پیشینه تحقیق موسیقی در تبلیغات دینی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق موسیقی در تبلیغات دینی  دارای ۵۶ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱ – مقدمه    ۵
۲ -دین و موسیقی    ۶
۲-۱ موسیقی در اسلام    ۷
۲-۱-۱- غنا و موسیقی در اسلام    ۸
۲-۱-۲ موسیقی در کلیسا    ۱۱
۲-۱-۳ موسیقی در یهودیت    ۱۲
۲-۱-۴ تفاوت موسیقی در اسلام و مسیحیت    ۱۲
۲-۱-۵ تاریخچه و گفتمان موسیقی مذهبی جهان    ۱۳
۳- دین و رسانه    ۱۵
۳-۱ تبشیر گرایان    ۱۵
۳-۲ رسانه های الکترونیک    ۱۵
۳-۳ تبلیغات رسانه ای دین یا رسانه ای شدن دین    ۱۶
۴- معنا در موسیقی    ۱۸
۴-۱ مولفه های معنا ساز    ۱۹
۵-  موسیقی مردم پسند    ۲۰
۵-۱ تاریخچه موسیقی مردم پسند    ۲۰
۵-۲ فن آوری و موسیقی مردم پسند    ۲۱
۵-۳-کارکردهای موسیقی    ۲۲
۵-۴ موسیقی مردم پسند و رسانه ها    ۲۵
۵-۴-۱ رادﻳﻮ و ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ    ۲۶
۵-۴-۲ تلویزیون و موسیقی مردم پسند    ۲۶
۵-۴-۳ اینترنت و موسیقی مردم پسند    ۲۸
۵-۴-۵- ساز های موسیقی پاپ    ۲۹
۵-۴-۶ اهمیت و نقش ترانه در موسیقی مردم پسند    ۳۰
۵-۴-۷ سیاست گذاری در موسیقی مردم پسند    ۳۲
۶  -ادبیات و رویکرد های نظری    ۳۳
۶-۱ رویکرد مطالعات فرهنگی    ۳۴
۶-۱-۱ مطالعات موسیقی مردم پسند    ۳۵
۶-۱-۱-۱فرهنگ فرهیخته و موسیقی مردم پسند    ۳۶
۶-۱-۲ موسیقی مردم پسند و جامعه ی توده ای    ۳۶
۶-۱-۳ رویکرد اقتصاد سیاسی    ۳۷
۶-۱-۴ ساختار گرایی و موسیقی شناسی    ۳۹
۶-۱-۵ فرهنگ باوری و موسیقی مردم پسند    ۴۰
۶-۱-۷ راکِ پسامدرن    ۴۱
۶-۱-۲ نظریه انتقادی آدورنو به موسیقی مردم پسند    ۴۱
۶-۱-۳ تولید فرهنگ یا فرهنگ تولید    ۴۳
۶-۱-۴ شرکت های تولید موسیقی مستقل    ۴۴
۶-۱-۵ تقاضا برای خلاقیت    ۴۴
۶-۱-۶ فرهنگ تولید    ۴۵
۷ مخاطب در موسیقی مردم پسند    ۴۸
منابع    ۵۳

منابع

ادگار، (۱۳۸۷) اندرو و پیتر سیج، مفاهیم بنیادی نظریه فرهنگی، مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.

بهشتی، (۱۳۸۴) سیدمحمد حسین، تفریح و موسیقی در اسلام، تهران: (بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت ا… دکتر بهشتی) بقعه.

خجسته، (۱۳۸۶) حسن، جامعه شناسی رادیو و رسانه، تهران،: طرح آینده.

زورق، (۱۳۶۸) حسن، مبانی تبلیغ، تهران: سروش.

ساسانی، (۱۳۸۹) فرهاد، معناکاوی-به سوی نشانه شناسی اجتماعی، تهران: علم.

سعیدی، (۱۳۸۹) رحمان، رسانه های جمعی و تیلیغات دینی، کتاب ماه علوم اجتماعی، مهر ۱۳۸۹،

شوکر، (۱۳۸۴) روی، شناخت موسیقی مردم پسند، محسن الهامیان، تهران: موسسه فرهنگی هنری    ماهور.

آزاده فر، (۱۳۹۰) حسن، اقتصاد موسیقی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.

خجسته، (۱۳۹۰) حسن، کنش جمعی موسیقی در رادیو، پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، دوره۱۷، شماره ۳٫

شیلوا، (۱۳۹۰) موسیقی در جهان اسلام، مهرداد وحدتی دانشمند، تهران: بصیرت.

فاضلی، (۱۳۸۶) محمد، جامعه شناسی مصرف موسیقی، ،تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.

فلیک، (۱۳۹۱) اووه، درآمدی بر تحقیق کیفی، هادی جلیلی، تهران: نی.

کوثری، (۱۳۸۶) مسعود، اینترنت،دین و فرهنگ مردم پسند، نامه صادق، سال چهاردهم، شماره دوم.

کوثری، (۱۳۸۷) درآمدی بر موسیقی مردم پسند، تهران: طرح آینده.

کوثری، (۱۳۸۲) مسعود، نشانه های موسیقی مردم پسند، نامه پژوهش فرهنگی، شماره ۵، بهار ۱۳۸۲٫

محمدی، (۱۳۹۰) بیوک، درآمدی بر روش تحقیق کیفی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات  فرهنگی.

 ۱ – مقدمه

هنر یکی از ابزار های کارآمد برای انتقال پیام در همه اعصار زندگی بشر بوده است. و بسیاری از اعتقادات و ارزشهای هر قوم و قبیله ای در قالب های مختلف هنری بیان شده است. احساس، اندیشه و ادراک انسان از جهان پیرامون خود در مقاطع زمانی و مکانی متفاوت به اشکال مختلف هنری به منصه ظهور رسیده است.

هنر همواره با مناسک دینی ملت ها و اقوام آمیخته بوده و در انواع آن بازتاب داشته است. در این میان موسیقی یکی از هنر هایی است که با روح آدمی عجین بوده و در هر منطقه ای به انواع و شکل های مختلف مورد بهره بر داری قرار گرفته است.موسیقی یکی از هنرهایی است که به عنوان ابزاری برای بیان احساسات و اندیشه های بشری همواره مورد استفاده قرار گرفته است.

در جامعه کنونی با نوع جدیدی از موسیقی به عنوان موسیقی مردم پسند مواجه ایم که می تواند همان کارکرد های گذشته ی موسیقی را دارا باشد و علاوه بر آن به دلیل ماهیت خود توانسته است بسیاری از عناصر فرهنگی دیگر را نیز در درون خود جای دهد.

بنابراین آشنایی با موضوعات مطرح در این حوزه مطالعاتی و  پژوهش های صورت گرفته، ضرورتی برای دستیابی به دیدگاهی نسبتاً کامل و اشراف به ابعاد مختلف این بحث است.

۲ -دین و موسیقی

برای افرادی که در حوزه تبلیغ یک اندیشه ی دینی یا سیاسی فعالیت می کرده اند موسیقی به خودی خود مورد نظر نبوده است، بلکه همواره کارکرد های چند گانه موسیقی مورد نظر این افراد بوده است. این کارکردها چندگانه و متنوع مورد دقت و مطالعه بوده است و دسته بندی هایی از این کارکردها توسط اندیشمندان مختلف بیان شده است. کار کردهایی که از استفاده موسیقی در رستوران ها تا بهره گرفتن از موسیقی در اعمال عبادی متنوع است. این وسعت بهره گیری خود باعث وسعت  دایره اثر بخشی موسیقی شده است، که در این رساله تمرکز بر رابطه ی موسیقی مردم پسند و دین است.

بعضی از ادیان دیدگاه های مختلفی در قبال این موضوع داشته اند و سعی کرده اند با نگاهی فرا انسانی ابعادی از این پدیده را برای آدمی روشن سازند و حتی آن را در جهت مورد نظر خود مهار یا هدایت کنند. سیاست مداران در دوره های مختلف نیز از این امر غافل نبوده اند و همواره با شناخت ابعاد گوناگون آن سعی کرده اند که آن را محکوم کنند یا به نفع اهداف خود از آن بهره بگیرند. از اینجاست که می توان به موسیقی به عنوان ابزاری برای ترغیب و اقناع[۱] مردم در جهت اهداف سیاسی یا دینی استفاده کرد. دنورا(۲۰۰۷:۳):

“تاریخ موسیقی در غرب با تلاش هایی برای به خدمت گرفتن موسیقی و از طرفی محکوم کردن قدرت های آن پیوند خورده است. جالب ترین این توجهات، خصوصیات ذاتی موسیقی است که از متن یک اپرا تا یک ترانه متفاوت است. حوزه موسیقی مذهبی شامل بسیاری از مثال هاست. باز آفرینی نغمات مذهبی، فراخوان پاپ گرگوری هشتم برای باز اندیشی و تصحیح موسیقی کلیسا و اظهار نظر رسمی سباستین باخ درباره موسیقی مذهبی، که مقصود موسیقی کلیسا را سامان دادن به عبادت کنندگان می دانست، بعضی از مثال های آشنا در این حوزه هستند.”

در عرصه سیاسی، موسیقی به دلیل تاثیرات خود یا محکوم شده است و یا مورد بهره برداری قرار گرفته است. فراخوان برای نوشتن سمفونی در سالگرد انقلاب روسیه و بعدتر حکم محکومیت آهنگساز آن، برای نوشتن موسیقی فاسد (منحط). محو موسیقی تونال در دوران نازی ها و در سالهای اخیر، سخت گیری در برابر اجرای سرود ملی(خدا پادشاه را نگه دارد)، همه تصدیق کننده این ایده است که موسیقی      می تواند عقیده همگان را بر انگیزد یا در جهت براندازی تحریک کند.(همان:۳)

۲-۱ موسیقی در اسلام

موسیقی اسلامی ثمره ی برخورد خجسته فرهنگ های موسیقایی متفاوتی بود. می توان گفت از ثمره ی این برخورد، موسیقی جدیدی ایجاد شد، که حاوی خصوصیات و مفاهیمی از همه ی آن ها بود، البته عنصر عربی نیز کمکی به ایجاد این ترکیب کرد، اگرچه این برخورد صرفاً در سطح موسیقی هنری صورت گرفت.(شیلوا، ۱۱:۱۳۹۰)

موسیقی به آن اندازه که در آیین های عبادی برخی دین ها به کار می رود در اسلام مورد استفاده قرار نگرفته است، گرچه از آن بی بهره نیست. متألهان اسلامی( بالاخص فقیهان ) در خصوص شرعی و روا بودن گوش کردن به موسیقی (سماع) هم عقیده نیستند، طرفین هر کدام احادیثی را در تایید سخن خود ذکر می کنند ؛حقیقت این است که بسیاری از گروه های متدین بدبینانه به موسیقی نگاه کرده آن را امری بیهوده و عبث می دانستند. اما تلاوت موزون و آهنگین قرآن (تجوید) از همان ابتدا رایج بود، و در مسجد ها نیز با صوت موسیقایی اذان می گفتند. رقص، موسیقی سازی، و نغمه خوانی اشعار و سرود ها به زبان های بومی، بیش از همه از ویژگی های جلسات ذکر و دعای صوفیان بود، و آن را وسیله ی ایجاد وجد و تقرب به خدا می دانستند.(هیلنز،۱۳۹۰)

موسیقی دینی در اسلام و در تاریخ اسلام بیشتر بر کلام استوار است و در بدو امر کمتر از موسیقی سازی استفاده می شده است. چنان که شیلوا(شیلوا،۳۵:۱۳۹۰) اظهار می کند، در استفاده از موسیقی سه کاربرد بسیار مهم وجود داشت: ترتیل قرآن، اذان و معدودی سرود های روحانی برای مناسبت های خاص و اعیاد. نیز با اشاره به کتاب الاغانی ابوالفرج اصفهانی (۲۸۴-۳۵۷) که گنجینه ی اطلاعاتی راجع به موسیقی، مغنیان و حیات موسیقی طی چندین قرن ارائه می کند، می افزاید:

از این منابع و اقران آنها می توان به این استنباط رسید که «موسیقی نو» نتیجه ی امتزاج موفق عناصر گوناگون، هر چند دارای برخی صفات مشترک، بود. با وجود این به نظر می رسد عامل مسلطی که علت وجودی «موسیقی نو» را بدان ارزانی داشت سهم اعراب، یعنی زبان و شعر آنان بود. بنابراین تعجبی ندارد که موسیقی آوازی بر انواع دیگر ترجیح داده شد.(همان:۱۲)

[در این نوع موسیقی] شخص اتحادی صمیمانه میان متن و موسیقی می یابد و موسیقی برای تاکید بر معنای متن به کار گرفته می شود. غالباً انحنای کلام و قواعد عروض، ساختار ضربی و ملودیک (نغمگی) را معین می کنند(همان:۱۳)

۲-۱-۱- غنا و موسیقی در اسلام

غنا و موسیقی در اسلام از دیر باز محل بحث فقهای دینی بوده است و نظریات متفاوتی در این زمینه وجود دارد. مسئله جواز موسیقی در همان قرن اول اسلام محل بحث قرار گرفت و دامنه ی آن تا امروز نیز کشانده شده و هزاران صفحه مطلب را پر کرده است. صرف نظر از مباحثات دینی به نظر می رسد مخالفت برخی مراجع دینی قدیم با موسیقی به سبب تاثیری است که بر جامعه نهاده بود. «موسیقی نو» بیش از پیش ملازم زندگی لذت طلبانه و تجمل خواهانه بود. موسیقی، مرادف شهوت رانی و لهو و لعب به حساب می آمد و آنچه موجب تشدید این وضعیت می شد مشارکت زنان در رقص و آواز بود که اغلب ناشایست شمرده می شد، و نیز باده پیمایی ملازم آن بود. حتی دو شهر مقدس مکه و مدینه مصون از این وسوسه ها نمانده و در واقع به سرعت مبدل به مراکز واقعی تفریح شده بودند.(شیلوا،۳۴:۱۳۹۰).

با وجود اینکه تاکنون تحقیقات مفصلی به منظور تهیه ادبیاتی در این زمینه صورت گرفته است، تفاوت دیدگاه ها سبب می شود که  جمع بندی آنها و ارائه راهکاری برای انجام تحقیقات با استفاده از آنها بسیار دشوار باشد.

[۱] Persuation

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ادله‌ی پرهیز از غنا و موسیقی (مضرات موسیقی از دیدگاه فقه، اخلاق، اجتماع)
  • تحقیق تاریخچه و تعریف موسیقی و شیوه ی آوازی استاد شجریان
  • تحقیق نظریه های مربوط به موسیقی و اثرات آموزش موسیقی و عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
  • تحقیق موسیقی ، ویژگی ها و رده بندی و سیستم های پیشنهاددهنده موسیقی
  • پیشینه تحقیق تبلیغات دینی و الگوهای سیاست گذاری فرهنگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.