797 views
پیشینه تحقیق مفاهیم فناوری و ارزیابی توانمندی تکنولوژی و رویکردها و مدل های آن دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱-مقدمه ۵
۱-۲-مفاهیم فناوری و تعاریف ۵
۱-۳-طبقه بندی تکنولوژی ۷
۱-۴-مفهوم استراتژی ۱۰
۱-۴-۱-تعریف جامع مدیریت استراتژیک: ۱۱
۱-۴-۲-ماهیت و اهداف استراتژی ها ۱۲
۱-۵-استراتژی تکنولوژی: ۱۲
۱-۵-۱-استراتژی تکنولوژی در سطح بنگاه: ۱۳
۱-۵-۲-استراتژی تکنولوژی برای شرکت های خدماتی ۱۴
۱-۶-ارزیابی تکنولوژی ۱۵
۱-۶-۱-انواع ارزیابی تکنولوژی : ۱۷
۱-۶-۲-مقایسه رویکردهای اصلی ارزیابی تکنولوژی ۲۰
۱-۷-مفهوم ارزیابی توانمندی تکنولوژی ۲۳
۱-۷-۱-ارزیابی توانمندی تکنولوژی ۲۶
۱-۷-۲-ارزیابی توانمندی تکنولوژی برای شرکت های خدماتی ۲۸
۱-۸-مدل های ارزیابی توانمندی تکنولوژی: ۳۱
۱-۸-۱-روش ا طلس تکنولوژی: ESCAP ۳۲
۱-۸-۲-مدل پورتر: ۳۴
۱-۸-۳-مدل پاندا و رامانتان: ۳۵
۱-۸-۴-مدل فورد: ۳۶
۱-۸-۵-مدل تناسب تکنولوژی: ۳۸
۱-۸-۶-مدل چیزا: ۳۸
۱-۸-۷-مدل TIME: ۳۹
۱-۸-۸-مدل فال ۴۱
۱-۹-مزایا ۴۲
۱-۱۰-پژوهشهای انجامگرفته ۴۲
۱-۱۱-منابع و مآخذ ۵۰
کلانتری،خلیل،۱۳۸۷٫ پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی-اقتصادی. فرهنگ صبا، تهران.
کیوی ریمون، لوک وان کامپنهود. (۱۳۸۶) .روش تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه عبدالحسین نیک گهر تهران: نشر توتیا
لستر، جیمز پی . جوزف استوارت. فرآیند خط مشی گذاری عمومی رویکردی تکاملی. ترجمه طبری، مجیبی، خورشیدی، نشر ساوالان، ۱۳۸۱٫
ماژرزاک،آن. روش های سیاست پژوهی،ترجمه هوشنگ نایبی، انتشارات تبیان، ۱۳۸۰٫
محقر، علی ؛ پویا ،علیرضا ؛ منظریحصار ،مهدی “مدیریت استراتژیک صنعتی (تدوین، ارزیابی و پیادهسازی استراتژی ساخت و تولید)”، سخن گستر چاپ ۱ سال ۱۳۸۴
براون،ارنست،۱۳۷۹،” زمینه تکنولوژی: ارزیابی تکنولوژی برای استفاده مدیران”، ترجمه محمد زنجانی،سازمان مدیریت صنعتی، تهران
رستمی، ثریا ،۱۳۹۰، ارزیابی سطح توانمندی تکنولوژیک در شبکه نمایندگی های مجاز ایساکو ، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت تکنولوژی
رفیعی، مهشید، ۱۳۸۸، ارزیابی سطح تکنولوژی مونتاژ سواری سمند (تزئینات داخلی) و تعیین شکاف تکنولوژیکی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی
ریحانی، مریم، ۱۳۸۶، ارزیابی و تحلیل شکاف توانمندی های تکنولوژیک در شرکت پدیده شیمی نیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
سعادت زاده، رضا ،حسن زاده، محمد علی،یگانه مهر، یزدان،رجائیان،حسین( ۱۳۸۹)” ارزیابی تکنولوژی تولید مواد امولسیونی به روش اطلس تکنولوژی”چهارمین کنفرانس مدیریت تکنولوژی.
بررسی ابزارهای سیاستی حمایت از توسعه صنایع High-Tech با تأکید بر سیاستهای حمایت از ایجاد و تقویت شرکتهای تازه تأسیس تکنولوژی محور ، گروه مطالعات سیاست تکنولوژی، وزارت صنایع و معادن، مرکز صنایع نوین ،دیماه ۱۳۸۲
بزرگی، حمید، ۱۳۸۳، ارزیابی توانمندی تکنولوژیک در شرکت ایران خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی
پیمان خواه ،صادق ، نیلفروشان، هادی(۱۳۹۰).” ارزیابی توانمندی تکنولوژیک در سطح صنعت نفت و گاز”پانزدهمین همایش بین المللی نفت و گاز.
Hobday M. (2002), Technology Needs Assessment (TNA) for developing countries, UNIDO, Vienna.
Innosupport, http://www.innosupport.net/index.php Information about Technological Capability.
Petit, M. L., Sanna-Randaccio, F. & Sestini, R. (2009). Asymmetric knowledge flows and localization with endogenous R&D: A dynamic analysis, Economic Modelling, Vol. 26, No. 2: 536-547.
Porter M., “Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance”, Free Press, New York, 1985
در عصر حاضر و با تغییرات سریع فناوری ها، تکنولوژی نقشی تعیین کننده در رقابت پذیری بنگاه ها ایفا می کند. بنابراین نیاز است که تکنولوژی نیز مانند دیگر منابع رقابتی، بر اساس یک دیدگاه استراتژیک، مدیریت شود. با توجه به دیدگاه استراتژیک تکنولوژی، جنبه های مختلف قابلیت فناورانه بنگاه باید مورد بررسی قرار گیرد و بنابراین داشتن درکی مناسب نسبت به قابلیت فناورانه سازمان منجر به برنامه ریزی استراتژیک و توسعه تکنولوژی بهتر خواهد گردید(انصاری،۲۰۰۹).در این راستا با توجه به اهمیت بالای توسعه تکنولوژی، مدیران ارشد بنگاه های اقتصادی می بایست با درک صحیحی از قابلیت فناورانه بنگاه خود، شناسایی تحولات تکنولوژیک در دنیا و نیز در نظر گرفتن تلاش رقبا برای دستیابی به تکنولوژی های جدید، پیوسته در جهت ارتقا قابلیت فناورانه سازمان خود گام بردارند.( رستمی ،۱۳۹۰)به منظور برنامه ریزی برای توسعه تکنولوژی، لازم است بدانیم که با توجه به شرایط موجود در چه وضعیت و موقعیتی از نظر تکنولوژیکی قرار داریم و آگاهی از موقعیت یک تکنولوژی در بنگاه های برتر و تعیین میزان اختلاف و شکاف تکنولوژی میان آنها، سرآغازی جهت برنامه ریزی توسعه تکنولوژی می باشد.ارزیابی تکنولوژی با بررسی میزان قابلیت های فناورانه و تعیین میزان ضعف و قوت در تکنولوژی های مورد نظر، باعث افزایش توانمندی در برنامه ریزی استراتژیک تکنولوژی و توسعه آن خواهد شد.( تبریزی، ۱۳۹۰)بر این اساس ارزیابی قابلیت های فناورانه که با نام های ارزیابی توانمندی های تکنولوژیک یا ممیزی تکنولوژی نیز شناخته می شود، بخش مهمی از مدیریت تکنولوژی بوده و امری حیاتی برای سود دهی و رشد بنگاه در دنیای کنونی رقابتی است.
در ارزیابی قابلیت فناورانه یک روش جامع وجود ندارد. محققین ابعاد مختلفی را برای ارزیابی قابلیت های فناورانه برشمرده اند که بنگاه ها بایستی متناسب با فعالیت های خود از میان آنها معیارهای مناسب را انتخاب و در فرایند ممیزی بکار گیرند(مختار زاده، ۱۳۹۰)
لذا در این نوشتار مفاهیم اولیۀ فناوری، ارزیابی فناوری، ارزیابی قابلیت های فناورانه ، ارائه می شود و. سپس در بخش نهایی، شاخص های مناسب ارزیابی قابلیت های فناورانه شناسایی میشوند.
تکنولوژی واژهای است که افراد مختلف برداشتهای متفاوتی از آن دارند. این برداشتها از یک سو تعریف تکنولوژی را به بعد سختافزاری محدود ساخته و از سوی دیگر آن را صرفاً به قالب نرمافزاری تقلیل میدهد. در این قسمت به پارهای از دیدگاههایی که در زمینه تعریف تکنولوژی وجود دارد میپردازیم.
در اولین تعریف تکنولوژی را بعنوان کاربرد سیستماتیک علم و دانش سازمان یافته در موارد عملی نام میبرند. در این تعریف چند ویژگی مهم وجود دارد. اول اینکه تکنولوژی موضوعی سیستماتیک تلقی میشود. در این چارچوب مقوله تکنولوژی پدیدهای تکرار پذیر است یعنی با رعایت گامهای منظمی که تعریف میشود میتوان به نتایج کم و بیش مشابهی رسید. دومین نکته اینکه تکنولوژی با علم و یا دانش سازمان یافته مرتبط است و در نهایت اینکه تکنولوژی به مواردی که جنبه کاربردی دارد مربوط میگردد.
دومین تعریف، تکنولوژی را بعنوان یک پدیده دو وجهی تعریف میکند که یک وجه آن به دانش به کار رفته برای حل یک مسئله کاربردی برمیگردد، چیزی که به آن دانش چگونگی گفته میشود، و وجه دیگر آن ابزارها و تجهیزاتی است که برای حل آن موضوع کاربردی به کار می رود. در واقع در چارچوب این تعریف تکنولوژی هم نرمافزار و هم سختافزار است (مونک، ۱۹۹۰).
در سومین تعریف، تکنولوژی بعنوان کاربرد عملی دانش علمی و مهندسی برای مفهوم سازی، توسعه یا کاربرد محصولات، فرآیندها و عملیات است.
در چهارمین نگاه تکنولوژی را از طریق نتیجه و اثر آن بر فعالیتها توصیف میکنند. در این چارچوب تکنولوژی بعنوان عامل اصلی و غالباً بعنوان تنها عاملی تلقی میشود که:
الف: باعث ایجاد تمایز در محصول میشود. یعنی بنگاه استفاده کننده از تکنولوژی محصولی را ارائه میدهد که از محصول سایرین متمایز است.
ب: تکنولوژی موجب کاهش هزینهها میشود یعنی به تولید محصول و یا خدمتی کمک می کند که از محصول و یا خدمت تولید شده توسط رقبا هزینه کمتری دارد. بنابراین در این مسیر از بعد قیمت میتوان از رقبا پیشی گرفت.
ج: تکنولوژی موجب ایجاد فرصتهای جدید کسبوکار میشود. با نگاهی ساده به پیرامون خویش به خوبی در مییابیم که چگونه با ظهور و معرفی تکنولوژیهای جدید و یا توسعه تکنولوژیهای موجود، کسبوکارهای جدید شکل میگیرد. از سوی دیگر ظهور یک تکنولوژی جدید میتواند موجب شود کسبوکار موجود ما مورد تهدید قرار گیرد و حتی جایگزین کسبوکار فعلی ما شود و یا با ارائه تکنولوژی جدید توسط ما کسبوکار رقبا مورد تهدید قرار گیرد. برای مثال هنگامیکه تکنولوژی کامپیوتر وارد صحنه شد موجب تهدید و جایگزینی تکنولوژیهای مرتبط با تولید ماشینهای تایپ گردید و یا با ورود ماشین حساب در فعالیتهای دانشجویی و مهندسی ، خطکش محاسبه که بهصورت سنتی مورد استفاده قرار می گرفت از صحنه حذف شد.
د: تکنولوژی موجب تسهیل و یا پشتیبانی تغییرات استراتژیک در فعالیت بنگاهها میشود. برای مثال ورود ماشینهای ای-تی-ام در سیستم بانکی نه تنها امر دریافت و پرداخت را از حالت سنتی آن خارج کرد بلکه موجب شد که سیستم پرداخت و دریافت که قبلاً محدود به ساعات کار بانکها در طول روز بود بدون محدودیت زمانی و بعنوان یک تغییر استراتژیک در اختیار استفاده کنندگان قرار گیرد.
آقای طارق خلیل در کتاب خود تحت عنوان “مدیریت تکنولوژی، رمز موفقیت در رقابت و خلق ثروت” که در سال ۲۰۰۰ میلادی به چاپ رسید، تکنولوژی را به عنوان مجموعه دانشها، محصولات، فرآیندها، ابزارها، روشها و سیستمهایی که در خلق کالاها و یا ارائه خدمات مورد استفاده قرار میگیرد تعریف میکند. به عبارت سادهتر از نظر وی تکنولوژی از یک طرف راه و روش انجام فعالیتها است یعنی آنچه که توسط برخی بعنوان فوت و فن انجام کارها مطرح شده است و از طرف دیگر ابزارهایی را در بر میگیرد که در جهت تحقق اهداف بنگاه مورد استفاده قرار میگیرد.(خلیل، ۲۰۰۰)
در این چارچوب تکنولوژی بعنوان کاربرد عملی دانش در جهت کمک به تحقق آمال و آرزوهای انسانها تلقی میشود. آقای طارق خلیل بعد جدیدی به ابعاد قبلی تکنولوژی اضافه میکند، از نظر او تکنولوژی از سه جزء مهم که هر کدام به خودی خود از اهمیت ویژهای برخوردار است تشکیل شده است. اولین جزء آن سختافزار است. منظور از سختافزار همانطور که در تعاریف قبلی مطرح شد مجموعه تجهیزات و ابزارهای فیزیکی است که در تولید محصول و ارائه خدمات مورد استفاده قرار میگیرد. جزء دوم نرمافزار است. منظور از نرمافزار همانا راه و روش استفاده از سختافزار برای تحقق اهداف بنگاه میباشد. جزء سومی که آقای طارق خلیل مورد توجه قرار میدهد مغزافزار است. مفهوم مغزافزار استدلال و قبول این موضوع مهم است که چرا یک تکنولوژی ظهور یافته را در مسیر خاصی مورد استفاده قرار میدهیم. به عبارت بهتر اگر نرمافزار به پرسش ما در مورد دانش چگونگی پاسخ میدهد، حوزه مغزافزار همان حوزه دانش چرایی است. این بدان معنی است که در جهان یکپارچه امروزی محدود کردن موضوع تکنولوژی به دو جزء سختافزار و نرمافزار هر چند که ممکن است بنگاه را به هدف خود که دستیابی به تولید کالا و ارائه خدمات و ایجاد مازاد است راهبری کند اما مطلوب نیست. انسان پرسشگر امروز باید بتواند فراتر از چگونگیها به چرائیها نیز پاسخ دهد. این مقوله بویژه در جهان کنونی که یکپارچگی روزافزون فعالیتها موجب پیوستگی بیش از حد زندگی انسانها شده است اهمیت پیدا میکند.(خلیل، ۲۰۰۰)
برای درک عمیقتر مفهوم تکنولوژی میتوان به تفاوت آن با هنر و تکنیک توجه کرد. هنر و صنایع دستی از مهارتهای فرد برمیخیزد. این مهارتها به سادگی قابل سیستماتیک کردن نیستند و طبیعتاً تکرارپذیری چنین مقوله ای دشوار بوده و شاید در عمل امکانپذیر نباشد. به بیان دیگر کمالالملک نقاش معروف اگر میخواست یکی از نقاشیهای خود را تکرار کند به سختی میتوان پذیرفت که آنچه مجدداً بر صفحه میآورد کاملا مشابه نسخه قبلی باشد. این ویژگی مهم هنر است. از سوی دیگر تکنیک در مقایسه با هنر نتیجه دانش رسمی و قابل استفاده است . در مقابل هنر که ویژگی آن تکرار ناپذیری است ، تکنیک تکرارپذیر و قابل آموزش دادن است. به همین دلیل تکنیک پایه بسط و توسعه فعالیتهای صنعتی است.(خلیل، ۲۰۰۰)
در مقایسه با هنر و تکنیک مفهوم تکنولوژی ویژگی خاص خود را دارد. در این چارچوب تکنولوژی بعنوان درک و فهم علمی تکامل تکنیکی تلقی میشود. مقوله تکنولوژی ضمن اینکه با درک و فهم علمی تکنیک ارتباط دارد، نمیتوان آن را مقولهای صرفاً علمی دانست.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر