تحقیق مشارکت و انواع و نظریه های آن و ضرورت و نقش مشارکت در توسعه پایدار روستایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشارکت و انواع و نظریه های آن و ضرورت و نقش مشارکت در توسعه پایدار روستایی دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- معرفی پروژه بینالمللی منارید    ۶
۳-۱- مفاهیم مشارکت    ۷
۴-۱- تاریخچه مشارکت    ۸
۵-۱- ارزشیابی مشارکتی روستایی (PRA)    ۹
۱-۵-۱- توانمندسازی    ۹
۲-۵-۱- تغییر جهت    ۹
۳-۵-۱- محلّی کردن    ۱۰
۴-۵-۱- احساس لذت و شادمانی از ارزشیابی    ۱۰
۵-۵-۱- جامعیت    ۱۰
۶-۱- انواع مشارکت    ۱۰
۱-۶-۱- مشارکت تحمیل شده    ۱۰
۲-۶-۱- مشارکت ابزاری    ۱۰
۳-۶-۱- مشارکت توسعهای    ۱۱
۷-۱- نظریههای مشارکت    ۱۱
۱-۷-۱-  نظریه مهاتما گاندی    ۱۱
۲-۷-۱- نظریه ژلیوس نیرره    ۱۱
۳-۷-۱- نظریه عبیدالله خان    ۱۱
۴-۷-۱- نظریه ویتز    ۱۲
۵-۷-۱- نظریه فریدمن و ویوور    ۱۲
۶-۷-۱- نظریه (کاردل انگیز) شارل فوریه    ۱۲
۸-۱- مدیریت مشارکتی    ۱۳
۹-۱- ضرورت مشارکت در توسعه پایدار روستایی    ۱۳
۱۰-۱- نقش مشارکت مردمی در توسعه پایدار روستایی    ۱۴
۱۱-۱- مشارکت جوامع محلّی در مدیریت پایدار منابع طبیعی و کشاورزی    ۱۵
۲-مروری بر تحقیقات انجام شده    ۱۶
۱-۲- پژوهشهای انجام گرفته در داخل کشور    ۱۶
۲-۲- پژوهشهای انجام گرفته در خارج از کشور    ۲۰
منابع    ۲۳

منابع

نوابخش، م و ارجمند سیاه پوش، ا. ۱۳۸۸٫ مبانی توسعه پایدار شهری. چاپ اول، تهران: جامع شناسان. ۸۷-۸۹٫

آجیلی،. ع،. بهتاش، م ج، و دانایی، م. ۱۳۸۶٫ عوامل غیراقتصادی موثر بر رضایت مجریان از مشارکت در طرح های بیابان­زدایی در استان خوزستان، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، دوره۳، شماره ۱، ۱۱۷ – ۱۲۷٫

پاپلی یزدی، م. ح و ابراهیمی،م. ا. ۱۳۸۴٫ نظریه­های توسعه روستایی، تهران: سمت.

سند پروژه بین المللی منارید،۱۳۹۰٫ وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل­ها، مراتع و آبخیزداری کشور. دفتر پروژه بین­المللی منارید. زاهدان.

سواری، م. اسلامی، م و شعبانعلی فمی، ح. ۱۳۹۱٫ تحلیلی بر مفهوم مشارکت و نقش آن در بیابان زدایی. اولین همایش ملی بیابان. ۲۷ و ۲۸ خردادماه ۱۳۹۱٫ مرکز تحقیقات بین المللی بیابان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران.

آل ابراهیم، ع و احمدی ندوشن، م . ۱۳۹۱٫ توسعه پایدار در اکوسیستم های بیابانی، اولین همایش ملی توسعه پایدار در مناطق خشک و نیمه خشک، ۲۷ و ۲۸ اردی­بهشت ماه۱۳۹۱٫ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه.

باقری فهرجی، ر. جعفریان، و. و ملکشاهی، م. ۱۳۹۱٫ چالش­های مدیریت یکپارچه منابع طبیعی در پروژه بین­المللی منارید در سایت بهاباد، اولین کنفرانس ملی راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار در بخش­های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست. ۱۶ و ۱۷ اردی بهشت۱۳۹۱٫ تهران.

خسروی، م. ۱۳۹۱٫ بررسی تأثیر ماندگاری شاغلین اداری بر توسعه اجتماعی- اقتصادی     روستاهای بخش شیب آب زابل، پایان­نامه کارشناسی ارشد گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشکده علوم ادبیات دانشگاه زابل. تعداد صفحات ۱۹۵٫

رستمی،. ح. ۳۱۳۸٫ تعاون و سرمایه اجتماعی، انتشارات فرهنگ دهخدا، (به سفارش) وزارت  تعاون، چاپ اول.

مطیعی لنگرودی، س ح،. ۱۳۸۲٫ برنامه­ریزی روستایی با تاکید بر ایران. مشهد: جهاد دانشگاهی مشهد.

 مقدمه

یکی از اساسی ­ترین گام­ها در هر گونه مطالعه و اجرای پروژه ­های توسعه­ ای، شناخت دقیق مسائل اجتماعی و بهاء دادن به خواست­ها، سلیقه­ها و دیدگاه­های جمعیت بومی، به­ویژه بهره ­برداران و ذینفعان ساکن در آن جامعه می­باشد. منابع طبیعی بستر توسعه پایدار و پشتوانه حیات طبیعی و میراث فرهنگی جامعه انسانی به شمار می رود. رشد فزاینده جمعیت، ضرورت دسترسی به فرصت­های شغلی جایگزین، کمبود منابع و فقدان الگوی کارآمد توسعه، موجبات فشار بیش از حد بر منابع طبیعی تجدید شونده را فراهم نموده و امروزه تخریب منابع طبیعی در کشور و روند رو به گسترش تخریب این منابع، لزوم توجه و مشارکت همه­ی آحاد جامعه در امر توسعه، حفظ و احیای این منابع امری لازم و ضروری است. در عرصه منابع طبیعی تجدید شونده، نقش بهره­برداران در زمینه حفظ، احیا و توسعه آن بسیار حائز اهمیّت است به طوریکه می­توان با جلب مشارکت همگان زمینه­ ساز مؤفقیت طرح­های مختلف در زمینه حفظ، احیاء و بهره­وری پایدار منابع طبیعی شد. هرچند پایداری توسعه فقط در منابع طبیعی خلاصه نمی شود، اما اعتقاد بر این است که حفظ و احیای منابع طبیعی به عنوان بستر حیات انسان­ها مهم­ترین عامل در رسیدن به توسعه پایدار است. با توجه به نقش مردم در توسعه پایدار و نیز گستردگی منابع طبیعی کشور و اهمیت آن در توسعه پایدار، ضرورت همکاری مردم در مدیریت منابع طبیعی مشخص می­گردد. یک پروژه­ی مهندسی توسعه، علاوه بر جنبه­ی سازه­ای (مهندسی فنی)، دارای جوانب اقتصادی، اجتماعی (مهندسی اجتماعی) و زیست ­محیطی (مهندسی زیست ­محیطی) نیز هست و در همین چارچوب، آنچه که مؤفقیت و اثربخش بودن پروژه­ها و برنامه­های توسعه­ را تضمین می­کند، بررسی همزمان و هماهنگ همه­ی این جنبه­ها و شناخت دقیق تعاملات بین آنهاست. از طرفی پدیده­ی بیابان­زایی به عنوان مانعی در مسیر رشد و توسعه­ی اقتصادی و اجتماعی محسوب می­شود. اگر منابع مالی موجود و در دسترس باشد مقابله با بیابان­زایی می­تواند به­طور مؤفقیت­آمیز با روش­های گوناگون انجام گیرد و ابعاد گوناگون زیست­­محیطی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را تحت تأثیر قرار دهد (آل ابراهیم و احمدی ندوشن، ۱۳۹۱).

باید توجه داشت توسعه ­ی پایدار دربرگیرنده­ ی سه مؤلفه­ ی اصلی زیست­ محیطی، اقتصادی و اجتماعی است که از دیدگاه زیست­ محیطی به عنوان مثال استفاده سیستم­های آب­رسانی و انرژی سازگار با محیط زیست و صرفه­جویی در ساخت و سازها مدنظر قرار می­گیرد و از لحاظ اقتصادی تحقق نیازهای انسان و ارتقای شرایط زندگی افراد جامعه درنظر گرفته می­شود. ازجنبه­ی اجتماعی نیز تأکید برعدالت اجتماعی به منظور فراهم کردن تسهیلات زندگی برای تمام گروه­ها به شکل عادلانه مطرح می­گردد. دردیدگاه توسعه­ی پایدارتوجه به محوریت “محیط زیست وانسان” کاربرد در علوم اجتماعی و به عبارتی انعطاف­پذیری، مورد توجه قرار گرفته است ( گزارش ۲ توسعه یاران مهر، ۱۳۹۲).

سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۱ توسعه­ی پایدار۱ را چنین تعریف کرده است: توسعه­ی پایدار سیاستی است که در نتیجه­ی اعمال آن، منافع مثبت حاصل از مصرف منابع طبیعی بتواند برای زمان­های قابل پیش­بینی در آینده ادامه و دوام داشته باشد (خسروی، ۱۳۹۱). امروزه توسعه­ی پایدار به عنوان الگو­واژه­ی جدیدی در جهان مطرح شده است. ریشه­های توسعه­ی پایدار به نارضایتی از نتایج توسعه و رشد اقتصادی- اجتماعی در جوامع شهری و روستایی از نظر بوم­شناسی (اکولوژی) برمی­گردد. این الگو درصدد است با الگوهای تولید، توزیع و مصرف ناسازگار با طبیعت به مقابله بپردازد و از اتمام منابع و تخریب محیط زیست جلوگیری کند و تنها فرایند توسعه­ای را تأیید می­کند که به بهبود کیفیت زندگی انسان­ها در حد ظرفیت پذیرش نظام­های پشتیبان حیات منجر شود (نوابخش و ارجمند سیاه پوش، ۱۳۸۸).

۲-۱- معرفی پروژه بین­ المللی منارید

پروژه بین المللی منارید(MENARID)[1]  در چارچوب برنامه توسعه پایدار و یکپارچه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در هفت کشور ایران، اردن، الجزایر، تونس، مراکش، مصر و یمن اجرا می‌شود. این پروژه در ایران، با مشارکت صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست(GEF)، برنامه توسعه ملل متحد(UNDP)  و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به ‌عنوان نماینده دولت از شهریور ۱۳۸۹ آغاز شده است. هدف اصلی پروژه، رفع خلاءها و موانع قانونی موجود جهت مدیریت یکپارچه منابع طبیعی ازطریق توسعه و تقویت هماهنگی، ظرفیت سازمانی و اشتراک دانش و نیز به نمایش گذاردن شیوه­های موفق و پایدار مدیریت آب و اراضی و تعمیم آنها به سطوح بالاتر است .در راستای دستیابی به این هدف، سه مولفه مکمّل زیرتعیین شده است:

ارتقاء سطح درک و دانش عمومی.

ایجاد شرایط مناسب جهت توانمند­سازی ذینفعان.

چتر حمایتی همکاری و مشارکت فعالانه.

این پروژه با سیاست‌های تسهیلات محیط زیست جهانی در ۴ محور اصلی آن به شرح زیر همسو است:

۱- تخریب سرزمین: پروژه منارید بر ایجاد محیطی توانمند برای گنجاندن مدیریت پایدار سرزمین درمتن سیاست‌ها و برنامه‌ها در سطوح ملی و محلی در ایران تأکید دارد.

۲- آب‌های بین المللی: با شناسایی عوامل تأثیرگذار و نیازهای گوناگون از منابع آبی، پروژه منارید الگوهای بهره‌برداری پایدار از منابع آب را به منظور برقراری تعادل در بهره­برداری ازمنابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در حوزه­های آبخیز مرزی معرفی خواهد نمود.

TheMiddle East and North Africa Regional Programme for Integrated Development

۱- Development Integrate

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مشارکت و نقش انگیزه در مشارکت ، ترویج و آموزش کشاورزی
  • تحقیق مشارکت و مفهوم و نظریات مرتبط با مشارکت، ارزیابی عملکرد و مفهوم و شاخص ها و معیارها و نظریه های آن
  • تحقیق انواع سازمان ها و ویژ گی های مشترک سازمانها و تاثیر سیستم مشارکت در تحقق اهداف موسسه
  • تحقیق نظریه ها و مدل های مشارکت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.