تحقیق مزیت رقابتی و رویکردهای آن، مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR) و مدل کسب و کار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مزیت رقابتی و رویکردهای آن، مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR) و مدل کسب و کار دارای ۶۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱) مقدمه    ۵
۲-۲) مزیت رقابتی    ۷
۲-۲-۱) تئوری  سازمان صنعتی    ۹
۲-۲-۲) مدل پنج نیروی رقابتی پورتر    ۹
۲-۲-۳) بحث و انتقاد در مورد مدل پنج نیروی رقابتی پورتر    ۱۱
۲-۲-۴) تئوری مبتنی بر منابع    ۱۲
۲-۲-۴-۱) طبقه بندی منابع    ۱۴
۲-۲-۴-۲) ویژگی های منابع در تئوری مبتنی بر منابع    ۱۶
۲-۲-۴-۳) تفاوت بین منابع و قابلیت ها:    ۱۷
۲-۲-۵) برخی از مباحث و تئوری های مرتبط با تئوری مبتنی بر منابع    ۱۸
۲-۳) مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR)    ۱۹
۲-۳-۱) تعاریف و مدل ها    ۱۹
۲-۳-۲) مسئولیت اجتماعی سازمان و عملکرد مالی    ۲۳
۲-۳-۳) مسئولیت اجتماعی سازمان و تئوری مبتنی بر منابع    ۲۴
۲-۳-۴) مسئولیت اجتماعی سازمان و ذینفعان    ۲۵
۲-۴) تئوری ذینفعان    ۲۶
۲-۴-۱) ویژگی های ذینفعان    ۲۸
۲-۴-۲) ارتباط ذینفعان و سازمان    ۲۹
۲-۴-۳) علاقمندی های ذینفعان    ۳۲
۲-۴-۴) مشارکت ذینفعان    ۳۴
۲-۴-۵) انتظارات ذینفعان    ۳۵
۲-۴-۶) ارزش های ذینفعان    ۳۶
۲-۵) مدل کسب و کار    ۳۷
۲-۵-۱) تعریف مدل کسب و کار    ۳۷
۲-۵-۲) چارچوب مدل کسب و کار اولیه ایتامی و نیشینو    ۳۹
۲-۵-۳) طراحی مدل کسب و کار با رویکرد سیستم فعالیت    ۴۰
۲-۵-۴) چارچوب مدل کسب و کار جانسون، کریستنسن و کاگرمن    ۴۲
۲-۵-۴-۱) گزاره ارزش مشتری    ۴۳
۲-۵-۴-۲) فرمول سود    ۴۳
۲-۵-۴-۳) منابع کلیدی    ۴۳
۲-۵-۴-۴) فرآیند های کلیدی    ۴۴
۲-۵-۵) چارچوب مدل کسب و کار اپلگیت و همکاران    ۴۴
۲-۵-۵-۱) مفهوم کسب و کار    ۴۵
۲-۵-۵-۲) تحلیل استراتژی    ۴۵
۲-۵-۵-۳) تحلیل مشتریان    ۴۶
۲-۵-۵-۴) ارزیابی شبکه کسب و کار    ۴۶
۲-۵-۵-۵) تحلیل قابلیت ها    ۴۶
۲-۵-۵-۶) تحلیل ارزش خلق شده برای تمام ذینفعان    ۴۷
۲-۵-۶) اجزای مدل کسب و کار    ۴۷
۲-۵-۷)  مفهوم اجزای مدل کسب و کار در ادبیات مدل کسب و کار و مسئولیت اجتماعی سازمان    ۴۸
۲-۶) گزاره ارزش    ۵۵
۲-۷) تمایز محصول    ۵۶
۲-۸) مدل کسب و کار و مشتری    ۵۶
۲-۹) پیشینه تحقیق    ۵۷
۲-۹-۱)CSR  استراتژیک پورتر و کرامر    ۵۷
۲-۹-۲) خلق شرکت های پایدار اکلز، پرکینز و سرافیم    ۵۸
۲-۹-۳) بررسی تاثیرات CSR بر عملکرد سازمان توسط آینو و سرافیم    ۵۹
۲-۹-۴) یکپارچه سازی منافع جامعه و استراتژی های سازمان کانتر    ۶۱
منابع    ۶۲

منابع

۱-Morris, M., Schindehutte, M., and Allen, J., The Entrepreneur’s Business Model: Toward a Unified Perspective. Journal of Business Research, 2005, 58(6), p. 726-735.

۲-Doz, Y. L., and Kosonen, M., Embedding Strategic Agility: A Leadership Agenda for Accelerating Business Model Renewal. Long Range Planning, 2010, 43: p. 227-246.

۳-Magretta, J., Why business models matter. Harvard Business Review, 2002, 80, p. 86–۹۲٫

۴-Itami, H., and Nishino, K., Killing Two Birds with One Stone, Profit for Now and Learning for the future, long range planning, 2010, 43: p. 364-369.

۵-Reuver, M., and Haaker, T., Designing viable business models for context-aware mobile services, Telematics and Informatics, 2009, 26: p. 240–۲۴۸٫

۶-Alt, R., and Zimmermann, H. D., Preface: Introduction to Special Section – Business Models. Electronic Markets, 2001, 11(1): p. 3–۹٫

۷-Knox, S., and Maklan, S., Corporate Social Responsibility: Moving Beyond Investment Towards Measuring Outcomes. European Management Journal, 2004, 22(5): p. 508–۵۱۶٫

۸-Christensen, C. M., The past and future of competitive advantage. MIT Sloan Management Review, 2001, 42 (2): p. 105-109.

۹-Chen, C. H., The major components of corporate social responsibility, Journal of Global Responsibility, 2011, 2(1): p. 85-99.

۱۰-Powell S. M., The Nexus between Ethical Corporate Marketing, Ethical Corporate Identity and Corporate Social Responsibility: An Internal Organisational Perspective .European Journal of Marketing, 2011, 45(9/10): p. 1365-1379

۱۱-Zook, C., and Allen, J., The Great Repeatable Business Model, Harvard Business Review. November 2011.

۱۲-Teece, D. J., Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning, 2010, 43(2–۳): p. 172-194

۱۳-Whitfield, J, and Dioko, L. A.N., Discretionary corporate social responsibility: introducing the GREENER VENUE, International Journal of Event and Festival Management, 2011, 2(2): p. 170-183

۱۴-Bird, R., Hall, A.D., Momente, F. and Reggiani, F., What corporate social responsibility activities are valued by the market? Journal of Business Ethics, 2007, 76(2): p. 189-206.

۱۵-Hedman, J, and Kalling, T., The business model concept: theoretical under-pinnings and empirical illustrations. European Journal of Information Systems, 2003, 12 (1): p. 49–۵۹٫

۱۶-Loock, M., Going beyond Best Technology and Lowest Price: on Renewable Energy Investors’ Preference for Service-Driven Business Models. Energy Policy, January 2012, 40.

۱۷-Osterwalder, A., and  Pigneur, Y., Business Model Generation.  ۲۰۱۰, New Jersey: John Wiley & Sons.

-۱) مقدمه

در این نوشتار ابتدا مبحث مزیت رقابتی مورد بررسی قرار گرفته است. پس از   ارائه ی تعاریف و مفاهیم مربوطه، چندین مدل و رویکرد در خصوص مزیت رقابتی مطرح شده که این رویکرد ها شامل تئوری سازمان صنعتی، مدل پنج نیروی رقابتی پورتر و سپس تئوری مبتنی بر منابع می باشند. انتخاب مدل پنج نیروی رقابتی پورتر به جهت ارزیابی محیط خارجی کسب و کار و تئوری مبتنی بر منابع برای ارزیابی محیط داخلی آن انجام گرفته است. از آنجایی که بحث مزیت رقابتی با توجه به موضوعاتی مانند CSR، ذینفعان و مدل کسب و کار مد نظر محقق بوده است، سعی شده است تا این موضوعات به شکل مفصل تری ارائه شوند و همچنین از منظر مزیت رقابتی نیز مطالبی در خصوص آنان ارائه شده است. پس از بحث مزیت رقابتی، ادبیات مربوط به مسئولیت اجتماعی سازمان و همچنین رویکرد ها و نگرش هایی که در این خصوص وجود دارد مانند مسئولیت اجتماعی سازمان و عملکرد مالی و مسئولیت اجتماعی سازمان و تئوری مبتنی بر منابع مطرح شده است. با توجه به اینکه مبحث مسئولیت اجتماعی سازمان ارتباط بسیار نزدیکی با تئوری ذینفعان دارد و در واقع بر اساس نظر برخی از محققان مسئولیت اصلی سازمان برآورده نمودن انتظارات منطقی و بر حق ذینفعان و خلق ارزش برای آنان می باشد، لازم بود تا حتما این موضوع کامل و دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا شناخت لازم در این خصوص برای محقق فراهم گردد. بررسی ویژگی های ذینفعان، ارتباط ذینفعان و سازمان و همچنین علاقمندی ها، مشارکت، انتظارات و ارزش های ذینفعان نیز از مباحثی است که محقق به آنها پرداخته است. اما یکی از مطالب بسیار مهم و اساسی مدل کسب و کار می باشد که می بایست شناخت و نگرش مشخصی از آن وجود می داشت.

آنچه می تواند هم برای سازمان ها و واحد های اقتصادی در کشورهای صنعتی و هم در کشورهای در حال توسعه مفید باشد ارائه راهکارهایی است که از طریق آنها بکار گیری   استراتژی های مربوط به مسئولیت اجتماعی سازمان[۱] و پیاده سازی آنها صرفا هزینه تلقی نشود و نوعی سرمایه گذاری محسوب شده و ایجاد فایده و ارزش نماید.

با توجه به این که CSR یک مفهوم نموی و یک هدف در حال حرکت می باشد، سازمان ها سعی  می کنند بخش هایی از CSR را در اولویت کارهای خود قرار دهند که اثرات مالی مثبت برای آنها داشته باشد [۱]. این بدان معنی است که اغلب شرکت ها در حالی تمایل به اجرای CSR دارند که سود سهامداران شان نیز تامین شود. برخی از پژوهشگران با ارائه ی مفهوم CSR استراتژیک سعی در تحقق این هدف داشته اند. پورتر و کرامر[۲] [۲] به طور مثال با ارائه ی چارچوب CSR استراتژیک تلاش نموده اند تا با یکپارچه سازی CSR و استراتژی های سازمان، CSR را به منبع فرصت و مزیت رقابتی تبدیل نمایند.

یکپارچه سازی CSR نه فقط با استراتژی های سازمان بلکه در حوزه ی وسیع تری با مدل کسب و کار[۳] سازمان جهت خلق ارزش برای کلیه ی ذینفعان از جمله سهامداران، هدف اساسی این پژوهش می باشد. آفا[۴] [۳, p. 2] در تعریف مدل کسب و کار عنوان می کند که «یک مدل کسب و کار چارچوبی است برای به دست آوردن پول».

واژه مدل کسب و کار در پایان دهه ی ۱۹۹۰ و با ظهور اینترنت و تجارت الکترونیک وارد حوزه ی ادبیات مدیریتی شد [۴,۵].

یک مدل کسب و کار مفهومی سودمند جهت درک و دسته بندی عملیات های سازمان است [۶]. مدل های کسب و کار را نمی توان مدل های علمی یا قیاسی و یا دستورالعمل نامید بلکه ممکن است یک مدل کسب و کار هر یک از این نقش ها را به تنهایی و یا همه ی آنها را همزمان با هم ایفا کند که این بستگی به نوع سازمان و اهداف آن دارد [۷]. زوت و امیت[۵] [۸] مدل کسب و کار را به عنوان سیستمی از فعالیت های متعامل در نظر  می گیرند که باعث توسعه سازمان و گسترش مرزهای آن می شود.

۲-۲) مزیت رقابتی

در طی دو دهه ی گذشته جهانی شدن، رنسانس کاپیتالیسم، کاهش قدرت کنترلی دولت ها و خصوصی سازی و همچنین موج گسترده ی نوآوری های تکنولوژیکی منجر به تغییر ساختارهای کسب و کار و صنعت شده و در نتیجه ی این تغییرات یک دوره ی جدید رقابتی یا فوق رقابتی سریع در حال شکل گیری می باشد  .[۳۴, p. 5]محققان و پژوهشگران مختلف با بررسی این تغییرات و شرایط جدید ایجاد شده به طرح تئوری های مختلف در حوزه ی مزیت رقابتی پرداخته و  می پردازند تا راهگشای چالش های پیش روی سازمان ها باشند. با توجه به این که مبحث مزیت رقابتی در حوزه ی مدیریت استراتژیک مطرح می باشد اغلب این تئوری ها به انتخاب استراتژی های رقابتی می پردازند و حتی برخی محققان مانند بارنی و هسترلی[۱] استراتژی های سازمان را به عنوان تئوری سازمان درباره ی چگونگی رسیدن به مزیت رقابتی تعریف می کنند و بیان می کنند که «از آنجائیکه پیش بینی این که رقابت در یک صنعت چگونه رشد می کند بسیار مشکل است، انتخاب استراتژی صحیح توسط یک سازمان به سختی ممکن می شود و این باعث می شود که استراتژی سازمان تقریبا همیشه یک تئوری باشد» [۳۵]. این بدان معنی است که نمی توان استراتژی هایی تعیین نمود که به طور ثابت و پایدار از آنها استفاده کرد و همیشه منتظر نتایج مورد نظر ماند بلکه با توجه به تغییرات لحظه ای دنیای امروز پویایی و همگام شدن با تغییرات ضروری است.

سازمان ها بدون تعریف ماموریت نمی توانند اهداف خود را مشخص نمایند و یا به عبارت دیگر اهداف هر سازمانی نشأت گرفته از ماموریت و فلسفه ی وجودی آن سازمان می باشد. برای دستیابی به اهداف نیز سازمان نیازمند بررسی و ارزیابی محیط داخل و خارجی خود می باشد و تا زمانی که شناخت کامل و صحیح حاصل نگردد انتخاب جهت استراتژی میسر نخواهد شد. با طی یک فرآیند صحیح از تعریف ماموریت تا انتخاب استراتژی ها و سپس اجرای آن استراتژی ها دستیابی به مزیت رقابتی امکان پذیر خواهد شد.

برای درک بهتر مفهوم مزیت رقابتی تعاریفی از نویسندگان مختلف ارائه می گردد، بدیهی است هرچه تعریف ارائه شده از جامعیت بیشتری برخوردار بوده و معتبر تر باشد درک مناسب تری از موضوع حاصل خواهد شد. رایج ترین تعریف مزیت رقابتی در حوزه ی استراتژی رقابت و در چارچوب خلق ارزش، هر آن چه موجب شود درآمد بیش از هزینه افزایش یابد، تجلی پیدا می کند [۲۹]. همچنین «مزیت رقابتی توانایی شرکت ها در جذب نظر مشتریان نسبت به رقبا، با تکیه بر قابلیت ها و ظرفیت های سازمانی است» [۳۰, p. 126] و در نهایت «مزیت رقابتی ارزش های قابل ارائه شرکت برای مشتریان است به نحوی که این ارزش ها از هزینه های مشتری بالاتر باشد»        [۳۱, p. 139].

مبحث استراتژی در طول ۲۵ سال گذشته به طول قابل توجهی توسعه یافته و رویکرد های مختلفی مانند تئوری سازمان صنعتی، رویکرد مبتنی بر منابع، قابلیت های پویا و تئوری بازی ها مطرح شده و این تئوری ها به محققان و مدیران کمک می کنند تا درک بهتری از پویایی رقابتی داشته و به توسعه ی استراتژی های سازمانی و رقابتی بپردازند [۳۶].

جهت رسیدن به یک رویکرد موثر و متناسب با اهداف این پژوهش در ادامه برخی از  تئوری های مطرح شده در حوزه ی مزیت رقابتی مانند تئوری سازمان صنعتی[۱]، مدل پنج نیروی رقابتی پورتر ، و تئوری مبتنی بر منابع مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

[۱] industrial organization theory

[۱] Barney & Hesterly

[۱] Corporate Social Responsibility (CSR)

[۲]  Porter &  Kramer

[۳] Business Model

[۴] Afuah

[۵] Zott & Amit

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری و مزیت رقابتی و اهمیت ان در بانکداری
  • تحقیق بانکداری الکترونیک، موبایل بانک ، عوامل موثر براطمینان مشتریان به همراه بانک وبازاریابی در شبکه بانکی و مزیت رقابتی
  • تحقیق مزیت رقابتی و سرمایه فکری و کارآفرینی و قابلیت های نوآوری
  • تحقیق عملکرد سازمانی و مدل های ارزیابی عملکرد و بازارگرایی و نوآوری و مزیت رقابتی
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های آن و مزیت رقابتی و نظریه های آن و استراتژی های بازاریابی و منابع و قابلیت ها و انواع منابع
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.