تحقیق مشارکت و مفهوم و نظریات مرتبط با مشارکت، ارزیابی عملکرد و مفهوم و شاخص ها و معیارها و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشارکت و مفهوم و نظریات مرتبط با مشارکت، ارزیابی عملکرد و مفهوم و شاخص ها و معیارها و نظریه های آن دارای ۸۳  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- مشارکت و کمک های مردمی    ۵
۲-۱-۱- مفهوم مشارکت    ۵
۲-۱-۲- انواع مشارکت    ۱۱
۲-۱-۳- عوامل مؤثر بر مشارکت مردم    ۱۷
۲-۱-۴- نظریات مرتبط با مشارکت    ۲۰
۲-۱-۵- موانع مشارکت مردم    ۴۰
۲-۲- عملکرد مدیران    ۴۱
۲-۲-۱- مدیریت و مدیران    ۴۲
۲-۳- ارزیابی عملکرد مدیران    ۴۲
۲-۳-۲- ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد    ۴۷
۲-۳-۳- فواید ارزیابی عملکرد    ۴۹
۲-۳-۴- رویکردها و روش های ارزیابی عملکرد    ۵۲
۲-۳-۵- ارکان و مراحل ارزیابی عملکرد    ۵۴
۲-۳-۶- شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکرد    ۵۶
۲-۳-۷- نظریه های ارزیابی عملکرد    ۵۸
۲-۳-۸- روش های متداول ارزیابی عملکرد    ۶۰
۲-۳-۹- دشواری های ارزیابی عملکرد    ۶۶
۲-۳-۱۰- خطاهای بالقوه در سیستم‌های ارزیابی عملکرد    ۶۸
۲-۳-۱۱- عوامل و ویژگی های موثر بر اثربخشی سیستم‌های ارزشیابی عملکرد    ۷۰
۲-۴- پیشینه تحقیق    ۷۳
فهرست منابع    ۷۹

 منابع

مصدق خواه،مسعود،ساکت چقوش،علیرضا، بهار و تابستان ۱۳۹۰،طراحی الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان نهادهای ارزش محور (مطالعه موردی: سازمان بسیج مستضعفان)،دوفصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، سال ۱۹ ، شماره ۱،صص ۲۲۲-۲۰۱٫

معنی،منوچهر،۱۳۸۲،مشارکت اجتماعی در ایران،چاپ اول،انتشارات آرون،تهران.

زیاری،کرامت الله،زندوی،سید مجدالدین،آقاجانی،محمد،مقدم،محمد،بررسی مشارکت شهروندی و نقش آن در مدیریت شهری شهرهای کوچک،مجله جغرافیا و توسعه ناحیه ای،پاییز و زمستان ۱۳۸۸،شماره سیزدهم،صص ۲۳۵-۲۱۱٫

ستاری، حسن ( ۱۳۸۰ )،مدیریت منابع انسانی: اداره امور استخدامی، تهران، دانشکده مدیریت.

سعادت،اسفندیار،۱۳۷۹،مدیریت منابع انسانی،انتشارات سمت،چاپ چهارم،تهران.

سعیدی، محمدرضا،۱۳۸۲،درآمدی بر مشارکت مردمی و سازمان‌های غیر‌دولتی،انتشارات سمت، تهران.

کاظمی،سیدعباس،سلیمانی،ایوب،۱۳۸۸،ابعاد و شاخص های ارزیابی عملکرد فرماندهان و مدیران نیروی مقاومت بسیج،شماره ۷۶،صص ۱۰۶-۸۹٫

کوکلان، هوشنگ، ۱۳۷۸،رفتار سازمانی مجموعه بیست و یکم: ادراک و نقش آن در رفتار سازمانی،مرکز آموزشی مدیریت دولتی،تهران.

متین،نعمت الله، بررسی چگونگی راه های حصول مشارکتهای مردمی در مدرسه سازی،سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور،۱۳۸۲،صص ۱۹۶-۱۹۱٫

Cascio,F. W,1995″managing human Resource, productivity,Quality of work life,profit” ,4th ed,Mc Graw-Hill,Inc.

Fogler, R, Konosky. M. A. & Cropanzana, R,1992, A due process metaphor for performance appraisal research in organizational behavior. Greenwich, CT. Jay Press.

Spector, P.E.,2003,Industrial and Organizational Psychology: Research and Practice. (3nd edn.) New York: John Wiley & Sons, Inc.

Werther, B. W & Davis, tr, K, 1995,”Human Resource and personnel management”, Prentice-Hall, Inc,.

Erdogan, B., 2002, Antecedents and consequences of justice perceptions in performance appraisals, Human Resource Management Review,12,pp 555-578.

مقدمه

نگاهی به اهداف، اصول و فلسفه توسعه پایدار روشن می سازد که پایداری توسعه در گرو مشارکت مردم یک کشور در برنامه ریزی و اجرا و ارزشیابی طرح ها است. در توسعه پایدار مردم ثروت واقعی هر ملتی را تشکیل می دهند و هدف توسعه نیز ایجاد شرایطی است که مردم بتوانند از عمر طولانی و زندگی سالم بهره مند شوند. به عبارت دیگر توسعه وسیله ای برای رشد و تعالی انسان ها است و لذا انسان بالاترین اهمیت را درتوسعه دارد.توسعه پایدار علاوه بر توجه به مسایل اقتصادی، به مقدار زیادی به سمت اهداف انسانی و اجتماعی و فرهنگی گرایش دارد، در نتیجه مردم و عدالت اجتماعی در این توسعه، اهمیت فراوانی دارند برای دستیابی به عدالت اجتماعی مشارکت مردم در امور اقتصادی و اجتماعی، سیاسی یک مسأله بنیادی است.(عامری وهمکاران،۶۸،۱۳۹۰) مطالعه چگونگی مشارکت مردم در امور جامعه بعنوان رکن مهم توسعه سیاسی، اجتماعی و حیات مدنی است.(طالبی نژاد،۱۳۸۸، ۲)

مشارکت مردم در امور خیریه یکی از انواع مشارکت ها است که از بطن جامعه نشأت می گیرد.در واقع هیچ تمدن بشری نبوده است که در آن مردم در انواع فعالیت های خیرخواهانه مشارکت نداشته باشند.( Ministry of Social Affairs،۱,۲۰۱۰)

ارزیابی از اصول ضروری زندگی فردی و اجتماعی انسانها، و با نظام بهسازی نیروی انسانی کاملاً مرتبط است. اهمیت این مسئله تا حدی است که مولا علی علیه السلام در نامه ۵۳ نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر می فرمایند:” نباید نیکوکار و بدکار نزد تو به یک پایه باشند که آن، نیکوکاران را از نیکویی کردن بی رغبت سازد و بدکاران را به بدی کردن وا دارد؛ هر یک از ایشان را به آنچه گزیده جزا ده”.

ارزیابی عملکرد از جمله ابزارها و وسایل مؤثر مدیریت منابع انسانی است که با به کارگیری صحیح این ابزار نه تنها هدف ها و مأموریت های سازمان با کارایی مطلوب تحقق می یابد بلکه منافع کارکنان و جامعه نیز تأمین می گردد.فرایند ارزیابی عملکرد، راهکاری را در اختیار سازمان قرار می دهد که از طریق آن اعضای سازمان به میزان اثربخشی وظایف شغلی خود پی می برند.(سعادت،۱۳۷۶)

۲-۱- مشارکت و کمک های مردمی

۲-۱-۱- مفهوم مشارکت

مفهوم مشارکت،قدمتی به درازای تاریخ زندگی اجتماعی بشر دارد که در طول حیات طولانی خود،روند تکامل و دگرگونی را پشت سر گذاشته و به اقتضای شرایط زمانی و مکانی خود تعاریف متفاوتی دریافت کرده است.(زیاری وهمکاران،۱۳۸۸، ۲۱۵) واژه مشارکت به معنای امروزی برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۵۰در ادبیات توسعه ظاهرشده است.علت رواج این واژه شکست طرح های توسعه و نسبت دادن این شکست به عدم حضور و مشارکت مردم در فرایند طراحی و اجرای این طرح ها می باشد.از این رو توسعه برمبنای مشارکت مردمی از اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰به عنوان یک مفهوم کلیدی وبه صورت گسترده ای در ادبیات توسعه مطرح شد.

واژه مشارکت از حیث لغوی به معنای درگیر شدن و تجمع برای منظور خاص است. در مورد معنای اصطلاحی آن بحث های فراوانی شده است، ولی درمجموع می توان جوهره اصلی آن را درگیری، فعالیت و تأثیر پذیری دانست. با پذیرش این جوهره، برخی از صاحب نظران مدیریت، تعریف زیر را برای مشارکت ارائه نموده اند: “مشارکت درگیری ذهنی و عاطفی اشخاص در موقعیت های گروهی است که آنان را بر می انگیزد تا برای دستیابی به هدف های گروهی یاری دهند و در مسوولیت کار شریک شوند”. در این تعریف سه جزء مهم وجود دارد: درگیر شدن، یاری دادن ومسوولیت درک عمیق تر. این تعریف مستلزم مرور اجمالی بر این سه جزء است.

درگیری ذهنی و عاطفی: در مرتبه نخست و شاید پیش از هر چیز دیگر، مشارکت به معنی درگیری ذهنی وعاطفی است و تنها به کوشش های بدنی محدود نمی شود. در مشارکت خود شخص درگیر است و تنها مهارت وتوانایی های وی یا امکانات فراهم شده توسط او درگیر نیست. این درگیری روانشناختی است و نه جسمانی. انسانی که مشارکت می کند، خود-درگیر است و نه کار- درگیر.

انگیزش برای یاری دادن: شخص در مشارکت این فرصت را می یابد که از قابلیت ها، ابتکارات و آفرینندگی خود برای دستیابی به هدف های گروهی استفاده نماید. از این رو مشارکت با موافقت فرق دارد، در موافقت، موافقت کننده یاری ویژه ای نمی کند، بلکه تنها آنچه را که پیش رویش می گذارند، تصویب می کند.در واقع در موافقت نقش اصلی را تصمیم گیرنده بازی می کند که می کوشد تا با استفاده از توانایی های خویش جمع را به موافقت وا دارد.اما مشارکت چیزی بیش از گرفتن موافقت از یک جمع برای تصمیم از پیش گرفته شده است. مشارکت یک داد و ستد اجتماعی دو سویه میان مردم است و نه روش قبولاندن اندیشه های مسوولان بالا دست. در واقع در مشارکت نقش اصلی با مشارکت کننده است که می کوشد تا توانایی های خویش را آشکار سازد.

پذیرش مسوولیت: مشارکت اشخاص را بر می انگیزد تا در کوشش های گروه خود مسوولیت بپذیرند. در واقع مشارکت هنگامی تحقق می یابد که بی تفاوتی و بی مسوولیتی جای خود را به احساس وابستگی،هم سرنوشتی و مسوولیت بدهد.

با توجه به آنچه که درتعریف مشارکت آمد، می توان به روشنی دریافت که تحقق مشارکت مستلزم فراهم آمدن برخی پیش نیازهاست. برخی از این پیش نیازها در وجود شرکت کنندگان و برخی دیگر در محیط پیرامون جای دارند.این پیش نیازها تحقق و کارسازی مشارکت را تعیین کرده و سطح آن را مشخص می سازند.عمده ترین این پیش نیازها (برخی از آن ها برآمده از تعریف مشارکت) به شرح زیر هستند:

الف. پیش از آن که اقدام ضرورت پیدا کند، باید زمان مشارکت فراهم باشد. مشارکت به سختی ممکن است در زمان اضطرار و فوریت به نحوی مناسب و برازنده تحقق یابد. زمینه های مشارکت باید قبل از اقدام به آن فراهم شده باشد.

ب. فواید احتمالی مشارکت باید بر هزینه های آن فزونی داشته باشد.

پ. موضوع مشارکت باید مربوط و مورد علاقه افراد باشد، در غیر این صورت آنان به مشارکت تنها چون سرگرمی نگاه خواهند کرد و یا از سر اضطرار به مشارکت اقدام می کنند. به هر حال پایداری مشارکت با علاقه فرد پیوند دارد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق ارزیابی عملکرد، معیارها ،شاخص ها ، رویکردها روشها و مدل های آن
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی و مدل ارزیابی عملکرد با پاداش
  • تحقیق مشارکت و نقش انگیزه در مشارکت ، ترویج و آموزش کشاورزی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.