تحقیق معرفت شناسی در فلسفه اسلامی و غرب

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفت شناسی در فلسفه اسلامی و غرب دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-مروری بر تاریخ معرفت شناسی    ۴
مقدمه    ۵
۲-۱- منکران شناخت(شکاکان) و شناخت شناسان    ۵
۲-۲- معرفت شناسی در غرب    ۷
۲-۲-۱- سوفسطائیان    ۹
۲-۲-۲-سقراط، افلاطون و ارسطو    ۹
۲-۲-۳- افلاطون وایده آلیسم    ۱۰
۲-۲-۴- ارسطو    ۱۰
۲-۲-۵-فلسفه نوافلاطونی    ۱۱
۲-۲-۶- ظهور مسیح و فلسفه در قرون وسطی    ۱۲
۲-۲-۷- رنسانس    ۱۴
۲-۲-۸-مذهب اصالت عقل در قاره اروپا ( بجز انگلستان )    ۱۴
۲-۲-۹-مذهب اصالت تجربی انگلیسی(در قرن ۱۹)    ۱۵
۲-۲-۱۰- فلسفه ایده آلیستی مابعد کانتی    ۱۸
۲-۲-۱۱-فلسفه های معاصر    ۱۹
۲-۳-معرفت شناسی در فلسفه اسلامی    ۲۲
۲-۳-۱-معرفت شناسی در مکتب مشاء    ۲۳
۲-۳-۲-معرفت شناسی در فلسفه اشراق    ۲۶
۲-۳-۳-معرفت شناسی در حکمت متعالیه    ۲۹
۲-۳-۴-معرفت شناسی عرفا    ۳۲
۲-۳-۵-معرفت شناسی مکتب تفکیک    ۳۴
منابع و ماخذ    ۳۶

منابع

 قرآن کریم

گاتری، دبلیو.کی.سی (۱۳۷۵). فلاسفه یونان (از طالس تا ارسطو). ترجمه: حسن فتحی. تهران: فکر روز.

مصباح یزدی، محمدتقی (۱۳۷۸). آموزش فلسفه. ج۱٫ . قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).

فروغی، محمدعلی (۱۳۷۹). سیرحکمت در اروپا. تهران: صفی علیشاه.

ادواردز، پل (۱۳۷۹). تاریخ مابعدالطبیعه (به انضمام مقالات دیگر). ترجمه: شهرام پازوکی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

معلمی، حسن (۱۳۷۸). نگاهی به معرفت شناسی در فلسفه اسلامی. ج۲٫ تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.

حکیمی، محمدرضا (۱۳۸۴). مکتب تفکیک. قم: دلیل ما.

خاکیان، مرتضی (۱۳۸۷). در آمدی بر نظریه های معرفت شناسی در اندیشه اسلامی. قم: سروش هدایت.

صدرالمتألهین (۱۹۸۱م). الحکمه المتعایه فی الاسفار الاربعه. بیروت: دار احیاء التراث.

صدرالمتألهین (۱۳۰۲ ق). مجموعه الرسائل التسعه.

صدرالمتألهین (۱۳۵۴). المبدا و المعاد. به تصحیح: سید جلال الدین آشتیانی. تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.

———- (؟). الحاشیه علی الهیات الشفاء. قم: انتشارات بیداری.

مقدمه

معرفت شناسی از مباحث بسیار مهم امروز و از مهمترین رشته های فلسفی در قرن بیستم است که رشد آن از دیگر رشته های فلسفی بیشتر بوده است. این علم، تاثیرات عمیق و شگرفی در دیگر رشته ها داشته است و مبنای علوم انسانی و در نتیجه سبب شکل گیری علوم، فرهنگ و ارزش های نوینی شده است و این روند تا امروز ادامه دارد. می توان گفت هیچ سخنی نیست که نهایتا ریشه در معرفت شناسی نداشته باشد. لذا تحقیق در این زمینه حائز اهمیت است.

در تعریف معرفت شناسی می توانیم بگوییم که بخشی از فلسفه است که در آن به بررسی حقیقت و ماهیت علم، محدودیت ها، شرایط، منابع و اعتبار شناخت پرداخته می شود. موضوع معرفت همان معروف یا معلوم است و هدف از آن کشف حقیقت و رسیدن به شناخت یقینی یا برخی مقاصد عملی است. منظور از معرفت و شناخت در این جا معنایی عام و گسترده است که شامل همه شناخت های بشری اعم از حضوری و حصولی می شود. بدین سان هر آنچه واژه معرفت و شناخت بر آن اطلاق گردد، در مباحث معرفت شناسی جای می گیرد. قلمرو معرفت شناسی را می توان بنیادی ترین معارف انسانی معرفی کرد.

مبحث معرفت از همان آغاز فلسفه وجود داشته است. نخستین بحث صریح درباره آن ها را باید در آثار افلاطون (۳۴۷-۴۲۷ ق.م) جست؛ اما عمدتا در دوران جدید از قرن هفدهم به بعد بود که در نتیجه آثار دکارت (۱۵۹۶-۱۶۵۰) و لاک (۱۶۳۲-۱۷۰۴) همراه با ظهور علم جدید، معرفت شناسی جایگاهی کانونی در فلسفه پیدا کرد. (دانشور،۱۳۸۰: ۸)

فلاسفه اسلامی گرچه به طور مستقل از این زوایای معرفت سخن نگفته اند، ولی بسیاری از مباحث آن را به صورت پراکنده در فصول مختلف علم، منطق، فلسفه و عرفان مورد تحقیق قرار داده اند؛ اما معرفت شناسی بعنوان یک علم مستقل که دارای تالیفات ویژه و مستقلی باشد، از فراورده های روزگار ماست.

۲-مروری بر تاریخ معرفت شناسی

 مقدمه

معرفت شناسی که نظریه معرفت نیز نامیده می شود، یکی از شاخه های فلسفه است که به زعم بسیاری از فلاسفه مقدم بر هستی شناسی و دیگر شاخه های فلسفه است؛ زیرا فلاسفه در پی آنند که چیزی را بدانند؛ اما خود “دانستن” چیست؟ مرزهای آن کجاست؟ انواع شناخت و ابزار آن چیست؟ … این گونه پرسش ها بر هر دانستن فلسفی مقدم اند.

۲-۱- منکران شناخت(شکاکان) و شناخت شناسان

معرفت شناسی، تاریخی به اندازه تاریخ آفرینش انسان و تفکر او دارد؛ چراکه هر شناختی که انسان به دست آورد، لاجرم در پس آن نظریه ای از معرفت قرار دارد؛ حتی اگر خود فرد بدان نپردازد. اختلاف عقاید و برداشت ها و شناخت ها از جهان نیز گواهی می دهد که صاحبان آن ها هر یک شناخت خود را به گونه ای متفاوت یافته اند؛ لذا نمی توان تاریخ دقیق برای آن ترسیم کرد. بی شک در هر دوره ای متفکرانی بزرگ وجود داشته اند که به دنبال شناخت و حقیقت هستی بوده اند و آراء مختلف وجود داشته که در تضارب با یکدیگر بوده اند.

اساس و بنیاد مسأله معرفت، واقعیت و حقیقت است و معرفت شناسی در واقع همان شناخت واقعیت و حقیقت است و اگر کسی واقعیتی را در عالم نپذیرد، پس شناختی را هم نپذیرفته است و از قلمرو بحث معرفت شناسی خارج می شود؛ اگرچه که خودِ این ادعای نپذیرفتن از طرف منکر معرفت، ناقض ادعایش است که در مباحث بعدی بدان پرداخته خواهد شد.

بنابراین ما نیز در ابتدا همین “واقعیت” را مبنای اولین تقسیم بندی در مکاتب معرفت شناسی قرار می دهیم:

شک گرایان: مکتب هایی که امکان دستیابی به معرفت یقینی را انکار می کنند. شک گرایان خود به چند دسته تقسیم می شوند:

۱-۱- گروهی هستند که وجود هر گونه واقعیتی در عالم را مورد تردید قرار داده اند و در نتیجه دستیابی به هر گونه معرفتی را مورد تردید یا انکار دانسته اند. این افراطی ترین ادعایی است که شک گرایان دارند.

۱-۲- گروهی که تنها واقعیت را خود و فهم خود دانسته و ورای خود را مورد تردید یا انکار قرار داده اند.

۱-۳- گروهی که انسان را و آنچه را می فهمد واقعیت دانسته و انسان را معیار همه چیز قرار داده اند. اینان معتدل ترین شک گرایانند.

دو گروه اخیر را نسبی گرایان[۱] هم خوانده اند. همین امر، یعنی نسبیت گرایی راه را برای شک گرایی هموار می کند. اینان نیز مانند شک گرایان دیگر دیدگاه واحدی ندارند.

میان این سه گروه، مکاتب و دعاوی دیگری مطرح شده که همراه با جزئیات فراوان است و در این خلاصه نمی گنجد.

[۱] Relativism

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق معرفت شناسی توسعه سیاسی در سنت غربی
  • تحقیق معرفت شناسی در جهان غرب و از دیدگاه صدرا
  • تحقیق درآمدی بر معرفت شناسی
  • تحقیق بررسی مساله شناخت در فلسفه، روان شناسی و قرآن ، باور های غیر منطقی و تحریف های شناختی در حوزه روان شناسی
  • تحقیق فلسفه ی آموزش علوم تجربی و ارزشیابی از دیدگاه برنامه قصد شده و ارزشیابی برنامه درسی اجراشده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.