417 views
پیشینه تحقیق مفاهیم سینما و بازنمایی، معلولیت و روایت و روایتگری فیلم اینجا بدون من دارای ۱۲۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه: ۶
فصل دوم:تعریف مفاهیم رسانه سینما و بازنمایی، داغ ننگ، معلولیت و روایت ۱۰
۲-۲) تاریخچه: ۱۱
۲-۲-۱) تاریخچه سینما در جهان : ۱۱
۲-۲-۲) تاریخچه سینما در ایران: ۱۳
۲-۳)مستندات مفاهیم ۱۷
۲-۳-۱) بازنمایی: ۱۷
۲-۳-۱-۱) تعریف بازنمایی: ۱۷
۲-۳-۱-۲)استوارت هال و بازنمایی: ۲۱
۲-۳-۱-۳)کلیشهسازی و بازنمایی: ۲۴
۲-۳-۱-۴)خشونت نمادین: ۳۲
۲-۳-۲)تعریف داغ ننگ: ۳۴
۲-۳-۲-۱)داغ ننگ از دیدگاه گافمن: ۳۵
۲-۳-۲-۲)مفهوم رؤیت پذیری: ۳۷
۲-۳-۲-۳)مفهوم اطلاعات اجتماعی: ۳۸
۲-۳-۲-۴)مفهوم نمادهای پنهانکننده هویت: ۳۹
۲-۳-۲-۵)مدیریت اطلاعات و پنهان کردن داغ ننگ: ۴۰
۲-۳-۳)معلولیت ۴۳
۲-۳-۳-۱)تعریف نقص: ۴۳
۲-۳-۳-۲)تعریف ناتوانی: ۴۴
۲-۳-۳-۳)نقص از دیدگاه گافمن: ۴۵
۲-۳-۳-۴)تعریف معلولیت: ۴۷
۲-۳-۳-۵)ویژگیهای معلولیت: ۴۹
۲-۳-۳-۶)معلولیت از دیدگاه پزشکی: ۵۰
۲-۳-۳-۷)رویکردهای فایفر به معلولیت: ۵۱
۲-۳-۳-۸)انواع پارادایمهای معلولیت: ۵۳
۲-۳-۳-۹)تعریف توانبخشی: ۵۴
۲-۳-۳-۱۰)فلسفه توانبخشی: ۵۵
۲-۳-۳-۱۱)اهداف توانبخشی: ۵۶
۲-۳-۳-۱۲)تعریف تبعیض: ۵۶
۲-۳-۳-۱۳)تبعیض فردی: ۵۹
۲-۳-۳-۱۴)تبعیض نهادیشده: ۵۹
۲-۳-۳-۱۵)مفهوم دیگری سازی: ۶۰
۲-۳-۴)مفهوم روایت ۶۱
۲-۳-۴-۱)تعریف روایت: ۶۱
۲-۳-۴-۲)تعریف روایتشناسی: ۶۴
۲-۳-۴-۳)اجزای روایتگری: ۶۷
۲-۳-۴-۴)موضوع: ۷۰
۲-۳-۴-۵) درونمایه: ۷۰
۲-۳-۴-۶)ساختار و پلات: ۷۰
۲-۳-۴-۷)تعریف توالی: ۷۵
۲-۳-۴-۸)تعریف زاویه دید، کانون دید و راوی: ۷۵
۲-۳-۴-۹)انواع راوی: ۷۷
۲-۳-۴-۱۰)تعریف شخصیت: ۷۸
۲-۳-۴-۱۱)تعریف شخصیتپردازی: ۷۹
۲-۳-۴-۱۲)تکنیک: ۷۹
۲-۳-۴-۱۳)لحن: ۷۹
۲-۳-۴-۱۴)ضربآهنگ(Rhythm): ۸۰
۲-۳-۴-۱۵)زمینه: ۸۰
۲-۳-۴-۱۶)تعریف زمان و مکان در روایت: ۸۱
۲-۳-۴-۱۷)زمانمندی روایت: ۸۱
۲-۳-۴-۱۸) تقابل بین داستان و روایت: ۸۳
۲-۳-۴-۱۹)روایت سینمایی: ۸۴
۲-۳-۵)نظریههای روایت ۸۵
۲-۳-۵-۱)ارسطو: ۸۵
۲-۳-۵-۲)فرمالیسم روسی: ۸۷
۲-۳-۵-۳)ساختارگرایی: ۸۹
۲-۳-۵-۴)پست مدرنیسم: ۹۲
۲-۳-۶)پژوهشهای پیشین ۹۳
۲-۳-۷)نظریه ها: ۹۵
۲-۳-۷-۱)نظریه بازنمایی: ۹۵
۲-۳-۷-۲)نظریه داغ ننگ گافمن: ۹۷
۲-۳-۸)چکیده فیلم اینجا بدون من: ۹۸
۲-۳-۸-۱-)مراحل روایتگری فیلم اینجا بدون من: ۹۹
۲-۳-۸-۲)تحلیل کارکرد کنش در فیلم اینجا بدون من: ۱۱۰
۲-۳-۸-۳)اجزای روایتگری فیلم اینجا بدون من: ۱۱۱
۲-۳-۸-۴)تحلیل روایت فیلم اینجا بدون من: ۱۱۳
منابع و مآخذ ۱۱۴
پیرنجمالدین، حسین و مرندی، سیدمحمد و عادلی، محمدرضا(۱۳۸۹). «گفتمان شرقشناسانه در بازنماییهای رسانهای غرب از ایران». فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات فرهنگی ایران، دوره سوم، شماره دوم.
صفیئی، کامبیز(۱۳۸۸). « کاربرد تحلیل ساختاری روایت: تحلیل روایی نمایشنامه بانوی سالخورده اثر فریدریش دونمارت، با تکیه بر دیدگاه رولان بارت». فصلنامه علمی- پژوهشی ادبیات تطبیقی، سال سوم، شماره یازدهم.
طلوعی، وحید و خالقپناه، کمال(۱۳۸۷). « روایتشناسی و تحلیل روایت». فصلنامه خوانش، سال سوم، شماره نهم.
معززینیا، حسین(۱۳۷۶). مجموعه مقالات در معرفی و تحلیل آثار ابراهیم حاتمیکیا. تهران: انتشارات کانون فرهنگی- هنری ایثارگران.
مهدی زاده، سید محمد (۱۳۸۰). «تصویر سازی منفی رسانههای غرب از جهان اسلام و ملل شرق». فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی، سال دوازدهم، شماره ۴۷٫
مهدی زاده، سید محمد (۱۳۸۷). رسانهها و بازنمایی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
مهدی زاده، سید محمد. «بازنمایی ایران در مطبوعات غرب، تحلیل انتقادی گفتمان نیویورک تایمز، گاردین، لوموند و دی ولت ۲۰۰۲-۱۹۹۷ م». رسالۀ دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی. ۸۴-۱۳۸۳٫
دانسی، مارسل(۱۳۸۸). نشانهشناسی رسانهها. ترجه گودرز میرانی و بهزاد دوران، تهران: انتشارت آنیسهنما و چاپار.
Ovadiya, M and Zampaglion, G. (2009). Escaping Stigma and Neglect People with Disabilities in Sierra Leon. Washington, D.C: The World Bank Press.
Shanley, E. (1986). Mental Handicap, a Handbook of Care. New York: Churchill Livingstone.
Marily J, F and Alan M, J. (2007). The Future of Disability in America. Washington, D.C: The National Academies Press.
Drake, R. (1999). Understanding Disability Policies. London: Macmillan Press.
Rogers, A and Pilgrim. (2005). A Sociology of Mental Health and Illness. Glasgow: Open University press.
Alboled Florez, J and Sartorius, N. (2008). Understanding the Stigma of Mental Illness: Theory and Interventions. England: John Wiley and Sons, Ltd Press.
اگر به زندگی روزمره خود، نگاهی دقیقتر داشته باشیم، درمییابیم که در میان بستری از روایتهای گوناگون قرار گرفتهایم. روایتهایی که بخشی از ساختار زندگی فردی و اجتماعی ما را تشکیل میدهند. ما از طریق بازگو کردن این روایتها ساختار اندیشه خود را بازسازی کرده و به رویدادها، نگاهی موشکافانهتر خواهیم داشت. در واقع، آنچه حیات اجتماعی را پویاتر نگه میدارد روایتی است که از طریق نسلها به یکدیگر انتقال داده میشود تا یک فرهنگ یا دیدگاه خاص، ارزش و پایگاه خود را حفظ کرده و به مرور زمان، بارورتر شود. در این صورت است که فرهنگ و آگاهی جمعی یک جامعه، ارتقا یافته و مفاهیم ارزشمند را در بستر فرهنگی خود حفظ خواهد کرد.
روایتها، جزءِ جدایی ناپذیر حیات بشر هستند. زندگی هر انسان، روایت زیستن وی است. روایت چگونگی برخورد با مشکلات و فائق آمدن بر آنها. لازمه آگاهی از روایتهای گوناگونی که در زندگی جمعی افراد یک جامعه، وجود دارد، ابزاری است که بتواند این رویدادها را به گونهای شفاف و واضح، بازنمایی کند.
امروزه، رسانه های جمعی، سهم مهمی در بازنمایی روایتهای گوناگون از صحنههای مختلف زندگی داشتهاند. خصلت مهم رسانهها، انتقال آگاهی به مخاطبان است. رسانهها، آیینه پیرامون ما هستند. آنچه در رسانهها مشاهده میکنیم گویا در صحنه واقعی زندگی خویش، به چشم، دیدهایم. اما آنچه در این میان، حائز اهمیت است، کارکرد رسانهها با توجه به ویژگیهای آنهاست. برای مثال، سینما، رسانهای دیداری- شنیداری است که با استفاده از تصویر و صدا وقایع و موضوعات را برای مخاطب به تصویر میکشد. از جمله این موارد، بازنمایی افراد و گروههای مختلف جامعه است و زمانی کارکرد بازنمایی، از طریق این رسانه، اهمیت مییابد که شاهد بازنمایی گروههایی باشیم که در زندگی روزمره خود توجه چندانی به آنها نداریم. سینما به عنوان رسانهای پرمخاطب، با به تصویر کشیدن گروههای حاشیه، روایتی جدید از زندگی و معضلات این گروهها به دست میدهد. بازنمایی این گروهها موجب ایجاد نگرشی عمیقتر در افراد جامعه نسبت به ابعاد مختلف فردی و اجتماعی آنها میشود.
برای مثال، یکی از این ابعاد فردی که تأثیر بسیاری بر حیات و روابط اجتماعی میگذارد، بُعد سلامتی است. افراد یا گروههایی که فاقد این بُعد هستند به گونههای متفاوت خطاب شده، نگریسته میشوند و مورد بازنمایی در رسانهها قرار میگیرند. از جمله مفاهیم مربوط به این مبحث، مفهوم معلولیت است. معلولیت، از مفاهیم جامعهشناختی است که در مقابل مفهوم صحت و سلامتی کامل قرار میگیرد. برای ارائه تعریفی کوتاه از معلولیت، ابتدا باید تعریفی از ناتوانی ارائه دهیم:
ناتوانی، منعکسکننده پیامدهای نقص(اختلال) در عملکرد و فعالیت بدن فرد است. به عبارت دیگر، هرگونه محدودیت یا فقدان در توانایی انجام فعالیتهایی که در سطح طبیعی از هر انسانی انتظار میرود، ناتوانی، نامیده میشود. اما در ارتباط با مفهوم معلولیت، این واژه مرتبط است با محرومیتهایی که فرد به عنوان نتیجه نقص(اختلال) یا ناتوانی، تجربه میکند. به عبارت دیگر، معلولیت، عبارت است از فقدان یا کاهش فرصتها برای سهیم شدن در زندگی اجتماعی، در سطحی برابر با دیگران. به عبارت دیگر، معلولیت، نتیجه ارتباط متقابل بین فرد دارای نقص و ناتوانی از یک طرف و شرایط محیط زندگی اجتماعی او از طرف دیگر میباشد( کریمی درمنی، ۱۳۸۵: ۳۸). بنابر این تعاریفی که از معلولیت ارائه شد میتوان گفت معلولیت، محصول و پیامد اجتماعی نقص یا ناتوانی در فرد است. به عبارتی، مفهومی جامعهشناختی است و تحت تأثیر شرایط اجتماعی و فرهنگی، مورد تفسیر قرار میگیرد.
افرادی که دارای این ناتوانی و نقص هستند در جامعه، معلول، نامیده میشوند. با توجه به این که موضوع مورد بحث در این تحقیق، به تصویر کشیدن این گروه و شرایط آنها در زندگی روزمره است، میتوان گفت، معلولین، سهم زیادی در بازنمایی رسانهها نداشتهاند. در رسانههای تصویری نظیر سینما، بیشتر، شاهد ایفای نقش توسط افراد سالم از نظر جسمی و روانی بودهایم تا افرادی که دارای نقص جسمی و معلولیت ذهنی بودهاند. آنچه در فرهنگ جمعی جامعه مشاهده میشود، در نظر گرفتن معلولین به عنوان یک گروه حاشیهای است. عدم وجود امکانات کافی برای این دسته از افراد، به پررنگتر کردن این افراد در حاشیه اجتماع، دامن میزند. اگرچه امروزه شاهد رشد فرهنگ اجتماعی و تغییر دیدگاه نسبت به این افراد بودهایم، اما از منظر اجتماعی و فرهنگی، این گروه، همواره مورد تبعیض و کمتوجهی قرار گرفتهاند. در این میان، سینما، به عنوان یک رسانه تصویری شناخته میشود که عامل بازنمایی مسائل جامعه است. این رسانه، از گروههای مختلف جامعه، انگارههای متفاوتی را ایجاد میکند. فیلم از طریق زبان تصویر، با مخاطبان، ارتباط برقرار میکند. در حقیقت، سینما و فیلم از طریق بیانی هنری، واقعیتهای اجتماعی را بازتاب میدهند. به عبارت دیگر، فیلم دارای ارزش اجتماعی است و میتوان آن را با رویکردی انتقادی مورد مطالعه قرار داد.
در این فصل، ابتدا به مرور تاریخچهای از رسانه سینما خواهیم پرداخت. این تاریخچه، شامل دو بخش تاریخ سینما در جهان و تاریخ سینما در ایران میباشد.
قسمت سوم این فصل، شامل مفهومپردازی بازنمایی است. در این قسمت، به تعریف و بسط معنایی اصطلاحاتی چون: بازنمایی، انواع بازنمایی از دیدگاه استوارت هال، کلیشهسازی و خشونت نمادین خواهیم پرداخت.
قسمت چهارم این فصل، شامل مفهومپردازی اصطلاح داغ ننگ است. ابتدا به تعریف این مفهوم پرداخته و سپس مباحثی نظیر داغ ننگ از دیدگاه گافمن، مفهوم رؤیتپذیری، اطلاعات اجتماعی و مدیریت اطلاعات داغ ننگ، مطرح خواهد شد.
قسمت پنجم، به تعریف و مفهومپردازی معلولیت خواهد پرداخت. در ابتدای این فصل، تعریفی از واژه ناتوانی و نقص، ارائه خواهد شد و سپس مفاهیمی نظیر نقص، معلولیت، انواع معلولین، رویکردهای متفاوت به این مفهوم، جایگاه معلولین در جامعه، مفهوم توانبخشی، تبعیض و دیگریسازی، مطرح خواهند شد.
در قست ششم، پیشینهای از پژوهشهای انجام شده در زمینه معلولیت، روایتگری و سینما ارائه خواهد شد.
در قسمت هفتم دو نظریه بازنمایی و نظریه داغ ننگ گافمن مطرح خواهد شد.
سینما که از لحاظ تاریخی، دومین وسیله ارتباط جمعی به شمار میرود، با مطبوعات که قرنها پیش از آن پدیدار گشته است و رادیو و تلویزیون که به دنبال آن پدید آمدهاند تفاوتهای فراوان دارد. به طور کلی، سینما یک وسیله ارتباطی، انتشاری و تصویری است که برای انسان، جنبه سرگرم کننده دارد و بیش از آنکه به افزایش معلومات و آگاهیهای او توجه داشته باشد به پر کردن اوقات فراغت وی میپردازد(معتمد نژاد، ۱۳۸۶: ۱۸۷).
پیدایی و بسط سینما، همانند بسیاری از ابزارهای صنعتی جهان ما منبعث از کوششهای دانشمندانی بسیار در کشورهای مختلف جهان است. معمولا مارک راجت انگلیسی را در رأس این هرم جای میدهند. هم او بود که به سال ۱۸۲۴ فرضیه معروف خود را در باب تصاویر و رابطه آنان را با اشیای متحرک اعلام داشت. او حرکت تصویر را به منزله زنده کردن موضوعات آنان تجسم میکرد و نشان میداد که با حرکت دادن تصاویری خاص از هر یک از حرکات یک موجود زنده، چشم بیننده قادر به وصل کردن حرکات خواهد بود(ساروخانی، ۱۳۸۷: ۱۶۱).
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر