تحقیق مالیات، مالیات مضاعف و شیوه های جلوگیری از بروز مالیات مضاعف

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مالیات، مالیات مضاعف و شیوه های جلوگیری از بروز مالیات مضاعف دارای ۷۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
گفتاراول: مالیات    ۶
بنداول: مفهوم کلی مالیات    ۶
الف)پیشینه تاریخی مالیات    ۸
بند دوم: انواع مالیات    ۱۰
الف) اصول کلی مالیات    ۱۴
ب)اصول حقوقی کاربردی در مالیات مضاعف:    ۲۰
اول: اصول حقوقی در مرحله ایجاد مالیات مضاعف:    ۲۰
دوم: اصول حقوقی درمرحله حذف مالیات مضاعف:    ۲۰
گفتاردوم: مالیات مضاعف    ۲۱
بنداول:مفهوم کلی مالیات مضاعف وانواع آن    ۲۱
الف) مالیات مضاعف مثبت بردرآمد مؤدی    ۲۳
ب) مالیات مضاعف مثبت بردارایی های مؤدی    ۲۴
ج)مالیات مضاعف منفی    ۲۴
د)مالیات مضاعف اقتصادی    ۲۵
بنددوم:پیشینه تاریخی حذف مالیات مضاعف    ۲۵
الف)الگوی سازمان ملل(UN)    ۲۵
ب)الگوی سازمان همکاری اقتصادی وتوسعه(OECD)    ۲۶
بندسوم: مالیات مضاعف درنظام مالیاتی دولتها    ۲۸
الف) مالیات مضاعف درحقوق فرانسه    ۲۸
ب)حقوق آمریکا    ۲۹
بندچهارم:جایگاه مالیات مضاعف درنظام مالیاتی ایران    ۲۹
الف) مالیات بردارایی    ۲۹
ب)مالیات بردرآمد    ۳۰
گفتارسوم: شیوههای جلوگیری از بروز مالیات مضاعف    ۳۱
بنداول: شیوههای یکجانبه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف    ۳۱
الف)درآمد اشخاص ایرانی مقیم ایران    ۳۱
ب)درآمد اشخاص ایرانی مقیم خارج    ۳۲
ج)درآمد اشخاص حقیقی بیگانه:    ۳۳
د) درآمد اشخاص حقوقی غیر ایرانی    ۳۵
ه) عنوان موافقتنامه های مالیاتی:    ۳۶
و) تعریف موافقتنامه های مالیاتی:    ۳۶
ز)ماهیت موافقتنامه های مالیاتی    ۴۱
ح) ورود موافقتنامه های مالیاتی به نظام حقوقی داخلی    ۴۲
ط) لازم الاجراشدن موافقتنامه های مالیاتی درنظام حقوقی ایران    ۴۲
ی) هدف موافقتنامه های مالیاتی    ۴۳
ک) اهداف موافقتنامه ها از دیدگاه دولتها    ۴۳
ل) اهداف موافقتنامه ها ازدیدگاه مؤدیان    ۴۳
م) اهداف موافقتنامه ها از دیدگاه کشورهای درحال توسعه    ۴۴
ن)اهداف موافقتنامه ازنگاه کلی    ۴۶
س) تعریف برخی ازاصطلاحات موافقتنامههای مالیاتی    ۴۸
ع) ساختار موافقتنامههای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف    ۵۰
ف) بررسی کلی ساختار موافقتنامه مالیاتی    ۵۳
ص) چگونکی کاربرد موافقتنامههای مالیاتی    ۵۳
ق) مقررات ماهوی موافقتنامه های مالیاتی    ۵۴
ر) روشهای حذف مالیات مضاعف در موافقتنامه های مالیاتی    ۵۶
ش) تفاسیرعلمی (توضیحات) مواد الگوی موافقتنامه مالیاتی :    ۶۰
ت) موافقتنامه های بین المللی اجتناب از اخذ مالیات ایران  با سایر کشورها :    ۶۵
منابع و مراجع:    ۶۸

منابع

۱- صلح­چی، محمدعلی و نژندی­منش، هیبت­الله، حل و فصل اختلافات بین المللی، چاپ دوم، انتشارات نشر میزان، تهران۱۳۸۹

۲- هاشمی، سیدمحمد، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران(حاکمیت نهادهای سیاسی)، جلد دوم، چاپ نوزدهم، انتشارات نشر میزان، تهران،۱۳۸۶

۳- آقایی، بهمن، فرهنگ حقوقی بهمن (انگلیسی_فارسی)، تهران،گنج دانش،۱۳۷۸

۴- موسی زاده، رضا، حقوق اداری، نشر میزان ونشر دادگستر، تهران،۱۳۷

۵- توکل، محمد، فرهنگ توصیفی اصطلاحات بین­المللی مالیاتی، دانشکده امور اقتصادی و دارایی، تهران، ۱۳۷۹

۶- جعفری لنگرودی، محمد جعفر، ترمینولوژی حقوق، تهران، گنج دانش،۱۳۸۲٫

۷- نوروش، ایرج، شیروانی، رضا، فرهنگ حسابداری نوروش، (انگلیسی­_فارسی)

۸- رودلف، دالزرو، کریستف، شروئر، اصول حقوق بین­الملل سرمایه­گذاری، ترجمه، زمانی، سیدقاسم و به آذین، حسیبی، موسسه مطالعات و پژوهش­های شهردانش، تهران،۱۳۹۱

۹-  ضیایی بیگدلی، محمد رضا، حقوق معاهدات بین المللی، چاپ چهارم، انتشارات گنج دانش، تهران،۱۳۸۸

۱۰- ضیایی بیگدلی، محمد رضا، حقوق بین­الملل عمومی، چاپ سی ودوم، انتشارات گنج دانش، تهران۱۳۸۷

 ۱۱-C. Gaston Perera, Double Tax Treaties in the Eastern Caribbean, B.T.R 1993, 5, 395-400, p. 397.

۱۲-John F. Avery Jones, The Interpretation of Tax Treaties with Particular Reference to Article 3(2) of the OECD Model, [1984] BTR 14-54 and 90-108.

۱۳۷-Bruce A. Blonigen and Ronald B. Davies, Do Bilateral Tax Treaties Promote

Foreign Direct Investment?.2002

مقدمه

این نوشتار در سه گفتار به بررسی مالیات، مالیات مضاعف و شیوه های جلوگیری از بروز مالیات مضاعف می پردازد.

گفتاراول: مالیات

این گفتار در دو بند به بررسی مفهوم کلی مالیات می پردازد.

بنداول: مفوم کلی مالیات

واژه مالیات که از مال گرفته شده از نظر فرهنگ شناسان در معانى زیر بکار برده شده است:

((اجرو پاداش، زکات مال، ­­­­­­­سرپرستى و چراندن گله هاى گوسفند، در جریمه اى که حکومت بمناسبت ارتکاب جرائم ویژه از مرتکبین مى گیرد، باج، خراج و بالاخره مالى که دولتها بطور سالانه از شهروندان خود مى گیرند.)) اما دراصطلاح اقتصاددانان جدید مالیات اینگونه تعریف شده است:

((مالیات مقدار پول و یا مالى است که شهروندان یک کشور طبق قانون به دولت خود مى پردازند تا در جهت اداره امور کشور، تامین کالاها، خدمات عمومى و ضرورى، تضمین امنیت، دفاع همگانى، عمران و آبادانى توسط دولت مورد بهره بردارى قرار بگیرد.))[۱]

مالیات ریشه تاریخى طولانى و عمیقى دارد و عمر آن با پیدایش نخستین حکومتها و سازمانهاى مدیریت اجتماعى همراه مى باشد. تنها نوع و مقدار مالیات و نحوه وصول آن متفاوت بوده و اصل آن هیچگاه متروک نگردیده است. در برخى از کشورهاى جهان باستان از قبیل کلده و آشور در بین النهرین و آتن در اروپا وصول مالیات از مردم تابع قوانین مدون بوده ولى در بسیارى از نقاط جهان مسئله مالیات از نظر چگونگى وصول و اندازه آن تابع اراده دولت مرکزى و یا پادشاه بوده است که در برابر دریافت مقدارى پول و یا کالا در سال حکومت و فرماندارى مناطق گوناگون را به افراد واگذار مى کرده است.

حاکم منطقه نیز که برای یک طایفه، قبیله، منطقه یا شهر و ایالتى منصوب مى شد مقدار مشخصی از پول و کالا جهت دولت مرکزی را با افزودن مبالغ هنگفتى براى اداره امور منطقه و ذخیره شخصى خود بطور سرانه و یا خانوارى از مردمان زیر سلطه خویش وصول مى کرد و در نپرداختن آن براى پادشاه و هیچ عذرى پذیرفته نبود و شعار، سر بده، مالیات یا خراج براى همگان مفهوم رعب انگیز خود را داشت. عجیب است که این روش حتى در میان سلاطین و حاکمان پس از اسلام در کشورهاى اسلامى مانند
بنى امیه و بنى عباس تا نادرشاه افشار و پس از او نیز رایج بوده است و نادرشاه گنجینه هاى افسانه اى خود موسوم به کلات نادرى را بیشتر از این طریق گرد آورده بود.

از دیگر تفاوتهاى عمده مسئله مالیات درگذشته و حاضر این است که سلاطین و رژیمهاى گذشته مالیات را براى ایجاد عمران و آبادانى در کشور نمى گرفتند، بلکه خراج ها باج ها و مالیاتهاى وصول شده را جزو دارایی و گنجینه هاى شخصى خود قرار داده و براى گردش امور دربار، حرمسرا و تامین زندگى شاهزادگان وامیرزادگان  مورد بهره بردارى قرار مى دادند. حتى در بسیارى موارد حقوق سربازان از طریق صدور فرمان غارت همگانى شهرهاى فتح شده و مغلوب تامین مى شده است نه از خزانه دولت، اینگونه برخورد زمامداران خود سر، با مسئله مالیات و جایگزینى چپاول گرانه آن در ذهنیت مردم شرق موجب گشته تا اگر در مواردى هم مالیات در جهت مصلحت مردم بطور قانونى تنظیم گردد، مردم سرباز زنند و بگونه اى از پرداخت آن بگریزند و همچون مردم کشورهایى که نظام قانونى بر آنان حاکم است مالیات را امرى طبیعى در برابر فعالیت هاى عمرانى، خدماتى و ادارى دولت ندانند[۲].

فلذا مسئله تحریم عشر واکنشى مناسب در برابر اسراف کاری هاى حکام غاصب و ستمگر آن عصر بوده است و نمى توان  مفاهیم گوناگون مالیات را در شرایط متفاوت تاریخى دلیل بر منع مطلق مالیات دانست.

این واژه بویژه در نظام جمهورى اسلامى دقیقاً در نقطه مقابل آن مفاهیم نادرست تاریخى قرار دارد و مالیات طبق قوانین و ضوابط معین خواهد شد و براى عمران و آبادى کشور و صیانت از اسلام مصرف می گردد.

در عصر حاضر یکى از پایه هاى استوار کشوردارى، پیشرفت و ارائه خدمات به مردم از طریق دریافت مالیات مى باشد. دریافت مالیات از جامعه در کشورهاى جهان امرى طبیعى و بر اساس سیاست مالى مى باشد و نیز در برخى از کشورهاى صنعتى جهان ۹۰ تا ۹۸ درصد بودجه عمومى از طریق مالیاتها تامین مى شود و مردم نیز هیچ گونه واکنش منفى در برابر آن بروز نمى دهند.

الف)پیشینه تاریخی مالیات

ایرانیان از زمان هخامنشیان برای دریافت مالیات و امور مالی کشور دفاتر و سازمانهای مرتبی داشتند. در زمان ساسانیان اخذ مالیات صورت کامل تری داشت و سه نوع مالیات به نامهای اراضی، سرشماری و سرانه دریافت می شد. پس از ظهور اسلام و در زمان حجاج بن یوسف ثقفی دفاتر مالیاتی از فارسی به عربی برگردانده شد، اما در دوره سلجوقی با دستور عبدالملک کندری، وزیر طغرل دفاتر مالیاتی مجدداً به فارسی نگارش یافت.

وزیرمالیه، قبل از مشروطیت مأمور شخص پادشاه بود و شاه تمام درآمدها و عواید کشور را در اختیار داشت و وزیر مالیه بودجه کشور را تنظیم می کرد. در مرکز هر استان مستوفی مسئول امور مالیاتی بود. این مستوفیان عده ای کارمند داشتند که به آنان میرزا می گفتند رئیس مستوفی ها را مستوفی الممالک می گفتند که لقب وزیر مالیه بود.

یکی از درآمدهای وصولی در زمان قاجار از تیول داری حاصل می شد و تیول داران کسانی بودند که زمینهای دولتی در اختیار آنها قرار می گرفت و با کمک کشاورزان از زمین بهره برداری می کردند وسالیانه مبلغی را بابت تیول داری به شاه می پرداختند. هزینه های دربار، جنگها و مقرری ها از این محل تأمین می شد. در زمان امیرکبیر بسیاری از این مقرری ها قطع و وصول مالیات که درآن زمان خراج نام داشت ضابطه مند گردید، اما با کشته شدن امیرکبیر روند اصلاحات متوقف و وضع به شکل سابق برگشت. پس از پیروزی انقلاب مشروطه در سال ۱۲۸۵، اولین کابینه قانونی تشکیل و ناصرالملک به عنوان نخستین وزیر مالیه از مجلس شورای ملی رای اعتماد گرفت و به دستور او محل کنونی رادیو تهران که محل اداره گمرک بود، به وزارت مالیه اختصاص یافت. در سال ۱۲۸۹ ادارات هفت گانه مالیه تصویب و تشکیل شدند. مهمترین ادارات درآن زمان خزانه داری کل، گمرک و وصول عایدات بود. پس از مدتی محل وزارت مالیه به پارک اتابک، محل کنونی سفارت شوروی سابق انتقال یافت .[۳]

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مالیات و شاخص ها و موانع و مشکلات فضای کسب و کار و معافیت های مالیاتی در باشگاه ها و کسب و کارهای کوچک ورزشی
  • تحقیق مالیات و طبقه بندی آن و مراحل مالیات و مجازات های مالیاتی
  • تحقیق مفهوم شناسی عدالت و مالیات و عدالت مالیاتی و اصول مالیاتی
  • تحقیق مفهوم مالیات و مالیات بر ارزش افزوده و انواع و روش محاسبه آن و تحلیلی از تورم و تأثیر مالیات برارزش افزوده بر تورم
  • تحقیق بررسی تاریخچه اصلاحات انجام گرفته در قانون مالیات جهان و ایران و مفاهیم مالیات و سرمایه گذاری وشیوه های تامین مالی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.