649 views
پیشینه تحقیق مفهوم وقف ، تولیت و ماهیت حقوقی و ویژگیها و مقایسه تولیت با وصایت و وکالت و نمایندگی و نحوه اداره موقوفه دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۶
فصل نخست: مفاهیم و کلیات وقف و تولیت ۷
بخش نخست: وقف ۷
مبحث نخست: مفهوم وقف ۷
گفتار نخست: مفهوم لغوی وقف ۷
گفتار دوم: مفهوم اصطلاحی وقف ۷
بند نخست: مفهوم اصطلاحی وقف در فقه ۷
بند دوم: مفهوم اصطلاحی وقف در حقوق ایران ۸
مبحث دوم: اقسام وقف و ماهیت حقوقی وقف ۱۰
گفتار نخست: اقسام وقف ۱۰
بند نخست: وقف عام ۱۱
بند دوم: وقف خاص ۱۲
گفتار دوم : ماهیت حقوقی وقف ۱۲
بند نخست: سازمان حقوقی وقف ۱۲
بند دوم: عمل حقوقی منشاء وقف ۱۴
مبحث سوم: ویژگیها و شرایط صحت وقف ۱۶
گفتار نخست: ویژگیهای عقد وقف ۱۶
بند نخست: عقد وقف از عقود معین است ۱۶
بند دوم: عقد وقف از عقود لازم است ۱۸
بند سوم: عقد وقف از عقود عینی است ۲۰
گفتار دوم: شرایط صحت عقد وقف ۲۰
بند نخست : واقف ۲۰
بند دوم: مال موقوفه ۲۱
بند سوم: موقوف علیهم ۲۳
بند چهارم: صیغه وقف ۲۴
بخش دوم: تولیت ۲۵
مبحث نخست: مفهوم تولیت ۲۵
گفتار نخست : مفهوم لغوی تولیت ۲۵
گفتار دوم: مفهوم تولیت در فقه و حقوق ۲۵
مبحث دوم : اقسام تولیت و ماهیت حقوقی تولیت ۲۶
گفتار نخست: اقسام تولیت ۲۶
بند نخست : تولیت منصوص ۲۶
بند دوم: تولیت غیر منصوص (منصوب) ۲۷
گفتار دوم : ماهیت حقوقی تولیت ۲۸
بند نخست: تولیت عقد است ۲۸
بند دوم: تولیت عقد لازم است ۲۹
مبحث سوم: مقایسه تولیت با وصایت وکالت و نمایندگی ۳۰
گفتار نخست: مقایسه تولیت با وصایت ۳۰
گفتار دوم: مقایسه تولیت با وکالت ۳۱
گفتار سوم: مقایسه تولیت با نمایندگی ۳۲
فصل دوم: نحوه اداره موقوفه ۳۴
بخش نخست: مدیران وقف ـ شرایط و اوصاف ایشان ۳۴
مبحث نخست : مدیران وقف ۳۴
گفتار نخست : متولی ۳۴
گفتار دوم: ناظر ۳۵
بند نخست: مفهوم ناظر و ماهیت نظارت ۳۵
بند دوم: اقسام نظارت ۳۶
مبحث دوم: شرایط و اوصاف مدیران وقف ۳۷
گفتار نخست: شرایط ولالت بر وقف ( اوصاف متولی) ۳۷
بند نخست: اهلیت ۳۷
بند دوم: کفایت ۳۸
بند سوم: عدالت و امانت ۳۹
بند چهارم: اسلام ۴۰
گفتاردوم: اوصاف مورد اشتراط ۴۱
مبحث سوم: اداره موقوفه ۴۲
گفتار نخست: اداره موقوفه توسط شخص متولی ۴۲
گفتار دوم: اداره موقوفه به وسیله سازمان اوقاف و امور خیریه ۴۴
بند نخست: اداره موقوفات عام فاقد متولی ۴۵
بند دوم : اداره موقوفات خاص فاقد متولی و مجهول التولیه ۴۶
بند سوم: اداره موقوفات خاص توسط سازمان اوقاف و امور خیریه ۴۸
بخش دوم: مراجع نصب و عزل مدیران وقف و نظارت بر وقف ۴۹
مبحث نخست: نصب مدیران وقف ۴۹
گفتار نخست: مراجع نصب متولی ۴۹
بند نخست: واقف ۴۹
بند دوم: سازمان اوقاف و امور خیریه ۴۹
گفتار دوم: نصب ناظر ۵۰
مبحث دوم: عزل و انعزال مدیران وقف ۵۲
گفتار نخست: نقش واقف در عزل متولی و ناظر ۵۲
گفتار دوم: نقش اداره اوقاف در عزل متولی یا ممنوع المدخله نمودن وی یا ضم امین ۵۳
مبحث سوم : مرجع نظارت بر وقف ۵۴
گفتار نخست: نظارت اشخاص و حاکم ۵۴
بند نخست: نظارت اشخاص ۵۴
بند دوم: نظارت حاکم ۵۵
گفتار دوم: نظارت سازمان اوقاف وامورخیریه ۵۶
منابع و ماخذ ۵۸
قرآن مجید
۱)کاتوزیان،ناصر،دوره مقدماتی حقوق مدنی،اعمال حقوقی ،قرارداد ایقاع،تهران،انتشارات یمن برنا،۱۳۷۹
۲)کاتوزیان ،ناصر،حقوق مدنی،عقود معین،ج۳،تهران،کتابخانه گنج دانش،۱۳۸۴
۳)کاتوزیان،ناصر،قانون مدنی در نظم حقوق کنونی،تهران،نشر میزان،۱۳۸۲
۴) کاتوزیان ،ناصر ، وصیت در حقوق مدنی ایران ، انتشارات کانون وکلای دادگستری مرکز ، ۱۳۶۹
۵) کاتوزیان ، ناصر ، مقدمه علم حقوق ، تهران ، نشر شرکت انتشار با همکاری برنا ،۱۳۷۱
۶)معین،محمد،فرهنگ معین،ج۴،تهران،انتشارات امیرکبیر،۱۳۸۶
۷)معین،محمد،فرهنگ فارسی،ج۱،بیجا،انتشارات آدنا،۱۳۸۴
۸)امامی،حسن،حقوق مدنی،ج۱،تهران ، کتابفروشی اسلامیه،۱۳۵۷
۹)امامی،حسن،حقوق مدنی،ج۳،تهران،انتشارات اسلامیه،۱۳۷۳
۱۰)ذهنی تهرانی،سید محمد جواد،المباحث الفقیهه فی شرح الروضه البهیه،ج۹،بیجا،۱۳۷۰
۱۱)شهید ثانی،زین الدین بن علی،مباحث حقوقی شرح لمعه،به کوشش اسداله لطفی،تهران،انتشارات مجد،۱۳۸۰
وقف در لغت به معنای ایستادن و نگه داشتن است و در اصطلاح حقوقی عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود. منظور از حبس مصون نگه داشتن عین مال موقوفه از نقل و انتقالات و نیز تصرفاتی است که موجب تلف عین شود؛ چرا که مقصود از وقف انتفاع همیشگی موقوف علیهم از مال موقوفه و صرف کردن منافع آن در راه خداوند و امور خیریه اجتماعی است.
وقف از جمله عقود است و بعد از تحقق یافتن آن به صحت ، سبب فک ملک از ملکیت واقف میگردد و اثر این ماهیت حقوقی، اعتبار شخصیت حقوقی برای مال موقوفه است و بدین ترتیب سازمان وقف خود شخصیت و اصالت مییابد و برای اداره امور آن ترتیبات قانونی و خاصی در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر از آن جا که موقوفه دارای شخصیت حقوقی میباشد مانند هر شخص حقوقی دیگر جهت اداره آن نمایندهای در نظر گرفته شده است که نماینده مذکور مانند مدیر عامل در موسسات عمومی و شرکتهای تجاری عمل مینماید و در مورد موقوفات این نمایندگی علی الاصول بر عهده شخص متولی و در مواردی نیز بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است که این دو حسب مورد در هر جایی که طبق قانون به عنوان مدیریت موقوفه به اداره موقوفه میپردازند کلیه اقدامات ایشان بر حسب نمایندگی خواهد بود و اقدامات ایشان برای موقوفه محسوب خواهد شد.
لذا هر یک از متولی، همچنین سازمان اوقاف و امور خیریه ، در خصوص اداره موقوفه دارای اختیارات و تکالیفی میباشند که دانستن آنها یک ضرورت است. چرا که واقفان با هدف اداره صحیح موقوفه و اجرای نیات خویش، مبادرت به وقف مال خویش مینمایند و انتظار دارند تا مطابق میل و اراده آنها موقوفه اداره شود. همچنین حجم گسترده موقوفات و تخصصی شدن امور میتواند از جمله عوامل و اسبابی باشد که سرانجام به تضییع حقوق موقوفات ختم شود. مطالب در دو فصل ارائه میگردد.
در فصل نخست با عنوان مفاهیم و کلیات در دو بخش مجزا به بررسی مفاهیم وقف و تولیت و اقسام آنها، ماهیت حقوقی هر یک از وقف و تولیت، همچنین ویژگیهای عقد وقف پرداختهایم و در آخر وجوه تمایز تولیت با وصایت، وکالت و نمایندگی را مطرح نمودهایم تا بتوان جایگاه وقف و شخصیت حقوقی آن را بهتر شناخت.
در فصل دوم با عنوان نحوه اداره موقوفه در خصوص مدیران وقف، شرایط و اوصاف ایشان، مراجع نصب و عزل آنها و چگونگی اداره موقوفه توسط متولی و نقش اداره اوقاف در این خصوص، بحث و بررسی صورت گرفته است.
کلمه وقف در زبان فارسی به معنی ایستادن ،توقف،حبس کردن و منحصر کردن چیزی به کسی است.[۱]
در جلد چهارم فرهنگ معین وقف اینگونه معنا شده است:
«وقف به معنی حبس عین ملک و یا مال است و مصرف کردن منافع آن در اموری که واقف معین میکند، میباشد و آنچه که کسی از ثروت خود جدا کند و در کارهای عام المنفعه از آن استفاده کند.[۲]
همچنین در روایتی از پیامبر (ص) نقل شده است: که وقف عبارت است از حبس مال و خرج کردن منفعتش فی سبیل الله. به همین جهت علمای فقه در تعریف وقف فرمودهاند: «لا تحبس الاصل و تسبیل الثمره» یعنی اصل مال محبوس بماند و انتقالش ندهند و منافع و ثمره آن را در راه خدا خرج کنند.[۳]
طبق تعریف قانون مدنی وقف عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود.منظور از حبس نمودن عین مال، نگاه داشتن آن از نقل و انتقال و همچنین از تصرفاتی است که موجب تلف عین گردد. زیرا مقصود از وقف انتفاع همیشگی موقوف علیهم از مال موقوفه است و به همین جهت هم آن را وقف گفتهاند و منظور از تسبیل منافع واگذاری منافع در راه خداوند و امور خیریه اجتماعی است.[۴]
فقها در بیان مفهوم اصطلاحی وقف که از نظر شرعی به چند معناست اختلاف نظر دارند و شاید بتوان گفت که این اختلاف ناشی از آن است که عدهای آن را عقد دانستهاند وعدهای دیگر آن را از ایقاعات برشمردهاند.
امام خمینی قدس السره الشریف میفرماید:
وقف به معنای چیزی را به جهتی خاص یا شخص خاص یا غیر از این دو قرار دادن است تا منافع برای آنها آزاد گردد.[۵]
شیخ ابوالقاسم نجمالدین محقق حلی در کتاب شرایعالاسلام در تعریف وقف چنین میگوید: «الوقف عقد ثمرته تحبس الاصل و اطلاق المنفعه».[۶]
شهید اول در کتاب دروس میفرماید: «الوقف و هو لصدقه الجاریه» و وقف را رسماً به صدقه جاریه تعریف نموده و تعریف یاد شده را ثمره و نتیجه آن میداند.[۷]
شیخ ابوجعفر طوسی در کتاب مبسوط، وقف را چنین تعریف کردهاند: «الوقف تحبیس الاصل و تبسیل المنفعه». تحبیس از ریشه «حبس» به معنای در قید آوردن و جلوی آزادی چیزی را گرفتن است. زیرا با وقف شدن ملک، آزادی نقل و انتقال از آن گرفته میشود. تسبیل در راه خدا آزاد گذاردن است، زیرا منافع وقف برای موقوف علیهم مباح و آزاد است تا از آن انتفاع ببرند[۸]. پس تعریف وقف طبق گفته شیخ، نگاه داشتن اصل ملک و آزاد گذراندن منافع است و مخصوصاً کلمه تسبیل را به کار برده تا روشن شود که وقف از صدقات جاریه است که در راه خدا گذارده میشود تا از آن بهره ببرند.
چنانچه گذشت بیشتر فقها واژه اطلاق المنفعه را به جای تسبیل المنفعه به کار بردهاند و حقیقت وقف را همان عقد (الفاظی که با آن وقف صورت میگیرد) دانستهاند.
لذا با توجه به معانی بیان شده میتوان به این نتیجه رسید که همه فقها در دو مسئله اشتراک نظر دارند:
۱- حبس مال از جمیع تعلقات اعتباری و مصون نگه داشتن آن از هر گونه نقل و انتقال خارجی به طوری که اصل مال از بین نرود.
۲- استفاده دیگران از منافع عین موقوفه.
[۱] – کاتوزیان،ناصر،حقوق مدنی،عقود معین ،ج ۳،عطایا ،تهران،کتابخانه گنج دانش،۱۳۸۴،ص۱۱۶
[۲] – معین،محمد،فرهنگ معین،ج۴،تهران، انتشارات امیرکبیر،۱۳۸۶،صص۵۰۴۸ و۵۰۴۷
[۳] – منبری،سعیده،پایان نامه تحصیلی ،ترجمه و تحقیق قاعده الوقف علی حسب ما یوفها اهلها،دانشگاه تهران ، ۱۳۸۰ ،ص۳۵
[۴] – امامی،حسن،حقوق مدنی،ج۱،انتشارات کتابفروشی اسلامیه،۱۳۷۵،صص۶۹-۶۸
[۵] – موسوی خمینی،روح الله،البیع،ج۳،تهران،موسسه طبع و نشر،۱۴۰۷ه.ق،ص۸۲
[۶] – محقق الحلی، جعفر بن حسن،شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام،ترجمه فارسی،ج۱ ،انتشارات استقلال،تهران،۱۴۰۳ه.ق،ص۱۲۳
[۷] – شهید اول،محمدبن مکیعاملی،الدروس الشرعیه فی فقه الامامیه،قم،تحقیق و نشر،موسسه نشر اسلامی،شوال المکرم۱۴۱۲ ه.ق،کتاب الوقف، ص۲۲۸
[۸] – طوسی،شیخ ابوجعفر،المبسوط،ج۳،المکتبه المرتضویه،بی جا،بیتا،ص۲۸۶ و بشیری،عباس،حقوق کاربردی وقف و اراضی موقوفه،انتشارات جنگل،جاودانه،۱۳۹۰،ص۲۸
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر