تحقیق مفاهیم سینما و بازنمایی، معلولیت و روایت و روایتگری فیلم اینجا بدون من

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم سینما و بازنمایی، معلولیت و روایت و روایتگری فیلم اینجا بدون من دارای ۱۲۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۶
فصل دوم:تعریف مفاهیم رسانه سینما و بازنمایی، داغ ننگ، معلولیت و روایت    ۱۰
۲-۲) تاریخچه:    ۱۱
۲-۲-۱) تاریخچه سینما در جهان :    ۱۱
۲-۲-۲) تاریخچه سینما در ایران:    ۱۳
۲-۳)مستندات مفاهیم    ۱۷
۲-۳-۱) بازنمایی:    ۱۷
۲-۳-۱-۱) تعریف بازنمایی:    ۱۷
۲-۳-۱-۲)استوارت هال و بازنمایی:    ۲۱
۲-۳-۱-۳)کلیشهسازی و بازنمایی:    ۲۴
۲-۳-۱-۴)خشونت نمادین:    ۳۲
۲-۳-۲)تعریف داغ ننگ:    ۳۴
۲-۳-۲-۱)داغ ننگ از دیدگاه گافمن:    ۳۵
۲-۳-۲-۲)مفهوم رؤیت پذیری:    ۳۷
۲-۳-۲-۳)مفهوم اطلاعات اجتماعی:    ۳۸
۲-۳-۲-۴)مفهوم نمادهای پنهانکننده هویت:    ۳۹
۲-۳-۲-۵)مدیریت اطلاعات و پنهان کردن داغ ننگ:    ۴۰
۲-۳-۳)معلولیت    ۴۳
۲-۳-۳-۱)تعریف نقص:    ۴۳
۲-۳-۳-۲)تعریف ناتوانی:    ۴۴
۲-۳-۳-۳)نقص از دیدگاه گافمن:    ۴۵
۲-۳-۳-۴)تعریف معلولیت:    ۴۷
۲-۳-۳-۵)ویژگیهای معلولیت:    ۴۹
۲-۳-۳-۶)معلولیت از دیدگاه پزشکی:    ۵۰
۲-۳-۳-۷)رویکردهای فایفر به معلولیت:    ۵۱
۲-۳-۳-۸)انواع پارادایمهای معلولیت:    ۵۳
۲-۳-۳-۹)تعریف توانبخشی:    ۵۴
۲-۳-۳-۱۰)فلسفه توانبخشی:    ۵۵
۲-۳-۳-۱۱)اهداف توانبخشی:    ۵۶
۲-۳-۳-۱۲)تعریف تبعیض:    ۵۶
۲-۳-۳-۱۳)تبعیض فردی:    ۵۹
۲-۳-۳-۱۴)تبعیض نهادیشده:    ۵۹
۲-۳-۳-۱۵)مفهوم دیگری سازی:    ۶۰
۲-۳-۴)مفهوم روایت    ۶۱
۲-۳-۴-۱)تعریف روایت:    ۶۱
۲-۳-۴-۲)تعریف روایتشناسی:    ۶۴
۲-۳-۴-۳)اجزای روایتگری:    ۶۷
۲-۳-۴-۴)موضوع:    ۷۰
۲-۳-۴-۵) درونمایه:    ۷۰
۲-۳-۴-۶)ساختار و پلات:    ۷۰
۲-۳-۴-۷)تعریف توالی:    ۷۵
۲-۳-۴-۸)تعریف زاویه دید، کانون دید و راوی:    ۷۵
۲-۳-۴-۹)انواع راوی:    ۷۷
۲-۳-۴-۱۰)تعریف شخصیت:    ۷۸
۲-۳-۴-۱۱)تعریف شخصیتپردازی:    ۷۹
۲-۳-۴-۱۲)تکنیک:    ۷۹
۲-۳-۴-۱۳)لحن:    ۷۹
۲-۳-۴-۱۴)ضربآهنگ(Rhythm):    ۸۰
۲-۳-۴-۱۵)زمینه:    ۸۰
۲-۳-۴-۱۶)تعریف زمان و مکان در روایت:    ۸۱
۲-۳-۴-۱۷)زمانمندی روایت:    ۸۱
۲-۳-۴-۱۸) تقابل بین داستان و روایت:    ۸۳
۲-۳-۴-۱۹)روایت سینمایی:    ۸۴
۲-۳-۵)نظریههای روایت    ۸۵
۲-۳-۵-۱)ارسطو:    ۸۵
۲-۳-۵-۲)فرمالیسم روسی:    ۸۷
۲-۳-۵-۳)ساختارگرایی:    ۸۹
۲-۳-۵-۴)پست مدرنیسم:    ۹۲
۲-۳-۶)پژوهشهای پیشین    ۹۳
۲-۳-۷)نظریه ها:    ۹۵
۲-۳-۷-۱)نظریه بازنمایی:    ۹۵
۲-۳-۷-۲)نظریه داغ ننگ گافمن:    ۹۷
۲-۳-۸)چکیده فیلم اینجا بدون من:    ۹۸
۲-۳-۸-۱-)مراحل روایتگری فیلم اینجا بدون من:    ۹۹
۲-۳-۸-۲)تحلیل کارکرد کنش در فیلم اینجا بدون من:    ۱۱۰
۲-۳-۸-۳)اجزای روایتگری فیلم اینجا بدون من:    ۱۱۱
۲-۳-۸-۴)تحلیل روایت فیلم اینجا بدون من:    ۱۱۳
منابع و مآخذ    ۱۱۴

منابع

پیرنجم­الدین، حسین و مرندی، سیدمحمد و عادلی، محمدرضا(۱۳۸۹). «گفتمان شرق­شناسانه در بازنمایی­های رسانه­ای غرب از ایران». فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات فرهنگی ایران، دوره سوم، شماره دوم.

صفیئی، کامبیز(۱۳۸۸). « کاربرد تحلیل ساختاری روایت: تحلیل روایی نمایشنامه بانوی سالخورده اثر فریدریش دونمارت، با تکیه بر دیدگاه رولان بارت». فصلنامه علمی- پژوهشی ادبیات تطبیقی، سال سوم، شماره یازدهم.

طلوعی، وحید و خالق­پناه، کمال(۱۳۸۷). « روایت­شناسی و تحلیل روایت». فصلنامه خوانش، سال سوم، شماره نهم.

معززی­نیا، حسین(۱۳۷۶). مجموعه مقالات در معرفی و تحلیل آثار ابراهیم حاتمی­کیا. تهران: انتشارات کانون فرهنگی- هنری ایثارگران.

مهدی زاده، سید محمد (۱۳۸۰). «تصویر سازی منفی رسانه­های غرب از جهان اسلام و ملل شرق». فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی، سال دوازدهم، شماره ۴۷٫

مهدی زاده، سید محمد (۱۳۸۷). رسانه­ها و بازنمایی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر مطالعات و توسعه رسانه­ها.

مهدی زاده، سید محمد. «بازنمایی ایران در مطبوعات غرب، تحلیل انتقادی گفتمان نیویورک تایمز، گاردین، لوموند و دی ولت ۲۰۰۲-۱۹۹۷ م». رسالۀ دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی. ۸۴-۱۳۸۳٫

دانسی، مارسل(۱۳۸۸). نشانه­شناسی رسانه­ها. ترجه گودرز میرانی و بهزاد دوران، تهران: انتشارت آنیسه­نما و چاپار.

Ovadiya, M and Zampaglion, G. (2009). Escaping Stigma and Neglect People with Disabilities in Sierra Leon. Washington, D.C: The World Bank Press.

Shanley, E. (1986). Mental Handicap, a Handbook of Care. New York: Churchill Livingstone.

Marily J, F and Alan M, J. (2007). The Future of Disability in America. Washington, D.C: The National Academies Press.

Drake, R. (1999). Understanding Disability Policies. London: Macmillan Press.

Rogers, A and Pilgrim. (2005). A Sociology of Mental Health and Illness. Glasgow: Open University press.

Alboled Florez, J and Sartorius, N. (2008). Understanding the Stigma of Mental Illness: Theory and Interventions. England: John Wiley and Sons, Ltd Press.

 

مقدمه:

اگر به زندگی روزمره خود، نگاهی دقیق­تر داشته باشیم، درمی­یابیم که در میان بستری از روایت­های گوناگون قرار گرفته­ایم. روایت­هایی که بخشی از ساختار زندگی فردی و اجتماعی ما را تشکیل می­دهند. ما از طریق بازگو کردن این روایت­ها ساختار اندیشه خود را بازسازی کرده و به رویدادها، نگاهی موشکافانه­تر خواهیم داشت. در واقع، آن­چه حیات اجتماعی را پویاتر نگه می­دارد روایتی است که از طریق نسل­ها به یکدیگر انتقال داده می­شود تا یک فرهنگ یا دیدگاه خاص، ارزش و پایگاه خود را حفظ کرده و به مرور زمان، بارورتر شود. در این صورت است که فرهنگ و آگاهی جمعی یک جامعه، ارتقا یافته و مفاهیم ارزشمند را در بستر فرهنگی خود حفظ خواهد کرد.

روایت­ها، جزءِ جدایی­ ناپذیر حیات بشر هستند. زندگی هر انسان، روایت زیستن وی است. روایت چگونگی برخورد با مشکلات و فائق آمدن بر آن­ها. لازمه آگاهی از روایت­های گوناگونی که در زندگی جمعی افراد یک جامعه، وجود دارد، ابزاری است که بتواند این رویدادها را به گونه­ای شفاف و واضح، بازنمایی کند.

امروزه، رسانه­ های جمعی، سهم مهمی در بازنمایی روایت­های گوناگون از صحنه­های مختلف زندگی داشته­اند. خصلت مهم رسانه­ها، انتقال آگاهی به مخاطبان است. رسانه­ها، آیینه پیرامون ما هستند. آن­چه در رسانه­ها مشاهده می­کنیم گویا در صحنه واقعی زندگی خویش، به چشم، دیده­ایم. اما آن­چه در این میان، حائز اهمیت است، کارکرد رسانه­ها با توجه به ویژگی­های آن­هاست. برای مثال، سینما، رسانه­ای دیداری- شنیداری است که با استفاده از تصویر و صدا وقایع و موضوعات را برای مخاطب به تصویر می­کشد. از جمله این موارد، بازنمایی افراد و گروه­های مختلف جامعه است و زمانی کارکرد بازنمایی، از طریق این رسانه، اهمیت می­یابد که شاهد بازنمایی گروه­هایی باشیم که در زندگی روزمره خود توجه چندانی به آن­ها نداریم. سینما به عنوان رسانه­ای پرمخاطب، با به تصویر کشیدن گروه­های حاشیه، روایتی جدید از زندگی و معضلات این گروه­ها به دست می­دهد. بازنمایی این گروه­ها موجب ایجاد نگرشی عمیق­تر در افراد جامعه نسبت به ابعاد مختلف فردی و اجتماعی آن­ها می­شود.

برای مثال، یکی از این ابعاد فردی که تأثیر بسیاری بر حیات و روابط اجتماعی می­گذارد، بُعد سلامتی است. افراد یا گروه­هایی که فاقد این بُعد هستند به گونه­های متفاوت خطاب شده، نگریسته می­شوند و مورد بازنمایی در رسانه­ها قرار می­گیرند. از جمله مفاهیم مربوط به این مبحث، مفهوم معلولیت است. معلولیت، از مفاهیم جامعه­شناختی است که در مقابل مفهوم صحت و سلامتی کامل قرار می­گیرد. برای ارائه تعریفی کوتاه از معلولیت، ابتدا باید تعریفی از ناتوانی ارائه دهیم:

ناتوانی، منعکس­کننده پیامدهای نقص(اختلال) در عملکرد و فعالیت بدن فرد است. به عبارت دیگر، هرگونه محدودیت یا فقدان در توانایی انجام فعالیت­هایی که در سطح طبیعی از هر انسانی انتظار می­رود، ناتوانی، نامیده می­شود. اما در ارتباط با مفهوم معلولیت، این واژه مرتبط است با محرومیت­هایی که فرد به عنوان نتیجه نقص(اختلال) یا ناتوانی، تجربه می­کند. به عبارت دیگر، معلولیت، عبارت است از فقدان یا کاهش فرصت­ها برای سهیم شدن در زندگی اجتماعی، در سطحی برابر با دیگران. به عبارت دیگر، معلولیت، نتیجه ارتباط متقابل بین فرد دارای نقص و ناتوانی از یک طرف و شرایط محیط زندگی اجتماعی او از طرف دیگر می­باشد( کریمی درمنی، ۱۳۸۵: ۳۸). بنابر این تعاریفی که از معلولیت ارائه شد می­توان گفت معلولیت، محصول و پیامد اجتماعی نقص یا ناتوانی در فرد است. به عبارتی، مفهومی جامعه­شناختی است و تحت تأثیر شرایط اجتماعی و فرهنگی، مورد تفسیر قرار می­گیرد.

افرادی که دارای این ناتوانی و نقص هستند در جامعه، معلول، نامیده می­شوند. با توجه به این که موضوع مورد بحث در این تحقیق، به تصویر کشیدن این گروه و شرایط آن­ها در زندگی روزمره است، می­توان گفت، معلولین، سهم زیادی در بازنمایی رسانه­ها نداشته­اند. در رسانه­­های تصویری نظیر سینما، بیش­تر، شاهد ایفای نقش توسط افراد سالم از نظر جسمی و روانی بوده­ایم تا افرادی که دارای نقص جسمی و معلولیت ذهنی بوده­اند. آن­چه در فرهنگ جمعی جامعه مشاهده می­شود، در نظر گرفتن معلولین به عنوان یک گروه حاشیه­ای است. عدم وجود امکانات کافی برای این دسته از افراد، به پررنگ­تر کردن این افراد در حاشیه اجتماع، دامن می­زند. اگرچه امروزه شاهد رشد فرهنگ اجتماعی و تغییر دیدگاه نسبت به این افراد بوده­ایم، اما از منظر اجتماعی و فرهنگی، این گروه، همواره مورد تبعیض و کم­توجهی قرار گرفته­اند. در این میان، سینما، به عنوان یک رسانه تصویری شناخته می­شود که عامل بازنمایی مسائل جامعه است. این رسانه، از گروه­های مختلف جامعه، انگاره­های متفاوتی را ایجاد می­کند. فیلم از طریق زبان تصویر، با مخاطبان، ارتباط برقرار می­کند. در حقیقت، سینما و فیلم از طریق بیانی هنری، واقعیت­های اجتماعی را بازتاب می­دهند. به عبارت دیگر، فیلم دارای ارزش اجتماعی است و می­توان آن را با رویکردی انتقادی مورد مطالعه قرار داد.

تعریف مفاهیم رسانه سینما و بازنمایی، داغ ننگ، معلولیت و روایت

۲-۱) مقدمه:

در این فصل، ابتدا به مرور تاریخچه­ای از رسانه سینما خواهیم پرداخت. این تاریخچه، شامل دو بخش تاریخ سینما در جهان و تاریخ سینما در ایران می­باشد.

قسمت سوم این فصل، شامل مفهوم­پردازی بازنمایی است. در این قسمت، به تعریف و بسط معنایی اصطلاحاتی چون: بازنمایی، انواع بازنمایی از دیدگاه استوارت هال، کلیشه­سازی و  خشونت نمادین خواهیم پرداخت.

قسمت چهارم این فصل، شامل مفهوم­پردازی اصطلاح داغ ننگ است. ابتدا به تعریف این مفهوم پرداخته و سپس مباحثی نظیر داغ ننگ از دیدگاه گافمن، مفهوم رؤیت­پذیری، اطلاعات اجتماعی و مدیریت اطلاعات داغ ننگ، مطرح خواهد شد.

قسمت پنجم، به تعریف و مفهوم­پردازی معلولیت خواهد پرداخت. در ابتدای این فصل، تعریفی از واژه ناتوانی و نقص، ارائه خواهد شد و سپس مفاهیمی نظیر نقص، معلولیت، انواع معلولین، رویکردهای متفاوت به این مفهوم، جایگاه معلولین در جامعه، مفهوم توان­بخشی، تبعیض و دیگری­سازی، مطرح خواهند شد.

در قست ششم، پیشینه­ای از پژوهش­های انجام شده در زمینه معلولیت، روایتگری و سینما ارائه خواهد شد.

در قسمت هفتم دو نظریه بازنمایی و نظریه داغ ننگ گافمن مطرح خواهد شد.

۲-۲) تاریخچه:

۲-۲-۱) تاریخچه سینما در جهان :

سینما که از لحاظ تاریخی، دومین وسیله ارتباط جمعی به شمار می­رود، با مطبوعات که قرن­ها پیش از آن پدیدار گشته است و رادیو و تلویزیون که به دنبال آن پدید آمده­اند تفاوت­های فراوان دارد. به طور کلی، سینما یک وسیله ارتباطی، انتشاری و تصویری است که برای انسان، جنبه سرگرم کننده دارد و بیش از آن­که به افزایش معلومات و آگاهی­های او توجه داشته باشد به پر کردن اوقات فراغت وی می­پردازد(معتمد نژاد، ۱۳۸۶: ۱۸۷).

پیدایی و بسط سینما، همانند بسیاری از ابزارهای صنعتی جهان ما منبعث از کوشش­های دانشمندانی بسیار در کشورهای مختلف جهان است. معمولا مارک راجت انگلیسی را در رأس این هرم جای می­دهند. هم او بود که به سال ۱۸۲۴ فرضیه معروف خود را در باب تصاویر و رابطه آنان را با اشیای متحرک اعلام داشت. او حرکت تصویر را به منزله زنده کردن موضوعات آنان تجسم می­کرد و نشان می­داد که با حرکت دادن تصاویری خاص از هر یک از حرکات یک موجود زنده، چشم بیننده قادر به وصل کردن حرکات خواهد بود(ساروخانی، ۱۳۸۷: ۱۶۱).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نظریات مربوط به بازنمایی و نشانه‌شناسی و نظریه فمنیستی فیلم و نظریات مطالعات فرهنگی
  • تحقیق تاریخچه شکل گیری سینما درایران و قانونمند کردن ضوابط سینما در دادن مجوز و اکران فیلم
  • تحقیق سینما و معنا
  • تحقیق مفهوم بازنمایی، نشانه‌شناسی و همسر دوم و نظریه های مربوط به آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.