800 views
پیشینه تحقیق عملکرد مالی و نسبتهای مختلف مورد استفاده در ارزیابی شرکتها و قابلیت های بازاریابی و اهمیت آن در شرکت دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- مقدمه ۵
۲-۲- عملکرد مالی ۵
۲-۲-۱- رویکردهای مختلف ارزیابی عملکرد ۶
۲-۲-۲- مدلهای ارزیابی عملکرد ۷
۲-۲-۲-۱- مدلهای حسابداری ارزیابی عملکرد ۷
۲-۲-۲-۲- مدلهای اقتصادی ارزیابی عملکرد ۸
۲-۲-۳- نسبتهای مختلف مورد استفاده در ارزیابی شرکتها ۹
۲-۲-۳-۱- نسبتهای نقدینگی ۹
۲-۲-۳-۱-۱- مسئله نقدینگی ۱۰
۲-۲-۳-۱-۲- شاخص های سنتی اندازه گیری نقدینگی ۱۰
۲-۲-۳-۱-۳- شاخص های نوین اندازه گیری نقدینگی ۱۱
۲-۲-۳-۱-۳-۱- شاخص فراگیر نقدینگی ۱۱
۲-۲-۳-۱-۳-۲- شاخص دوره تبدیل وجه نقد ۱۱
۲-۲-۳-۱-۳-۳- شاخص مانده نقدی خالص ۱۱
۲-۲-۳-۲- نسبتهای فعالیت ۱۱
۲-۲-۳-۳- نسبتهای سودآوری ۱۲
۲-۲-۳-۴- نسبتهای سرمایهگذاری ۱۳
۲-۲-۳-۵- نسبت پوشش ۱۳
۲-۲-۳-۶- نسبتهای اهرمی ۱۳
۲-۲-۳-۶-۱- نسبت بدهی جاری ۱۵
۲-۲-۳-۶-۲- نسبت بدهی بلند مدت به حقوق صاحبان سهام ۱۵
۲-۲-۳-۷- شاخص کارایی ۱۶
۲-۲-۴- بازده داراییها ۱۷
۲-۲-۴-۱- نرخ بازده دارایی ها ۱۸
۲-۲-۴-۲- ایرادات وارد بر نرخ بازده دارائیها ۱۹
۲-۲-۵- بازده حقوق صاحبان سهام ۲۳
۲-۲-۵-۱- نسبت ارزش دفتری به قیمت بازار (B/M) ۲۵
۲-۲-۵-۲- نسبت سود به قیمت (E/P) ۲۶
۲-۲-۵-۳- شاخصهای کلان اقتصادی ۲۷
۲-۲-۵-۳-۱- نرخ تورم ۲۷
۲-۲-۵-۳-۲- نرخ ارز ۲۸
۲-۲-۵-۳-۳- نرخ رشد نقدینگی ۲۸
۲-۲-۵-۳-۴- درآمد نفتی ۲۸
۲-۲-۵-۴- اجزای بازده ۲۹
۲-۳- مفهوم قابلیت ۳۰
۲-۴- قابلیت های بازاریابی ۳۱
۲-۴-۱- اهمیت قابلیت بازاریابی در شرکت ۳۵
۲-۴-۲- دسته بندی قابلیت بازاریابی ۳۶
۲-۴-۳- مدل بلوغ فرایندهای بازاریابی ۳۷
۲-۴-۴- اصول بنیادین مدل بلوغ فرآیندی ۳۸
۲-۴-۵- قابلیت های تخصصی شده بازاریابی ۳۹
۲-۴-۶- قابلیت های معماری بازاریابی ۴۰
۲-۴-۷- ارتباط بین قابلیت های معماری و تخصصی شده بازاریابی با عملکرد بازار ۴۰
۲-۵- قابلیت های عملیاتی ۴۱
۲-۶- پیشینه تحقیق ۴۲
۲-۶-۱- تحقیقات داخلی ۴۲
۲-۶-۲- تحقیقات خارجی ۴۳
منابع ۴۶
خالقی مقدم، ح.، برزیده، ف.، (۱۳۸۲). ارتباط بین رویکردهای مختلف در اندازهگیری عملکرد مالی شرکتها، مطالعات حسابداری،شماره ۲٫ ۸۳-۱۰۶٫
دارابی، ر. م. م.، (۱۳۹۰). اثر متغیرهای نقدینگی، تورم، حفظ سرمایه، تولید ناخالص داخلی بر سودآوری بانک ملت. دانش مالی تحلیل اوراق بهادار (مطالعات مالی) ، ۱۳۹-۱۸۲٫
عباسقلی پور، م.، (۱۳۸۹).عوامل موثر بر بهبو عملکرد بانک ها، نشریه بانک و اقتصاد، شماره ۱۰۶٫ ۲۴-۳۵٫
نمازی، م.، خواجوی، ش.، (۱۳۸۳).سودمندی متغیرهای حسابداری در پیش بینی ریسک سیستماتیک شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بررسی های حسابداری وحسابرسی، سال یازدهم، شماره ۳۸٫
خوش طینت، م.، فلاح جوشقانی، ح.، (۱۳۸۶). تاثیر اهرم مالی بر ضریب واکنش سود. مطالعات حسابداری, ۱-۲۶٫
صفوی، ب.، فلاحتی، م.، (۱۳۸۶). بررسی تطبیقی عملکرد مالی شرکت های بیمه ایرانی با شرکت های بیمه خارجی و رتبه بندی آن ها،نشریه بررسی های بازرگانی،شماره ۲۴، ۱۲-۱۹٫
آتی نگر، (۱۳۸۵)، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، (دسترسی در تاریخ:۱۰/۰۵/۱۳۹۱):
اکبری، ف.، (۱۳۷۴). تجزیه و تحلیل صورت های مالی، انتشارات سازمان حسابرسی، نشریه شماره ۶۹٫
بازگیر، م.، (۱۳۸۴). رابطه نرخ بازده دارایی ها و نرخ تورم در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
پی نوو، ر.، (۱۳۸۳). مدیریت مالی جلد اول و دوم. ترجمه علی جهان خانی و علی، پارسائیان، چاپ نهم-انتشارات سمت.
عبده تبریزی، ح.، مشیرزاده و مویدی، (۱۳۶۳).”مدیریت مالی”، انتشارات آگاه، چاپ دوم، ص ۴۲٫
علوی طبری، س.، علیزاده اقدام، ص.، (۱۳۸۵). پیش بینی بازده سهام با استفاده از نسبت های سودآوری. دانش و پژوهش حسابداری, ۵۶-۶۳٫
حاجیپور، ب.، درزیان عزیزی، ع. ه.، و شمسی گوشکی، س.، (۱۳۹۱). تبیین استراتژی محصول- بازار و قابلیت های بازاریابی شرکت بر عملکرد بازار، کاوش های مدیریت بازرگانی، سال چهارم، شماره ۷، ۵۴-۸۷٫
حمیدی زاده، م.ر.، خیرخواه عسگرآباد، م.ر.، (۱۳۹۱). بررسی تأثیر قابلیت های مدیریت دانش بازاریابی بر عملکرد سازمان در صنعت پتروشیمی ایران، نشریه کاوش های مدیریت بازرگانی، سال چهارم، شماره هشتم، ۳۰-۴۵٫
مهرانی، س.، مهرانی، ک و ح.، (۱۳۸۹). تاثیر مدیریت هزینه و تمایز محصول بر عملکرد مالی بلند مدت،فصلنامه مطالعات حسابداری ،شماره ۲۷ ،
مهرانی، س.، رساییان، ا.، (۱۳۸۸). رابطه ارزش افزوده اقتصادی و نسبت های مالی شرکت های تولیدی بورس اوراق بهادار تهران. پژوهشها و سیاستهای اقتصادی , ۹۳-۱۱۴٫
دیدگاه مبتنی بر منابع شرکت عملکرد مالی برتر را به منابع سازمانی و تواناییها نسبت میدهد. قابلیت ها به طور گسترده به عنوان “بستهای پیچیده از مهارتها و دانش انباشته شده که شرکتها را قادر به هماهنگ کردن فعالیتها و استفاده از داراییهای خود میکند” تعریف میشود. تعداد فراینده ای از محققان به صراحت به اهمیت عملیات یکپارچه و دیدگاه های بازاریابی در کسب مزیت رقابتی پافشاری می کنند. اگر چه نقش های یکپارچه از قابلیت های عملکردی در دستیابی به مزیت رقابتی از هر زمان دیگری مهمتر شده است، بازاریابی و عملکردهای عملیاتی بطور جداگانه در ادبیات مدیریت مورد بررسی قرار گرفته است.
ادبیات بارزیابی همواره در ایجاد تقاضای مشتریان بیشتر و چگونگی ایجاد یک پیشنهاد منحصر به فرد برای مشتریان تمرکز کردهاند، همانند پیشنهاد اینکه یک شرکت میتواند عملکردهای خود را از طریق بهبود قابلیت بازاریابی خود بهبود بخشد. محققان مدیریت عملیاتی، از سوی دیگر روی مدیریت عرضه برای انجام تقاضای مشتریان تمرکز میکند مانند بررسی اثر قابلیت عملیاتی بر روی عملکرد شرکت. پورتر استدلال کرد که تمام زمینههای کاربردی کسب و کار به ارائه محصولات و خدمات میپردازد اما بازاریابی و عملیات دو تابع کلیدیست که برای مشتریان ایجاد ارزش میکند. با رشد روز افزون، پژوهشها نقش یکپارچگی بازاریابی و عملیات در بهبود عملکرد شرکت را استدلال میکنند. عدم تطابق بین دو تابع منجر به عدم کارایی تولید و نارضایتی مشتری میشود در حالیکه تطابق مناسب منجر به مزیت رقابتی پایدار میشود. این به طور گسترده در میان رهبران کسب و کار پذیرفته شده است که توانایی یکپارچه سازی چنین عملکردهای تخصصی متقابل برای هر دو مزیت رقابتی و موفقیت طولانی مدت حیاتی است.
در عصرگسترش روز افزون جهانی شدن، رقابت پذیری موضوعی مهم در بین سیاست گذاران سطوح مختلف (کشور، صنعت و شرکت) در بخشهای مختلف دنیا تلقی میشود (شورچلو،۲۰۰۲). آنچه در رقابت پذیری یک سازمان حایز اهمیت است، توانایی سازمان بر عمل و عکس العمل در درون محیط رقابتی است. عملکرد کسب و کار شامل عملکرد مشتری (رضایت و وفاداری مشتریان) و عملکرد بازار (حجم فروش و سهم بازار بالا) و عملکرد مالی (سود و بازگشت سرمایه در مقایسه با رقبا) است. به منظور سنجش عملکرد کسب و کار از هفت شاخص و در قالب دو دسته عملکرد بازاریابی و عملکرد مالی استفاده کرده اند. عملکرد بازاریابی شامل: بازگشت مشتری، رضایت مشتری و اعتماد. عملکرد مالی شامل بازگشت سرمایه[۱]، بازگشت فروش[۲]، رشد فروش و سهم بازار. چنگ و همکاران(۱۹۹۹) در یک مطالعه تجربی نشان دادند که در بسیاری از خدمات مانند بانکداری و پزشکی که در آنها یک فرآیند تبادل دو طرفه بین کارکنان و مشتریان به صورت مستقیم انجام میشود، بازارگرایی اثر قابل ملاحظه ای بر عملکرد دارد.
اکثر تحقیقات به بررسی اثر بازارگرایی بر روی عملکرد کسب و کار در بازارهای داخلی پرداخته اند. کیم(۲۰۰۳) در یک مطالعه بین بازارگرایی و عملکرد کسب و کار را در یک فضای بین المللی مورد بررسی قرار داده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که عوامل ویژه بنگاه (شامل اندازه بنگاه و تجربیات بین المللی)، استراتژی های رقابتی(شامل استراتژی های عمومی رهبری هزینه،تمایز و تمرکز)، عوامل ویژه بازار (شامل رشد بازار و شدت رقابت) و نیز عوامل محیطی مداخله گر(شامل آشفتگی بازار، آشفتگی تکنولوژیکی، شدت رقابت و رشد بازار)، در روابط بین بازارگرایی و عملکرد کسب و کار در بازارهای بین المللی تاثیر گذارند. تجربیات بین المللی بیشتر، عملکرد بالاتری را ایجاد میکند.
برای ارزیابی عملکرد شرکتها از رویکردهای متفاوتی استفاده میشود و مهمترین این رویکردها را میتوان به چهار گروه کلی بشرح زیر تقسیم کرد.
دادههای حسابداری همانند سود هرسهم بازده حقوق صاحبان سهام، روند تغییر مبلغ فروش.
دادههای مدیریت مالی همانند بازده هرسهم، بازده سود سهام، معادله خط بازار سرمایه و مدل قیمتگذاری دارائیهای سرمایهای.
دادههای اقتصادی همانند ارزش افزوده اقتصادی، ارزش افزوده اقتصادی تعدیل یافته.
دادههای تلفیقی که حاصل ترکیب ارزش بازار و اطلاعات حسابداری است. همانند نسبت P/E شاخص قیمت به سود، نسبت Qتوبین و نسبت ارزش بازار هرسهم به ارزش دفتری هرسهم (خالقی و برزیده،۱۳۸۲).
استفادهکنندگان گزارشهای مالی با استفاده از معیارهای مختلف، عملکرد شرکت را ارزیابی میکنند. روشهای متعددی برای ارزیابی عملکرد وجود دارد که بطور کلی می توان آنها را به دو دسته مدلهای حسابداری و مدلهای اقتصادی تقسیم کرد.
حاصل سیستم اطلاعات حسابداری، گزارشهای مالی است که سود گزارش شده در آنها از اهمیت زیادی برای استفادهکنندگان برخوردار است. سرمایهگذاران با اتکا به سود حسابداری، عملکرد شرکت را ارزیابی کرده و پیشبینیهای خود را بر آن اساس انجام میدهند. مدیران نیز از سود برای برنامهریزی آینده شرکت استفاده میکنند. در مدل حسابداری ارزیابی عملکرد، ارزش شرکت از حاصلضرب دو عدد بدست میآید؛ عدد اول، سود شرکت و عدد دوم، ضریب تبدیل سود به ارزش است. همانطور که پیش از این نیز بیان شد در مدلهای حسابداری ارزیابی عملکرد، ارزش یک شرکت، تابعی از معیارهای مختلفی نظیر سود، سود هر سهم، نرخ رشد سود، بازده حقوق صاحبان سهام، بازده سرمایهگذاری، جریان نقدی آزاد و سود تقسیمی است (استوارت[۳]، ۱۹۹۱).
سود حسابداری، سنتیترین معیار ارزیابی عملکرد است که برای سرمایهگذاران، سهامداران، مدیران، اعتباردهندگان و تحلیلگران اوراق بهادار از اهمیت زیادی برخوردار است. سود حسابداری که با فرض تعهدی محاسبه میشود به نظر بسیاری از پژوهشگران یکی از مهمترین معیارهای سنجش عملکرد محسوب میشود. با توجه به مزیت در دسترس بودن اطلاعات مورد نیاز در این مدلها و آسانی محاسبات مربوط به آن، این گروه از معیارهای ارزیابی عملکرد به شکل گستردهای توسط استفادهکنندگان از اطلاعات مالی، مورد استفاده قرار میگیرد. بررسیهای انجام شده توسط پژوهشگران نیز نشان میدهد که سود حسابداری و اطلاعات بدست آمده از آن، اطلاعات مفیدی را در اختیار استفاده کنندگان قرار میدهد که در تصمیم گیریهای آنها بسیار مؤثر است (لیپکا و بالسام[۴]، ۱۹۹۸). با این حال، مدلهای حسابداری (سنتی) ارزیابی عملکرد دارای نارساییهای زیر است:
امکان تحریف و دستکاری سود از طریق انتخاب روشهای مختلف.
رویه های عمومی پذیرفته شده حسابداری، عدم یکنواختی را در اندازهگیری سود در شرکتهای مختلف مجاز میکند.
با تغییرات سطح قیمتها سود اندازهگیری شده با واحد پول تاریخی، تغییر میکند.
به دلیل کاربرد اصل بهای تمام شده و تحقق درآمد، ارزش فروش تحقق نیافته داراییهایی که در یک دوره زمانی مشخص نگهداری شدهاند، در محاسبه سود حسابداری شناسایی نمیشود. این ویژگی باعث میشود که نتوان اطلاعاتی سودمند را افشا کرد.
به دلیل استفاده از روشهای مختلف پذیرفتهشده برای محاسبه بهای تمام شده و روشهای مختلف برای تخصیص هزینهها، تکیه بر سود حسابداری مبتنی بر اصل بهای تمام شده تاریخی، کار مقایسه اقلام را بسیار مشکل میسازد.
تکیه بر سود حسابداری مبتنی بر اصل تحقق درآمد، اصل بهای تمام شده تاریخی محافظه کاری باعث میشود تا اطلاعات گمراه کنندهای در اختیار استفادهکنندگان قرار گیرد.
در نظر نگرفتن هزینه سرمایه.
نارساییهای بالا نشان میدهد که معیارهای حسابداری مبتنی بر سود حسابداری نمیتواند به عنوان تنها معیار و مبنای ارزیابی عملکرد مورد استفاده قرار گیرد.
همانطور که در بخش مربوط به مدلهای حسابداری ارزیابی عملکرد نیز بیان شد علیرغم کاربردهای مختلف سود حسابداری، برخی معتقد بودند که سود حسابداری معیار مناسبی برای ارزیابی عملکرد شرکت نیست؛ برای مثال، با استفاده از هر یک از روشهای مختلف ارزیابی، اندازهگیری و شناسایی موجودی کالا، مخارج پژوهش و توسعه و استهلاک داراییهای ثابت، مبلغ سود نیز متفاوت خواهد بود در حالیکه این تفاوت به دلیل نحوه عملکرد نیست؛ بلکه به دلیل استفاده از روشهای مختلف حسابداری است. معرفی معیارهای اقتصادی ارزیابی عملکرد، نتیجه تلاش پژوهشگران برای رفع نارساییهای مدل های مبتنی بر اعداد حسابداری است. در مدلهای اقتصادی، ارزش شرکت، تابعی از قدرت سودآوری، اولویتهای موجود، سرمایهگذاریهای بالقوه و مابهالتفاوت نرخ بازده و هزینه سرمایه شرکت است (بوش[۵]، ۲۰۰۳).
نقدینگی توانایی شرکت برای انجام تعهدات کوتاهمدت در سررسید میباشد (فوستر[۶]،۱۹۷۸). نسبت های نقدینگی توانایی شرکت برای به دست آوردن وجه نقد در جریان عملیات چند ماه آینده را نشان می دهند. در سالهای اخیر، نقائص نسبتهای نقدینگی جاری و آنی مورد بحث زیاد قرار گرفته است. بعضی از پژوهشگران به این نسبتها ایراد گرفته و آنها را از لحاظ تشخیص قدرت نقدینگی، غیرقابل استناد شناختهاند. اینان میگویند نسبتهای جاری و آنی بر پایه انحلال و برچیدن واحد اقتصادی بنا گذاشته شدهاند به این تعبیر که فرض میشود فعالیت واحد تجاری متوقف و همه اقلام دارایی جاری اعم از بهگونهای جنسی و غیر آن در صندوق جمع میشود تا جوابگوی بدهیهای جاری باشد و این در عمل مصداق پیدا نمیکند و میدانیم که همه اقلام صورتهای مالی به ارزشهایی که بر دائر بودن واحد تجاری و تداوم فعالیت آن متکی میباشند در صورتهای مالی منظور شدهاند. از جهت دیگر عدهای استدلال کردهاند که در این نسبتها به هیچوجه گردش پول مطرح نیست یعنی کاهش ورود پول به حساب موجودی نقدی و خروج نامنظم و گاه ناگهانی آن از مخزن نقدینگی در نظر گرفته نشده است زیرا پولی که در یک لحظه وارد و در لحظهای بعد به مبلغی بیشتر از مخزن نقدینگی خارج شود چه اثری از لحاظ امکان بازپرداخت بدهی میتواند داشته باشد؟ علاوه بر اینها، از دو حسابی که اصولا نقدینگی را به وجود میآورند یعنی حسابهای فروش و سود در این نسبتها اثری دیده نمیشود.
[۱] ROI( Return On Investment)
[۲] ROS(Return On Sales)
[۳] Stewart
[۴] Balsam & Lipka
[۵] Bausch
[۶] Foster
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر