تحقیق نانوذرات طلا و نقره، کاربرد و روش های تولید آن و استفاده از باکتری‌ها، مخمرها،قارچها و گیاهان در سنتز نانوذرات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نانوذرات طلا و نقره، کاربرد و روش های تولید آن و استفاده از باکتری‌ها، مخمرها،قارچها و گیاهان در سنتز نانوذرات دارای ۶۳  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
۲-۱- فناوری نانو    ۸
۲-۲- تعاریف فناوری نانو و گستره آن    ۱۱
۲-۳- نانوبیوتکنولوژی    ۱۳
۲-۳-۱ مزیت‌های توسعه نانوبیوتکنولوژی    ۱۴
۲-۴- ابزارهای اندازه گیری در سطح نانو    ۱۵
۲-۴-۱- دستگاه اندازه‌گیری جذب نور    ۱۵
۲-۴-۱-۱- کاربردهای طیف سنجی جذبی    ۱۵
۲-۴-۲- دستگاه طیف سنجی عنصری اشعه ایکس    ۱۶
۲-۴-۳- میکروسکوپ الکترونی روبشی    ۱۶
۲-۴-۳-۱- استفاده‌های عمومی    ۱۷
۲-۴-۳-۲- اندازه نمونهها    ۱۷
۲-۴-۳-۳- آماده‌سازی  نمونهها    ۱۸
۲-۴-۳-۴- محدودیت‌ها    ۱۹
۲-۴-۴- دستگاه تفرق دینامیکی نور لیزر    ۱۹
۲-۴-۵- اسپکترومتری جذب اتمی    ۲۲
۲-۴-۶ طیف سنج پراش اشعه ایکس    ۲۳
۲-۴-۶-۱ تولید خطوط طیفی پرتو ایکس    ۲۳
۲-۴-۶-۲ پراش پرتو ایکس    ۲۴
۲-۴-۶-۳ روشهای پراش پرتو ایکس    ۲۴
۲-۴-۶-۴ کاربردها    ۲۵
۲-۵- طلا    ۲۵
۲-۵-۱- استخراج طلا    ۲۵
۲-۵-۲- خواص و موارد کاربرد طلا    ۲۶
۲-۵-۳- خواص نانوذرات طلا    ۲۶
۲-۵-۴- کاربردهای نانوذرات طلا    ۲۷
۲-۵-۴-۱- کاربردهای نانوذرات طلا در شیمی به عنوان کاتالیزور    ۲۷
۲-۵-۴-۲- کاربرد نانوذرات طلا در پزشکی    ۲۸
۲-۶- نقره    ۲۸
۲-۶-۱- خصوصیات نقره    ۲۸
۲-۶-۲- کاربردها    ۲۸
۲-۶-۳- مواجهه با نقره    ۲۹
۲-۶-۴- سازوکار سمیت نقره    ۳۰
۲-۷- نیترات نقره    ۳۱
۲-۷-۱- خصوصیات    ۳۱
۲-۷-۲- مواجهه و سمیت    ۳۱
۲-۸- نانوذرات نقره فلزی    ۳۱
۲-۸-۱- تعریف    ۳۱
۲-۸-۲- کاربردها    ۳۱
۲-۸-۳- سازوکار سمیت    ۳۲
۲-۸-۴- پیشگیری از سمیت    ۳۳
۲-۹- روش‌های تولید نانوذرات    ۳۳
۲-۹-۱- سنتز فاز بخار    ۳۴
۲-۹-۲- الکتروشیمیایی    ۳۵
۲-۹-۳- فوتولیز    ۳۵
۲-۹-۴- کاهش شیمیایی    ۳۵
۲-۹-۵ روش آسیاب مکانیکی    ۳۵
۲-۹-۶ روش تشعشع برای تولید نانوذرات    ۳۶
۲-۹-۷ روش قوس الکتریتی برای تولید نانو ذرات    ۳۸
۲-۹-۸ تولید نانوذرات در محیط پلاسما    ۳۹
۲-۱۰- عصاره گیاهان و روشهای استخراج عصارهها    ۴۲
۲-۱۰-۱- روشهای استخراج مواد گیاهی    ۴۲
۲-۱۰-۱-۱- ماسراسیون(خیس کردن)    ۴۳
۲-۱۰-۱-۱-۱- دستور خیس کردن    ۴۴
۲-۱۰-۱-۲- لیکسیوپاسیون( پرکولاسیون)    ۴۴
۲-۱۰-۱-۳- خیساندن در حرارت    ۴۷
۲-۱۰-۱-۴- دم کردن    ۴۷
۲-۱۰-۱-۵- عصاره گیری با حرارت با دستگاه سوکسله    ۴۷
۲-۱۱ مروری بر پژوهشهای پیشین    ۴۸
۲-۱۱-۱- سنتز نانوذرات طلا در باکتریها    ۴۹
۲-۱۱-۲- سنتز نانوذرات طلا دراکتینومایست    ۴۹
۲-۱۱-۳- سنتز نانوذرات طلا در مخمر    ۵۰
۲-۱۱-۴- سنتز نانوذرات طلا در قارچها    ۵۲
۲-۱۱-۵- سنتز نانوذرات طلا در گیاهان    ۵۲
۲-۱۲- نقره    ۵۳
۲-۱۲-۱- استفاده از باکتری‌ها در سنتز نانوذرات نقره    ۵۳
۲-۱۲-۲- استفاده از مخمر در سنتز نانوذرات نقره    ۵۴
۲-۱۲-۳- استفاده از قارچها در سنتز نانوذرات نقره    ۵۴
۲-۱۲-۴- استفاده ازگیاهان در سنتز نانوذرات نقره    ۵۵
منابع    ۵۷

منابع

– جهانشاهی، م. (۱۳۸۶). نانوفناوری مولکولی و نانوفناوری زیستی: تعاملی بین طبیعت و- فناوری. چاپ اول. بابلس:انتشارات دانشگاه مازندران.

– مجد الف .( ۱۳۸۱)،  زیست شناسی سلولی و مولکولی. ویرایش دهم. تهران ، انتشارات آییژ.

– -حسنی پاک، ع.( ۱۳۷۷). اصول اکتشافات ژئوشیمیایی. انتشارات دانشگاه تهران. ۶۰۰ص.

-حسین­دخت، م. (۱۳۷۹). مبانی بیوفیزیک. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. ۳۲۹ص.

-شریعت­زاده، م و احمد مجد.( ۱۳۷۹). میکروسکوپ الکترونی و هیستوتکنیک در میکروسکوپ الکترونی و نوری. انتشارات آییژ. ۲۷۶ص.

– صمصام شریعت، ه.(۱۳۸۶).گزیده گیاهان دارویی. ویرایش دوم. اصفهان. ص.۶۱٫

احمدوند، ع.(۱۳۸۱).سمینار کارشناسی ارشد مهندسی شیمی،طراحی فرآیند­های جداسازی، دانشگاه تربییت مدرس، دانشکده فنی مهندسی،نانوذرات تولید خواص کاربرد.

– Parak WJ, Gerion D, Pellegrino T. & et al. 2003. Biological applicatios of colloidal nanocrystals. Nanotechnology. 14, 15-27.

– Peen SG, He L and Natan M.2003. Nanoparticles for bioanalysis. Current in chemical biology. 7:607-615.

– Sanghi R, and Verma P. 2008. Biomimetic synthesis and characterization of protein capped silver nanoparticles. Bioresource technology.

– Sastry M, Ahmad A, Khan MI, Kumar R .2003. Biosynthesis of metal nanoparticles using fungi and actinomycete. Curr Sci 85:162–۱۷۰٫

– Shankar SS, Absar A, Murali S.2003. Geranium leaf assisted biosynthesis of silver nanoparticles. Biotechnol Prog 19:1627–۱۶۳۱٫

– Shankar SS, Rai A, Ahmad A, Sastry M. 2004. Rapid synthesis of Au, Ag, and bimetallic Au core–Ag shell nanoparticles using neem (Azadirachta indica), leaf broth. J Colloid Interf Sci. 275:496–۵۰۲٫

– Sharma NC, Sahi SV, Nath S, Parsons JG, Gardea-Torresday JL and Pal T 2007 Synthesis of plant-mediated gold nanoparticles and catalytic role of biomatrix-embedded nanoparticles. Environ Scitechnol 41:5137-5142.

مقدمه

فناوری نانو به عنوان یک فناوری بین رشته­ای و پیشتاز در کنار فناوری زیستی توانایی خود را در رفع کمبود­ها در بسیاری از عرصه­های علمی و صنعتی، بخصوص در علوم کشاورزی و صنایع وابسته به آن به اثبات رسانیده است، به دلیل همین توانایی­ها امروزه کمتر عرصه­ای را می توان یافت که فناوری نانو با قابلیت­ها و توانمندی­های منحصر به فرد خود را به آن تحمیل نکرده باشند. در سه دهه اخیر ورود فناوری­های مختلف به عرصه کشاورزی منجر به ایجاد تحولات عظیمی همچون انقلاب سبز و گذر کشاورزی سنتی به کشاورزی اقتصادی گردید. در این دوره افزایش چشمگیری در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی صورت گرفت. لیکن علی رغم گذشت سال­ها از وقوع انقلاب سبز، همچنان مشکل عدم تناسب رشد تولیدات کشاورزی و جمعیت جهان وجود دارد که این موضوع لزوم توسعه و بکار­گیری فناوری­های نوین در بخش کشاورزی در جهت توسعه پایدار و افزایش تولیدات کشاورزی را دو چندان می­نماید.

نانوتکنولوژی ساخت ابزارهای نوین مولکولی منحصر به فرد با بکارگیری خواص شیمیایی کاملا شناخته شده اتم ها و مولکول ها (نحوه پیوند آنها به یکدیگر) را ارائه می دهند. مهارت مطرحه در این تکنولوژی دستکاری اتم­ها بطور جداگانه و جای دادن دقیق آنان در مکانی است که برای رسیدن به ساختار دلخواه و ایده آل مورد نیاز می باشد. نانو به بررسی و فناوری ساخت ذراتی که حداقل یکی از ابعاد فضایی آن­ها در محدوده ۱۰۰-۱ نانومتر باشد می­پردازد.بطور کلی فناوری­های نانو، دستکاری مواد در سطوح اتمی و ملکولی است که به سرعت در عرصه­های مختلف کشاورزی، فناوری­های زیستی، صنایع، پزشکی و فناوری اطلاعات کاربرد وسیع داشته تا سیستم­های غذایی و کشاورزی را تغییر دهد. این فناوری کاربردهای بسیاری در همه مراحل تولید، فراوری، نگهداری، بسته بندی و انتقال تولیدات کشاورزی دارد.

هم اکنون نانوذرات یکی از مهم ترین زمینه­های کاربردی نانوفناوری است که بیش از عرصه­های دیگر به حد تجاری سازی و کاربردی رسیده است انواع مختلفی از این مواد در کاربردهای مختلف مصرف می شوند و تحقیقات برای استفاده هرچه بیشتر از آن­ها در کاربردهای جدید در حال انجام است. پیش بینی می شود که طی پنج سال آینده، بازار تولید نانوذرات با نرخ سالیانه ۱۵ درصد رشد کند.

تولید نانوذرات که کاربردهای متفاوتی در زمینه­های مختلف علمی دارند یکی از مباحث مهم نانو تکنولوژی می باشد. از جمله این نانوذرات که کاربردهای مختلفی در علوم پیدا کرده­است، نانو ذرات طلا و نقره می باشد. این نانوذرات یک دستاورد شگرف علمی در نانوتکنولوژی هستند

نانوذرات طلا، نانوذرات فلزی بسیار پایداری هستند که دارای جنبه­های بسیار جالبی همچون توانایی تجمع در چندین شکل که مستلزم علم مواد می­باشد، رفتار ذرات مجزا، الکترونیک وابسته به اندازه، ویژگی­های نوری و مغناطیسی ( اثر اندازه کوانتومی) و کاربد­های آن­ها در کاتالیز و زیست شناسی می باشد. اگر چه طلا موضوعی است که منشا باستانی در بسیاری از پژوهش­های انجام شده در علوم را دارد ولی هم اکنون نیز موضوع بسیازی از مقالات و نشریات به ویژه در علوم وفناوری نانو با تکیه بر ذرات و تک لایه های خود تجمع نانو می باشد. در این زمینه نانوذرات طلا، کلوئید­های طلا نیز نامیده می شوند.

به طور کلی با دو روش بالا به پایین و پایین به بالا می توان نانوذرات را تولید کرد. در روش اول ذرات طی آسیاب شدن به دست می آیند و در روش دوم ذرات با روش­های الکتروشیمیایی، سنتز بخار، فتولیز و کاهش شیمیایی و … صورت می پذیرد.

موجودات زنده پتانسیل عظیمی برای تولید نانوذرات و نانوابزارها با گستره کاربرد فراوان دارند. با استفاده از باکتری ساده گرفته تا یوکاریوت‌های پیچیده در مخلوط واکنش، می‌توان به تولید نانوذرات با شکل و اندازه مطلوب دست یافت .

اگرچه روش­های شیمیایی و فیزیکی ممکن است به طور موفقیت آمیزی منجر به تولید نانوذرات خالص شوند ولی از لحاظ اقتصادی گران و به صورت بالقوه برای محیط خطرناک می‌باشد. استفاده از موجودات بیولوژیک مانند میکروارگانیسم‌ها، عصاره گیاه یا بیوماس گیاه می‌تواند جایگزینی برای روش­های فیزیکی و شیمیایی برای تولید نانوذرات باشد به گونه‌ای که به محیط زیست نیز صدمه‌ای وارد نکند،و همچنین به دلیل بیماریزا بودن برخی از میکروارگانیسم ها (قارچ ها و باکتری ها) می توان ازمواد گیاهی برای تولید نانوذرات طلا و نقره استفاده کردد.

 ۲-۱- فناوری نانو

اگر بتوانیم ۱۰۰ اتم را در یک نانومتر مکعب قرار دهیم و هر اتم بتواند جزئی از صد قسمت باشد، آنگاه در حدود ۱۰۰×۱۰۰ راه متفاوت برای چیدن اتم‌ها در یک نانومتر مکعب خواهیم داشت. ، فاینمن در سال ۱۹۵۹، در سخنرانی معروفش چنین گفت: «تا جایی که توانایی درکش را دارم، اصول فیزیک ساخت اجسام را به صورت اتم به اتم رد نمی‌کند. این تلاش برای شکستن هیچ قانونی نیست، در اصل چیزی است که می‌توان آن را انجام داد ولی در عمل تا کنون انجام نشده، چون ما بسیار بزرگ هستیم».

نانو به معنای واقعی ریز است که همان یک میلیاردم متر است. کلمه نانو از نانوز[۱] گرفته شده که در زبان یونانی قدیم به معنای کوتوله و یا هر چیز دیگر کوچک‌تر از حد معمول است. جهان ریز موجودات یا دنیای نانو شامل اتم‌ها، ماشین‌های مولکولی مانند ریبوزوم‌ها و اعضای سلولی که پروتئین تولید می‌کنند است.

در فناوری نانو، رسیدن به ساختار نانو با دو روش امکان پذیر است؛ روش‌های بالا به پائین و روش‌های پائین به بالا.روش بالا به پائین به تبدیل مواد از اندازه ماکرو به اندازه نانو مربوط می‌شود و روش پائین به بالا، به تولید محصولات، از مولکول‌های مجزا یا اتم‌ها، به ساختارها و مولکول‌های بزرگتر اشاره دارد. امروزه، فناوری نانو شامل پنج رشته عمده نانوالکترونیک، نانو مواد، فناوری نانومولکولی، فناوری نانوزیستی و میکروسکوپی (با تفکیک‌­پذیری در مقیاس نانو؛ نانوسکوپی)است. اگرچه مرزها نامعلوم است، اما هر یک از این موارد مسیرهای متفاوتی را در زمینه ایجاد فرصت‌های جدید نشان می‌دهند (جهانشاهی ۱۳۸۶).

[۱]– NANOS

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نانو کامپوزیت های پایه پلیمری و کاربرد های آن در علوم پزشکی و پلی اتیلن گلایکول و هیدروکسی اوره و موارد استفاده آن
  • تحقیق لیچینگ طلا با حلال‌های مختلف و سیانوراسیون و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق اثر کاربرد خاکی و محلول پاشی منابع آهن و نانو کودها در گیاهان
  • تحقیق نانو فناوری و کاربرد های آن و روش های محاسبه خواص ترمودینامیکی یک سیستم
  • تحقیق صنعت طلا سازی در ایران و نظریه منشأ پیدایش طلا و انواع ذخائر طلا و روش های استخراج معادن طلا
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.