پیشینه تحقیق مفاهیم و مضامین اصلی دعاهای صحیفه سجادیه دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول: مفهوم شناسی دعا ۴
۱-۱٫: مفهومشناسی ۵
۱-۱-۱٫ دعا ۵
۱-۲-۲٫ صحیفه سجادیه ۸
فصل دوم: مفاهیم و مضامین اصلی دعاهای صحیفه سجادیه ۱۰
۲-۱٫ مضمون اول: ستایش ۱۲
۲-۱-۱٫ ستایش خداوند ۱۳
۲-۱-۱-۱٫ ستایش صفات ذات ۱۵
۲-۱-۲٫ ستایش فرشتگان ۱۸
۲-۵٫ مضمون پنجم: سپاسگزاری ۲۱
۲-۹٫ مضمون نهم: تضرع و انابه ۳۰
۲-۱۱٫ مضمون یازدهم: اعتراض ۳۲
۲-۱۲٫ مضمون دوازدهم: تغزل و عشقورزی ۳۴
۲-۱۴٫ مضمون چهاردهم: استعاذه ۳۸
فهرست منابع ۴۲
ابن فارس، احمد بن فارس(۱۴۰۴ه.ق)، معجم مقاییس اللغه، عبدالسلام محمدهارون، قم، مکتب الاعلامی الاسلامی.
طباطبایی، سید محمد حسین(۱۳۸۶)، شیعه در اسلام، هادی خرمشاهی، قم، بوستان کتاب.
طباطبایی، سید محمد حسین(۱۴۱۷ه.ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، انتشارات جامعه مدرسین، ج۲٫
مشکینی، علی(۱۳۶۲)، مصباح المنیر در دعاها و وظایف دینی، قم.
نظری، محمود، موسوی بروجردی، سید حسین(بیتا)، “پژوهشی در نسخه شهید اول در صحیفه سجادیه”، مجله سفینه، ش۷٫
عبدالعلی پور، اکبر(بیتا)، “معرفی صحائف سبعه”، معاونت فرهنگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه.
کبیر مدنی، سید علیخان بن احمد(۱۴۰۹ه.ق)، ریاض السالکین فی شرح صحیفه سیّد الساجدین، قم، ج۱٫
کلینی، محمد بن یعقوب(۱۴۰۷ه.ق)، اصول الکافی، تهران، طبع الإسلامیه، ج۲٫
راغب اصفهانی، حسین بن محمد(۱۳۷۴)، ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن، غلامرضا خسروی، تهران، مرتضوی، ج۲٫
راغب اصفهانى، حسین بن محمد(۱۴۱۲ه.ق)، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت، دار العلم.
فیض الاسلام اصفهانی، علی نقی(۱۳۷۶)، ترجمه و شرح صحیفه کامله سجادیه، عبدالرحیم افشاری زنجانی، تهران، فقیه.
فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی(۱۳۶۲)، المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء، علی اکبر غفاری، موسسه الاعلمی، ج۸٫
فیومى، احمد بن محمد مقرى(۱۴۱۴ه.ق)، المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی، قم، دار الرضی.
ابن بابویه، محمد بن علی(بیتا)، اسرار التوحید (ترجمه التوحید للصدوق)، محمد علی اردکانی، تهران.
دعا در ادیان، به ویژه در ادیان ابراهیمی، صرفاً یک خواهش و تمنّای انسانی از خدا به شمار نمیآید؛ بلکه در حقیقت روایتگر رابطهی انسان و خدا، و نیز شناختی است که این ادیان از خدا ارائه میدهند. بر این اساس، دعا را باید انعکاس الهیات این ادیان و آموزههای آنها دربارهی رابطه خدا و انسان دانست. در حقیقت، ایمان در ادیان ابراهیمی در عینیترین شکل، خود را به صورت دعا آشکار میکند. از سوی دیگر، دعا بخش عمدهای از رفتار دینی ایمانداران این ادیان است. معمولاً آنها روزانه به انجام نیایشهای خاص دعوت میشوند و بر رابطه خود با خدا تأکید میکنند. شاید به همین دلیل است که ادبیات دعایی این ادیان غنی و شایستهی مطالعه است. این ادبیات دعایی پیشتر در متون خاص جمعآوری شده است.
در سنّت دینی شیعه کتاب صحیفه سجادیه، دعاهای منسوب به امام چهارم شیعیان، حضرت امام زینالعابدین (علیه السلام) قرار دارد و این کتاب شامل پنجاه و چهار دعا است که یکی از متون دعایی معتبر در اسلام است.
دعا یک فعالیت مذهبی بنیادین است و ماهیت آن ارتباط و گفتوگو با خداوند میباشد. این ارتباط ممکن است کلامی یا غیرکلامی باشد، لذا دعا، ارتباط انسان با امری مقدس یا گفتوگویی درونی با خداوند تعریف میشود.
دعا در اسلام: دعا از ریشه «دَعَوَ» است و معانی متعددی دارد. ولی معنای اصلی و حقیقیاش خواندن و صدا کردن است. و در اصطلاح عبارت است از خدا را «خواندن» و به سوی او میل و رغبت پیدا کردن و با او «رابطه برقرار کردن» است، خواه این رابطه در قالب «اقرار» باشد یا ستایش یا تحمید و تسبیح و یا درخواست و یا طلب آمرزش و استغفار.[۱]
و ابنفارس در ذیل کلمه «دعا» میگوید: “الدّعاء أن تمیل الشیء الیک بصوتٍ و کلامٍ یکون منک، دعا آن است که کسی را با صدا و کلام خود متوجه خود کنی.”[۲]
و در «تفسیر المیزان» تعریف دعا آمده است: “دعا آن است که از طلب برخیزد و زبان فطرت آن را طلب کند، نه این که زبان هرطور خواست حرکت کند.”[۳]
شاید بتوان از مجموع تعریفهای دعا چنین استفاده کرد که بهترین و جامعترین آنها همان «طلب» به معنای عام است که شامل تمامی اقسام دعا نیز میشود.
نتیجه آن شد در رساله حاضر دعا به معنای خواندن و صدازدن خداوند و ارتباط با او است. از این رو به هیچ وجه محدود به «حاجت خواهی» نمیباشد بلکه مطلق خواندن و سخن گفتن با خدا است.
دعا از دیدگاه قرآن و روایات نیز بررسی شده است و آیاتی که به دعا اشاره شده است عبارتند از: (۴۰: ۱۴-۶۰) (۷: ۵۵-۱۸۰) (۲: ۸۶) (۲۵: ۷۷) (۲۷: ۶۲) (۶: ۵۳) (۱۴: ۳۹).[۴]
دعا در مسیحیت: دعا در انگلیسی معادل “prayer” آمده است درسنت مسیحی دعا از گفت و گو و ارتباط با خدا فراتر رفته و به نوعی متحد شدن با او است. از این رو تنها بر درخواست محدود نمیشود بلکه سپاس، ستایش، اعتراف و… و دیگر جنبهها را نیز به همراه دارد در سنت مسیحی هدف نهایی دعا تنها خواستن نیست بلکه تجلیل و ستایش نام خداوند نیز است.
دعا یک بعد از زندگی مسیحیان نیست بلکه همان ماهیت آن است چنانچه تمام زندگی عیسی بیانگر همین ارتباط است.
بر اساس کتاب مقدس دعا تنها یک فعالیت بشری نیست، بلکه یک گفتوگوی شخصی با خداوند حیّ و راستین است. دعا از سوی انسان آغاز نمیشود بلکه خدا آغازگر دعا است. خدا در انسان ایجاد انگیزه میکند تا آنچه را که خوشایند او میباشد، بخواهد و انجام دهد.(فیلیپیان۲:۱۲٫۱۳) و او محرک ما برای دعاکردن است،[۵] لذا دعا تنها تسلیمشدن به ندای الهی است.[۶]همانگونه که عیسیمسیح فرمود: همه افکار، آرزوها و تمایلات ما از قلبهای ما بر میآیند، دعا به ما کمک میکند تا قلبهایمان را به سوی خداوند بگشاییم تا او به واسطه روحالقدس ما را التیام بخشد و تقویت کند. قلب، جایی است که خداوند ما را لمس میکند. اگر ما با ایمان، امید و محبت زندگی کنیم، قلب محل سکونت خداوند میشود. به این دلیل است که سکوت برای بسیاری از افراد، قسمتِ لازم و ضروری دعا است. سکوت به ما یک فضای درونی را میدهد چرا که ما در دعاهایمان نیاز داریم تا در سکوت و آرامش به اعماق قلبهایمان دست یابیم و خدا را جستجو کنیم.[۷]
یکی از مفاهیم بسیار نزدیک به دعا در مسیحیت «تعمّق» است، چنانکه آموزههای اراکاوگریوس در باب دعا، در کلیسای شرق بنیادین شد. برای او، دعا خاموشی عقل و غرقشدن در خدا با بخش غیرعقلانی روح است. بنابراین از دیدگاه او دعا، تعمّق است. برای دستیابی به این تعمّق دو راه وجود دارد:
۱-رهایی از هوی و هوسها و تمایلات درونی.
۲- تمرکز در خلقت و بُعد ماهیت الهی.
این امیال مانع از تأمّل میشوند و ما را از هدف دور میسازند، چرا که وجود این تصورات نمایانگر وابستگی ما به جهان مادی است، با رهایی از این افکار در مرحله دوم، تمرکز افکار بر روی خدا و غرقشدن در او است. تصور و ادراک او از دعا بر نظام رهبانی ارتدوکس غالب شد.
چنانچه تعریف تایلور در باب دعا نیز همین نظریه را تأیید میکند. او دعا را اینگونه تعریف میکند:
دعا یک فرارَوی و صعود از ذهن به سوی خداست. همه شکلهای این صعود: ستایش، اعتراف، سپاسگذاری و درخواست؛ زیر چتر دعا قرار میگیرند، بنابراین دعا ارتباط روح انسانی با خدا است.
پس از قرآن کریم و نهجالبلاغه، بزرگترین و مهمترین گنجینه گرانبهای حقایق و معارف الهی در نزد شیعه صحیفه سجادیه است. این صحیفه که از منابع غنی بلاغت تربیت، اخلاق و آداب اسلامی است، از سوی دانشمندان برجسته امامیه به أخت القرآن، انجیل اهلبیت (علیهم السلام) و زبور آلمحمد [۸]لقب گرفته است. همانطور که انجیل عیسى و زبور داوود (علیهما السّلام) دو کتاب آسمانی حاوی علوم و حِکَم بوده، صحیفه هم علوم و حِکمى را در بردارد که جهانیان را به سعادت و نیکبختى میرساند. سه نسخه از صحیفه در دست داریم: یکی صحیفهی کامله که پنجاهوچهار دعا دارد، دوم صحیفهای که سیوهشت دعا دارد و سوم صحیفهای که چهلوچهار دعا دارد و در اصفهان چاپ شده است.
روایت مشهور و متداول عصر ما از صحیفه به دو روایت اخیر _ یعنی روایت ابناعلم مصری و محمدبناحمدبنمسلمبنمطهر _ بازمیگردد،[۹] که دارای پنجاهوچهار دعا است. اگر به همین صحیفه مراجعه کنید، میبینید که راوی میگوید: صحیفه دارای هفتادوپنج دعا بود ولی یازده عدد از دعاها از دست رفته است. حال اگر یازده دعا هم از دست رفته باشد، میشود شصتوچهار دعا در حالی که صحیفه فعلی پنجاهوچهار دعا دارد یعنی ده دعای دیگر نیز از آن فوت شده است. [۱۰]
نظر به اهمیت و اعتبار کمنظیر صحیفه سجادیه، شرحها و حواشی بسیاری بر این کتاب نوشته شده و بارها از عربی به فارسی و دیگر لغات برگردانده شده است.
محدّث نورى (علیه الرّحمه) در کتاب مستدرک الوسائل بیان کرده، این کتاب را به أُختالقرآن (خواهر قرآن) وصف نمودهاند، و نهج البلاغه را أَخالقرآن (برادر قرآن) گفتهاند و همانطور که قرآن کریم را خدای تعالى به زبان حضرت خاتمالأنبیاء (صلّى اللّه علیه و آله) بیان فرموده، نهجالبلاغه و صحیفه را هم که سخنان آن از منبع علم الهى تراوش کرده به زبان مقدّس دو علىّ (علیهما السّلام) جاری گردانیده است.[۱۱]
[۱] ابنمنظور ( )، ج۱۴، ص۲۵۷٫
[۲]. ابنفارس (۱۴۰۴ق)، ج۲، ص۲۷۹٫
[۳]. طباطبایی (۱۴۱۷ق)، ج۲، ص۳۳، ذیل تفسیر (۲: ۱۸۶).
[۴]. مشکینی (۱۳۶۲).
[۵]. R. spear (2002), p.29,30.
[۶]. yves lacoste (2005), p.1369.
[۷]. Foster (1999), p.3.
[۸]. کبیر مدنی( ۱۴۰۹ق)، ج۱، ص۴و۵٫
[۹]. نظری، موسوی بروجردی(بیتا).
[۱۰]. عبدالعلی پور، اکبر(بیتا).
[۱۱]. فیض الاسلام اصفهانی (۱۳۷۶)، مقدمه، ص۳٫
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر