تحقیق نظریات مربوط به بازنمایی و نشانه‌شناسی و نظریه فمنیستی فیلم و نظریات مطالعات فرهنگی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریات مربوط به بازنمایی و نشانه‌شناسی و نظریه فمنیستی فیلم و نظریات مطالعات فرهنگی دارای ۹۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۲ مرور مفهومی    ۵
۲-۲-۱  بازنمایی    ۵
۲-۲-۱-۱ استراتژی‌های بازنمایی    ۹
۲-۲-۲  نشانه شناسی    ۱۲
۲-۲-۳  جنسیت    ۱۳
۲-۳  مرور تجربی    ۱۵
۲-۴  مرور نظری    ۲۳
۲-۴-۱  نظریه بازنمایی    ۲۳
۲-۴-۱-۱  از تقلید تا بازنمایی    ۲۶
۲-۴-۱-۲  نظریه رمزگذاری و رمزگشایی استورات هال    ۲۹
۲-۴-۱-۳  بازنمایی و نظریه استوارت هال    ۳۲
۲-۴-۱-۴  گفتمان و بازنمایی    ۳۸
۲-۴-۱-۵  ایدئولوژی و بازنمایی    ۴۱
۲-۴-۱-۶  از زبان به گفتمان؛ نگاه فوکویی به بازنمایی    ۴۷
۲-۴-۲  استراتژی‌های بازنمایی    ۵۱
۲-۴-۲-۱ کلیشه سازی    ۵۱
۲-۴-۲-۲ طبیعی سازی    ۵۳
۲-۴-۲-۳ طرد    ۵۴
۲-۴- ۳ نظریه فیلم کلاسیک    ۵۵
۲-۴-۳-۱ فرمالیستها    ۵۵
۲-۴-۳-۲ رئالیست ها    ۵۶
۲-۴-۳-۳ نظریه فیلم معاصر    ۵۹
۲-۴-۴  نظریات نشانه‌شناسی    ۶۱
۲-۴-۴-۱  سوسور و نشانه‌شناسی    ۶۱
۲-۴-۴-۲  پیرس و نشانه‌شناسی    ۶۴
۲-۴-۴-۳  نشانه‌شناسی ساختارگرای بارت    ۶۵
۲-۴-۴-۴  اکو و نشانه‌شناسی پساساختارگرا    ۷۰
۲-۵  جنسیت ، نظریه های فمنیستی و مطالعات فرهنگی    ۷۱
۲-۵-۱  جنسیت و رسانه    ۷۱
۲-۵-۲  نظریه های فمنیستی فیلم    ۷۳
۲-۵-۲-۱ تحلیل های پساساختارگرایی و نظریه ی فیلم    ۷۴
۲-۵-۳ مکتب بیرمنگام    ۷۹
۲-۵-۴  مطالعهی مخاطبین    ۸۰
۲-۵-۵ پستمدرنیسم، لذت و مقاومت    ۸۳
۲-۵-۶ مطالعات فرهنگی، مطالعات فمینیستی و جامعهشناسی    ۸۸
منابع :    ۹۱

منابع :

کابلی ، پل و لیتزا یانتس ۱۳۸۰ نشانه شناسی قدم اول، محمد نبوی ،نشر شیرازه

کالکر، رابرت( ۱۳۸۴ ). فیلم، فرم و فرهنگ، ترجمه بابک تیرابی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی

بهرامی کمیل نظام (۱۳۸۸) «نظریه ‌رسانه‌ها جامعه شناسی ارتباطات»،تهران، انتشارات کویر

پاینده ،حسین (۱۳۸۵) قرائتی نقادانه از آگهی های تجاری در تلویزیون ایران ، نشر روزنگار

امامی، نصر الله(۱۳۸۵)، مبانی و روش های نقد ادبی. چاپ سوم. تهران: نشر جامی –

کازه بیه ،آلن ،۱۳۸۲،پدیدار شناسی در سینما،ترجمه :علاء الدین طباطبایی،تهران : هرمس

کولومبورگ ،سوزان ،۱۳۷۸ ، رشد جنسیت،ترجمه :نهرناز شهر آرای ،تهران :انتشارات ققنوس

اکو، امبرتو، نشانه‌شناسی، ترجمه پیروز ایزدی، تهران، نشر ثالث، ۱۳۸۷

بارت، رولان( ۱۳۸۰)اسطوره در زمانه حاضر،ترجمه یوسف اباذری ارغنون ۱۸،انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هارلند، ریچارد، ابرساخت‌گرایی، فلسفه ساخت‌گرایی- پساساخت‌گرایی، ترجمه فرزان سجودی، تهران، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، ۱۳۸۰

آسابرگر، آرتور، روش‌های تحلیل رسانه، ترجمه پرویز اجلالی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه، ۱۳۷۹

Woodward, K (1997). Identity and Difference: Culture, Media and Identity, London, Sage Publications

Giles, Judy & Middleton Tim (1999): Studying Culture: a practical introduction, Wiley.Blackwell.

Barker, Chris, The stage dictionary of cultural studies, stage publications, London, 2004.

مقدمه

امروزه سینما یکی از مهمترین ابزار های فرهنگی است که با ایجاد جذابیت های  بصری،در جذب مخاطب به ویژه مخاطب عام موفق است.علم سینما ، تکنولوژی و تجهیزات مدرن ،استفاده از چهره های زیبا و جذاب و استفاده نوین از گریم و چهره سازی هر روزه برای سینما مخاطب بیشتری به ارمغان می آوردوهمچنین سینما با تولید انبوه مسائل فرهنگی  و مصرف فرهنگی ،به برخی از امور مشروعیت می بخشد لذا مطالعه ی سینما ومفاهیم آن قابل تامل و بررسی است.سینما با بازتولید و بازسازی  واقعیت های اجتماعی می تواند نگاهی سرکوبگرایانه و یا انتقادی داشته باشد.

جنبش اجتماعی زنان در ابتدای قرن بیستم ،بسیاری از مسائل فرهنگی را تحت شعاع قرار داد. بسیاری از شاخه های متعدد جامعه شناسی در حال حاضر به عنوان یکی از اولویت های مهم خود مباحث مربوط به حقوق زنان را در کانون توجه خود قرار داده است. (گرت،۱۳۷۹) از این نظر جنسیت از “جنس” که بر تفاوت های زیستی زنان و مردان اطلاق می گردد،تمییز داده شده می شود.در واقع جنسیت با “همبستگی های فرهنگی استقرار یافته پیرامون جنس”ارتباط دارد.(گافمن۲۱۰:۱۹۹۷)

رسانه جمعی با بازنمایی الگوهای هنجاری حاکم بر زندگی اجتماعی در قالب اجرای نمایش گونه ،عملا نقش بر­سازنده و بازتولید کننده ی این هنجارها را در زندگی اجتماعی امروزی عهده دار است.آنها با ارئه تصویری خاص از مناسبات دو جنس ،می توانند نقش مهمی در نهادینه شدن چهارچوب مفهومی آن تصویر خاص داشته باشند. در میان رسانه های جمعی شناخته شده، سینما به عنوان یک هنر برتر نسبت به دیگر هنرها و نیز به خاطر امکانات ویژه اش برای نمایش مناسبات مربوط با جنسیت ،همچون یک نمونه ایده آل برای تحقیق در باب نابرابری ها و تفاوت‌های جنسیتی خود را به ما نشان می دهند (استریناتی ۱۲۱:۱۳۸۰)

جنسیت از مفاهیمی است که به شیوه های مختلفی نمایش داده می شود. سینما را می توان ابزاری قوی برای نمایش و ساخت و برساخت فرهنگ جنسیتی دانست. سینما به عنوان یک رسانه عمومی می تواند تاثیر مهمی بر فرهنگ جنسیتی بگذارد به همین دلیل نقش تولید محتوای آن بسیار مهم است چون با تولید انبوه و جذاب هم می تواند کلیشه های جنسیتی سنتی را به نفع گروهی خاص تولید کند و هم می تواند با انتقاد از تقسیم کار جنسیتی موجب آگاهی برای توده اجتماع باشد.

بازنمایی های رسانه ای از این لحاظ مهم هستند که شناخت و باور عمومی را شکل می دهند .اگرچه ارتباط بازنمایی با زندگی و تجربه مردم در جهان اجتماعی ، پیچیده است، اما بازنمایی ها برای مردم دارای پیامد های واقعی است . ریچارد دایر بر این نکته تاکید می کند که « نحوه ی برخورد با گروه های اجتماعی در بازنمایی فرهنگی، بخشی از این نکته است که با آنها در زندگی واقعی به چه نحو برخورد شود .» (Giles & Middleton, 1999:59)

 در بخش اول ابتدا به مرور مفهومی مباحث مربوط به بازنمایی تفاوت های جنسیتی  در سینما خواهیم پرداخت و با ارائه تعاریف کلی مفاهیم مربوط به بازنمایی، نشانه‌شناسی و جنسیت را معرفی می‌کنیم.

سپس با بررسی پژوهش‌های پیشین مربوط به حوزه زنان و سینما، به مرور تجربی می‌پردازیم. بازنمایی سینمای زنان موضوع رشته های علوم اجتماعی و رشته پژوهش هنر قرار گرفته است. اما موضوع خاص تفاوت های جنسیتی کمتر لحاظ گردیده است. مطالعه پژوهش‌های مربوط به بازنمایی سینمایی مسائل زنان بسیار اهمیت دارد. بررسی جهت‌گیری کلی سینما و برساخت اجتماعی آن از واقعیات حوزه زنان راه‌ گشای پژوهش پیش‌ رو خواهد بود.

در بخش دوم، به مرور نظری می‌پردازیم. نظریات مربوط به بازنمایی و نشانه‌شناسی  و نظریه فمنیستی فیلم و نظریات مطالعات فرهنگی درباره مطالعات فمنیستی مفصلاً تشریح می‌شوند .

 ۲-۲ مرور مفهومی

۲-۲-۱  بازنمایی

ساده­ترین تعبیر از بازنمایی که برگرفته از واژه­نامه آکسفورد است این مفهوم را چنین تعریف می­کند: «عمل نمایش دادن کسی یا چیزی به شیوه­ای خاص». اما تعریفی پیچیده از این مفهوم که توسط کریس بارکر و از منظر مطالعات فرهنگی بیان شده، بیان می کند: «بازنمایی مجموعه­ای از فرآیندهاست که از طریق آن، اعمال معنادار، یک شئی یا رفتار در دنیای واقعی را توصیف یا معنا می­کنند. از این­رو، بازنمایی عمل نمادپردازانه است که دنیای مورد نظر مستقلی را انعکاس می­دهد» (بارکر، ۲۰۰۴: ۱۷۷).

“بازنمایی” یکی از مفاهیم بنیادی در مطالعات رسانه‌ای است. کلمه ای که معانی احتمالی متفاوتی را به همراه دارد. بازنمایی راه و روشی است که از آن طریق، رسانه‌ها حوادث و واقعیت‌ها را نشان می‌دهند. از نظر “ریچارد دایر”[۱] مفهوم بازنمایی در رسانه‌ها عبارت است از:

«ساختی که رسانه‌های جمعی از جنبه های مختلف واقعیت مثل افراد، مکان ها، اشیاء، اشخاص، هویت های فرهنگی و دیگر مفاهیم مجرد ایجاد می‌کنند. تجلی بازنمایی ها ممکن است به صورت گفتاری، نوشتاری یا تصاویر متحرک باشد»(Dayer,2005,P.18).

تعریف بازنمایی:

فرهنگ لغات مطالعات رسانه‌ای و ارتباطی بازنمایی را اینگونه تعریف می‌کند:

کارکرد اساسی و بنیادین رسانه‌ها عبارتست از بازنمایی واقعیتهای جهان خارج برای مخاطبان واغلب دانش و شناخت ما از جهان بوسیله رسانه‌ها ایجاد می‌شود و درک ما از واقعیت بواسطه و به میانجی‌گری روزنامه‌ها، تلویزیون، تبلیغات و فیلمهای سینمایی و … شکل می‌گیرد. رسانه‌ها جهان را برای ما تصویر می‌کنند. رسانه‌ها این هدف را با انتخاب و تفسیر خود در کسوت دروازبانی و بوسیله عواملی انجام می‌دهند که از ایدئولوژی اشباع هستند… آنچه ما به مثابه یک مخاطب از آفریقا و آفریقایی ها، صرب ها و آلبانیایی تبارها، اعراب و مسلمانان و … می دانیم ناشی از تجربه مواجهه با گزارش ها و تصاویری است که بواسطه رسانه‌ها به ما ارایه شده‌است. بنابراین مطالعه بازنمایی رسانه‌ای در مطالعات رسانه‌ای، ارتباطی و فرهنگی بسیار مهم و محوری است. از آنجائی که نمی‌توان جهان را با تمام پیچیدگی‌های بیشمار آن به تصویر کشید، ارزشهای خبری، فشارهای پروپاگاندایی، تهییج، تقابل (که ما را از دیگران جدا می‌سازد) یا تحمیل معنا در قالب مجموعه‌ای از پیچیدگی‌های [فنی و محتوایی] ارایه می‌دهند.  براین اساس بازنمایی عنصری محوری در ارایه تعریف [از واقعیت] است (Watson and Hill, 2006: 248)

۱-Richard Dyer

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم سینما و بازنمایی، معلولیت و روایت و روایتگری فیلم اینجا بدون من
  • تحقیق روایت‌شناسی و نشانه‌شناسی و نقش کارکردها و نمایه‌های بارت در زمان‌مندی ژنت
  • تحقیق مفهوم بازنمایی، نشانه‌شناسی و همسر دوم و نظریه های مربوط به آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.