تحقیق مشارکت و نقش انگیزه در مشارکت ، ترویج و آموزش کشاورزی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشارکت و نقش انگیزه در مشارکت ، ترویج و آموزش کشاورزی دارای ۵۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۵
۲-۲ مفهوم توسعه    ۷
۱-۲-۲ توسعه ی روستایی و نقش آن در توسعه ی ملی    ۷
۳-۲ مفهوم مشارکت و اهمیت مشارکت روستاییان در فرایند توسعه    ۱۰
۱-۳-۲ اصول مشارکت    ۱۲
۲-۳-۲ انواع مشارکت    ۱۳
۳-۳-۲ موانع مشارکت    ۱۴
۱-۳-۳-۲ موانع فردی    ۱۴
۲-۳-۳-۲ موانع خانوادگی    ۱۴
۳-۳-۳-۲ موانع اجتماعی    ۱۵
۴-۲ زنان و توسعه    ۱۵
۱-۴-۲ زنان روستایی و ترویج و آموزش کشاورزی    ۱۸
۲-۴-۲ زنان و مشارکت    ۱۹
۵-۲ مفهوم انگیزه و انواع آن    ۲۱
۱- ۵- ۲ مدل های  انگیزشی    ۲۳
۱-۱-۵-۲ انگیزش های فیزیولوژیکی (اولیه) در مقابل انگیزش های اجتماعى (ثانویه)    ۲۳
۲-۲-۵-۲ انگیزش درونی درمقابل انگیزش بیرونی    ۲۳
۳-۲-۵-۲ انگیزش پیچیده :    ۲۴
۶-۲ نظریه های انگیزش    ۲۵
۱-۶-۲ نظریه های محتوایی    ۲۵
۱-۱-۶-۲ سلسله مراتب نیازها    ۲۵
۲-۱-۶-۲ نظریه دوعاملی (انگیزش- بهداشت)    ۲۵
۳-۱-۶-۲ نظریه وجود، وابستگی، رشد (E.R.G)    ۲۶
۴-۱-۶-۲ نظریه بلوغ _ عدم بلوغ (x-y)    ۲۶
۲-۶-۲ نظریه های فرآیندی    ۲۷
۱-۲-۶-۲ نظریه انتظار وروم    ۲۷
۲-۲-۶-۲ نظریه تعیین هدف  (کریتنر و همکاران)    ۲۸
۳-۲-۶-۲ نظریه برابری    ۲۸
۴-۲-۶-۲ نظریه نیاز به پیشرفت مک کله لند    ۲۸
۲-۶-۲ نظریه  انگیزه پیشرفت اتکینسون    ۲۹
۴-۶-۲ نظریه ی کنش موجه    ۳۰
۷-۲ انگیزش در زنان    ۳۰
۱-۷-۲ نقش انگیزه در مشارکت    ۳۲
۲-۷-۲ اهمیت انگیزش در ترویج و آموزش کشاورزی    ۳۳
۸-۲  مدل تعدیل یافته باس و دانلاپ    ۳۴
۹-۲ مروری بر پژوهش های انجام شده    ۳۵
۱-۹-۲ مطالعات داخلی    ۳۵
۲-۹-۲ مطالعات خارجی    ۴۰
۲-۹ نتیجه گیری    ۴۱
منابع    ۴۴

 

منابع

لطیفی، غ. ر. ۱۳۸۸٫ دیدگاه‌هایی از توسعه. مجله علوم اجتماعی. شماره ۲۰٫ صص ۸۵-۷۴٫

محسنی تبریزی، ع و میزایی، م. ۱۳۸۳٫ سنجش میزان انگیزش به کار و عوامل مؤثر بر آن ( مورد جوانان و زنان روستایی روستاهای استان آذربایجان شرقی). مجله جامعه شناسی ایران. شماره ۴٫ صص ۳۱-۳٫

محسنی تبریزی، ع و میرزایی، م.۱۳۸۳ . سنجش میزان انگیزش به کار و عوامل موثر بر آن (مورد جوانان و زنان روستایی روستاهای استان آذربایجان شرقی. مجله جامعه شناسی ایران، شماره ۴، صص۳۱-۳٫

استعلاجی، ع. ۱۳۸۱٫ بررسی و تحلیل رویکردها و راهبردهای توسعه روستایی-ناحیه‌ای. نشریه جهاد. سال بیست و دوم. شماره ۲۵۱- ۲۵۰٫

اشرف حامدی، ع. ۱۳۸۵٫ چگونگی مشارکت زنان در تشکل‌های اقتصادی-اجتماعی روستایی گلستان. ماهنامه جهاد، سال ۱۹٫ شماره ۲۲۷-۲۲۶٫ صص ۲۸-۲۵٫

دیو سالار، ا.، نقوی، م. ر و پایدار، ا. ۱۳۹۰٫ بررسی و تحلیل موانع فعالیت‌ زنان روستایی با استفاده از روش میزان انحراف از اپتیمم (نمونه موردی: روستاهای چهارقلعه شهرستان بهشهر). مجله مطالعات اجتماعی- روان‌شناختی زنان. سال ۱۰٫ شماره ۳٫ صص ۱۱۰-۸۷٫

راش، م. ۱۹۹۸٫ جامعه و سیاست. مترجم: منوچهر صبوری. تهران. انتشارات سمت.

عمادی، م. ح. ۱۳۸۰٫ تسریع روند توسعه روستایی از طریق اولویت بخشی به زنان. مجموعه مقالات زن و مشارکت سیاسی و اجتماعی. صص ۳۳-۱۹٫

عنابستانی، ع. ا.، جوان، ج و احمدزاده، س. ۱۳۹۱٫ بررسی رابطه بین ویژگی‌های فردی زنان و مشارکت آنان در فرآیند توسعه روستایی (مطالعه موردی: دهستان درز آب شهرستان مشهد). مجله مطالعات پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای. شماره ۱۲٫ صص ۷۸-۶۱٫

بافکار، ح. ۱۳۹۰٫ بررسی تطبیقی مشارکت‌های سنتی با مشارکت‌های نوین در جامعه روستایی ایران. مجله آموزش جغرافیا. دوره بیست و پنجم. شماره ۳٫ صص ۴-۱٫

Munyua, C. N. 1995. The extention to which multiple rols effect rorul woman farmer’s participation in agricultural extentin activities. A Thesis Submitted to the Graduate School as a Partial Fulfilment of the Requirements for a Degree in Master of Science in Agricultural Extension. Department of Agricultural Education and Extension Egerton University.

Stenseke, M. 2009. Local participation in cultural landscape maintenance: lessons from Sweden. Land Use Policy, 26(2), 214-223.

Wang, X., Yu, Z., Cinderby, S., and Forrester, J. 2008. Enhancing participation: experiences of participatory geographic information systems in Shanxi province, China. Applied Geography, 28(2), 96-109.

Cole, R. E., Bacdayan, P., and White, B. J. 1993. Quality, participation, and competitiveness. California Management Review, 35(3), 68-81.

Collins, R., and Annett, J. (1975). Conflict sociology: Toward an explanatory science (p. 351). New York: Academic Press.

۱-۲ مقدمه

توسعه مشارکتی در دهه۱۹۵۰ بروز یافت و کارگزاران اجتماعی که در اثر نادیده انگاشتن ذینفعان اصلی طرح ها و شکست الگوهای نخستین توسعه، از دفاع از راهبرد بالا به پایین توسعه ناامید شده بودند، آن را به کار گرفتند. مشارکت در برنامه های توسعه، به ویژه توسعه روستایی اهمیت زیادی دارد، چرا که هیچ گونه    برنامه ای بدون مشارکت مردم نمی تواند به موفقیت نایل آید (سروش مهر و همکاران، ۱۳۸۸). در واقع تحقق توسعه ی پایدار مستلزم رعایت پیش شرط هایی می باشد که مهم ترین آنها مشارکت مردمی، فعالیت های آموزشی و تقویت نقش تشکل های مردمی در فرایند توسعه پایدار می باشد (استعلاجی،۱۳۸۱). مشارکت به معنی به کار گرفتن منابع شخصی به منظور سهیم شدن در یک اقدام جمعی است. در واقع هر جامعه ای (مدرن و سنتی، اقتدارگرا و دموکراتیک، فئودالی یا سرمایه داری) از طریق مشارکت رسمی و غیر رسمی ارتباطات و مبادلات بین افراد شناخته می شود (مهدوی و خلیلی، ۱۳۸۷). اهمیت روز افزون پارادیم    توسعه ی انسانی  به عنوان یکی از مهمترین ابعاد توسعه پایدار موجب توجه بیش از پیش دولت ها از حیث سیاسی و اجتماعی به موضوع مشارکت زنان شده است، درچنین توسعه ای زنان به مثابه نیمی از افراد جامعه به مشارکت فرا خوانده می شوند (قنبری و همکاران، ۱۳۹۱). تحولات چشمگیر در دو دهه اخیر در جهان باعث گردیده که کاهش نابرابری های جنسیتی جزء جدایی ناپذیر فرایند توسعه گردد و یکی از مهمترین این تحولات، ضرورت حضور زنان در جامعه است (اشرف حامدی، ۱۳۸۵). از این رو مشارکت زنان را می توان به عنوان عامل اصلی در موفقیت برنامه ها به شمار آورد و از این لحاظ زنان می باید در شکل دادن به برنامه ها دخالت نمایند و احساس نمایند که برنامه ها متعلق به آنان است  (صفری شالی، ۱۳۸۷ ).

اولین گام جهت توانمندسازی زنان روستایی به منظور نیل به اهداف توسعه، فراهم نمودن زمینه های لازم برای ارتقاء سطح دانش و مهارت زنان برای شناخت واقع بینانه از ظرفیت ها و توانایی های آنان می باشد (حیدری و  جهان نما، ۱۳۸۲). در واقع ارتباط و درهم تنیدگی تأثیرات آموزش های زنان در سایر ابعاد توسعه انکارناپذیر است و ارتقای سطح آموزش زنان روستایی در وضعیت بهداشت خانواده و میزان مرگ و میر کودکان، تغذیه، محیط زیست، بهداشت آب و محیط منزل نیز تأثیر به سزایی دارد (امیری اردکانی،  ۱۳۸۵).

به طور کلی مشارکت فزاینده ی زنان روستایی در برنامه های ترویجی و مشارکتی یکی از شاخص های  توسعه یافتگی هر جامعه و نمایانگر افزایش علاقمندی زنان به جنبه های گوناگون مشارکت در فعالیت های کشاورزی است (علی شاهی و همکاران، ۱۳۸۶). انگیزه ها به رفتار های مشارکتی آنها جهت می دهد و آن را استمرار می بخشد و هیچ رفتاری را فرد انجام نمی دهد که انگیزه‌یا نیازی محرک آن نباشد، درواقع انگیزه ها و فرایند انگیزش سبب برانگیختگی، هدایت و تداوم رفتار انسان می شود (نجفی،۱۳۸۷). چنانکه داس[۱] (۱۳۷۴) معتقد است زنان ساکن در یک روستا یک گروه همگن نیستند و دارای شرایط متفاوتی هستند، به همین دلیل جهت مشارکت آنان در برنامه های ترویجی باید شرایط ویژه ای را مد نظر قرار داد (میرک زاده و همکاران، ۱۳۸۸). پر واضح است به دلیل ماهیت کاملاً غیررسمی فعالیت های ترویجی، جلب مشارکت داوطلبانه زنان روستایی در دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتی حائز اهمیت بوده و بررسی آن مستلزم شناخت مسائل انگیزشی آنان است (توسل، ۱۳۸۳).

۲-۲ مفهوم توسعه

با توجه به درهم تنیدگی و پیچیدگی وجوه ساختاریکارکردی توسعه از یک سو و برداشت ها، باورها و نگرش ها و مقتضیات برخاسته از جوامع متعدد و متنوع انسانی از دیگر سو، مفهوم و تعریفی جامع و مورد پذیرش همه ی اندیشمندان و کارگزاران توسعه از این واژه وجود ندارد (کریم و هاشمی، ۱۳۸۸). توسعه مفهومی چند بعدی است و به زبان ساده گذار جامعه از مرحله ای به مرحله بالاتر را شامل می شود (لطیفی، ۱۳۸۸).

۱-۲-۲ توسعه ی روستایی و نقش آن در توسعه ی ملی

از آنجا که بخش بزرگی از جمعیت کشور در مناطق روستایی زندگی می کنند، توسعه روستاها بخش   اجتناب ناپذیر توسعه ملی است. اما درعین حال پدیده مذکور دارای جنبه های متعددی است که تماماً     می بایست در یک قالب واحد سنجیده شود. از عوامل مهم دستیابی به توسعه، برخورداری از نیروهای محرکه یعنی سرمایه، نیروی کار و غیره می باشد. لذا به دلیل کمبود سرمایه و تراکم بالای جمعیتی در روستاهای کشور، تأکید بر بهره برداری بهینه از نیروهای محرکه موجود مؤثر ترین راه رسیدن به هدف توسعه همه جانبه و یکپارچه می باشد (خانی، ۱۳۸۴).

گروهی توسعه روستایی را مترادف با عمران روستایی می پندارند، در چارچوب این مفهوم توسعه روستایی یک مفهوم جامع و چند بعدی است که هم در برگیرنده ی توسعه کشاورزی و فعالیت های وابسته به آن است و هم زیر بناهای اقتصادی، خدمات اجتماعی و تسهیلات مربوطه و توسعه انسانی را در بر می گیرد.  توسعه روستایی در این معنا بازخوردی از عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، نهادی و فیزیکی است  (بهرامی، ۱۳۸۳).

آنچه امروزه در مورد توسعه در مناطق روستایی مطرح است، توسعه پایدار روستایی است. توسعه پایدار روستایی عبارت است از: فرایند کمک به مردم روستایی از طرق اولویت بندی نیازهایشان، فعال نمودن آن ها و سرمایه گذاری در زمینه ایجاد زیر ساخت ها و ارایه خدمات اجتماعی، برقراری عدالت با توجه به ظرفیت های محلی برخلاف همه ی بی عدالتی های گذشته و تضمین سلامتی و امنیت آن ها، به ویژه زنان (چارچوب توسعه آفریقای جنوبی[۱]، ۲۰۰۵).

[۱].South  African  Development

Framework

[۱].Das

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مشارکت و مفهوم و نظریات مرتبط با مشارکت، ارزیابی عملکرد و مفهوم و شاخص ها و معیارها و نظریه های آن
  • تحقیق انواع سازمان ها و ویژ گی های مشترک سازمانها و تاثیر سیستم مشارکت در تحقق اهداف موسسه
  • تحقیق مشارکت و انواع و نظریه های آن و ضرورت و نقش مشارکت در توسعه پایدار روستایی
  • تحقیق نظریه ها و مدل های مشارکت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.