تحقیق عملکرد مالی و نسبتهای مختلف مورد استفاده در ارزیابی شرکتها و قابلیت های بازاریابی و اهمیت آن در شرکت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عملکرد مالی و  نسبتهای مختلف مورد استفاده در ارزیابی شرکتها و قابلیت های بازاریابی  و اهمیت آن در شرکت دارای ۵۱  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- عملکرد مالی    ۵
۲-۲-۱- رویکردهای مختلف ارزیابی عملکرد    ۶
۲-۲-۲- مدلهای ارزیابی عملکرد    ۷
۲-۲-۲-۱- مدلهای حسابداری ارزیابی عملکرد    ۷
۲-۲-۲-۲- مدلهای اقتصادی ارزیابی عملکرد    ۸
۲-۲-۳- نسبتهای مختلف مورد استفاده در ارزیابی شرکتها    ۹
۲-۲-۳-۱- نسبتهای نقدینگی    ۹
۲-۲-۳-۱-۱- مسئله نقدینگی    ۱۰
۲-۲-۳-۱-۲- شاخص های سنتی اندازه گیری نقدینگی    ۱۰
۲-۲-۳-۱-۳- شاخص های نوین اندازه گیری نقدینگی    ۱۱
۲-۲-۳-۱-۳-۱- شاخص فراگیر نقدینگی    ۱۱
۲-۲-۳-۱-۳-۲- شاخص دوره تبدیل وجه نقد    ۱۱
۲-۲-۳-۱-۳-۳- شاخص مانده نقدی خالص    ۱۱
۲-۲-۳-۲- نسبتهای فعالیت    ۱۱
۲-۲-۳-۳- نسبتهای سودآوری    ۱۲
۲-۲-۳-۴- نسبتهای سرمایه‌گذاری    ۱۳
۲-۲-۳-۵- نسبت پوشش    ۱۳
۲-۲-۳-۶- نسبتهای اهرمی    ۱۳
۲-۲-۳-۶-۱- نسبت بدهی جاری    ۱۵
۲-۲-۳-۶-۲- نسبت بدهی بلند مدت به حقوق صاحبان سهام    ۱۵
۲-۲-۳-۷- شاخص کارایی‌    ۱۶
۲-۲-۴- بازده داراییها    ۱۷
۲-۲-۴-۱- نرخ بازده دارایی ها    ۱۸
۲-۲-۴-۲- ایرادات وارد بر نرخ بازده دارائی‌ها    ۱۹
۲-۲-۵- بازده حقوق صاحبان سهام    ۲۳
۲-۲-۵-۱- نسبت ارزش دفتری به قیمت بازار (B/M)    ۲۵
۲-۲-۵-۲- نسبت سود به قیمت (E/P)    ۲۶
۲-۲-۵-۳- شاخص‌های کلان‌ اقتصادی    ۲۷
۲-۲-۵-۳-۱- نرخ تورم    ۲۷
۲-۲-۵-۳-۲- نرخ ارز    ۲۸
۲-۲-۵-۳-۳- نرخ رشد نقدینگی    ۲۸
۲-۲-۵-۳-۴- درآمد نفتی    ۲۸
۲-۲-۵-۴- اجزای بازده    ۲۹
۲-۳- مفهوم قابلیت    ۳۰
۲-۴- قابلیت های بازاریابی    ۳۱
۲-۴-۱- اهمیت قابلیت بازاریابی در شرکت    ۳۵
۲-۴-۲- دسته بندی قابلیت بازاریابی    ۳۶
۲-۴-۳- مدل بلوغ فرایندهای بازاریابی    ۳۷
۲-۴-۴- اصول بنیادین مدل بلوغ فرآیندی    ۳۸
۲-۴-۵- قابلیت های تخصصی شده بازاریابی    ۳۹
۲-۴-۶- قابلیت های معماری بازاریابی    ۴۰
۲-۴-۷- ارتباط بین قابلیت های معماری و تخصصی شده بازاریابی با عملکرد بازار    ۴۰
۲-۵- قابلیت های عملیاتی    ۴۱
۲-۶- پیشینه تحقیق    ۴۲
۲-۶-۱- تحقیقات داخلی    ۴۲
۲-۶-۲- تحقیقات خارجی    ۴۳
منابع    ۴۶

منابع

خالقی مقدم، ح.، برزیده، ف.، (۱۳۸۲). ارتباط بین رویکردهای مختلف در اندازه­گیری عملکرد مالی شرکت­ها، مطالعات حسابداری،شماره ۲٫ ۸۳-۱۰۶٫

دارابی، ر. م. م.، (۱۳۹۰). اثر متغیرهای نقدینگی، تورم، حفظ سرمایه، تولید ناخالص داخلی بر سودآوری بانک ملت. دانش مالی تحلیل اوراق بهادار (مطالعات مالی) ، ۱۳۹-۱۸۲٫

عباسقلی پور، م.، (۱۳۸۹).عوامل موثر بر بهبو عملکرد بانک ها، نشریه بانک و اقتصاد، شماره ۱۰۶٫ ۲۴-۳۵٫

نمازی، م.، خواجوی، ش.، (۱۳۸۳).سودمندی متغیرهای حسابداری در پیش بینی ریسک سیستماتیک شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بررسی های حسابداری وحسابرسی، سال یازدهم، شماره ۳۸٫

خوش طینت، م.، فلاح جوشقانی، ح.، (۱۳۸۶). تاثیر اهرم مالی بر ضریب واکنش سود. مطالعات حسابداری, ۱-۲۶٫

صفوی، ب.، فلاحتی، م.، (۱۳۸۶). بررسی تطبیقی عملکرد مالی شرکت های بیمه ایرانی با شرکت های بیمه خارجی و رتبه بندی آن ها،نشریه بررسی های بازرگانی،شماره ۲۴، ۱۲-۱۹٫

آتی نگر، (۱۳۸۵)، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، (دسترسی در تاریخ:۱۰/۰۵/۱۳۹۱):

اکبری، ف.، (۱۳۷۴). تجزیه و تحلیل صورت های مالی، انتشارات سازمان حسابرسی، نشریه شماره ۶۹٫

بازگیر، م.، (۱۳۸۴). رابطه نرخ بازده دارایی ها و نرخ تورم در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.

پی نوو، ر.، (۱۳۸۳). مدیریت مالی جلد اول و دوم. ترجمه علی جهان خانی و علی، پارسائیان، چاپ نهم-انتشارات سمت.

عبده تبریزی، ح.، مشیرزاده و مویدی، (۱۳۶۳).”مدیریت مالی”، انتشارات آگاه، چاپ دوم، ص ۴۲٫

علوی طبری، س.، علیزاده اقدام، ص.، (۱۳۸۵). پیش بینی بازده سهام با استفاده از نسبت های سودآوری. دانش و پژوهش حسابداری, ۵۶-۶۳٫

حاجیپور، ب.، درزیان عزیزی، ع. ه.، و شمسی گوشکی، س.، (۱۳۹۱). تبیین استراتژی محصول- بازار و قابلیت های بازاریابی شرکت بر عملکرد بازار، کاوش های مدیریت بازرگانی، سال چهارم، شماره ۷، ۵۴-۸۷٫

حمیدی زاده، م.ر.، خیرخواه عسگرآباد، م.ر.، (۱۳۹۱). بررسی تأثیر قابلیت های مدیریت دانش بازاریابی بر عملکرد سازمان در صنعت پتروشیمی ایران، نشریه کاوش های مدیریت بازرگانی، سال چهارم، شماره هشتم، ۳۰-۴۵٫

مهرانی، س.، مهرانی، ک و ح.، (۱۳۸۹). تاثیر مدیریت هزینه و تمایز محصول بر عملکرد مالی بلند مدت،فصلنامه مطالعات حسابداری ،شماره ۲۷ ،

مهرانی، س.، رساییان، ا.، (۱۳۸۸). رابطه ارزش افزوده اقتصادی و نسبت های مالی شرکت های تولیدی بورس اوراق بهادار تهران. پژوهشها و سیاستهای اقتصادی , ۹۳-۱۱۴٫

۲-۱- مقدمه

دیدگاه مبتنی بر منابع شرکت عملکرد مالی برتر را به منابع سازمانی و توانایی­ها نسبت می­دهد. قابلیت ها به طور گسترده به عنوان “بسته­ای پیچیده از مهارت­ها و دانش انباشته شده که شرکت­ها را قادر به هماهنگ کردن فعالیت­ها و استفاده از دارایی­های خود می­کند” تعریف می­شود. تعداد فراینده ای از محققان به صراحت به اهمیت عملیات یکپارچه و دیدگاه های بازاریابی در کسب مزیت رقابتی پافشاری می کنند. اگر چه نقش های یکپارچه از قابلیت های عملکردی در دستیابی به مزیت رقابتی از هر زمان دیگری مهمتر شده است، بازاریابی و عملکردهای عملیاتی بطور جداگانه در ادبیات مدیریت مورد بررسی قرار گرفته است.

ادبیات بارزیابی همواره در ایجاد تقاضای مشتریان بیشتر و چگونگی ایجاد یک پیشنهاد منحصر به فرد برای مشتریان تمرکز کرده­اند، همانند پیشنهاد اینکه یک شرکت می­تواند عملکرد­های خود را از طریق بهبود قابلیت بازاریابی خود بهبود بخشد. محققان مدیریت عملیاتی، از سوی دیگر روی مدیریت عرضه برای انجام تقاضای مشتریان تمرکز می­کند مانند بررسی اثر قابلیت عملیاتی بر روی عملکرد شرکت. پورتر استدلال کرد که تمام زمینه­های کاربردی کسب و کار به ارائه محصولات و خدمات می­پردازد اما بازاریابی و عملیات دو تابع کلیدیست که برای مشتریان ایجاد ارزش می­کند. با رشد روز افزون، پژوهش­ها نقش یکپارچگی بازاریابی و عملیات در بهبود عملکرد شرکت را استدلال می­کنند. عدم تطابق بین دو تابع منجر به عدم کارایی تولید و نارضایتی مشتری می­شود در حالی­که تطابق مناسب منجر به مزیت رقابتی پایدار می­شود. این به طور گسترده در میان رهبران کسب و کار پذیرفته شده است که توانایی یکپارچه سازی چنین عملکردهای تخصصی متقابل برای هر دو مزیت رقابتی و موفقیت طولانی مدت حیاتی است.

۲-۲- عملکرد مالی

در عصرگسترش روز افزون جهانی شدن، رقابت پذیری موضوعی مهم در بین سیاست گذاران سطوح  مختلف (کشور، صنعت و شرکت) در بخشهای مختلف دنیا تلقی می­شود (شورچلو،۲۰۰۲). آنچه در رقابت پذیری یک سازمان حایز اهمیت است، توانایی سازمان بر عمل و عکس العمل در درون محیط رقابتی است. عملکرد کسب و کار شامل عملکرد مشتری (رضایت و وفاداری مشتریان) و عملکرد بازار (حجم فروش و سهم بازار بالا) و عملکرد مالی (سود و بازگشت سرمایه در مقایسه با رقبا) است. به منظور سنجش عملکرد کسب و کار از هفت شاخص و در قالب دو دسته عملکرد بازاریابی و عملکرد مالی استفاده کرده اند. عملکرد بازاریابی شامل: بازگشت مشتری، رضایت مشتری و اعتماد. عملکرد مالی شامل بازگشت سرمایه[۱]، بازگشت فروش[۲]، رشد فروش و سهم بازار. چنگ و همکاران(۱۹۹۹) در یک مطالعه تجربی نشان دادند که در بسیاری از خدمات مانند بانکداری و پزشکی که در آنها یک فرآیند تبادل دو طرفه بین کارکنان و مشتریان به صورت مستقیم انجام میشود، بازارگرایی اثر قابل ملاحظه ای بر عملکرد دارد.

اکثر تحقیقات به بررسی اثر بازارگرایی بر روی عملکرد کسب و کار در بازارهای داخلی پرداخته اند. کیم(۲۰۰۳) در یک مطالعه بین بازارگرایی و عملکرد کسب و کار را در یک فضای بین المللی مورد بررسی قرار داده است. نتایج این مطالعه نشان می­دهد که عوامل ویژه بنگاه (شامل اندازه بنگاه و تجربیات بین المللی)، استراتژی های رقابتی(شامل استراتژی های عمومی رهبری هزینه،تمایز و تمرکز)، عوامل ویژه بازار (شامل رشد بازار و شدت رقابت) و نیز عوامل محیطی مداخله گر(شامل آشفتگی بازار، آشفتگی تکنولوژیکی، شدت رقابت و رشد بازار)، در روابط بین بازارگرایی و عملکرد کسب و کار در بازارهای بین المللی تاثیر گذارند. تجربیات بین المللی بیشتر، عملکرد بالاتری را ایجاد می­کند.

۲-۲-۱- رویکردهای مختلف ارزیابی عملکرد

برای ارزیابی عملکرد شرکت‌ها از رویکردهای متفاوتی استفاده می‌شود و مهم‌ترین‌ این‌ رویکردها را می‌توان به چهار گروه کلی بشرح زیر تقسیم کرد.

داده‌های حسابداری‌ همانند سود هرسهم بازده حقوق صاحبان سهام‌، روند تغییر مبلغ فروش‌.

داده‌های مدیریت مالی همانند بازده هرسهم، بازده سود سهام، معادله خط بازار سرمایه و مدل قیمت‌گذاری دارائی‌های سرمایه‌ای.

داده‌های اقتصادی همانند ارزش افزوده اقتصادی، ارزش افزوده اقتصادی تعدیل‌ یافته.

داده‌های تلفیقی که حاصل ترکیب ارزش بازار و اطلاعات حسابداری است. همانند نسبت P/E شاخص قیمت به سود، نسبت Qتوبین و نسبت ارزش بازار هرسهم به‌ ارزش دفتری هرسهم (خالقی و برزیده،۱۳۸۲).

۲-۲-۲- مدل­های ارزیابی عملکرد

استفاده­کنندگان گزارش­های مالی با استفاده از معیارهای مختلف، عملکرد شرکت را ارزیابی می­کنند. روشهای متعددی برای ارزیابی عملکرد وجود دارد که بطور کلی می توان آن­ها را به دو دسته مدل­های حسابداری و مدل­های اقتصادی تقسیم کرد.

۲-۲-۲-۱- مدل­های حسابداری ارزیابی عملکرد

حاصل سیستم اطلاعات حسابداری، گزارش­های مالی است که سود گزارش شده در آن­ها از اهمیت زیادی برای استفاده­کنندگان برخوردار است. سرمایه­گذاران با اتکا به سود حسابداری، عملکرد شرکت را ارزیابی کرده و پیش­بینی­های خود را بر آن اساس انجام می­دهند. مدیران نیز از سود برای برنامه­ریزی آینده شرکت استفاده می­کنند. در مدل حسابداری ارزیابی عملکرد، ارزش شرکت از حاصلضرب دو عدد بدست می­آید؛ عدد اول، سود شرکت و عدد دوم، ضریب تبدیل سود به ارزش است. همانطور که پیش از این نیز بیان شد در مدل­های حسابداری ارزیابی عملکرد، ارزش یک شرکت، تابعی از معیارهای مختلفی نظیر سود، سود هر سهم، نرخ رشد سود، بازده حقوق صاحبان سهام، بازده سرمایه­گذاری، جریان نقدی آزاد و سود تقسیمی است (استوارت[۳]، ۱۹۹۱).

سود حسابداری، سنتی­ترین معیار ارزیابی عملکرد است که برای سرمایه­گذاران، سهامداران، مدیران، اعتباردهندگان و تحلیلگران اوراق بهادار از اهمیت زیادی برخوردار است. سود حسابداری که با فرض تعهدی محاسبه می­شود به نظر بسیاری از پژوهشگران یکی از مهمترین معیارهای سنجش عملکرد محسوب می­شود. با توجه به مزیت در دسترس بودن اطلاعات مورد نیاز در این مدل­ها و آسانی محاسبات مربوط به آن، این گروه از معیارهای ارزیابی عملکرد به شکل گسترده­ای توسط استفاده­کنندگان از اطلاعات مالی، مورد استفاده قرار می­گیرد. بررسی­های انجام شده توسط پژوهشگران نیز نشان می­دهد که سود حسابداری و اطلاعات بدست آمده از آن، اطلاعات مفیدی را در اختیار استفاده کنندگان قرار می­دهد که در تصمیم گیری­های آن­ها بسیار مؤثر است (لیپکا و بالسام[۴]، ۱۹۹۸). با این حال، مدل­های حسابداری (سنتی) ارزیابی عملکرد دارای نارسایی­های زیر است:

امکان تحریف و دستکاری سود از طریق انتخاب روش­های مختلف.

رویه های عمومی پذیرفته شده حسابداری، عدم یکنواختی را در اندازه­گیری سود در شرکت­های مختلف مجاز می­کند.

با تغییرات سطح قیمت­ها سود اندازه­گیری شده با واحد پول تاریخی، تغییر می­کند.

به دلیل کاربرد اصل بهای تمام شده و تحقق درآمد، ارزش فروش تحقق نیافته دارایی­هایی که در یک دوره زمانی مشخص نگهداری شده­اند، در محاسبه سود حسابداری شناسایی نمی­شود. این ویژگی باعث می­شود که نتوان اطلاعاتی سودمند را افشا کرد.

به دلیل استفاده از روش­های مختلف پذیرفته­شده برای محاسبه بهای تمام شده و روش­های مختلف برای تخصیص هزینه­ها، تکیه بر سود حسابداری مبتنی بر اصل بهای تمام شده تاریخی، کار مقایسه اقلام را بسیار مشکل می­سازد.

تکیه بر سود حسابداری مبتنی بر اصل تحقق درآمد، اصل بهای تمام شده تاریخی محافظه کاری باعث می­شود تا اطلاعات گمراه کننده­ای در اختیار استفاده­کنندگان قرار گیرد.

در نظر نگرفتن هزینه سرمایه.

نارسایی­های بالا نشان می­دهد که معیارهای حسابداری مبتنی بر سود حسابداری نمی­تواند به عنوان تنها معیار و مبنای ارزیابی عملکرد مورد استفاده قرار گیرد.

۲-۲-۲-۲- مدل­های اقتصادی ارزیابی عملکرد

همانطور که در بخش مربوط به مدل­های حسابداری ارزیابی عملکرد نیز بیان شد علیرغم کاربردهای مختلف سود حسابداری، برخی معتقد بودند که سود حسابداری معیار مناسبی برای ارزیابی عملکرد شرکت نیست؛ برای مثال، با استفاده از هر یک از روش­های مختلف ارزیابی، اندازه­گیری و شناسایی موجودی کالا، مخارج پژوهش و توسعه و استهلاک دارایی­های ثابت، مبلغ سود نیز متفاوت خواهد بود در حالی­که این تفاوت به دلیل نحوه عملکرد نیست؛ بلکه به دلیل استفاده از روش­های مختلف حسابداری است. معرفی معیارهای اقتصادی ارزیابی عملکرد، نتیجه تلاش پژوهشگران برای رفع نارسایی­های مدل های مبتنی بر اعداد حسابداری است. در مدل­های اقتصادی، ارزش شرکت، تابعی از قدرت سودآوری، اولویت­های موجود، سرمایه­گذاریهای بالقوه و مابه­التفاوت نرخ بازده و هزینه سرمایه شرکت است (بوش[۵]، ۲۰۰۳).

۲-۲-۳- نسبت­های مختلف مورد استفاده در ارزیابی شرکت­ها

۲-۲-۳-۱- نسبت­های نقدینگی

نقدینگی توانایی شرکت برای انجام تعهدات کوتاه­مدت در سررسید می­باشد (فوستر[۶]،۱۹۷۸). نسبت های نقدینگی توانایی شرکت برای به دست آوردن وجه نقد در جریان عملیات چند ماه آینده را نشان می دهند. در سال­های اخیر، نقائص نسبت­های‌ نقدینگی جاری و آنی مورد بحث زیاد قرار گرفته است. بعضی از پژوهشگران به‌ این نسبت­ها ایراد گرفته و آن­ها را از لحاظ تشخیص قدرت نقدینگی، غیرقابل استناد شناخته‌اند. اینان می‌گویند نسبت­های جاری‌ و آنی بر پایه انحلال و برچیدن واحد اقتصادی بنا گذاشته شده‌اند به این تعبیر که فرض می‌شود فعالیت واحد تجاری‌ متوقف و همه اقلام دارایی جاری اعم‌ از به‌گونه‌ای‌ جنسی و غیر آن در صندوق جمع می‌شود تا جوابگوی بدهی­های جاری باشد و این‌ در عمل مصداق پیدا نمی‌کند و می‌دانیم که‌ همه اقلام صورت­های مالی به ارزش­هایی که‌ بر دائر بودن واحد تجاری و تداوم فعالیت‌ آن متکی می‌باشند در صورتهای مالی‌ منظور شده‌اند. از جهت دیگر عده‌ای‌ استدلال کرده‌اند که در این نسبت‌ها به‌ هیچ‌وجه گردش پول مطرح نیست یعنی‌ کاهش ورود پول به حساب موجودی‌ نقدی و خروج نامنظم و گاه ناگهانی آن از مخزن نقدینگی در نظر گرفته نشده است‌ زیرا پولی که در یک لحظه وارد و در لحظه‌ای بعد به مبلغی بیشتر از مخزن‌ نقدینگی خارج شود چه اثری از لحاظ امکان بازپرداخت بدهی می‌تواند داشته‌ باشد؟ علاوه بر این­ها، از دو حسابی که‌ اصولا نقدینگی را به وجود می‌آورند یعنی‌ حساب­های فروش و سود در این نسبت­ها اثری دیده نمی‌شود.

[۱] ROI( Return On Investment)

[۲] ROS(Return On Sales)

[۳] Stewart

[۴] Balsam & Lipka

[۵] Bausch

[۶] Foster

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فن آوری اطلاعات و عملکرد مالی و مدل های آن
  • تحقیق عملکرد موسسه و مدل های ارزیابی آن ومفهوم قابلیت های بازاریابی، مفهوم پویایی های رقابتی و نقش قابلیتهای بازاریابی در عملکرد موسسه
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و روشهای آن و روش ارزیابی کارت امتیازی متوازن و عملکرد مالی
  • تحقیق عوامل موثر بر بهبود عملکرد مالی بانک‌ها و مدل‌های ارزیابی عملکرد مالی
  • تحقیق مفهوم فن آوری اطلاعات و عملکرد مالی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.