تحقیق مؤلفه ها و مدل های کارکردهای اجرایی و نظریه ها و الگو ها و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مؤلفه ها و مدل های کارکردهای اجرایی و نظریه ها و الگو ها و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی  دارای ۷۰ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱ -۲٫ مقدمه :    ۵
۲-۲ کارکردهای اجرایی:    ۶
۳-۲٫ مؤلفه های کارکردهای اجرایی:    ۸
۱-۳-۲٫استدلال :    ۹
۲-۳-۲٫ سازماندهی – برنامه ریزی:    ۹
۳-۳-۲٫ حافظه کاری :    ۱۱
۴-۲٫ مؤلفه های تکمیلی کارکردهای اجرایی:    ۱۲
۵-۲٫مدل های کارکردهای اجرایی :    ۱۳
۱-۵-۲٫ مدل براون :    ۱۳
۲-۵-۲٫ مدل نورمن و شالیس :    ۱۴
۳-۵-۲٫ مدل سه لایه سارا وارد :    ۱۵
۴-۵-۲٫ مدل CEO  مغزی یارهبر ارکستر( مک کلوسکی):    ۱۶
۵-۵-۲٫ مدل سلسله مراتبی :    ۱۷
۱-۵-۵-۲٫خود انگیختگی    ۱۸
۲-۵-۵-۲٫خودتشخیصی    ۲۰
۳-۵-۵-۲٫خود مختاری    ۲۰
۴-۵-۵-۲٫ خود زادی    ۲۱
۵-۵-۵-۲٫ ماورای خود یکپارچگی    ۲۱
۶-۲٫ کارکردهای اجرایی وتنظیم هیجانات:    ۲۱
۷-۲٫ کارکردهای اجرایی  و یادگیری:    ۲۶
۸-۲٫ تاریخچه و پیشینه نظری مفهوم خود تنظیمی :    ۲۷
۹-۲٫ تعریف یادگیری خودتنظیمی    ۲۸
۱۰-۲٫ ابعاد خودتنظیمی    ۳۰
۱۱-۲٫ ویژگی های یادگیرندگان خود نظم یافته :    ۳۲
۱۲-۲٫زیر مراحل خود تنظیمی :    ۳۴
۱۳-۲٫ راهبردهای یادگیری خود تنظیمی    ۳۵
۱-۱۳-۲٫ راهبردهای شناختی    ۳۵
۲-۱۳-۲٫  راهبردهای فراشناختی    ۳۶
۳-۱۳-۲٫ راهبردهای مدیریت منابع    ۳۷
۴-۱۳-۲٫ راهبردهای انگیزشی    ۳۸
۱۴-۲٫ الگوهای یادگیری خود تنظیمی    ۳۹
۱-۱۴-۲٫ مدل بیگز (یادگیری سطح بالا):    ۳۹
۲-۱۴-۲٫مدل کارور و شی یر( ۱۹۹۰):    ۴۰
۳-۱۴-۲٫ مدل واین و هدوین (۱۹۹۸) :    ۴۰
۴-۱۴-۲٫ مدل بوکائرتز(۱۹۹۹) :    ۴۱
۵-۱۴-۲٫ مدل زیمرمن(۲۰۰۰-  ۱۹۸۹) :    ۴۱
۶-۱۴-۲٫ مدل پنتریچ (۲۰۰۰):    ۴۲
۱۵-۲٫ نظریه های یادگیری خود تنظیمی    ۴۳
۱-۱۵-۲٫نظریه ی کنشگر :    ۴۴
۲-۱۵-۲٫ نظریه شناختی _ اجتماعی :    ۴۴
۳-۱۵-۲٫ نظریه ویگوتسکی :    ۴۵
۴-۱۵-۲٫ دیدگاه پردازش اطلاعات:    ۴۶
۵-۱۵-۲٫ نظریه کارکرد زیستی خود تنظیمی:    ۴۷
۱۶-۲٫ خود تنظیمی از بعد زیست شناختی:    ۵۱
۱۷-۲٫ آموزش خود تنظیمی    ۵۳
۱-۱۷-۲٫ تعیین هدف :    ۵۴
۲-۱۷-۲٫ نظارت شخصی:    ۵۴
۳-۱۷-۲٫ خود سنجی:    ۵۴
۴-۱۷-۲٫ تقویت شخصی:    ۵۴
۱۸-۲٫پیشینه پژوهش    ۵۵
۱-۱۸-۲٫تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۵۵
۲-۱۸-۲٫ تحقیقات انجام شده در خارج کشور    ۵۷
منابع :    ۶۱

منابع :

– میرمهدی،سیدرضا(۱۳۸۶).تاثیر آموزش کارکردهای اجرایی و روش های آموزش بیان نوشتاری P.O.W.E.R. بر بهبود عملکرد ریاضیات، خواندن، و بیان نوشتاری دانش آموزان پایه چهارم با اختلالات یادگیری .پایان نامه دکتری.

–  مهدیانی امرایی، اکرم. بررسی رابطه ارزشیابی توصیفی با یادگیری خود تنظیمی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان دختر و پسر پایه پنجم ابتدایی شهر کوهدشت در سال تحصیلی ۹۰-۹۱ . پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران. ایران. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی – – برک، لورا .(۱۳۸۵) روان شناسی رشد. ترجمه یحیی سید محمدی. چاپ دهم، تهران: انتشارات ارسباران.(سال انتشار اثر به زبان اصلی ۲۰۰۱).

– سیف، علی اکبر .(۱۳۸۶) روان شناسی تربیتی نوین. تهران نشر دوران

– عابدی، احمد؛ ملک پور، مختار.(۱۳۸۹). اثربخشی مداخلات زود هنگام آموزشی- روان شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و توجه کودکان با ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی.رویکردهای نوین آموزشی . دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان. سال پنجم، شماره یک.

–  عابدی، احمد، ملک پور ، مختار، مولوی، حسین، عریضی، حمیدرضا، امیری، شعله( ۱۳۸۵). مقایسه ی کارکردهای اجرایی و توجه در کودکان پیش دبستانی  دچار ناتوانی یادگیری عصب/روان شناختی با کودکان عادی.نشریه تازه های علوم شناختی. سال۸ شماره ۳

– علیزاده، حمید(۱۳۸۳). کارکردهای اجرایی عصب شناختی با اختلال های رشدی.تازه های علوم شناختی. سال هشتم، شماره ۴، صص ۵۷- ۷۰٫

– علیزاده، حمید و زاهدی پور، مهدی۱۳۸۴ کارکردهایاجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی. تازه های علوم شناختی، سال ۶، شماره ۳و۴٫

– بهرامی، هادی(۱۳۸۱).آزمون های روانی(مبانی نظری و فنون کاربردی)تهران:انتشارات دانش گاه علامه طباطبایی.

– داودیان، (۱۳۸۷). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان های شهر ایلام .پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی ، تهران، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.

۱ -۲٫ مقدمه :

اگرچه تعاریف بسیاری از کارکردهای اجرایی در بین صاحب نظران وجود دارد و شامل همه فعالیت های اجرایی است، با این همه تعاریف یکسانی از کارکردهای اجرایی که همگان آن را به طور کامل قبول داشته باشند موجود نیست.در تمام تعاریف موجود هر کس با توجه به یافته های خود جنبه خاصی از کارکردهای اجرایی را مورد تاکید قرار داده است.به عنوان مثال هیوز[۱] و انزوا[۲] (۲۰۱۰) معتقدند که کارکردهای اجرایی یک اصطلاح پوششی است که شامل مجموعه ایی از فرایندهای سطح بالای مربوط به قشر پیش پیشانی است. در واقع این کارکردها کنترل کننده فعالیت های هدف گرا، پاسخ های سازشی در در موقعیت های جدید پیچیده و مبهم است. همچنین این کارکردها فرایندهای هدف مدار عصب شناختی هستند که وظیفه ی اصلی آنها کنترل و هماهنگی رفتار است و به افراد در زمینه های مختلفی از قبیل برنامه ریزی اهداف، نظارت بر رفتار خود، بازداری پاسخ نابجا، انعطاف پذیری و جهت گیری رفتار آینده کمک می کند(گارنر[۳]،۲۰۰۹). هم چنین استاس[۴](۱۹۹۲) کارکردهای اجرایی را مهارت های مکملی می داند که مارا قادر می سازند تا اهدافمان را منظم و مشخص کنیم و سپس این اهداف را در حافظه خود فعال نگه داریم و به صورت کنترل شده عمل کنیم. علاوه بر این کارکردهای اجرایی از آشفتگی و گسیختگی که مانع رسیدن مابه اهدافمان می شوند، جلوگیری می کنند(به نقل از سورل[۵]،۲۰۰۷).

۲-۲ کارکردهای اجرایی:

کارکردهای اجرایی مهارت هایی هستند که به ما کمک می کنند تصمیم بگیریم چه نوع فعالیت ها یا اهدافی باید مورد توجه قرار گیرند، کدام یک انتخاب گردند و چگونه فعالیت ها سازماندهی و برنامه ریزی گردند.به طور کلی کارکردهای اجرایی دو نقش برجسته دارند:

اولین نقش شامل استفاده از مهارت های فکری خاص برای انتخاب و دستیابی به اهداف خاص می باشد و نقش دیگر کمک به پیشرفت در حل مسائل است.این کارکردها کمک می کنند تا یک تصور از هدف، مسیر حرکت به سمت هدف و منابع مورد نیاز در طول رسیدن به هدف شناسایی گردند(داوسون، گوایر ، به نقل از میر مهدی، ۱۳۸۶).

نخستین موضع یابی کارکردهای اجرایی بر اساس کارهای لوریا (۱۹۶۶)از نقص در بیمارانی که آسیب در لوب پیشانی شان مشهود بود، بر می گردد. محققان از این تصویر سازی برای اثبات عمل کورتکس پیش پیشانی در طی فعالیت ها بهره بردند.و از آنها به عنوان کارکردهای اجرایی یاد نمودند.با این همه در مورد مفهوم کارکردهای اجرایی نباید مستقل از موضع یابی کالبد شناسانه ان در لوب پیشانی بحث نمود(ساوتون، ۲۰۰۷).

هرقطعه پیشانی به سه قسمت تقسیم می گردد:

۱-قشر حرکتی

۲-قشر جلوتر از قشر حرکتی که شامل منطقه ی حرکتی ثانویه،  قشر پیش حرکتی جانبی، میدان چشمی پیشانی، ناحیه بروکا و بخش عقب تر قشر سینگولا می باشد.

۳- قشر پیش پیشانی

ویژگی شاخص هر سه ناحیه این است که شبکه ی عظیم نواحی حرکتی، ادراکی و لیمبیک مغز را به یکدیگر پیوند می دهند.

این قشر نقش هماهنگ کننده و شاخه اجرایی مغز را بر عهده دارد.فعالیت های قطعه پیشانی شامل فعالیت هایی همچون پیش بینی، استدلال، هدف گذاری، طرح ریزی، سازماندهی زمانی و مکانی رفتار و بازبینی بازخورد می باشد، که غالباً تحت عنوان کارکردهای اجرایی شناخته می شوند همچنین اختلال و بی نظمی در فعالیت های قطعه پیشانی به خصوص با توجه به ارتباط هایش با دستگاه لیمبیک می تواند مستقیماً شخصیت را متاثر کند(گازانیگا و مانگون،۱۹۹۸؛ به نقل از قدیری و همکاران،۱۳۸۵).

تحول کارکردهای اجرایی تابع تحول قشر پیشانی مغز است(استاس و لوین[۶]،۲۰۰۲).بنابراین زمانی که رشد کارکردهای اجرایی بررسی می شود باید از خط سیر رسش لوب های پیشانی آگاهی وجود داشته باشد(ساوتون،۲۰۰۷).

 ۳-۲٫ مؤلفه های کارکردهای اجرایی:

مؤلفه های کارکردهای اجرایی بسیار گسترده اند، لذا تعریف دقیقی از تمام مؤلفه ها وجود ندارد.اما برخی از این تعاریف در ذیل به آنها اشاره می شود و در آخر مؤلفه های مورد بررسی در این پژوهش به طور مفصل تری مورد بررسی قرار می گیرد:

خودزادی: هدایت سوال های مربوط به اندیشه و قضاوت که مرتبط با معنی و هدف زندگی و منابع نامحدود واقعیت(ارتباط ذهن-جسم، روح ،نفس) است.

خود تعیین گری: برنامه ریزی درازمدت ، بینش نگرانه و تولید هدف. هدایت استفاده از فرایندهای شناختی برای ساختن تصاویری از آینده و برنامه ریزی برای عملکرد در دوره های دراز مدت هدایت بازتاب و واکنش ها با بهبود یا تغییر در رفتار و تفکر برای آینده.

خود تشخیصی : هدایت فرایندهای شناختی که منجر به خودآگاهی، خود واکنشی و خود تحلیلی می شود.

خود تنظیمی: مجموعه ایی از فعالیت های کنترل شده که راهنما و هدایت کننده عملکرد در راستای        قلمروهای احساس، ادراک ، هیجان، شناخت و عمل می باشد.

خود فعال سازی(برانگیختگی): آغازگری و افزایش کارکردهای اجرایی اساسی مرتبط با یک حالت آگاهی یافته از ذهن و فائق آمدن بر کرختی و خواب آلودگی است(مک کلوسکی، ۲۰۰۷).

مدیریت زمان: توانایی تخمین اینکه برای یک تکلیف چقدر زمان نیاز است. چگونه باید زمان را صرف یک کار نمود و چگونه زمان را با توجه به محدودیت ها تنظیم نمود.همچنین شامل این نکته است که برای انجام یک تکلیف زمان دارای اهمیت فراوانی است.

بازداری پاسخ: توانایی تفکر قبل از عمل است این مهارت توانایی ارزیابی موقعیت و رفتار را قبل از عمل،   اعمال می کند.

خود گردانی اثر: توانایی مدیریت احساسات به منظور دستیابی به اهداف، تکمیل کارها یا کنترل و هدایت رفتار است.

مقاومت مبتنی براهدف: توانایی یا انگیزه انجام یک هدف بدون توجه به سایر نیازها(داوسون و گوایر؛۲۰۰۴،ترجمه میرمهدی،۱۳۸۶).

۱-۳-۲٫استدلال :

تفکر به دو دسته کلی استدلال و تخیل تقسیم بندی می شود که وقتی که فرد با یک تکلیف یا مشکل روبرو می شود، که برای حل آن به یک رشته فعالیت منطقی و مشکل گشایی(حل مسئله) اقدام می کند به استدلال می پردازد.راه حل مستلزم بازسازی تجارب گذشته و عمل کردن بر روی آنهاست تا ارائه ی پاسخ ها بر مبنای عادات. بنابراین استدلال به یک تکلیف با هدف ارائه شده از بیرون وابسته است(ویناکه،۱۹۷۴؛ به نقل از سیف،۱۳۸۶)

استدلال نوعی راهبرد مسئله گشایی، در مرحله عملیات صوری است که طی آن کودک با یک نظریه کلی شامل همه ی عوامل احتمالی آغاز می کند که می تواند بر نتیجه یک مسئله تأثیر بگذارد و فرضیه خاصی را به بار آورد که آن را به طور منظم آزمایش کند(برک،ترجمه سید محمدی ۱۳۸۲).

 ۲-۳-۲٫ سازماندهی – برنامه ریزی:

سازماندهی توانایی مرتب کردن و یا جای دهی اجزا مطابق با اصول مشخص و از پیش تعیین شده می باشد(کریک ۲۰۰۲به نقل از سلطانی کوه بنانی۱۳۸۴).این مؤلفه باعث ثبات و حفظ نظم در فعالیت و برنامه ریزی روزانه و نیز انجام تکلیف به روش منظم می شود. کودکان نیاز به سازمان یافتگی دارند اما بسیاری ازآنها در این راه شکست می خورند و در نتیجه هر کاری را با سختی انجام می دهند و فاقد بینش سازمان یافته هستند.آنها هر روز سعی می کنند تا عملکرد کارآمدی در مدرسه داشته باشند، حتی شاید آنها ندانند کاری که می کنند در واقع همان سازمان یافتن است و به همین دلیل اهداف ضعیفی برای سازمان یافتن دارند. چهار سبک عمده سازماندهی می تواند چرخ دنده های ذهن را برای کمک به سرعت عمل در هر چالش تحصیلی روغن کاری نماید.این سبک ها که با یکدیگر همپوشی اندکی نیز دارند عبارتند از:

مدیریت زمان

مدیریت مواد(اصول)

استفاده از راهبرد

یکپارچه سازی تکالیف چندگانه و عناصر تکلیف

در سطح پایین سازماندهی از حواسپرتی جلوگیری می کند. در سطح بالاتر این مهارت به افراد اجازه می دهد زمان را به طور مؤثر مدیریت کنند، الویت بندی هایشان را کنترل کنند و سلسله مراتب تکلیف را حفظ کنند(گارنر،۲۰۰۹).سازماندهی در هر دو سطح باعث موفقیت در کلاس درس می شود( مایر،۱۹۹۱؛به نقل از گارنر،۲۰۰۹). سازماندهی این امکان را برای آدمی فراهم می سازد تا برای معنادار ساختن مطالبی که قصد یادگیری آن را دارد یک چارچوب سازمانی به آن تحمیل کند که این چارچوب می تواند مخصوص اطلاعات جدید باشد(یعنی نوعی سازمان درونی) و یا این مطالب جدید را به دانش موجود ربط دهد(چارچوب بسطی) و از آنجا که ظرفیت حافظه کاری نیز محدود است و ما قادر به تمرکز بر روی تعداد زیادی از موارد به طور همزمان نیستیم، می توانیم از سازماندهی که (ساده ترین شکل این دسته بندی اطلاعات است) برای کاهش بار حافظه و افزایش قدرت تمرکز استفاده کنیم(سیف،۱۳۸۸).

ناتوانی در سازماندهی تکالیف چالش انگیز و جدید احتمالاً در اثر ضعف این کودکان در کارکرد سازماندهی است. یافته ها مشخص کرده است که سازماندهی به طور عمده به عملکرد مناسب کورتکس فرونتال و پرده فرونتال مربوط می شود(بارکلی، ۱۹۹۸، ۲۰۰۰؛ به نقل از علیزاده ، ۱۳۸۳)

[۱] .Hguhes

[۲] .Ensor

[۳] .Garner

۴-Stuss

۵-Sorel

[۶] .Stuss & levine

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق یادگیری طبقه بندی کننده های فازی و معرفی الگوریتم رقابت استعماری
  • تحقیق یادگیری حرکتی و کانونی نمودن توجه و تئوری های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.