تحقیق فناوری اطلاعات و انواع سیستمهای اطلاعاتی و مفهوم توانمندسازی و الگوهای آن و تأثیر فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات و انواع سیستمهای اطلاعاتی و مفهوم توانمندسازی و الگوهای آن و تأثیر فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان دارای ۷۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱) بخش اول :تشریح فناوری اطلاعات و انواع سیستمهای اطلاعاتی    ۷
۲-۱-۱) داده    ۷
۲-۱-۲) اطلاعات    ۸
۲-۱-۲-۱) ویژگی های اطلاعات مناسب و مربوط    ۱۲
۲-۱-۳)  دانش    ۱۳
۲-۱-۴) تکنولوژی    ۱۵
۲-۱-۵)  فناوری اطلاعات    ۱۷
۲-۱-۶) انواع سیستم های اطلاعاتی    ۱۹
۲-۱-۶-۱) سیستم پردازش تعاملات  (TPS)    ۱۹
۲-۱-۶-۲) سیستم اطلاعات مدیریت (MIS)    ۲۰
۲-۱-۶-۳) سیستم پشتیبانی تصمیم  (DSS)    ۲۱
۲-۱-۶-۳-۱)  ویژگی های DSS    ۲۲
۲-۱-۶-۴)  سیستم پشتیبانی تصمیمات گروهی  (GDSS)    ۲۳
۲-۱-۶-۵) هوش مصنوعی  (AI)    ۲۴
۲-۱-۶-۶)  سیستم های خبره یا هوشمند (ES)    ۲۵
۲-۱-۶-۶-۱)ویژگی های ES    ۲۶
۲-۱-۶-۷) سیستم اتوماسیون اداری OAS    ۲۷
۲-۱-۶-۷-۱)  مزایای اتوماسیون اداری    ۲۷
۲-۱-۶-۸)  سیستمهای پشتیبانی مدیران ارشد (اجرایی) ESS    ۲۷
۲-۱-۶-۸-۱)  ویژگی های سیستم پشتیبانی مدیران ارشد    ۲۸
۲-۱-۷) کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان    ۲۸
۲-۲)بخش دوم:بررسی توانمند سازی    ۳۳
۲-۲-۱) تاریخچه و مبانی توانمند سازی    ۳۳
۲-۲-۲) تعاریف توانمند سازی    ۳۷
۲-۲-۲-۱) توانمند سازی به عنوان یک عنصر ارتباطی    ۳۸
۲-۲-۲-۲) توانمند سازی به عنوان یک مفهوم انگیزشی    ۳۸
۲-۲-۳) دلایل توانمندسازی کارکنان    ۴۰
۲-۲-۴) مدلهای توانمندسازی    ۴۴
۲-۲-۴-۱) مدلهای عام    ۴۴
۲-۲-۴-۲) مدلهای اقتضایی    ۴۹
۲-۲-۵) منافع و موانع توانمندسازی    ۵۳
۲-۲-۶) فراهم آوردن اطلاعات درباره عملکرد و نقش آن در توانمندسازی کارکنان    ۵۵
۲-۲-۷)  تصمیم گیری درباره عملکرد و نقش آن در توانمندسازی    ۵۸
۲-۲-۸) دانش درباره عملکرد و نقش آن در توانمندسازی    ۶۰
۲-۲-۹)پیشینه تحقیق    ۶۱
۲-۳) بخش سوم:تأثیر فناوری اطلاعات در توانمندسازی منابع انسانی    ۶۶
فهرست منابع    ۷۲

منابع

نادری، عزت ا… و مریم سیف فراقی و فرنگیس شاهپوریان(۱۳۷۶)، راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق، انتشارات بدر، تهران

دفت ،ریچارد ال ،(۱۳۷۸)، مبانی تئوری و طراحی سازمان ،سید محمد اعرابی و علی پارسائیان،انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی ،تهران

شرهورن ،جان آر و هانت ،جیمز ،(۱۳۷۸)، مدیریت رفتار سازمانی ،مهدی ایران نژاد پاریزی و بابایی ،سبحان الهی ،انتشارات مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت ،تهران

نصر آبادی ،علی و رحمانی ،جعفر،(۱۳۸۱) ،فرهنگ و رفتار سازمانی، انتشارات بهار ،تهران

بهشتیان ، مهدی و ابوالحسنی ،حسین ، (۱۳۷۳) ، نگرشی جامع بر تئوری ، کاربرد و طراحی سیستمهای اطلاعات مدیریت ، انتشارات بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ، تهران

ثاقب تهرانی ،مهدی و تدین ،شبنم ، (۱۳۸۴)، مدیریت فناوری اطلاعات ، انتشارات مؤسسه کتاب مهربان ،تهران

یزدان پناه ،احمد علی ،(۱۳۸۴)، تأثیر فناوری اطلاعات در توانمندسازی منابع انسانی سازمان در کشورهای رو به توسعه ،تحول اداری ،شماره ۴۸

همر ،مایکل و چمپی ،جیمز، (۱۳۷۸)،طرح ریزی دوباره (مهندسی مجدد)، ایرج راد، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی ،تهران

اسکات ، دنیس تی چیف ،(۱۳۷۵)، توانمندسازی : ایجاد کار متعهد، مرتضی محقق ، سازمان بهره وری ملی ایران ،نشر بصیر ،تهران

صرافی زاده ،اصغر، (۱۳۸۳)، فناوری اطلاعات در سازمان ،انتشارات میر ،تهران

Randolph ,A.(1996).”Empowerment Takes More  Than A Minute “. Berrett-Koehler, San Francisco,CA

Smithson , S. & Psoinos,A.(2004).”The Impact Of Emerging Information Technologies On The Empowered Organization”.The Thirtieth Annual Hawwaii International Conference On System Science . I.S.B.N

Sprietzer ,G.M.(1995).”Psychological Empowerment In The Workplace :Dimensions, Measurement And Validation”. Academy Of Management Journal .Vol 21.Issue 3

Conger ,J.A & Kanungo, R.N ,(1988).”The Empowerment Process : Integrating Thepry And Practice”.Academy Of Management Review, Vol 13. No 3

Conger , J.A ,(1989).”Leadership : The Art Of Empowering Others”. Academy Of Management Executive. Vol 3

 مقدمه

چالشهای محیطی عصر حاضر از نظر پیشرفت سریع فناوری اطلاعات ، افزایش انتظارات مشتریان و ضرورت انعطاف پذیری ، سازمانها را به جستجوی راهی برای تداوم خود وادار کرده است .در این میان بسیاری از سازمانها راه حل را اجرای برنامه های توانمند سازی تشخیص داده و تلاش کرده اند با اجرای این برنامه ها ضمن اصلاح متغیرهای مؤثر بر احساس افراد از توانمندسازی فرد ، بر موانع درونی و بیرونی غلبه کرده و زمینه لازم را برای پرورش کارکنان به وجود آورند .توانمند سازی کارکنان پی آمدهای نگرشی و رفتاری خاص را برای سازمانها به همراه داشته و بر توان آنها در عرصه رقابت خارجی می افزاید . توانمند سازی راهبردی مهم برای توسعه سازمانهای مختلف برای تطابق با تغییرات خارجی و یکی از مسائل اصلی سازمانهاست . در عصر حاضر توانمندسازی به عنوان ابزاری شناخته شده که مدیران به وسیله آن قادر خواهند بود سازمانهای امروزی را که دارای ویژگیهایی چون تنوع شبکه های نفوذ ،رشد ،اتکا به ساختارهای افقی و شبکه ای ،حداقل شدن فاصله کارکنان از مدیران ،کاهش تعلقات سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات می باشد به طور کارامد اداره کنند بالو و ترکمن[۱](۲۰۰۴).

مفهوم توانمندسازی در سالهای اخیر مورد توجه همه دست اندرکاران امور سازمانها قرار گرفته و آن را در بخشهای عمومی و خصوصی بکار گرفته اند. به نظر راپیلی توانمندسازی یک مفهوم ،یک فلسفه ،یک مجموعه از سلوک رفتاری و یک برنامه سازمانی است . مفهوم توانمند سازی عبارتست از سلوک رفتاری به معنای سهیم نمودن گروههای خود گردان و افراد در تعیین سرنوشت حرفه ای خود.توانمندسازی به عنوان یک برنامه سازمانی به کل نیروی کار فرصت بیشتری برای آزادی ،بهبود مهارتها ، دانش و غنی تر کردن پتانسیل شان در جهت خیر و صلاح خود و سازمانشان اعطا می کند.بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که سازمانها قادرند بهره وری را از طریق فرآیند توانمندسازی کارکنانشان ارتقا بخشند.توانمند سازی برای افراد مختلف معانی متفاوتی را تداعی می نماید و چند دهه از کاربرد آن می گذرد اما آنچه جدید است نقشی است که فناوری اطلاعات در امکان پذیر ساختن توانمندسازی منسجم و جامع ایفا می نماید توربان[۲](۲۰۰۰).

توانمندسازی بدین معنی است که برای افراد آزادی و اطلاعات لازم را فراهم آوریم تا آنان آنچه را که خود می خواهند به گونه ای موفقیت آمیز انجام دهند به جای اینکه آنان را وادار کنیم که آنچه را ما می خواهیم انجام دهند .بنابراین روال بر این اعتقاد است که کارکنان با اطلاعات توانمند می شوند .هر چقدر اطلاعات در اختیار کارکنان قرار گیرد به همان نسبت بر میزان توانمندیشان افزوده می شود .توانمند سازی حاصل نخواهد شد مگر در پرتو تعهد مدیران به آموزش و تبادل اطلاعات با کارکنانی که تا به امروز توجهی به آنها نداشتند . دسترسی به اطلاعات این امکان را برای افراد سازمان به وجود می آورد که کل سازمان را ببینند و از نقش خود در عملیات سازمان آگاه گردند.

در خصوص اطلاعات و اهمیت آن مسائلی بیان شد در ادامه نیز باید اظهار داشت که مدت زمان زیادی بود که سازمانها بر اساس نظریه تاریکخانه مدیریت عمل می کردند .بر اساس این نظریه ،مدیران باید کارکنانشان را در تاریکی نگه داشته و آنها را با اطلاعات بی اهمیت تغذیه کنند .اما امروزه ارتباط بین دسترسی به اطلاعات و توانمندسازی در تحقیقات دانشگاهی و نیز در عمل به اثبات رسیده است .به اعتقاد “وییک”[۳] دسترسی به اطلاعات فهم افراد را از مشکلات پیچیده افزایش خواهد داد . “نوناک”[۴] نیز بر این باور بود که تبادل اطلاعات جزء مهم در استقلال عمل افراد به شمار می آید .البته باید اطلاعاتی در اختیار افراد قرار گیرد که منجر به افزایش کاراییشان گردد نه اطلاعاتی که سردرگمی آنها را در پی خواهد داشت.

توانمندسازی کارکنان مستلزم تضمین دسترسی آنها بر فرآیند تصمیم گیری است که تاکنون به آنها دسترسی نداشته اند.برنامه های توانمندسازی می تواند به کارکنان استقلال عمل بخشیده ، برای آنان تنوع و چالش را به ارمغان آورده ، کنترل را سهل تر نموده ،فرصت ابتکار عملهای فردی را افزایش داده ،نسبت به اهداف گروهی تعلق ایجاد کرده و منجر به ایجاد مهم بودن و وجود داشتن در آنها می گردد. منظور از توانمندسازی اعطاء قدرت تصمیم گیری و تفویض اختیار است .اساس تصمیم گیری کارکنان در خصوص عملکرد سازمان ،اعطای این حق از سوی مدیران و تفویض اختیار از سوی آنان است .به عبارتی اگر قرار است که زیردستان در تصمیم گیری خود در خصوص عملکرد سازمان موفق باشند باید به اندازه لازم برای انجام دادن وظایف واگذار شده اختیار داشته باشند .تفویض اختیار می تواند برای نشان دادن اعتماد و اطمینان به فردی که کار را می پذیرد بکار رود.در حقیقت توانمندسازی نوعی از ترتیبات سازمانی است که سبب افزایش استقلال و قدرت تصمیم گیری و مسئولیت تصمیم گیری کارکنان می گردد اندرو و اسکوسی[۵](۲۰۰۳).

 بخش اول :تشریح فناوری اطلاعات و انواع سیستمهای اطلاعاتی

۲-۱-۱) داده

داده ها گروهی از نمادها (کلمات، اعداد، نمودارها و …) هستند، که رخداد را نشان می دهند. داده ها حقایقی هستند که از طریق مشاهده و تحقیق بدست می آیند و سرانجام مواد خام و اولیه ای هستند که پردازش نشده اند. داده ها از منابع خارجی و داخلی اخذ می شوند. داده های گرفته شده از منابع خارجی به آسانی قابل استفاده اند (صورت وضعیت بانکی، صورت حساب خرید). اما برای جمع آوری داده ها از منابع داخلی، نیاز به اندازه گیری مناسب فعالیتهایی است که در داخل جریان دارد و برای ثبت آنها سیستمهایی وجود دارد ثاقب تهرانی و تدین(۱۳۸۴).

[۱] Baloh&trkman,2004

[۲] Turban,2000

[۳] wiig

[۴] nonaka

[۵] Andrews&skuse,2003

80,000 ریال – خرید

 

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق کاربرد فناوری اطلاعات در سیاست و مزایای پیاده سازی انتخابات الکترونیک
  • تحقیق فناوری اطلاعات و تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان
  • تحقیق پیاده سازی فناوری اطلاعات در شرکت
  • تحقیق اعتماد سازمانی و توانمندسازی و تئوری رهبری خدمتگزار
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.