تحقیق فساد اداری ، مفهوم و انواع ان و رابطه آن با عوامل سازمانی و اجتماعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فساد اداری ، مفهوم و انواع ان و رابطه آن با عوامل سازمانی  و اجتماعی دارای ۷۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱-  سازمان و عوامل  سازمانی    ۶
۲-۱-۱- تعریف سازمان    ۶
۲-۱-۲- سیستمهای کنترل و نظارت    ۷
۲-۱-۳- اهمیت کنترل    ۸
۲-۱-۴- ماهیت کنترل    ۸
۲-۱-۵- دیدگاهها درباره انواع کنترل    ۹
۲-۱-۶- ارکان کنترل    ۱۰
۲-۱-۷- نظام حقوق و دستمزد    ۱۱
۲-۲- فساد اداری    ۱۳
۲-۲-۱- تعریف فساد    ۱۷
۲-۲-۲- سطوح فساد    ۱۸
۲-۲-۳- انواع فساد    ۱۹
۲-۲-۴- ۱- فساد سیاسی    ۲۰
۲-۲-۴- ۲- فساد اداری    ۲۱
۲-۲-۴- ۳- فساد مالی (اقتصادی)    ۲۱
۲-۲-۵ – مفهوم و تعریف فساد اداری    ۲۲
۲-۲-۶- تاریخچه فساد اداری    ۲۴
۲-۲-۷ – مبارزه با فساد در ایران    ۲۵
۲-۲-۸ – وضعیت فساد پس از پیروزی انقلاب اسلامی    ۲۶
۲-۲-۹ –  انواع فساد اداری‏    ۲۹
۲-۲-۱۰ – تبیین علل موجبه فساد    ۳۳
۲-۲-۱۱ – رهیافتهای تبیین فساد    ۳۷
۲-۲-۱۲ – تبیین علل فساد اداری    ۳۸
۲-۲-۱۳ – قصد و فرصت، لازمه وقوع فساد    ۴۱
۲-۲-۱۴ – متغیرهای تسهیل و تشویقکننده یا بازدارنده از فساد    ۴۲
۲-۳- فساد اداری و رابطه آن با عوامل سازمانی    ۴۴
۲-۳- ۱- فساد و نظام حقوق و دستمزد    ۴۵
۲-۳- ۲- کنترل و نظارت و رابطه آن با فساد    ۴۷
۲-۳- ۳- فرایندهای کاری و رابطه آن با فساد    ۴۸
۲-۴- فساد اداری و رابطه  آن با سایر عوامل اجتماعی    ۴۹
۲-۴- ۱- حکومت کارآمد و نقش آن در کنترل فساد    ۴۹
۲-۴- ۲- رابطه فساد و خدمات عمومی دولتی    ۵۱
۲-۴- ۳- بزرگی دولت و فساد    ۵۱
۲-۴- ۴- خصوصی سازی و رابطه آن با فساد    ۵۲
۲-۴- ۵- فساد و فقر    ۵۳
۲-۴- ۶- فساد و قوانین و مقررات    ۵۳
۲-۴- ۷- فساد و دستگاه قضایی    ۵۴
۲-۴- ۸- توسعه سیاسی، دمکراسی و فساد    ۵۴
۲-۴- ۹- فرهنگ و فساد    ۵۴
۲-۴- ۱۰- فساد و جنسیت    ۵۵
۲-۴- ۱۱- فساد و برنامه های توسعه    ۵۵
۲-۴- ۱۲- سیاست‌های اقتصادی و فساد    ۵۶
۲-۴- ۱۳- فساد و سرمایه‌گذاری    ۵۶
۲-۴- ۱۴- تسخیر دولت و فساد ناشی از آن در اقتصادهای در حال گذار    ۵۷
۲-۴- ۱۵- تحلیل فساد در کشورهای جهان سوم    ۵۸
۲-۴- ۱۶- آثار و علل فساد در جهان سوم    ۵۹
۲-۴- ۱۷- شیوه ارزیابی و گزینش استراتژی مبارزه با فساد    ۶۰
۲-۴- ۱۸- سیاستهای کلیدی در مبارزه با فساد    ۶۲
۲-۴- ۱۹-استراتژی مبارزه با فساد، جایگاه و نوع کاربرد آ نها    ۶۲
۲-۵- پیشینه تحقیق    ۶۳
پیشینه تحقیق داخلی    ۶۳
پیشینه تحقیق خارجی    ۶۷
منابع    ۷۰

منابع:

محمدپناه، مراد ( ۱۳۸۶ )، نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از فساد اداری ، مهارت شماره ۵۸ ، ص ۱۰-۷

محمد‌نبی، حسین (۱۳۸۰) فساد اداری و مبارزه با آن از نظر سازمان ملل متحد، مجله وکالت

صادقی یزدان آباد، ابراهیم (۱۳۸۲) بهبود فرایند، تحول اداری ، شماره ۴۰

عظیمی، حسین ، عطافر ، علی، شائمی بزرگی، علی (۱۳۹۰) بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم عوامل مدیریتی و سازمانی بر فساد اداری مالی (مطالعه موردی: سازمان های دولتی مراکز استان های اصفهان و زنجان)، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره نهم، شماره دوم، ص۸۲- ۶۱

فتاحی، حسین (۱۳۸۰) چگونه می توان میزان فساد را کاهش داد، دیده ، شماره ۷

فقیری ، سارا ، آسیب شناسی فساد مالی در جامعه ایران، پگاه موزه ، شماره۵۲

فونتانا، بیانکاماریا (۱۳۷۵) ریشه های یک سنت دیرینه، پیام یونسکو شماره ۳۱۳

نامغ، پرویز(۱۳۷۶) مبانی مدیریت دولتی، نشر آروین، چاپ اول

مک لنن، روی(۱۳۸۳) مدیریت تحول سازمانی پیشرفته، ترجمه مهدی بابایی اهری، سمت

منصور نژاد محمد ( ۱۳۸۸ ). فساد اداری و امنیت اجتماعی، مجله فرهنگ اندیشه ، شماره یازدهم، سال سوم، موسسه پژوهشات و توسعه علوم انسانی، صص ۲۰۹-۲۰۲

مودودی ، ابولقاسم(۱۳۸۱) ، تحلیل جامعه شناسی از علل و چگونگی فساد اداری و راههای مبارزه با آن، همبستگی

 Gould, David .j, “Administrative Corruption: Incidence, Causes and Remedial Strategies”. Graduate school of Public and International Affairs. University of Pittsburgh, Pittsburgh Pennsylvania.

Hassan, Shaukat,( 2004) “Corruption and the Development challenge”, Journal of Development, Policy and Practice, volume 1 ,Number 1 , December.

Torgler, Benno. (2006), Tax morale and tax evasion: evidence from the United

مقدمه

فساد بعنوان یک رفتار همواره در اجتماع و نهادهای موجود در اجتماع روی می‌دهد. این رفتار یقیناً با دیگر امور اجتماعی دارای رابطه تاثیر و تاثر می‌باشد. در این بخش کوشش شده‌است تاحد امکان و بطور گذرا به تعدادی از این عوامل اشاره گردد.

رعایت اصول در ساماندهی یک نظام اجتماعی می‌تواند عمر آن را چنان طولانی کند که احساس کنیم عمر جاودانه یافته و بروز نابسامانی در ساخت و کارکرد آن نظام می‌تواند آن را به مرگ زودرس دچار سازد. نظام‌های سیاسی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و دوام و قوام آن‌ها را عواملی چند رقم می‌زند. از آنجا که نظام اداری هر جامعه بازوی اجرایی نظام سیاسی آن جامعه می‌باشد. لذا عملکرد درست یا نادرست آن می‌تواند نظام سیاسی را تداوم بخشد یا از مشروعیت بیندازد. بنابراین توجه بعدی به نظام اداری هر جامعه و آسیب‌شناسی درست این نظام می‌تواند کمک بزرگی به سیاستگذاران هر جامعه‌ای باشد که مشکلات را از قبل تشخیص دهند و برای حل آن‌ها راه‌حل‌های لازم را بیندیشند. یکی از مباحث مهم در زمینه آسیب‌شناسی نظام اداری توجه به مسأله فساد اداری است مسأله‌ای که اگر از آن غفلت شود، همچون غده‌ای سرطانی در همه اجزای جامعه رسوخ می‌کند و موجب از هم پاشیدگی نظام اجتماعی و به طریق اولی نظام سیاسی آن جامعه می‌گردد.

فساد در نظام‌های اداری اغلب کشورها موجب آسیب‌رسانی جدی به توسعه و پیشرفت شده و در کشورهای در حال توسعه اهمیت، مهار و کنترل آن کاملاً برای سیاستمداران و مردم آن‌ها واقع و آشکار گردیده‌‌‌‌است، از این رو از جهت اهمیت پیامدهای فساد اداری به بخشی از مضار آن پرداخته می‌شود.

فساد مانع رشد رقابت سالم و باعث عقب ماندن تلاش‌ها در جهت کاهش فقر و بی عدالتی اجتماعی می‌شود.

فساد اداری موجب تضعیف اعتقاد ملت‌ها به توانایی خویش و باعث ناامیدی و سرخوردگی نسبت به آینده قابل پیش‌بینی می‌شود.

فساد به افزایش قیمت‌های معاملات منجر شده، توسعه پایدار را مختل و امکان پیش بینی وضعیت اقتصادی را محدود می‌سازد.(پاپ، ۲۰۰۰، ۶)

از طرف دیگر باید توجه داشت که بدون برخورداری از یک دولت سالم و نظام اداری سالم و عاری از فساد دستیابی به توسعه امکان پذیر نیست. تأثیرات مثبت نظام اداری بر توسعه اقتصادی و سایر ابعاد توسعه منوط به سلامت نظام اداری است و در واقع نظام اداری سالم بستر مناسب را برای توسعه فراهم می‌آورد و به همین نحو فساد نظام اداری هزینه‌های اضافی سنگینی به جامعه و دولت تحمیل می‌کند، نظام اداری ناسالم می‌تواند به عنوان خورنده عظیم منابعی که باید صرف توسعه شود در‌آید و نه تنها توسعه را موجب نشود، بلکه همانند باتلاقی باشد که منابع را در خودش فرو می‌برد.(فرج‌وند،۱۳۸۲،ص۵۶)

در جوامعی که دچار فساد اداری هستند شناخت علل و عوامل فساد اداری نه در قالب گفتار و حرف بلکه در عمل باید به طور جدی بررسی گردد تا مواجهه با این معضل اجتماعی میسر گردد.

با توجه به شرایط کشور ما ایران و وضعیت نظام اداری درآن و این که از معضلات اصلی دولت بحث ناکارآمدی نظام اداری و میزان بالای فساد اداری در ارکان مختلف این نظام می‌باشد –  طبق درجه بندی میزان فساد در کشورهای مختلف توسط سازمانی شفافیت بین الملل TI  ایران رتبه‌ای بهتر ازهشتادو هشتم را از نظر برخورداری از فساد در بین کشورها مورد بررسی و رتبه‌ای بهتر از کشورهایی همچون سنگال و مغولستان کسب نکرده است-  این بیماری مزمن که به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران می‌تواند باعث کاهش میزان اعتماد مردم به نظام اداری که ابزار اعمال حاکمیت دولت می‌باشد .

با توجه به این شرایط ضرورت آسیب‌شناسی نظام اداری وشناخت فساد اداری که یکی از معضلات و آسیبهای جدی این نظام میباشد بیش از پیش احساس می‌شود. بررسی و شناخت هرچه بیشتر این معضل و تلاش جهت کشف علتهای موجبه آن یقیناً می‌تواند باعث افزایش کارامدی نظام ادارای، افزایش رضایت مردم، کمک به توسعه هرچه سریعتر کشور و نهایتاً افزایش مشروعیت نظام اسلامی حاکم بر کشور خواهد گردید.

۲-۱-  سازمان و عوامل  سازمانی

در این بخش ابتدا به تعریف سازمان و عوامل سازمانی خواهیم پرداخت. عوامل سازمانی که از وجود سازمان و مدیریت حاکم بر سازمان نشأت می‌گیرد. در تلاشیم این عوامل را تا حد امکان از جهات مختلف تعریف‌کرده و به بررسی آنها بپردازیم.

در هر سازمانی عوامل مختلف وجود دارد، عواملی وجود دارد که این عوامل یا از سازمان نشات می‌گیرند یعنی سازمان به علت وجود و نوع کارکرد، ساختار و فرهنگ مدیریتی حاکم بر آن به یک سری عوامل مشخصه می‌رسد و یا عواملی که بر سازمان تاثیر می‌گذارند. این عوامل در حقیقت عوامل بیرون سازمانی و نشأت‌گرفته از محیط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه‌ای که سازمان درون آن نشو و‌نما می‌کند خواهد‌بود. نگاه ما در این پژوهش بیشتر به عوامل درون سازمانی یعنی عوامل نوع اول که از وجود یک سازمان نشأت می‌گیرند، خواهد بود.( ابیگل ، سرا، ۲۰۱۰، ۸۶۳)

این عوامل به نوبه خود می‌توانند متعدد و متنوع باشند، که ما در اینجا تمرکز خود را به ۳ دسته عامل، کنترل و نظارت، حقوق و دستمزد و فرآیند‌های‌کاری قرار داده و به شرح بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

۲-۱-۱- تعریف سازمان

تعریف سازمانها در زمان و فضا کار آسانی نیست. سازمانها نظامهای بازی هستند که با محیطهای  اطراف خود تعامل دائم دارند. و دارای زیرگروهها و واحدهای حرفه‌ای، لایه‌های سلسله‌مراتب و بخشهای زیادی هستند که از حیث جغرافیایی پراکنده می‌باشند.(مک لنن،۱۳۸۳،ص۷۸)

در تعریف دیگری از سازمان آمده است، سازمان عبارت است از فرآیند نظام‌یافته‌ای از روابط متقابل افراد جهت دست‌یافتن به هدفهای معین است. رابینز در تعریف سازمان می‌گوید، که سازمان پدیده اجتماعی به شمار می‌آید که به طور آگاهانه هماهنگ‌شده و دارای حدود وثغور نسبتاً مشخصی بوده و برای تحقیق هدف یا اهدافی، بر اساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت می‌کند می‌باشد.(رابینز، ۱۳۷۹، ۲۱)

منظور از پدیده اجتماعی این است که سازمان از افراد یا گروه‌هایی تشکیل‌شده که با هم در تعاملند و تأثیر‌گذاری متقابل بر یکدیگر دارند. عبارت آگاهانه هماهنگ‌شده در رابطه با مدیریت به کار گرفته می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که تأثیرات متقابل یکباره ایجاد نشده‌اند بلکه با مطالعه و بررسی قبلی می‌باشد. از این رو سازمان یک پدیده اجتماعی‌است. چون میان اعضای آن توازن ایجاد می‌شود تا از دوباره‌کاری و اعمال زاید جلوگیری گردد ضمن آنکه وظایف اصلی آن باید به طور کامل اجرا گردد و نیاز به هماهنگی و به شکل تأثیر متقابل بر این اساس است.(سید‌جوادین، ۱۳۸۲، ۱۸)

در تعریف ریچارد – ال دفت آمده‌است که سازمان عبارت است از :

۱- یک نهاداجتماعی است ۲- که مبتنی بر هدف است ۳- ساختار آن به صورتی آگاهانه طرح ریزی شده است و دارای سیستم های فعال و هماهنگ است و سرانجام ۴- با محیط خارجی ارتباط دارد. در سازمان رکن اصلی این نیست که مجموعه‌ای از سیاست‌های و رویه‌ها ارائه گردد. سازمان از افراد و رابطه ای که با یکدیگر دارند تشکیل می‌شود. هنگامی که افراد برای انجام وظایفی ضروری در جهت تأمین هدف‌ها با یکدیگر روابط متقابل برقرار می‌کنند سازمان به وجود می‌آید.(دفت، ۱۳۷۷، ۱۹)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ساختار سازمانی، فساد اداری
  • تحقیق فساد اداری و عوامل ایجاد و روش های مبارزه با آن
  • تحقیق فساد اداری ، مفهوم و انواع ان و رابطه آن با عوامل سازمانی و اجتماعی
  • تحقیق مفاهیم فساد اداری و حوزه های مطالعه فساد اداری و انواع آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.