تحقیق مدل های هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدل های هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- مبانی نظری    ۵
۲-۱-۱- منشأ هوش هیجانی    ۶
۲-۱-۲- مدل‌های هوش هیجانی    ۱۰
۲-۱-۲-۱- مدل توانایی مایر و سالووی    ۱۰
۲-۱-۲-۲- مدل ترکیبی گلمن    ۱۲
۲-۱-۲-۳- مدل ترکیبی بار-آن    ۱۳
۲-۱-۳- مشکلات رفتاری    ۱۵
۲-۱-۳-۱- اختلال سلوک    ۱۷
۲-۱-۳-۲- اختلال نافرمانی    ۱۸
۲-۱-۳-۳- اختلالات اضطرابی    ۱۹
۲-۱-۳-۴- پرخاشگری    ۲۰
۲-۱-۳-۵- اختلال نقص توجه-بیش فعالی    ۲۱
۲-۱-۳-۶-کمرویی    ۲۱
۲-۲- مروری بر پژوهش‌های پیشین    ۲۲
۲-۲-۱- رابطه‌ی هوش هیجانی با مشکلات رفتاری درون‌ساز    ۲۳
۲-۲-۲- رابطه‌ی هوش هیجانی با مشکلات رفتاری برون‌ساز    ۲۶
۲-۲-۳- جمع‌بندی تحقیقات پیشین    ۳۱
فهرست منابع    ۳۳

منابع

منتظرغیب، طیبه و احقر، قدسی (۱۳۸۸). “رابطه هوش هیجانی با میزان کمرویی دانشجویان دانشگاه”، فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال ۳، شماره ۴(۱۲).

قائدی، غلام‌حسین؛ ثابتی، آزاد؛ رستمی، رضا و شمس، جمال (۱۳۸۶). “ارتباط بین هوش هیجانی و ساز و کارهای دفاعی”، ماهنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد. سال ۱۵، شماره ۷۴٫

کاپلان، هارولد و سادوک، بنیامین (۱۳۸۲). خلاصه روان‌پزشکی علوم رفتاری، روانپزشکی بالینی. ترجمه‌ی نصرت‌الله پورافکاری. جلد دوم. تهران: انتشارات شهرآب.

محمدی، داود و غرایی، بنفشه (۱۳۸۶). “ارتباط اختلالات رفتاری با هوش هیجانی در دانش‌آموزان”، مجله‌ی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دوره‌ ۴، شماره‌ی ۴، ۲۹۹-۲۸۹٫

میری، محمدرضا و بورنگ، محمد (۱۳۸۵). “رابطه بین هوش هیجانی و اضطراب آموزشگاهی در دانش‌آموزان دبیرستانی استان خراسان جنوبی”، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دوره ۱۴، شماره۱٫

نقدی، هادی؛ ادیب، نسترن و نورانی‌پور، رحمت‌الله (۱۳۸۹). “اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری دانش‌آموزان پسر سال اول دبیرستان”، فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سال ۱۴، شماره‌ ۳٫

واحدی، شهرام و فتحی آذر، اسکندر (۱۳۸۵). “آموزش کفایت اجتماعی در کاهش پرخاشگری پسران پیش‌دبستانی “. فصلنامه اصول بهداشت روانی. سال ۸، شماره ۳۱ و ۳۲، ۱۴۰-۱۳۱٫

هالجین، ریچاردپی و ویتبورن، سوزان کراس (۱۳۸۵). آسیب‌شناسی روانی: دیدگاه‌های بالینی درباره‌ی اختلال‌های روانی. ترجمه‌ی یحیی سیدمحمدی. جلد دوم. تهران: نشر روان.

Mayer, J. (2001). “Emotional intelligence and giftedness”. Roeper Review,vol. 23,131-137.

Mayer, J. D., Salovey, P. (1990).”The intelligence of emotional in intelligence”. American psychologist, vol. 63, 141-156.

Mayer, J. D., Salovey, P. (1997). “What is emotional intelligence? In P. Salovey, D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educator New York: Basic Books. 3-31.

Mayer, J. D., Salovey, P.(1993). ”The Intelligence of Emotional Intelligence”. Intelligence. vol. 17, 422-433.

Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. (2000). Models of emotional intelligence. In Robert J. Sternberg (Ed.), Handbook of intelligence. 396-420 Cambridge University Press.

Zabel, R. H. (1979).” Recognition of emotions in facial expressions by emotionally disturbed and nondisturbed children”. Psychology in the Schools,vol. 16, 119-126.

Freeland, E. M. (2007). “A comparison of emotional intelligence and personality factors: Two concepts or one?” Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database.

 مقدمه

نوجوانی یکی از ادوار مهم ساخت و پایه‌ریزی شخصیت فرد محسوب می‌شود. چه‌‌بسا مشکلات رفتاری بروز پیدا کرده در این دوره، در دوره‌های بعدی زندگی، خود را به صورت ویژگی‌های پایدار نشان دهند. به طور مثال، مشکلات رفتاری درون‌ریز در کودکی و نوجوانی با اختلالات خُلقی و خودکشی در بزرگسالی و سطوح بالای پرخاشگری در کودکی با رفتار جنایی و سایر رفتارهای ضداجتماعی مربوط است (لیو و تئو[۱]،۲۰۰۳). هم چنین، یکی از مسائل با اهمیت دوره‌‌‌ی نوجوانی، ناسازگاری نوجوان است. طبق گزارش ارائه شده به‌وسیله‌ی سازمان ملل، در دهه‌ی ۱۹۸۰ بیش از ۷۰% از جرایم را نوجوانان کمتر از ۱۸ سال مرتکب شده‌اند (راجرز، کوالتر، فلپس و ایمیل کامپ[۲]،۲۰۰۶). آمارها نشان داده است که بزهکاری کودکان در سنین ۷ تا ۱۲ سال روندی رو به افزایش دارد. در بعضی از کشورهای آسیایی، نوجوانان مناطق شهری از نظر آماری بیشترین سهم بزهکاری جمعیت را به خود اختصاص داده اند (لیو و تئو،۲۰۰۳). این رفتارهای ناسازگارانه هم برای جامعه و هم برای رشد افراد نوجوان مخاطره‌آمیز است.

آن‌چه از مرور پژوهش‌ها برمی‌آید این است که سازگاری موفق با عملکرد یکپارچه توانا‌یی‌های هیجانی ارتباط دارد (راجرز و همکاران،۲۰۰۶). هم چنین، یافته‌های برک[۳](۱۹۹۴) و کیسی (۱۹۹۶) نشانگر این است که نوجوانان با مشکلات رفتاری از راهبرد‌های کنترل و مدیریت هیجان‌‌ استفاده نمی‌کنند. از سوی دیگر، از جمله عواملی که بر سلامت روان و سازگاری بهتر نوجوانان تأثیر قابل ملاحظه‌ای دارد، مهارت‌های کنترل هیجان در شرایط استرس‌زا است. به طور مثال، افرادی که در مدیریت هیجان‌های خود توانا هستند، قادرند حالات هیجانی منفی خود را از طریق انجام فعالیت‌های دیگر بهبود بخشند و در نتیجه روابط اجتماعی بهتری داشته‌ باشند (خسرو جاوید،۱۳۸۱).

نوجوانانی که از هوش هیجانی بیشتری برخوردارند، نیازهای دیگران را درک کرده و با همدلی به آنان کمک می‌کنند. مهارت‌های هوش هیجانی در افراد منجر به این خواهد شد که آنها متوجه شوند احساسات، نیازها و تمایلات انسان‌ها به یکدیگر شبیه نیست و رسیدن به چنین درکی به افزایش احترام به این تفاوت‌ها و بروز رفتارهای مناسب خواهد انجامید (انیسی،۱۳۷۶). کسب چنین مهارت‌هایی، نیازمند حضور در محیط‌های غنی همچون خانه، مدرسه و گروه همسالان است. بنابراین، مدرسه می‌تواند محیطی رسمی و سازمان‌ یافته را برای افزایش مقوله‌های مرتبط با تنظیم و بیان هیجان در کنار آموزش توانایی‌های شناختی، فراهم آورد تا منجر به کاهش مشکلات رفتاری از قبیل پرخاشگری، دروغگویی و نظایر این در کودکان و نوجوانان شود (بریرلی،۲۰۰۱). هم چنین خانواده، به عنوان محیطی اولیه و مؤثر در تربیت افرادی رشدیافته و مسؤول برای جامعه، می‌تواند با ارتقاء توانایی‌ کنترل تکانه‌ها و آموزش رفتارهای مناسب به نوجوانان، به کاهش رفتارهای مخرب کمک شایانی نماید (سلطانی‌فر،۱۳۸۶). این در حالی است که رفتار ضد اجتماعی و مخرب نوجوانان، امکانات آموزشی، خدمات بهداشتی و اجتماعی بسیار زیادی را می‌طلبد و از این جهت برای خانواده و اجتماع پرهزینه است (متینگلی، ۲۰۱۰). به همین دلیل، شناخت عوامل پیش‌بینی کننده‌ی مشکلات و ناهنجاری‌های رفتاری نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای در تعلیم و تربیت برخوردار است. با این وجود، نقش هوش هیجانی در کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان دز محیط‌های مختلف از جمله خانواده، مدرسه و همسالان در فرهنگ ایرانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مطالب این نوشتار مباحث مربوط به  مدل هوش هیجانی مایر و سالووی (۱۹۹۰)، مدل‌ گلمن (۱۹۹۵) و مدل بار-آن (۲۰۰۴) و مفاهیم اساسی مشکلات رفتاری را در بر می‌گیرد. در بخش تحقیقات انجام شده به یافته‌های مطالعات مربوط به ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری درون‌ساز و برون‌ساز پرداخته می‌شود.

۲-۱- مبانی نظری

در این قسمت، ابتدا به ریشه‌های هوش هیجانی و سپس به نظریه‌های هوش هیجانی مبتنی بر مدل توانایی مایر و سالووی (۱۹۹۰) و مدل های شخصیت گلمن (۱۹۹۵) و بار-آن (۲۰۰۴) پرداخته می‌شود.

۲-۱-۱- منشأ هوش هیجانی

واژه‌ای که تحت عنوان هیجان به کار برده می‌شود، شامل حالات ذهنی مختلفی از قبیل شادی، خشم، نفرت، اندوه، عشق و نظایر این است. هم چنین هیجان، تجارب آگاهانه از احساسات شخصی، برانگیختگی فیزیولوژیکی و فعالیت‌های قابل مشاهده مربوط به آن تجربه است. از لحاظ لغوی، هیجان، «هر تحریک یا اغتشاش در ذهن، احساس، عاطفه، و هر حالت ذهنی قدرتمند یا تهییج شده» تعریف شده است (فرهنگ لغات آکسفورد،۱۹۹۴، ص ۱۰۹).

سال‌هاست که هوش به عنوان یک ویژگی اساسی، در زندگی افراد مورد توجه بوده است. اما در آغاز مطالعه‌ی هوش، بیشتر بر جنبه‌های شناختی آن همچون تفکر، استدلال و حافظه تأکید شده است. از آنجا ‌که امروزه موفقیت افراد مستلزم توانایی‌های عاطفی، هیجانی و اجتماعی است، مطالعه‌ی جنبه‌های غیرشناختی هوش نیز اخیراً مورد توجه قرار گرفته است (ونگ و لاو[۴]، ۲۰۰۳). اگرچه سابقه‌ی بررسی رابطه‌ی بین تفکر و هیجان به ۲۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد، اما طی نیمه‌ی دوم قرن بیستم مطالعه‌ی علمی در این زمینه آغاز شد و مبادی لازم را برای گسترش مفهوم هوش هیجانی فراهم ساخت (مایر،۲۰۰۱).

سیاروچی، فورگاس و مایر (۱۳۸۳)، مطالعات روانشناختی در رابطه با هوش را از سال ۱۹۰۰ تاکنون به پنج دوره تقسیم نموده‌اند، که در ادامه خواهد آمد:

دوره‌ی اول (۱۹۶۹- ۱۹۰۰): در این سال‌ها، پژوهش‌ها درباره‌ی هوش و هیجان در حوزه‌های جداگانه صورت می‌گرفت (سیاروچی و همکاران،۱۳۸۳). از دیدگاه سنتی، هوش به معنای توانایی تفکر انتزاعی و توانایی‌های شناختی تعریف شده و هیجان‌ها به عنوان پاسخ‌های غیر قابل پیش‌بینی به محرک‌های محیطی در نظر گرفته می‌شدند (رمضانی و عبداللهی،۱۳۸۵). البته در این دوره، ثورندایک[۵] در سال ۱۹۲۰، برای اولین بار هوش هیجانی را که ریشه در مفهوم هوش اجتماعی داشت، مطرح کرد (مایر و سالووی، ۱۹۹۷). هم چنین وکسلر[۶] در سال ۱۹۵۲، بر این عقیده تأکید نمود که عواملی غیر از هوشبهر وجود دارند که در افزایش بهره‌وری و کارکرد افراد دخالت دارند (بار-آن،۲۰۰۴).

[۱] .Liau & Teoh

[۲]. Rogers, Qualter, Phelps, Emmel kamp

[۳]. Berk

[۴] . Wong & Law

[۵]. Thorndik

[۶]. Wechsler

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و نظریه ها و مدل های آن
  • تحقیق هوش هیجانی ، رهبری تحول گرا و اثر بخشی تیمی و مفاهیم و ابعاد و مدل های آن و معیارهای ارزیابی اثربخشی سازمانی
  • تحقیق هوش هیجانی و هوش بازاریابی و نقش آن دو در مدیریت بازار و بازاریابی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.