تحقیق فن آوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه منابع انسانی،تعاریف و کاربردها و ابعاد و مدل های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فن آوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه منابع انسانی،تعاریف و کاربردها و ابعاد و مدل های آن دارای ۶۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱  مقدمه    ۵
۲-۲  بخش اول فن آوری اطلاعات و ارتباطات    ۶
۲-۲-۱ تاریخچه فن آوری ارتباطات و اطلاعات (۲۰۰۳ – ۱۹۰۹)    ۶
۲-۲-۲ تعاریفی از فن آوری اطلاعات و ارتباطات    ۱۱
۲-۲-۳ زیر ساخت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات    ۱۳
۲-۲-۴ آشنایی با مفاهیم بنیادی فرآیند فن آوری اطلاعات و ارتباطات    ۱۸
۲-۲-۵  مهارت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات    ۲۰
۲-۲-۶  استراتژی های فن آوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه    ۲۲
۲-۲-۷ اهمیت اطلاعات در سازمان    ۲۳
۲-۲-۸ کاربردهای استراتژیک فن آوری اطلاعات    ۲۵
۲-۲-۹ وظایف فن آوری اطلاعات    ۲۵
۲-۲-۱۰ سرمایه گذاری در فن آوری اطلاعات    ۲۶
۲-۲-۱۱ انواع سیستم های  اطلاعاتی در سازمان    ۲۷
۲-۲-۱۲  طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی    ۲۸
۲-۲-۱۳ مقایسه انواع سیستم های اطلاعاتی    ۳۲
۲-۲-۱۴ فن آوری اطلاعات و علوم رایانه    ۳۳
۲-۳ بخش دوم توسعه منابع انسانی    ۳۵
۲-۳-۱ تعریف توسعه منابع انسانی    ۳۵
۲-۳-۲ مفهوم توسعه منابع انسانی    ۳۸
۲-۳-۳ مفهوم فرآیند توسعه منابع انسانی    ۳۹
۲-۳-۴ هدف ها ی توسعه منابع انسانی    ۴۳
۲-۳-۵ تفاوت توسعه انسانی با توسعه منابع انسانی    ۴۴
۲-۳-۶ راهبردهای توسعه منابع انسانی    ۴۵
۲-۳-۷ توسعه سازمانی برای بستر سازی توسعه منابع انسانی    ۴۷
۲-۳-۸ ارتباط متقابل و تعامل سیستمی توسعه سازمانی و توسعه منابع انسانی    ۴۸
۲-۳-۹ ابعاد توسعه منابع انسانی    ۵۰
۲-۳-۱۰ توسعه منابع انسانی به عنوان عامل تحول    ۵۱
۲-۳-۱۱ برخی از مدل های مطرح در توسعه منابع انسانی    ۵۲
۲-۳-۱۲-مدل نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه منابع انسانی  ۵۷
منابع    ۶۳

منابع

فدوی، عارفه، شهریور۱۳۷۵، مدیر و استاندارد کردن، تنوع گرایی و ساده گرایی، مجله تدبیر، شماره ۶۵، ص ۲۹٫

فرح وند، اسفندیار، برنامه های پرورش مدیریت، مجله تدبیر، شماره ۵۲، ص۴۵

فرهودی، یوسف، پاییز۱۳۷۹، خطاهای تصمیم گیری مدیرات، مجله دانش مدیریت، شماره ۵۰، ص ۶۸٫

قربانی، مهدی و صمدی آذر، حسن،۱۳۸۴، مهارت های اول ICDL XP آموزش مفاهیم پایه ای فن آوری اطلاعات (IT)،نشر اتحاد، ص ۲۵٫

کیاکجوری، کریم و رودگرنژاد،فروغ، ۱۳۸۵، ارائه مدل مفهومی از نقش کارآفرینی در توسعه، کنفرانس ملّی مدیریت کارآفرینی، تهران: دانشگاه تهران

میرسپاسی، ناصر، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار،چاپ بیستم، انتشارات میر،۱۳۸۱،۷۰٫

میرفخرایی، سید حیدر، آبان۱۳۸۰، ویژگی های سازمان های مجازی، مجله تدبیر، شماره ۱۱۷، ص۵۱

وارث، حامد،آبان ۱۳۷۷، ظهور تکنولوژی اطلاعات، مجله تدبیر، شماره ۸۷، ص۵۴٫

الوانی، مهدی، مدیریت عمومی، چاپ شانزدهم، نشر نی ، ۱۳۸۰، ۶۱

ریچاردال دفت، تئوری سازمان و طراحی ساختار، پارسائیان، شرکت چاپ و نشر بازرگانی

رئیسی اردلی، غلامعلی و خاکباز، حسن، ۱۳۸۴، تاثیر فن آوری اطلاعات بر مدیریت کیفیت جامع، شماره ۱۶۵، مجله تدبیر.

ساعتچی، محمود،۱۳۷۸، روانشناسی بهره وری، تهران، نشر ویرایش

سپهری، محمدرضا، توسعه انسانی، ۱۳۷۸، انتشارات وزارت کار و امور اجتماعی

شیروانی، ۱۳۸۲، مقدمه ای بر راهبردهای توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات کشور، دفتر همکاری های فن آوری کمیته مطالعات فن آوری اطلاعات.

صاحبقرانی، محمد،۳۰ مرداد ۱۳۸۷، نقش توسعه منابع انسانی در بهره وری نیروی انسانی،ص۱۴٫

J, & Strange, S,: Improving the odds that Improvement will happen. Toby Vitek.2004.

Stoner James & Edward Freeman, Management. pp.668-1388.

Tina James, The Role of ICT as a Tool for HR and Skills Development Stimulating Women’s Contribution to the Use and Production, 23October 2006.

UNDP, 2001, Human Development R eport: Making new technologies work for human development

UNISIST (1971), Study Report on the feasibility of a World Science Information System, By the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization and the International Council of Scientific Unions. Paris, UNESCO.

۲-۱  مقدمه

فناوری اطلاعات و ارتباطات کاربردهای فراوانی در صنعت دارد که از آن جمله می‌توان به خودکارسازی بسیاری از فرآیندهای خدماتی و تولیدی اشاره کرد. این مسأله مستقیماً در تعداد و مشاغل مورد نیاز صنعت تاثیر گذاشته و به نوعی اشتعال‌زدایی را به همراه داشته است. ذات صنعت ماشینی کردن تولید است اما فناوری اطلاعات ضمن ایجاد فرصت‌های بیشتر برای ماشینی کردن تولید، ماشینی‌کردن خدمات را نیز به همراه آورده است.

صنعت در بخش خصوصی به دنبال سود حداکثر است و اگر این مسأله روزی از طریق استخدام کارکنان بیشتر ممکن بود و به این روش پایبند، امروزه با کاهش تعداد کارمندان و خرید یا ایجاد تجهیزات جدید امکان‌پذیر باشد، این روش را برمی‌گزیند. بنابراین بخش خصوصی در حوزه تولید و خدمات به ابزارها تکیه می‌کند و نیروی انسانی مورد نیاز با شرایطی خاص را استخدام می‌نماید؛ چراکه امروزه تعریف نیروی انسانی مورد نیاز عوض شده است و این به معنی اشتغال‌زدایی است.

از سوی دیگر دولت‌ها و ازآن جمله دولت جمهوری اسلامی برای خود سیاست‌های اشتغال‌زایی داشته و می‌خواهند درصد بیکاری کشور را تا حد مشخصی پایین بیاورند. برای مثال سیاست‌کشور ما در سال‌های اخیر پرداخت وام به واحدهای تولیدی به ازای استخدام نیروی کار جدید بوده است. برخی از واحدهای تولیدی و خدماتی از یک سو به تبعیت از این سیاست‌ها برای جذب نیروی انسانی جدید و از سوی دیگر به تبعیت از تاثیر فناوری اطلاعات برای اخراج نیروهای موجود خود با چالشی بزرگ روبرو هستند. این چالش در آینده اثر خود را بیشتر نشان خواهد داد.

واقعیت این است که اگر کشور به خود بیاید، فناوری اطلاعات و ارتباطات درمجموع نه تنها اشتغال‌زدا نیست که اشغال‌زایی فراوان به همراه دارد. منتهی عصر جدید و جامعه دانایی محور مشاغل متناسب به خود را می‌طلبد و دولت باید سیاستگذاری درستی در این زمینه داشته باشد. فناوری اطلاعات هم اشتغال زا و هم اشتغال‌زداست (رجب بیگی، بهمن ۱۳۸۰،صص۳-۴).

 ۲-۲  بخش اول فن آوری اطلاعات و ارتباطات

۲-۲-۱ تاریخچه فن آوری ارتباطات و اطلاعات (۲۰۰۳ – ۱۹۰۹)

فن آوری اطلاعات تاریخی طولانی و بیشتر از هزار سال دارد که با اولین نقاشی ها در غارها و ابداع نوشتن و اختراع چاپ در سال های ۱۵۰۰ شروع شد.

۲-۲-۱-۱ تاریخچه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در خارج از ایران

فن آوری اطلاعات تاریخی طولانی وبیشتر از هزار سال داردکه با اولین نقاشی ها در غارها و ابداع نوشتن و اختراع چاپ در سال های ۱۵۰۰ شروع شد. در این روند با توسعه رایانه های الکترونیکی و سیستم های تجاری در نیمه دوم قرن بیستم ادامه یافت . فن آوری اطلاعات امروزی در سال ۲۰۰۰ ریشه ابداع تلگراف الکترونیکی در دهه ۱۸۳۰ و تلفن در دهه ۱۸۷۰ دارد(شهرتی فر، محمد،۱۳۸۷،ص۱).

حرکت مکانیکی گرامافون در این دوره اختراع شد که موقعیت مهمی در تاریخ فن آوری اطلاعات داشت و آغاز گر شکل های نوین حافظه مکانیکی بود. دوره بین سال های ۱۸۷۰ و ۱۹۰۰ به عنوان دوره الکترومکانیکی فن آوری اطلاعات شناخته شده است که در آن یک تغییر الکترونیکی با ابزار حرکت مکانیکی پردازش اطلاعات توسعه پیدا کرد. از مهم ترین این ابزارها ماشین های تحریر ، ماشین های تکثیر و ماشین حساب های جدولی بودند که در حدود سال ۱۹۰۰ توسعه داده شدند و در تاریخ فن آوری اطلاعات به عنوان سرآغاز رایانه های نوین شناخته شدند (در حقیقت ، شرکت شکل یافته به وسیله IBM  شناخته شد). پیدایش مخترع ماشین های تجاری سرانجام در سال ۱۹۲۴ به نام صنایع الکترونیکی در حدود سال ۱۹۰۰ ، در توسعه بخش عمده ای از پیشرفت های فن آوری اطلاعات تأثیر زیادی داشت(شهرتی فر، محمد، ۱۳۸۷، ص ۱).

مهم ترین این موارد اختراع AM در دهه ۱۹۲۰ ، رادار و تلویزیون در دهه ۱۹۳۰ و رایانه الکترونیکی در دهه ۱۹۴۰ بود . توسعه اولین هدف ها کلی رایانه الکترونیکی ENTAC در سال ۱۹۴۶ کامل شده بود وUNIVAC در سال ۱۹۵۱ برای فروش آماده گردید. تحول الکترونیکی در زمینه هدف ها رشد فن آوری اطلاعات بعد از جنگ جهانی دوم با اختراع ترانزیستور در سال ۱۹۴۷ آغاز شد و به دنبال آن ، ترکیب مدارها در سال ۱۹۵۷ توسعه یافت ، پس از آن رایانه ای که به ” نسل دوم ” معروف بود در اواخر دهه ۱۹۵۰ پدید و سپس یارانه های کوچک در اواسط دهه ۱۹۶۰ عرضه شد. شاید حادثه ای که بزرگ ترین تأثیر را بر فن آوری اطلاعات امروزی داشت ، اختراع ریز پردازنده های در سال ۱۹۷۱ بود که به وسیله اولین ریز پردازنده های تجاری در سال ۱۹۷۵توسعه یافت (شهرتی فر،محمد،۱۳۸۷،ص۱-۲). به موازات پیشرفت در محاسبات ، سیستم های اصلی انتقال اطلاعات عرضه مـی شدند . از دهه ۱۹۴۰ میکروموج به عنوان اولین جایگزین کابل محوری برای اطلاع رسانی فاصله های طولانی پدید آمد. سیستـم های ارتباطـی ماهواره ای از دهه ۱۹۵۰ برای ترافیک تلفن بین المللی و انتقال موفق اطلاعات به وسیله فیبر نوری در دهه ۱۹۷۰ گسترش پیدا کرد . دهه ۱۹۸۰ آغازی برای ابزار فرعی بسیار پیشرفته برای انتقال اطلاعات همچون پست تصویری تلکس و مودم بود . صنعت فن آوری اطلاعات به طور پیوسته و به سرعت در دهه ۱۹۹۰ ، به وسیله اطلاعات دیجیتالی با هر محتوایی ( علامت ، صدا ، نور و…) برای گسترش دادن ، پردازش کردن ، ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات به وسیله سیستم هایی که به طور فزاینده آگاه می شوند . سیستم های سریع تر و سیستم های کوچک تر که به هر صورت به سمـت فن آوری اطلاعات همگرا می شـوند ( رایانه / پست تصویری / اینترنت / تلفن/ غیره) روبه گسترش نهاد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم توسعه منابع انسانی و توسعه شایستگی های کارکنان و رضایت شغلی کارکنان و اجزا و شاخص ها و مدل های آن
  • تحقیق یادگیری و یادگیری الکترونیکی و الگوهای تدریس و جایگاه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی
  • تحقیق پیاده سازی توسعه منابع انسانی و مدل های توانمندسازی کارکنان
  • تحقیق عدالت سازمانی و ابعاد آن و ضرورت درک عدالت در سازمانها و نقش و اهمیت توسعه منابع انسانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.