تحقیق موسیقی ، ویژگی ها و رده بندی و سیستم های پیشنهاددهنده موسیقی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق موسیقی ، ویژگی ها و رده بندی و سیستم های پیشنهاددهنده موسیقی  دارای ۴۳ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱ مقدمه:    ۴
۲موسیقی و ویژگی‌های آن:    ۴
۲-۱ موسیقی چیست:    ۴
۲-۲ ویژگی‌های صوتی موسیقی    ۶
۲-۳ تولید موسیقی    ۷
۳استخراج ویژگی‌های محتوایی از فایل صوتی    ۹
۳-۱انواع ویژگی‌ها    ۹
۳-۲ تقسیم بندی ویژگی‌ها از نظر طول فریم استخراجی    ۲۳
۴ مجموعه داده‌ها    ۲۴
۵ رده‌بندی موسیقی    ۲۴
۵-۱ رده‌بندی    ۲۴
۵-۲  رده‌بندی در کارهای انجام شده    ۲۷
۶ سیستم‌های پیشنهاد دهنده    ۳۰
۶-۱ انواع سیستم‌های پیشنهاددهنده    ۳۱
۶-۲سیستم‌های پیشنهاد دهنده موسیقی    ۳۲
مقالات مستخرج:    ۴۲

  مراجع

Lee and J. Lee “Music for My Mood: A Music Recommendation System Based on Context Reasoning “,Springer-Verlag Berlin Heidelberg ,2006

Al-Shoshan,” Speech and Music Classification and Separation: A Review”.Proc. IEEE,2006.

Tzanetakis and P. Cook, “Musical genre classification of audio signals,” IEEE Trans. Speech and Audio Proc., vol. 10, 2002, pp. 293-302.

Pinquier,J.L.Rouas, and R.Andr-Obrecht.”A Fusion Study in Speech/Music Classification”, proc. of the International Conference on Acoustics, Speech and Signal Processing,proc.ICASSP03,IEEE,April 2003

Gallardo, R.San Segundo,” UPM-UC3M System for Music and Speech Segmentation” ,proc, IEEE, June 2010

Lanver and D.Ruinskiy,” A Decision-Tree-Based Algorithm for Speech/Music Classification and Segmentation”, EURASIP Journal on Audio, Speech, and Music Processing, February 2009.

Kos,” Online Speech/Music Segmentation Based on the VarianceMean of Filter Bank Energy”, EURASIP Journal on Advances in Signal Processing, September 2009.

F.McKinney, J.Breebaart, ” Features for Audio and Music Classification”, Proc,IEEE ,2003.

G Williams, Dan Ellis.” Speech/Music Discrimination Based on Posterior Probability Features”, International Computer Science Institute, ISI 1999.

۱ مقدمه:

در این مقاله به معرفی موسیقی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم. در ادامه موسیقی را به دید سیگنال صوتی دیده و ویژگی‌های قابل استخراج از این سیگنال صوتی که مفید و قابل استفاده است معرفی می‌شود. سپس توضیحی در باره  سیستم‌های رده‌بندی از جمله درخت تصمیم داده می‌شود  و در انتها به معرفی انواع سیستم‌های پیشنهاد دهنده و به طور خاص سیستم‌های پیشنهاد دهنده موسیقی می‌پردازیم. به زبانی دیگر مروری کلی بر آنچه تا به حال در زمینه بازیابی اطلاعات و پیشنهاد دهی موسیقی انجام شده است،ارائه خواهد شد.

  ۲موسیقی و ویژگی‌های آن:

 ۲-۱ موسیقی چیست:

موسیقى تراوش احساسات و اندیشه‌هاى آدمى و مبین حالات درونى وى مى‌باشد. شنیدن یک آهنگ آرام‌بخش و جذاب مى‌تواند پایان‌پذیر خستگى‌ روزانه آدمی باشد. موسیقى به معنى پیوند آهنگ‌هاست. تعریف ساده‌ی موسیقى یا صداهاى موسیقایی، صداهاى خوشایندى مى‌شود که انسان از شنیدن آن‌ها احساس لذت مى‌کند.

صداهاى خوشایند، صداهایى هستند که از نظمى خاص پیروى مى‌کنند و بین آن‌ها نسبت‌هاى معینى وجود دارد. براى همین عدد در موسیقى داراى اهمیت بسیارى است. تا جایی که فیثاغورث معتقد است که عدد اصل وجود در آفرینش است. پیروان او اجسام را هر یک عدد مى‌داشتند و معتقد بودند که چون کرات آسمانى و افلاک از یکدیگر فاصله‌هاى معینى دارند، از نسبت آن‌ها نغمه‌ها ساخته مى‌شود و آوازها در اصل ناشى از حرکت افلاک هستند.

موسیقى سنتى ایران شامل قطعاتى است که در مجموع به عنوان ردیف موسیقى ایرانى گفته مى‌شود. امتیاز موسیقى ایرانى در امکانات وسیع مقامى و ملودى‌هاى غنى آن است. این موسیقى هنرى است بسیار ظریف و عمیق.

موسیقی فقط غذای روح و زبان احساسات نیست، بلکه درمانی برای جسم نیز هست. تحقیقات نشان داده است موسیقی که ترکیبی از صداهای گوناگون است، بر روی عملکرد و متابولیسم بدن تأثیر می‌گذارد و اثری مستقیم بر روی بخش‌های اصلی بدن از جمله غدد گوناگون، قلب، دستگاه تنفسی، مغز و … دارد و موسیقی به عنوان ترکیبی منظم و زیبا از اصوات، تأثیری مثبت بر روی جسم نیز می‌گذارد.ولی شناخت تأثیرات مستقیم آن بر روی بدن نیاز به ورود به دنیای علم موسیقی درمانی دارد. البته ارتباط روح و جسم انسان باز هم به ما می‌گوید که در هر لحظه، لذت بردن روح از یک موسیقی مترادف است با تأثیر مثبت آن بر روی جسم انسان. روح انسان است که زیبایی موسیقی را می‌فهمد و این روح است که مانند یک استاد خبره‌ی زیباشناسی در مورد موسیقی قضاوت می‌کند.

زیبایی‌شناسی در موسیقی دارای دو جنبه‌ی تحلیلی و ترکیبی است. زیبایی‌شناسی تحلیلی مربوط به زیبایی اصوات و نوای سازهاست و موج برخاسته از پیانو و ناله و فغان ویولن و کمانچه و … همه واژه‌های زیبایی هستند برای گفتن سخنی زیبا.در مقابل بعد ترکیبی موسیقی برمی‌گردد به نظم و آهنگی که هنرمند با کنار هم چیدن نت‌ها و آواها می‌آفریند.در جنبه‌ی ترکیبی است که هنرمند معنا پیدا می‌کند و موسیقی سخن می‌گوید و جمله‌ای زیبا می‌شود از واژه‌های زیبا.

 ۲-۲ ویژگی‌های صوتی موسیقی

نواک[۱]: نواک که به زیرایی نیز معروف است تحت عنوان زیری و بمی صدا تعریف می‌شود. روشن است که صداهای موسیقایی می‌توانند در سطوح مختلف زیر و بمی حاصل شوند، مثلا می‌دانیم صدای اصلی مردان از صدای زنان یا کودکان کلفت‌تر و بم‌تر است و صدای کودان نسبت به مردان نازک‌تر و زیرتر است.در سازهای سیمی سیم‌هایکوتاه‌تر (و سبک‌تر) زیرتر و سیم‌های بلندتر بم‌تر صدا می‌دهند.در ساز‌های بادی (لوله‌های صوتی) هر قدر لوله درازتر باشد صوت حاصل از آن بم‌تر است و بالعکس.

دیرند[۲]:دیرند به کشش و امتداد نیز معروف است وبه مدت زمانی که یک صدا طول می‌کشد گویند.دیرند یعنی “زمانی” که هر صدای موسیقایی ادامه می‌یابد.روشن است که یک آهنگ موسیقایی از صداهایی تشکیل شده که اکثرا ارزش‌های متفاوت زمانی دارند.

شدت[۳]:شدت یا دینامیک،میزان قوی (بلند) و یا ضعیف (کم) بودن صدا است. صداهای موسیقی ممکن است نسبت به یکدیگر ضعیف‌تر و یا قوی‌تر باشند.

رنگ[۴]:رنگ یا طنین یا شیوشتفاوت صدای ایجاد شده توسط پیانو و ویولون و یا دو انسان که دارای نواک و دیرند و شدت یکسان باشد، می‌باشد.صداها از نظر طنین و رنگ (شخصیت صوتی) هم می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند.در واقع به علت رنگ صدای هر ساز است که ما صدای ساز‌های مختلف را از هم تمیز می‌دهیم.

 ۲-۳ تولید موسیقی

تن پایه‌ای‌ترین عنصر در صدای موسیقی است. دو نوع ساختار تن وجود دارد: یک تن ساده فرم گرفته از شکل موج سینوسی واحد و یک تن پیچیده شکل یافته از بیش از یک هارمونیک]۲[ است. کیفیت تن به عناصر فرکانسی غیرهارمونیک بستگی دارد. همه تن‌های موزیکال کلاسیک از یک فرکانس رزونانساز بخش‌های مالشی یا در حال حرکت ابزار آلات موسیقی ایجاد می‌شوند و برخی از تن‌ها از رزونانس‌های لوله می‌آیند. به جز موزیک الکترونیک که تن اش را بسته به نیروی الکترومغناطیسی تولید می‌کند. تولید موسیقی عمیقا به نوع ابزار موسیقی بستگی دارد. انواع متداول ابزار موسیقی به صورت زیر خلاصه می‌شوند]۲[:

آلات رشته‌ای[۵]:تن‌هایش از لرزش ریسمان‌ها ایجاد می‌شود. این لرزش از طریق نوسان مستقیم ایجاد می‌شود مثل گیتار و یا از طریق کشیدن بین تارها، مثل ویولون، هر تار یک فرکانس پایه‌ای معین دارد به طوری که یک ابزار موسیقی به تنهایی همه باندهای صوتی را پوشش می‌دهد. این نوع تن‌های پیچیده را تولید می‌کند.

آلات دمیدنی[۶]: اساسا این ابزار شامل یک لوله استوانه ای باز در دو انتها مثل فلوت می‌باشد. دریچه‌ها در جدار این ابزار طول موج رزونانس ایستا را تعریف می‌کند و باعث منعکس شدن صدا می‌شود. برخی از ابزار دمیدنی از یک قطعه مسsmall-vibrated برای تولید تن‌های موسیقی مثل آکوردئون استفاده می‌کنند. این نوع ابزار تن‌های هارمونیک تولید می‌کند.

۱pitch

۲duration

۳ dynamics

۴timbre

۵String instruments

۶woodwind instruments

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ادله‌ی پرهیز از غنا و موسیقی (مضرات موسیقی از دیدگاه فقه، اخلاق، اجتماع)
  • تحقیق تاریخچه و تعریف موسیقی و شیوه ی آوازی استاد شجریان
  • تحقیق نظریه های مربوط به موسیقی و اثرات آموزش موسیقی و عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
  • پیشینه تحقیق موسیقی در تبلیغات دینی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.