تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۴
تاریخچه هوش    ۸
هوش از دیدگاه صاحب نظران    ۹
سطوح هوش    ۱۱
اندازه گیری هوش    ۱۳
آزمون‌های فردی هوش    ۱۴
آزمون‌ گروهی هوش    ۱۴
هیجان    ۱۵
تاریخچه نظریه هیجان    ۱۶
نظریه‌های معاصر هیجان    ۱۶
نقش هیجان در هوش    ۱۸
نظریه های هوش هیجانی    ۱۹
آموزش هوش هیجانی    ۲۱
مقایسه هوش هیجانی با هوش شناختی    ۲۲
هوش هیجانی و اثر بخشی سازمانی    ۲۳
رابطه ی هوش هیجانی و عملکرد    ۲۵
عملکرد    ۲۵
عوامل موثر بر عملکرد    ۲۶
ارزیابی عملکرد    ۲۷
ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد    ۲۷
فرآیند ارزیابی عملکرد    ۲۹
مدلهای ارزیابی عملکرد    ۲۹
الف.  پیشینه پژوهش در ایران    ۳۱
ب . پیشینه پژوهش در خارج از کشور    ۳۶
فهرست مآخذ و منابع    ۳۹

 مآخذ

عباس زادگان، سید محمد .(۱۳۸۵). مدیریت عملکرد. تهران: شرکت سهامی انتشار.

علاقه بند، علی. (۱۳۸۴). مقدمات مدیریت آموزشی. ویراست پنجم. تهران: روان

علاقه بند،علی.(۱۳۸۴). مدیریت عمومی.ویراست دوم. تهران: نشر روان.

عروتی پاک، مریم. (۱۳۸۷). تبیین رابطه ی طراحی شغل و عملکرد دبیران دوره ی متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه الزهراء. دانشکده علوم تربیتی و    روانشناسی.

کاشانی،مجتبی. (۱۳۸۵). نقش دل در مدیریت. تهران: سازمان مدیریت صنعتی. مشاوره   آموزش و تحقیق.

سیادت، محمد علی.(۱۳۸۶). هوش هیجانی و رهبری سازمانی. تدبیر. سازمان مدیریت   صنعتی. شماره ۱۱۴

صفرزاده، حسین.(۱۳۸۶). تئوریهای مدیریت. تهران: پوران پژوهش.

ابراهیمی،بهمن.(۱۳۸۵).هوش هیجانی و مدیریت. مجله رشد مدیریت. شماره ۱۶۵

افخمی، پریسا. (۱۳۸۶). بررسی رابطه ی هوش هیجانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی

کارشناسان  معاونت نظری و مهارتی وزارت آموزش و پرورش. پایان نامه کارشناسی   ارشد چاپ نشده دانشگاه علامه طباطبایی

کاوه،کامیار.یزدی،منور. (۱۳۸۶). بررسی رابطه ی سر سختی با هوش هیجانی و مقایسه آن    در زنان و مردان دانشجوی شاغل دانشگاههای شهر تهران. مجله اندیشه های نوین تربیتی.

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی الزهرا. فصل نامه علمی – پژوهشی. دوره ی ۳٫ شماره ۱و۲ .

کاظمی،حسین. (۱۳۸۵). نقش هوش هیجانی در موفقیت های زندگی. پیوند. شماره ۳۱۸٫

وکیلی، خاتون. (۱۳۸۵). رابطه هوش هیجانی و سلامت سازمانی مدیران و کارکنان دانشگاه   پیام نور منطقه  ۹ . پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

هال، ریچارد اچ. (۱۳۸۴). سازمان (تئوری ها و ساختارها) . ترجمه: علی پارسائیان و سید   محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.

Chi-sum wong & Kenneth S.law.(2002).The effects of leader and follower

emotional intelligence on performance and attitude an exploratory study.

Mandel & Fervany.(2003). The impact of service provider emotional

intelligence on customer satisfaction. Journal of services marketing,  ۱۹(۶/۷),۴۳۸-۴۴۵

Prati,L.Melita.(2009). Affecting Organizational Identity. Journal of

Leadership & Organizational Studies. Volume 15. Number 4. 404-415

Cocaro,Emil. Noblett,Kurtis. McCloskey,Michael.(2009).Attributional and

emotional responses to socially ambiguous eues: Validation of a new

assessment of social /emotional information processing in healthy adults

Groves,K.S.,McEnrue,M.P.,& Shen,w.(2008).Develping and measuring the

emotional intelligence of leaders.Journal of management  Development,

مقدمه:

مبانی تئوریکی

در سیر تمدن جوامع انسانی کمتر پدیده ای را می توان یافت که تاریخی طولانی تر از سازمانهای اجتماعی داشته باشد. سرگذشت ظهور و سقوط سازمان ها، سیاست ها و فعالیت های آنها طی قرون و اعصار در تاریخ ثبت شده است.در دنیای امروزی در روزنامه ها و دیگر نشریه ها، گزارش های متعددی درباره ی عملکرد سازمان ها دیده می شود. اگرچه سازمان در طول تاریخ زندگی انسان پیوسته مطرح بوده اند، اما در حقیقت از زمان انقلاب صنعتی پیدایش سازمان های عظیم صنعتی، بازرگانی ایجاد و گسترش موسسات بزرگ دولتی  به عنوان یک پدیده ی پیچیده اجتماعی مورد توجه دانشمندان و محافل علمی قرار گرفت و از اوایل قرن بیستم، مطالعات و تحلیل های علمی پیرامون آن شروع شد.امروزه سازمان اجتماعی به عنوان یکی از پیچیده ترین سیستم ها شناخته شده در معرفت بشری، ارزیابی و طبقه بندی شده است، بنابراین شناخت علمی این پدیده ی پیچیده احتیاج به تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف ساختاری و رفتاری آن دارد. فلسفه اصلی و عقلانی برای وجود سازمان ها این است که هدف های معین فقط از طریق همکاری گروهی از مردم تحقق می یابد. بنابراین هدف خواه سود، تعلیم و تربیت، تامین بهداشت، امنیت عمومی و رفاه اجتماعی باشد و خواه ترویج مذهب، سازمان ها با هدف های مشخص علت وجودی خود را پیدا می کنند. به عبارت دیگر، سازمان ها هدف های کوتاه مدت و بلند مدتی را تعقیب می کنند که می تواند به طور کارآمد و موثر با کوشش های ثمر بخش و مشترک  افراد تامین شود. از سوی دیگر، همه ی سازمان ها به وسیله ی یک یا چند مدیر اداره می شوند. مدیران منابع کمیاب را در جهت حصول هدف های مختلف  تخصیص می دهند. در واقع،  مدیران هستند که رابطه ی بین هدف و شرایط  نیل به هدف را تعیین می کنند. مدیران شرایطی را برای ایجاد مشاغل جدید، درآمد، محصول، خدمت، امنیت، بهداشت و آموزش به وجود می آورند. اگر اداره امور سازمان ها مورد توجه باشد، نقش مدیران به عنوان یک منبع مهم تامین نیازمندیهای اجتماعی آشکار می شود. حقیقت این است که سازمان ها به مدیر نیاز دارند و مدیران می توانند نقش حیاتی در هر جامعه داشته باشند. پیچیدگی فزاینده ی جامعه، پیشرفت علم و تکنولوژی و به تبع آنها افزایش نیازمندیها و گسترش سازمان ها ایجاب می کند که از مدیران کارآمد در اداره ی امور سازمان ها استفاده شود، زیرا بازده عملکرد معقول مدیران موجب بقاء و رشد سازمان می شود و برای جامعه ثمر بخش است(ایران نژاد و ساسان گوهر،۱۳۸۵). مفاهیم سازمان و مدیریت لازم و ملزوم یکدیگرهستند . وجود یکی بدون دیگری بی معنا است. فعالیت مدیریت در سازمان اتفاق می افتد و سازمانی نیست که از مدیریت بی نیاز باشد(علاقه بند،۱۳۸۴). کارآیی و اثر بخشی عملکرد مدیران، مستلزم استفاده از مهارت های مدیریتی است. مدیران علاوه بر دانش و تجربه، لازم است که از مهارت های ویژه ای نیز برخوردار باشند.

یکی دیگر از نظریه های مدیریت در رابطه با مهارت های مدیران،  نظریه ی نقش های مدیریتی است. اساس این نظریه، این است که آنچه را مدیر انجام می دهد، باید ملاحظه نمود و بر پایه چنین ملاحظاتی فعالیت ها یا نقش های مدیری را معین کرد. مینتزبرگ[۱](۱۹۶۰) بر اساس مطالعه ی دقیقی از کار و فعالیت های مدیران ارشد سازمان ها نتیجه گیری کرد که رویکرد کارکردی برای توصیف کار مدیریت کافی نیست. او پی برد که مدیران فقط مقدار اندکی از وقت خود را صرف فعالیت های برنامه ریزی بلند مدت می کنند و کمتر به تحلیل بی طرفانه ی اطلاعات می پردازند. او بر اساس اطلاعاتی که جمع آوری کرده بود به تعریف مجددی از کار مدیران به عنوان اجرا کننده ی ده نقش متفاوت ولی بسیار مرتبط به هم پرداخت. بر اساس کار او نقش عبارت است از مجموعه ای از رفتارهای وابسته به یک کار خاص در سازمان می باشد. جدول شماره ی ۲-۲ ، نقش های مدیران از دیدگاه مینتزبرگ را نشان می دهد. به زعم مینتز برگ کار هر مدیری عملاً مستلزم ترکیبی از این نقش ها است و ایفای این نقش ها غالباً نوع مهارت های مورد نیاز آنها را مشخص می کند. نقش های مدیریت در عمل با هم یگانگی و یکپارچگی دارند ولی باید برای فهم بهتر هر کدام را جداگانه تعریف کرد.

نقش میان شخصی[۱] : شکل دادن روابط بین مدیر و اشخاص دیگر

مقام تشریفاتی[۲] : ایفای وظایف تشریفاتی و نمادین مدیر برای واحد سازمانی مربوطه

رهبر[۳] : هدایت و هماهنگی زیر دستان به منظور تحقق هدف های سازمانی

رابط[۴] : برقراری ارتباط و تماس مستمر با افراد یا گروه های داخل و خارج سازمان

نقش اطلاعاتی[۵] : ایجاد شبکه ای از ارتباطات به منظور مبادله ی اطلاعات

خبرگیر[۶] : جستجو و دریافت اطلاعات

پخشگر[۷] : اخبار و اطلاعات دریافتی را به دیگران منتقل می کند.

سخنگو[۸] : پخش اطلاعات به افراد و یا گروه هایی که خارج از سازمان می باشند.

تاریخچه هوش

هوش به عنوان یک ویژگی اساسی که تفاوت فردی را بین انسان ها موجب می شود از دیر باز مورد توجه بوده است. در علوم مختلف تعاریف متعددی از هوش بیان شده است.  برای مثال زیست شناسان هوش را به عنوان یک عامل سازش و بقا مورد توجه قرار می دهند، فلاسفه اندیشه های مجرد را به عنوان معنای هوش بیان می کنند  و  متخصصان تعلیم و تربیت بر توانایی یادگیری تاکید دارند. اسپیرمن[۱] (۱۹۰۴) نخستین کوشش برای تحقیق در ساختمان هوش را با روش های تجربی و کمی تشریح کرد.

پیدایش مقیاس هوش بینه، سیمون[۲] (۱۹۰۵) و به دنبال آن تهیه و استاندارد شدن مقیاس استنفرد بینه (۱۹۱۶) در آمریکا از فعالیت های  اولیه برای  اندازه گیری هوش بود. ترستون[۳]، ثرندایک[۴]، سیریل برت[۵]، گیلفورد[۶]، فیلیپ ورتون[۷] از دیگر افرادی بودند که در زمینه هوش به تحقیق و بررسی پرداختند(گنجی،۱۳۸۴). تعاریف متعددی ازهوش

[۱] . Spearman

[۲] . Bineh & Simmon

[۳] . Terston

[۴] . Sorendak

[۵] . Siril Bert

[۶] . Gilford

[۷] . Philip verton

[۱] . Mintzberg

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن
  • تحقیق ارزیابی عملکرد، معیارها ،شاخص ها ، رویکردها روشها و مدل های آن
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی و مدل ارزیابی عملکرد با پاداش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.