پیشینه تحقیق مبانی بینشی و ارزشی علم و فناوری (از نگاه اسلام) دارای ۶۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول: مقدمه ۶
۱ـ۱ـ مقدمه ۶
۱ـ۲ـ اهمیت و ضرورت ۶
فصل دوم: مبانی بینشی و ارزشی علم و فناوری (از نگاه اسلام) ۱۱
۲-۱ مقدمه ۱۲
۲-۲ مفاهیم و اصطلاحات: ۱۲
۲-۲-۱ لایحه ۱۲
۲-۲-۲ الگو ۱۲
۲-۲-۳ اسلامی و ایرانی بودن الگو ۱۴
۲-۲-۴ پیشرفت ۱۴
۲-۲-۴ چارچوب شناختی هنجاری ۱۵
۲-۲-۵ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت ۱۵
۲-۲-۶ علم ۱۶
۲-۲-۷ فناوری ۱۷
۲-۲-۷-۱ فناوری به عنوان ابزار ۱۷
۲-۲-۷-۲ فناوری به عنوان بهکارگیری ابزار ۱۷
۲-۳ علم جدید، شاخصهها و ویژگیها ۱۸
۲-۳-۱ شاخصهها و ویژگیهای نگرشی علم جدید ۱۸
۲-۳-۱-۱ نگرش طبیعتگرایانه در تحلیل هستی ۱۸
۲-۳-۱-۲ جایگزینی علل فاعلی مادّی به جای علل غایی ۱۸
۲-۳-۲ شاخصهها و ویژگیهای روشی ۲۰
۲-۳-۲-۱ روش تجربی مبتنی بر تجربۀ مستقیم حسّی ۲۰
۲-۳-۲-۲ سیالیّت و دگرگونپذیری علم ۲۰
۲-۳-۲-۳ تخصصگرایی و جزئینگری ۲۱
۲-۳-۳ شاخصهها و ویژگیهای کارکردی ۲۲
۲-۳-۳-۱ کاربردی بودن علم و آمیختگی با تکنولوژی ۲۲
۲-۳-۳-۳ ارتقای سرعت بهرهبرداری از طبیعت و افزایش بهرهوری ۲۳
۲-۴ علم جدید، چالشها و پیامدها ۲۴
۲-۴-۱ چالشهای هستیشناسی علم جدید ۲۴
۲-۴-۲ چالش و بنبست در عقلانیت علم جدید ۲۹
۲-۴-۲-۱ فقدان معرفت حقیقی در علم مدرن ۲۹
۲-۴-۲-۲ بحران نسبیتگرایی در علم مدرن ۲۹
۲-۴-۳ پیآمدهای اجتماعی علم جدید ۳۰
۲-۵ ضرورت حرکت به سوی علم و فناوری دینی ۳۰
۲-۶ تعریف دین ۳۲
۲-۶-۱ معنای لغوی و اصطلاحی دین ۳۲
۲-۶-۱-۱ دین در قرآن ۳۲
۲-۶-۱-۲ دین در روایات ۳۳
۲-۶-۱-۳ تعاریف اصطلاحی دین ۳۳
۲-۶-۲ جمع بندی از تعاریف دین ۳۴
۲-۷ تعریف علمدینی ۳۴
۲-۸ فناوری دینی ۳۵
۲-۹ جمعبندی و نتیجهگیری: ۳۸
۲-۱۰ مبانی بینشی و ارزشی علم و فناوری (از نگاه اسلام) ۳۹
۲-۱۰-۱ مبانی بینشی ۳۹
۲-۱۰-۱-۱ مبنای مبدأ شناختی ۳۹
۲-۱۰-۱-۲ مبنای جهانشناختی ۴۰
۲-۱۰-۱-۳ مبنای فرجام شناختی ۴۱
۲-۱۰-۱-۴ مبنای معرفتشناسی ۴۲
۲-۱۰-۱-۵ مبنای انسانشناختی ۴۴
۲-۱۰-۲ مبانی ارزشی ۴۸
۲-۱۰-۲-۱ مبانی ارزشی عمومی ۴۸
۲-۱۰-۲-۲ مبانی اختصاصی نظام علم و فناوری ۴۹
۲-۱۱ پیشینۀ پژوهش ۵۸
فهرست منابع ۶۱
منابع فارسی ۶۱
میرمعزّی، سید حسین (۱۳۸۹)، «الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، محصول اسلامیسازی علوم انسانی»، کتاب نخستین اندیشههای راهبردی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، دبیرخانۀ نشست اندیشههای راهبردی، صفحات ۶۵-۶۲٫
ناس، جان، (۱۳۷۸)، تاریخ جامع ادیان، ترجمۀ علیاصغر حکمت، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
مصباحی مقدّم، غلامرضا (۱۳۸۹)، «گامی به سوی تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت»، کتاب نخستین اندیشههای راهبردی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، دبیرخانۀ نشست اندیشههای راهبردی صفحه ۲۲۱٫
معتزلی، ابن ابی الحدید (۱۴۰۴)، شرح نهج البلاغه، قم: انتشارات کتابخانۀ آیت الله مرعشی
مورن، ادگار (۱۳۷۴)، سرمشق گمشده، ترجمۀ علی اسدی، تهران: انتشارات سروش.
وکیلی، سعید (۱۳۹۱)، «مقدمات لازم برای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، کتاب نقشه راه تدوین و طراحی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، دبیرخانه کنفرانس الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، ص ۶۰۳-۶۲۷٫
سروش، (۱۳۷۲)، فربهتر از ایدئولوژی، تهران: مؤسسه صراط.
سروش، عبدالکریم (۱۳۷۱)، علم چیست؟ فلسفه چیست؟ تهران: مؤسسه صراط.
صدیق سروستانی، رحمت الله (۱۳۷۵)، کاربرد تحلیل محتوا در علوم اجتماعی، فصلنامۀ علوم اجتماعی، شماره ۸
طباطبایی، سید محمد حسین، (۱۳۷۴)، تفسیر المیزان، ترجمۀ سید محمد باقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه.
پترسون، مایکل و دیگران، (۱۳۷۸)، عقل و اعتقاد دینی، ترجمۀ احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: انتشارات طرح نو.
کلینی، محمّد بن یعقوب (۱۳۸۸)، الاصول من الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه
کیوی، ریمون و کامپنهود، لوک وان، ترجمه عبدالحسین نیک گهر (۱۳۷۰)، روش تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: فرهنگ معاصر
McGuire, B. (2005). Global Catastrophes: A Very Short Introduction. Oxford University Press. New York: Seven Bridges Press.
Pitt, J. (2000). Thinking About Technology: Foundation of the philosophy of Technology
طراحی و تدوین الگویی برای پیشرفت که براساس مبانی بینشی و ارزشی اسلامی و همچنین با لحاظ شرایط زمانی و مکانی کشور با عنوان الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، چند سالی است که به یکی از دغدغههای اصلی دلسوزان نظام مطرح شده است. واژۀ پیشرفت به معنای حرکت رو به جلو، از طریق مبانی بینشی و ارزشی راهبری میشود؛ مبناهایی که از نگاه به خدا، انسان، جامعه و طبیعت سرچشمه میگیرد. این واژه دارای ابعاد متعددی است و علم و فناوری نیز به عنوان یکی از ابعاد اصلی و به عبارتی مهمترین بعد پیشرفت، متأثر از همین مبانی بینشی و ارزشی میباشد؛ اصل، ارزشها و اهدافِ پیشرفت است و پیشرفت علم و فناوری، در جهان امروز، ابزاری برای تحقّق این اهداف تلقّی میشود (تقوی، ۱۳۸۸). از آنجایی که مبانی بینشی و ارزشی حاکم بر علم و فناوری در جهان امروز، متفاوت از مبانی بینشی و ارزشی اسلامیمیباشد، طراحی الگویی اسلامی برای پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری و با توجه به شرایط زمانی و مکانی کشور ایران ضرورت مییابد. همان طور که بیان شد، شرط تحقّق کامل الگوی اسلامی –ایرانی پیشرفت، مبنا قرار گرفتن اقتضائات اسلامی پیشرفت در تدوین و تهیّه الگو است؛ اقتضائاتی که برگرفته از مبانی بینشی و ارزشی اسلامی باشد.
از زمان مطرح شدن موضوع الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، تلاشهایی از سوی صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی و همچنین مسئولین نظام در جهت تدوین این الگو صورت گرفته است. یکی از جدیدترین اقدامات در این خصوص، تدوین لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت توسط هیئت وزیران و بنابر پیشنهاد معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاستجمهوری میباشد که قرار بود برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود و پس از تصویب مبنای برنامۀ ششم توسعه و برنامههای آتی توسعه در کشور باشد.
پس از پیروزی انقلاباسلامی، تا پایان دورۀ دفاع مقدس، کلاننگریهای منتهی به سند رسمی در کشور عملاً وجود نداشت. روشن است که تدوین قانون اساسی که به فاصله کمی از پیروزی انقلاب صورت گرفت را باید استثنا کرد. ولی پس از پایان جنگ، چند تجربۀ قابل توجه در کشور پدید آمده است که مهمترین آنها را به شرح زیر برشمرد:
تدوین برنامه ایران ۱۴۰۰
این برنامه به مثابه یک برنامه بلندمدت در سال پایانی ریاستجمهوری آقای هاشمی رفسنجانی تدوین شد و در دولتهای بعد، هیچ گاه منشأ برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت قرار نگرفت.
اهمیّت یافتن سیاستهای کلی نظام پیشنهادی مجمع تشخیص مصلحت نظام و سازوکار تدوین آن
با شروع به کار مجمع تشخیص مصلحت نظام در مرحله دوم حیات خود و براساس حکم مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۵۷ مقام معظم رهبری مفاد بند اول و هشتم اصل ۱۱۰ و مفاد اصل ۱۱۲ قانون اساسی به ساحت اجرا کشانده شد و بدنبال آن مطالعه درباره سیاستهای کلی نظام در موضوعات مختلف و ارائه پیشنهاد به رهبر معظم انقلاب به یکی از فعالیّتهای رایج و اصل مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرخانۀ آن تبدیل شد که نقش مهمی در شکلگیری و تثبیت تجربه کلاننگری و سیاستگذاری داشت.
مشخص شدن سازو کار تدوین و ابلاغ سیاستهای کلی برنامههای توسعه
ظاهراً نخستین برنامۀ توسعه کشور بدون سیاستهای کلی تدوین و ابلاغ شد و سیاستهای کلی برنامه دوم توسعه نیز پس از تدوین ابلاغ شد و به شکل صوری به ابتدای برنامه افزوده شد ولی از برنامه سوم توسعه به این سو رفته رفته و با ابلاغ به موقع سیاستهای کلی حاکم بر برنامه، گام دیگری در مسیر کلاننگری منجر به سند رسمی در کشور برداشته شد.
تدوین سند چشمانداز بیستساله کشور (ایران ۱۴۰۴ِِ)
این سند که عمده مطالعات آن در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت در ۱۳ آبان ۱۳۸۳ رسماً از سوی رهبری به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و همزمان به رؤسای قوای سهگانه ابلاغ شد.
اندیشه و سازوکار تدوین سندهای جامعنگر مانند نقشۀ جامع علمی کشور، مهندسی فرهنگی و مانند آن
یکی دیگر از تجربیات کشور در حوزۀ کلاننگریمنتهی به سند رسمی تدوین چند سند راهبردی در زمینههای مختلف است که شاید بتوان دو نمونۀ مهم در این زمینه را سند جامع علمی کشور و نقشه مهندسی فرهنگی کشور شمرد (الویری، ۱۳۹۱).
همانگونه که اشاره شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و آماده شدن زمینه برای احیای دانشگاه و پیشرفت علمی کشور، تلاش بسیاری از جانب نهادهای مختلف در زمینۀ جهتدهی کلان پیشرفت در همه ابعاد آن به خصوص در بعد علم و فناوری، هماهنگ با اقتضائات اسلامی و شرایط بومی کشور، که منجر به احیای تمدن اسلامی گردد، انجام شده است ولی آنگونه که بیان شد، به دلیل ناقص بودن و همهجانبه نبودن این تلاشها از یک سو و نبود اراده و عزم کافی از سوی نخبگان از سوی دیگر، به نتایج ملموس و چشمگیر و نهادینهای منجر نشده است.
این شرایط و لزوم توجه به پیشرفت و استقلال کشور و از سوی دیگر تهدیدات خارجی که علم و تکنولوژی را وسیلهای برای سلطه بر کشورهای اسلامی قرار داده اند، سبب شد که رهبری انقلاب به صورت مجدانه وارد عمل شده وبا دستور اکید به دستاندرکاران خواستار اهتمام جدی به این موضوع شدند. از سال ۱۳۸۵ رهبر معظم انقلاب طراحی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را به عنوان یک ضرورت برای کشور مطرح نمودند. ایشان ۴ عرصۀ اساسی را در این الگو لحاظ نمودند که عبارتاند ازعرصههای فکر، علم، زندگی و معنویت. طراحی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان الگویی که فرادست نظام برنامهریزی کشور قرار می گیرد و سمت و سویی بر مبنای آموزههای اسلام را به این نظام می دهد از ضروریات حتمی برای جهتگیری درست برنامههای توسعه ای کشور بر اساس جهانبینی، مکتب، فرهنگ، ارز شها و مقتضیات کشور و نظام میباشد تا از حرکات بیهدف و زیگزاگی و ورود سلیقههای حزبی وگروهی در امر برنامهریزی و توسعۀ کشور ممانعت نماید. خودِ این الگو، به سمت آرمانهای اسلامی و سعادت انسان و جامعه، در نظامی اسلامی تنظیم می گردد (وکیلی، ۱۳۹۱).
اسلامی و ایرانی بودن الگو؛ معنا و مفهوم
در بیان این مفهوم نظرات مختلفی ارائه شده است که به برخی از آنها اشاره میشود:
الگوى پیشرفت، ظرفى دارد و آن اسلامى و ایرانى بودن آن است. این ظرف اسلامى و ایرانى ازهم جدا نیست. اسلام به ایرانى هویّت بخشید و ایرانى نیز موجبات گسترش اسلام را فراهم نمود. اسلامى بودن الگو ناظر به مبانى اندیشه، جهان بینی، اهداف میانى و نهایى، ارزشها و روشهاست که از اسلام مایه می گیرد. هر ملتى بخواهد از الگوى توسعه سرمشق بگیرد، باید ویژگیهای جغرافیایى، انسانى، سیاستی، اقتصادى، فرهنگى و فرصتها و تهدیدهاى خود را در اصلاح الگو مدّ نظر قرار دهد، پس ایرانى بودن الگو امرى اجتنابناپذیر است (مصباحی مقدم، ۱۳۸۹). رهبری معظم نیز از همان ابتدا به در جلسات و گردهماییهای مختلف به فراخور شرایط به شرح و تبیین مؤلفههای مختلف این اصطلاح پرداختند. ایشان در نخستین نشست اندیشههای راهبردی الگو (۱۰/۹/۱۳۸۹) هدف از تدوین این الگو را این گونه بیان فرمودند: پیشرفت کشور و تحولى که به پیشرفت منتهى میشود، باید طورى برنامهریزى و ترتیب داده شود که انسان بتواند در آن به رشد و تعالى برسد؛ انسان در آن تحقیر نشود. هدف، انتفاع انسانیّت است، نه طبقهاى از انسان، حتّى نه انسانِ ایرانى. پیشرفتى که ما میخواهیم بر اساس اسلام و با تفکّر اسلامى معنا کنیم، فقط براى انسان ایرانى سودمند نیست، چه برسد بگوئیم براى طبقهاى خاص. این پیشرفت، براى کلّ بشریت و براى انسانیت است. در دیدار روسای سه قوه و مسئولان و مدیران بخشهای مختلف نظام (۱۳۸۷/۰۶/۱۹) بیان می دارند: ما فرقمان با بقیّه گروههایى که در کشورهاى مختلف مىآیند یک رژیمى را تغییر میدهند، بر سر کار مىآیند و قدرت را به دست میگیرند، این است که ما آمدیم براى اینکه یک جامعۀ اسلامى به وجود بیاوریم؛
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر