تحقیق گیاهشناسی لوبیا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاهشناسی لوبیا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان دارای ۳۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۵ – تاریخچه کشت و پیدایش لوبیا    ۵
۱-۶- تولید لوبیا در مناطق مختلف جهان    ۶
۱-۷-گیاهشناسی لوبیا    ۹
۱-۸- اکولوژی لوبیا    ۱۰
جدول (۱-۳) دمای مطلوب برای رشد لوبیا، نخود و سویا (درجه سانتیگراد)    ۱۱
۱-۹- فیزیولوژی گیاه لوبیا    ۱۲
۱-۱۰- ترکیبات بذر لوبیا    ۱۴
۱-۱۱ -کاشت لوبیا    ۱۴
۱-۱۲- عملیات داشت    ۱۶
۱-۱۳- تناوب    ۱۷
۱-۱۴ – برداشت    ۱۸
۱-۱۵- ارقام لوبیا    ۱۹
مروری برتحقیقات انجام شده    ۲۱
منابع و مأخذ    ۲۸

منابع

۱- علیزاده، م. فتحی، ف. ترابیان، ع. (۱۳۸۷). بررسی مقدار تجمع فلزات سنگین در گیاهان علوفه ای تحت آبیاری با فاضلاب در جنوب تهران. مجله محیط شناسی. ش۴۸٫ ۱۴۸-۱۳۷ ص.

۲-علیزاده، ا. (۱۳۷۵). استفاده از پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب در آبیاری محصولات کشاورزی. هفته نامه شهر آب. انتشارات شرکت مهندسی آب و فاضلاب، شماره ۴٫

۳-علیزاده، ا. (۱۳۷۶). استفاده از فاضلاب تصفیه شده در آبیاری چغنر قند. وزارت نیرو، شرکت مهنسی آب و فاضلاب کشور. گزارش نهایی طرح پژوهشی.

۴- فیضی، ح. ، رضوانی مقدم، پ. (۱۳۸۷). سومین کنگره بازیافت و استفاده از منابع آلی تجدید شونده در کشاورزی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

۵- خواجه پور، م. (۱۳۸۶). اصول و مبانی زراعت. انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان. ص ۱۸۲ تا ۲۰۰٫

۶-شرکت مهندسی مشاوره طوس آب. (۱۳۷۰). بررسی نیاز آبی شرب، کشاورزی و صنعت. جلد پنجم. مطالعات طرح جامع تامین آب مشهد.

۷- صفری سنجانی، ع. (۱۳۷۴). پیامد آبیاری با پساب بر برخی ویژگی‌های شیمیایی خاک ناحیه برخوار اصفهان و انباشتگی عناصر در گیاه یونجه. پایان نامه کارشناسی ارشد خاک شناسی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان.

۸- قنبری، ا. ، عابدی، ج. ، طاییسمیرمی، ج. (۱۳۸۵). اثرات کاربرد آب فاضلاب و آب چاه بر عملکرد گندم. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. سال دهم. شماره چهارم.

۹-کوچکی، ع. بنایان اول، م. (۱۳۸۳). زراعت حبوبات، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، ص ۱۷ تا ص ۸۶٫

۱۰- عابدیکوپایی، ج. ، افیونی، م. ، مصطفی زاده، ب. ، موسوی، س، ف. ، باقری، م. ر. (۱۳۸۲). تأثیر آبیاری بارانی و سطحی با پساب تصفیه شده بر شوری خاک. نشریه آب و فاضلاب. شماره: ۴۵-۳۵٫

۱۱- ولی نژاد، م. ، مصطفی زاده، ب. ، میرمحمدی میبدی، س. ع. (۱۳۸۱). اثر پساب تصفیه شده شاهین شهر بر خصوصیات زراعی و شیمیایی ذرت تحت سیستم های آبیاری بارانی و سطحی. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، سال نهم، شماره اول: ۱۰۳- ۱۱۵٫

۱۲-Papadopoulos, I. , Stylianon, Y. (1991). Trickle irrigation of sunflower with municipal wastewater. Agric. Water Manage. 19: 67-75.

۱۳-Parameswaran, m. (1999). Urban wastewater use in plant biomass production. Resour. Conserv. And Recycling. 27: 39-56.

۱۴-Baozhen, W. (1981). The development of ecolological wastewater treatment and utilizatio. System (EWTUS) in China. Wat. Sci. Tech. , 19:51-63.

۱۵-Chace , S. E. (1964). Nine decades of sanitarg eng, part3. Back to The land. Water. work and waste water Eng. 7:48

مقدمه

استفاده از فاضلاب به عنوان یک منبع غذایی گیاهی در تولیدات زراعی و یا به منظور حاصلخیزکردن خاک‌ها ازقدیم الایام در برخی نواحی آسیاه معمول بوده است. اما اطلاعات مدون در این زمینه و بخصوص در مورد کاربرد پساب در کشاورزی مربوطه به سال ۱۳۵۱ در بنزولای آلمان (جی هارد؛۱۹۵۹ و روچینگ، ۱۹۱۱) و سال ۱۶۵۰ در ایدرن بورف اسکاتلند است (استنبرینگ، ۱۹۷۵). با توسعه روش‌های تصفیه فاضلاب، توجه به استفاده از پساب حاصله از تصفیه خانه‌ها در کشاورزی افزایش پیدا کرد (چک، ۱۹۶۶). بخصوص این که برخی از متخصصان براین باورند که بهترین روش برای دفع پساب پخش آن در اراضی کشاورزی است. زیرا با این روش چرخه مواد غذایی تکمیل شده و عناصری که در اثر زراعت از خاک خارج شده است دوباره به آن بازگردانده می‌شود (چک، ۱۹۶۴)، از طرف دیگر وارد ساختن پساب به خاک خطر آلودگی محیط و بخصوص رودخانه را نیز کاهش می‌دهد (ادن و همکاران، ۱۹۷۷). بنابراین ایده اولیه استفاده از پساب در کشاورزی به دو دلیل عمده شکل گرفت که عبارتند از: ۱) جلوگیری از آلوده شدن رودخانه‌ها ۲) استفاده از مواد غذایی موجود در آن برای زراعت. بتدریج موضوع حفاظت آب و استفاده مجدد از آن در مناطق کم آب نیز به آن اضافه شد. گرچه این سه دلیل هنوز هم به قوت خود باقی می‌باشند اما پیشرفت‌های علمی، ملاحظات اقتصادی و بخصوص تجاربی که تا به حال کسب شده است در پاره‌ای موارد مشوق مردم در استفاده از پساب برای زراعت و در مواردی مانع از کاربرد آن می‌باشند. از اواخر سال ۱۸۰۰ و اوایل قرن حاضر استفاده از پساب بتدریج در بسیاری از کشورهای اروپا گسترش پیدا کرد. گیاهان بقولات در توسعه کشاورزی دنیای جدید خیلی زود ظاهر شده‌اند و از قدیمی‌ترین نباتاتی هستند که مورد کشت و کار انسان قرار گرفته‌اند (مجنون حسینی، ۱۳۷۲). در بین حبوبات از نظر سطح زیر کشت و ارزش اقتصادی مقام اول متعلق به لوبیاست (کوچکی و بنایان اول، ۱۳۸۳). این گیاه ۷-۴ هزار سال قبل از میلاد مسیح در مکزیک و بین یک هزار تا سه هزار سال قبل از میلاد توسط بومیان آمریکای غربی کشت و کار می‌شده است و با کشف قاره آمریکا زراعت لوبیا در دنیا گسترش یافت (مجنون حسینی، ۱۳۷۲ ). لوبیا یکی از حبوبات عمده در دنیا محسوب می‌شود که دارای ۲۵-۲۰ درصد پروتئین و ۵۶-۵۰ درصد کربوهیدرات است و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به عنوان یکی از منابع مهم پروتئین گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد (مجنون حسینی، ۱۳۷۲ ).

در نواحی خشک و نیمه خشک مانند ایران، یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش بازدهی محصول، تأمین آب مورد نیاز گیاه در یک نظام پایدار میباشد. آب یکی از منابعی است که در تولید محصولات کشاورزی نقش مهمی را بازی می‌کند و در صورتی که به طور صحیح مدیریت نشود عامل محدودکننده تولید پایدار در مناطق خشک خواهد بود. با توجه به خشکسالی‌های اخیر و برداشت بی رویه از منابع آب‌های زیر زمینی، در آینده‌ای نه چندان دور اکثر قنوات، چشمه‌ها و چاه‌ها خشک خواهند شد. لذا دو راه حل برای چاره‌جویی موارد یاد شده پیش رو قرار دارد. ۱٫ کاهش سطح زیر کشت ۲٫ استفاده بهینه از منابع آبی و به‌کارگیری منابع غیر متعارف آب. کاهش سطح زیر کشت از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با توجه به بحران جمعیت دارای عوارض گسترده‌ای است. بنابراین جهت پایداری تولید راه حل دوم منطقی میباشد. خشک‌سالی‌هایی که ظرف سال‌های اخیر به وقوع پیوسته، موجب شده تا منابع موجود آب شیرین به ویژه در مناطق خشک دچار نقصان گردد. در کشور ما برداشت آب از منابع آب زیرزمینی در مقایسه با سایر کشورها به مراتب بیشتر بوده و هم اکنون در شرایطی هستیم که از لحاظ منابع آب شیرین کمبود داریم و در دراز مدت، بحران منابع آب به صورت یک مساله جدی مطرح خواهد شد. از سوی دیگر افزایش جمعیت به ویژه در مناطق شهری، باعث تولید حجم بالایی از پساب فاضلاب می‌گردد که با روند فصلی دفع فاضلاب، مشکلات زیست محیطی فراوانی را در اطراف این نقاط ایجاد خواهد نمود. بنابراین توجه به منابع غیرمتعارف آب از جمله استفاده از آب فاضلاب تصفیه شهری یک ضرورت اجتناب ناپذیر می‌باشد و لازم است با انجام آزمایشات لازم در خصوص چگونگی استفاده از این منابع آبی جهت حفظ محیط زیست، ذخیره منابع آب‌های زیر زمینی و دستیابی به توسعه پایدار گام برداشت. استفاده از پساب فاضلاب شهری به عنوان یکی از منابع غیر متعارف آب، در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. بهترین شیوه دفع آب فاضلاب، پس ازانجام مراحل تصفیه، به‌جای آزادسازی آن در رودخانه‌ها و آلودگی محیط زیست، کاربرد آن در کشاورزی است.( کوچکی و بنایان اول، ۱۳۸۳).

۱-۵ – تاریخچه کشت و پیدایش لوبیا

یادداشت‌های تاریخی نشان می‌دهند که کشت لگوم‌ها از حدود ۶ هزار سال قبل شروع شده است. قدمت ارقام پاکوتاه لوبیا به سن مجسمه برنز بر می‌گردد (میرشکاری، ۱۳۸۰). مبدأ لوبیا معمولی احتمالاً قسمت‌های حاره آمریکای جنوبی در مکزیک و گواتمالا است. واویلوف با توجه به تغییرات ژنتیکی زیادی که در آمریکای مرکزی و جنوب مکزیک یافت شده این منطقه را مبدأ لوبیا می داند. لوبیا ۷-۴ هزار سال قبل از میلاد مسیح در مکزیک و بین یک هزار تا سه هزار سال قبل از میلاد توسط بومیان آمریکای غربی کشت و کار می‌شده است و با کشف قاره آمریکا زراعت لوبیا در دنیا گسترش یافت. در قرن ۱۶ لوبیا به اروپا آورده شد. بعداً توسط اسپانیائی‌ها و پرتغالی‌ها به انگلستان و از آن جا به افریقا و سایر نقاط دنیای قدیم برده شده است. و هم اکنون نیز در سطح گسترده بصورت کشت آبی (فاریاب)، در مناطق مدیترآن‌های کشت می‌شود. لوبیا یکی از حبوبات عمده در دنیا محسوب می‌شود که دارای ۲۵-۲۰ درصد پروتئین و ۵۶-۵۰ درصد کربوهیدرات است و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به عنوان یکی از منابع مهم پروتئین گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد (مجنون حسینی، ۱۳۷۲). سطح زیر کشت آن در سال ۱۳۶۹ در دنیا بالغ بر ۲۷ میلیون هکتار بوده که با عملکردی معادل ۵۶۸ کیلوگرم در هکتار مجموعاً ۵/۱۵ میلیون تن تولید دارد. برزیل، هندوستان، مکزیک و ایالات متحده آمریکا از تولید کنندگان عمده این محصول می‌باشند. آسیا و آمریکا به ترتیب با بیش از ۴۰ و ۳۰ درصد بالاترین سطح زیر کشت را بخود اختصاص داده‌اند. سطح زیر کشت لوبیا در آفریقا (۵/۲ میلیون هکتار) و اروپا (۲ میلیون هکتار) چشمگیر نیست. سطح زیر کشت لوبیا در برزیل بیش از ۴، مکزیک ۵/۱، بوراندی ۳/۰ و یوگسلاوی سابق ۴/۰ میلیون هکتار می‌باشد (مجنون حسینی، ۱۳۷۲).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه‌شناسی گزنه و تاثیر اکوتیپ و ارتفاع و رویشگاه بر میزان متابولیت‌های ثانویه در گیاهان
  • تحقیق تصفیه فاضلاب و واحد هایی بکارگیری و انواع فرآیندهای تصفیه زیستی فاضلاب
  • تحقیق گیاهشناسی برنج و اهمیت عنصر فسفر در تغذیه برنج
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • تحقیق گیاه شناسی لوبیا و اثرروش های آبیاری و پتاسیم در رشد و نمو گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.