاج به مقدار زیادی طلا داشت و برای این منظور عده ای را روانه اوفیر کرد که بعضی از مورخین محل آنرا در کنار نیل و بعضی آنرا در اتیوپی (­حبشه­) نوشته اند و عده ای آنرا در سواحل شرقی عربستان و جزایری که حالیه اسم بحرین دارند دانسته اند . به هر حال قدیمی ترین محلی که از زر آن در تاریخ­، نام برده شده است­، اوفیر است­.

دانشمندان عقیده دارند که تاکنون از پوسته زمین قریب ۹۵۰۰۰ تن طلا استخراج شده که این مقدار از یک میلیونیم حجم موجود در پوسته زمینه، کمتر است (ذخیره طلای پوسته زمین را پانصد میلیونیم درصد برآورد کرده اند) تنها در آب اقیانوسها قریب یک میلیارد تن طلا وجود دارد . البته همه طلای موجود در پوسته زمین قابل بهره برداری نیست. شاردن، از معادن طلای نزدیک تبریز نام می برد و می نویسد مدت مدیدی است که استخراج آن موقوف شده است چون معلوم شد که عایدات حاصله تکافوی مخارجش را نمی کند .

در دوره قاجاریه و مخصوصا در زمان امیرکبیر اقداماتی برای بهره برداری از معادن طلا به عمل آمد . از معدن طلای موته واقع در نزدیک دلیجان در این دوره بهره برداری شده است.

پس از مشروطیت ، امتیاز معدن طلای آستانه اراک در ازنا ، به اشخاص واگذار شد( سال ۱۳۲۸ ه ق ) ولی نتیجه­ای از آن به دست نیامد(واعظی پور ، ۱۳۷۸).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق لیچینگ طلا با حلال‌های مختلف و سیانوراسیون و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق نانوذرات طلا و نقره، کاربرد و روش های تولید آن و استفاده از باکتری‌ها، مخمرها،قارچها و گیاهان در سنتز نانوذرات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.