813 views
پیشینه تحقیق آسیب شناسی استفاده از ماهواره وتأثیر آن بر تضعیف بنیان خانواده دارای ۶۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱ مقدمه: ۳
۲-۲ رسانه: ۴
۲-۳ ویژگی رسانه های جمعی: ۵
۲-۴ روند کلی ارتباطات در شش مرحله مشخص: ۵
۲-۵ دیدگاه های پیشگامان ارتباطات پیرامون تأثیرات رسانه های جمعی: ۶
۲-۶ نظریه هانمن : ۷
۲-۷ نظریه هایبرت : ۷
۲-۸ نظریه «دنیس مک کوئیل» : ۸
۲-۹ نظریه «هارولد لاسول» و «چارلز رایت میلز» : ۹
۲-۱۰ «نظریه دهکده جهانی» «مارشال مک لوهان»: ۹
۲-۱۱ دیدگاه «یان رابرتسون» و تایید نظریه دهکده جهانی ۱۰
۲-۱۲ نظریه کاشت جرج گربنر : ۱۰
۲-۱۳ نظریه تزریقی: ۱۱
۲-۱۴ ارزشها: ۱۳
۲-۱۵ تعریف مفهوم ارزش: ۱۳
۲-۱۶ نظریه ارزشی (تغییر ارزش های سنتی) «دیوید رایزمن»: ۱۴
۲-۱۷ نظریه ارزشی (نوسازی) «دانیل لرنر»: ۱۶
۲-۱۸ نظریه ارزشی (دگرگونی ارزشی) رونالد اینگلهارت: ۱۷
۲-۱۹ کارکرد رسانه ها و فرایند اجتماعی کردن در انتقال هنجارها و ارزشها ۱۸
۲-۲۰ رسانهها و تغییر ارزشهای سنتی و فردی : ۱۹
۲-۲۱ نهاد خانواده ۱۹
۲-۲۲ تعریف خانواده: ۲۰
۲-۲۳ پارسونز ونظریه خانواده : ۲۱
۲-۲۴ فوکویاما و خانواده: ۲۲
۲-۲۵ زیمل و خانواده : ۲۳
۲-۲۶ ماهواره یک «رسانه مدرن»: ۲۳
۲-۲۷ ورود ماهواره به ایران و تاثیرات مخرب آن ۲۴
۲-۲۸ قابلیت هاو جذابیت ها ، آسیب ها و معایب ماهواره: ۲۵
۲-۲۹ دیدگاه های دیگر دانشمندان در حوزه ماهواره و آسیب های اجتماعی : ۲۷
۲-۳۰ آسیب ارتباطی ناشی از رسانه های مدرن: ۲۸
۲-۳۱ تأثیر برنامه های ماهواره و تلویزیون بر فرد و خانواده: ۲۹
۲-۳۲ تأثیر برنامه های ماهواره و تلویزیون بر حوزه فرهنگ و خانواده: ۳۰
۲-۳۳ تأثیر برنامه های ماهواره و تلویزیون بر افکار،عقاید، روش هاو رفتارها: ۳۳
۲-۳۴ آسیب شناسی استفاده از ماهواره وتأثیر آن بر تضعیف بنیان خانواده ۳۴
۲-۳۵ بحران گذار در خانواده ایرانی ۳۶
۲-۳۶ دکتر باقر ساروخانی و خانواده: ۳۷
۲-۳۷ دکتر شهلا کاظمی پور و خانواده: ۳۸
۲-۳۸ ماهواره و تضعیف بنیان خانواده : ۳۹
۲-۳۹ رسانه(ماهواره)و ناهنجاریهای خانواده ۴۰
۲-۴۰ رسانه(ماهواره) و«خشونت خانوادگی» ۴۱
۲-۴۱ رسانه(ماهواره)، خانواده و جرائم اجتماعی ۴۳
۲-۴۲ رسانه(ماهواره)، خانواده و تربیت فرزندان ۴۶
۲-۴۳ رسانه(ماهواره)، خانواده و چالشهای پیش رو: ۴۸
۲-۴۴ پیشینه داخلی پژوهش : ۴۹
۲-۴۵ پیشینه خارجی پژوهش : ۵۳
منابع فارسی : ۵۸
اسدی، علی (۱۳۸۳). افکار عمومی و ارتباطات، تهران: انتشارات آوای نور
موسوی چلک، سیدحسن(۱۳۸۸)، «آسیبهای اجتماعی، نظم و امنیت عمومی؛ کندوکاو در مسائل جوانان و مناسبات نسلی»، به اهتمام گروه پژوهشی مطالعات جوانان و مناسبات نسلی تهران: پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی.
مومنی، منصور، فعال قیومی، علی، (۱۳۸۶)، تحلیل دادههای آماری با استفاده از SPSS، چاپ اول، کتاب نو
بهنام، جمشید(۱۳۸۴). تحولات خانواده، ترجمه ی. پوینده، تهران، نشر ماهی.
پاستر، مارک(۱۳۸۸). عصر دوم رسانه ها، ترجمه غلامحسین صالحیار، تهران، انتشارات طرح نو
اعزازی، شهلا (۱۳۷۰). خانواده و تلویزیون، چاپ اول، تهران، نشر مرندیز
اعزازی، شهلا (۱۳۸۰) تحلیل ساختاری جنسیت: نگرشی بر تحلیل جنسیتی در ایران، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
انعام، راحله. (۱۳۸۰). بررسی اعتماد بین شخصی در میان روستاییان شهریار، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهراء.
اوپنهایم، ا. ان (۱۳۶۹)، طرح پرسشنامه و سنجش نگرشها» ، ترجمه، مرضیه کریمنیا، تهران:
اینگلهارت، رونالد و پل.آر.آبرامسون (۱۳۷۸). امنیت اقتصادی و دگرگونی ارزشی، ترجمه شهناز شفیع زاده، تهران ، نامه پژوهش، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال چهارم شماره ۱۴ و ۱۵
اینگلهارت، رونالد. (۱۳۸۲). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی. (مترجم، مریم وتر). تهران: نشر کویر.
الهامی، مهرک ،(۱۳۸۸). نقش تلویزیون در تحکیم ارتباطات میان فردی اعضای خانواده(خانواده های مناطق ۴و۵ تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ارتباطات.
ارونسون، الیوت، (۱۳۶۹)، روان شناسی اجتماعی، ترجمه حسین شکر کن، تهران، انتشارات رشد.
ازکیا و غفاری. (۱۳۸۴). جامعه شناسی توسعه. تهران: انتشارات کیهان.
اسپاک، بنجامین (۱۳۶۴)، «پرورش فرزند در عصر دشوار ما»، ترجمه: هوشنگ ابرامی، تهران: نشر صفی علیشاه.
گیدنز، آنتونی (۱۳۷۹)، «تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید»، ترجمه، ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
مشکانی، محمدرضا، (۱۳۸۱)، سنجش عوامل درونی و بیرونی خانواده بر بزهکاری، مجموعه مقالات پرخاشگری و جنایت، نشر آگه.
رسانهها[۱] به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی کارکرد انتقال «میراث فرهنگی»[۲] و اجتماعی و ارزش[۳]های جوامع را برعهده دارند. در عصر کنونی با توجه به نقش بارز آنها در جامعه و اطلاع رسانی پیرامون موضوعات اجتماعی،سیاسی، فرهنگی و… سعی میکنند الگوهای نوینی را به جوامع وارد کنند تا جایگزین فرهنگها و ارزشها و الگوهای سنتی شوند. در این رهگذر رسانهها به عنوان عاملان تغییر و تحول در ارزشها و هنجارها[۴] مطرح هستند، بهطوریکه سنتها را به مبارزه میطلبند و به صورت یک عامل مؤثر در دگرگونی نگرشها و رفتارهای نسل جدید عمل میکنند. همین امر می تواند منجر به شکاف نسلی و عدم انتقال تجربیات نسل گذشته به نسل فعلی شود. نسل فعلی، هر آنچه را که از رسانه میخواند، میشنود و می بیند، ملاک نگرش، عمل و رفتار خود قرار میدهد. در دوران کنونی نقش نهادهای اجتماعی همانند خانواده، مدرسه و همسالان در اجتماعی کردن نسلها تضعیف و در مقابل روز به روز بر اهمیت و نقش رسانهها افزوده میشود.
رسانهها در دوران کنونی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم شدهاند. مردم در طول شبانه روز از محتواهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و آموزشی و سرگرمی رسانهها استفاده میکنند. نسل کنونی جامعه از ابتدای حیاتش با رسانهها بزرگ میشود و در دنیای اطلاعاتی و ارتباطی امروز، این نسل، بخش عظیم فرهنگ[۵]، ارزشها و هنجارهای جامعه خود و دیگر جوامع را از رسانهها دریافت میکند. به عبارتی در دوران معاصر که به عصر اطلاعات و جامعه اطلاعاتی و ارتباطی معروف است، بخش عظیمی از جامعه پذیری نسلها از طریق رسانهها انجام می شود و نفوذ و تأثیر رسانه تا جایی است که برخی از نظریه پردازان ارتباطی بر این باورند که رسانهها اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین میکنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند، اینکه به چه چیزی فکر کنیم را به ما میآموزند.
رسانه در نخستین تعریف، افزون بر اطلاع رسانی، ابزاری برای پخش و اشاعه رویکردهای فرهنگی است. این رویکرد های فرهنگی در بر گیرنده مسایل مهم در عرصه های حیات اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی است. مهمترین اصل در این رویکرد، آوردن تغییر در شیوه فکر، عادات، زبان، رسم و رواج ها و طرز تلقی مخاطبان است. با توجه به این پنداشت اگر شیوه این تاثیر گذاری مثبت، هدفمند و مبتنی بر ارزش های وابسته به رشد فرهنگی باشد، می تواند تغییر قابل ملاحظه ای را در افکار عامه و نحوه زندگی مردم ایجاد کند و اگر این شیوه مثبت نباشد، این تاثیر منفی، مدهش و فاجعه بار خواهد بود.
با این حال نقش رسانه ها در بر انگیختن احساسات، تفکر و عواطف مردم بسیار اثر گذار است، مانند حمله امریکا[۶] به عراق[۷] که نخست رسانه های آن کشور برای جلب افکار عامه، جنگ تبلیغاتی را راه اندازی کردند و سپس تهاجم نظامی بر آن کشور آغاز شد.
بر این اساس بر همگان روشن است، رسانه های همگانی بدون تردید نقش بسیار مهمی در شکل گیری افکار عمومی دارند. «الوین تافلر»[۸] نظریه پرداز سرشناس امریکایی در باره نقش رسانه ها در فرایند عملیات روانی در آینده، معتقد است که وسایل ارتباطی عرصه نبرد آینده را می سازند که از گلوله های سلاح های جنگی بسیار مرگبارترند(شکرخواه، ۱۳۸۳،ص ۸۵).
رسانه [۹]وسیله ای است برای نقل و انتقال اطلاعات، ایده ها و افکار افراد یا جامعه؛ اگر این تعریف را قبول کنیم باید حساب کنیم که رسانه بتواند از نوع انسانی باشد یا سازمانی یا تکنولوژی، خود زبان نیز یک نوع رسانه است. یا کلاس درس و دانشگاه و بالاخره رسانه های جمعی، از مطبوعات گرفته تا تلفن، رادیو، تلویزیون و اینترنت.رسانه یک واسطه عینی و عملی در فرآیند برقراری ارتباط است. و دو نوع کارکرد آشکار و نهان برای آن وجود دارد که کارکرد آشکار آن یعنی اینکه رسانه محل برخورد پیام و گیرنده پیام است. اما کارکرد پنهان رسانه یعنی برقرار کننده جریان ارتباط و پیام رسانی(ساعی، ۱۳۸۹).
به وسایل انتقال پیام ها از فرستنده یا فرستندگان به مخاطب یا مخاطبان گفته میشود؛ که شامل روزنامه[۱۰]، کتاب، رادیو، تلویزیون[۱۱]، ماهواره[۱۲]، تکنولوژیهای نوین ارتباطات و اطلاعات و اینترنت و… است. این وسایل دارای ویژگیهایی مانند پیامگیران ناآشنا،سرعت عمل زیاد وتکثیرپیام هستند(دادگران،۱۳۸۴ ص۶). رسانه در مفهوم ارتباط آن عاملی است که می تواند پیام را به مخاطب انتقال دهد در واقع رسانه ها یا وسایل ارتباط جمعی کارشان پیام رسانی است. درفرهنگ روزنامه نگاری واژه رسانه تحت عنوان اطلاع رسانی و رسانه شناسی، اصطلاح کلی به معنای مجموعه ابزارها و روش هایی که برای ایجاد ارتباط با مخاطبان انبوه به کار می رود تعریف شده است. جامع ترین تعریفی که تاکنون از رسانه صورت گرفته است همان تعریف مک لوهان[۱۳] کانادایی است که می گوید “رسانه همان پیام[۱۴] است”(واحدی،۱۳۸۹ص۱).
رسانه های جمعی دارای امتیازات و منابعی هستند که این امتیازها از ماهیت و کارکرد رسانه های نوین که غالبا رسانه های جمعی هستند ناشی می شود. ویژگی رسانه های جمعی نوین به طور خلاصه به شرح ذیل است:
۱- سرعت انتشار
۲- نظم انتشار
۳-گستردگی حوزه انتشار
۴- تداوم انتشار
۵- فراگیری پوشش مخاطبان
۶- دستیابی به قضاوت و داوری مخاطبان انبوه
۷- آسانی دسترسی و هزینه ناچیز (تجری غریب آبادی،۱۳۸۹ص۱۲).
۱- عمل ارتباط انسانی با عاملی تحت عنوان فرستنده شروع می شود. فرستنده تصمیم می گیرد پیامی با
ابتکار خود بفرستد و معنی عمده خاصی را در پیام قراردهد.
۲- فرستنده[۱۶]، پیام مورد نظر را با انتخاب کلمات و شیوه های معین رمزگذاری میکند به نحوی که با توجه به فرهنگ مشترک فرستنده و گیرنده[۱۷]، این پیام برای گیرنده مفهوم باشد.
۳- پیام بعد از این مرحله فرستاده می شود، یا نوشته می شود تا از فضای بین فرستنده و گیرنده عبور کند و به صورت یک پیام با الگوی استاندارد به گیرنده برسد.
۴-گیرنده مشخصی که این پیام برای او فرستاده می شود، آن را می گیرد و درک می کند و الگوی اطلاعات فرستاده شده را مطابق استاندارد می یابد و آن را به صورت یک پیام شفاهی با همان زبان مشترک فرستنده، می فهمد.
۵- گیرنده بعداً پیام را رمزگشایی می کند و این کار را با ساختار خاص تفسیری خود از معنای قراردادی نشانه ها و کلمات انجام می دهد.
۶- به عنوان نتیجه درک پیام فرستنده، گیرنده از آن متأثر می شود و یا به نحوی تحت نفوذ آن قرار می گیرد. ارتباطات دارای تأثیراتی است که از جزئی شروع می شود و به تأثیرات قوی و پرقدرت می رسد. (دفلور و دنیس،۱۹۹۱،ص۳۵)
در مورد تأثیر وسایل ارتباطی بر پیام و تمامی فرآیند ارتباط و همچنین جامعه و محیط پیرامونشان عقاید
بسیاری وجود دارد. برخی از خنثی بودن و صرفا حامل بودن این وسایل یاد می کنند و اینکه این وسایل تآثیر چندانی بر مخاطبین خود ندارند، برخی دیگر عقیده دارند که وسایل ارتباط جمعی دارای چنان قدرتی هستند که می توانند نسلی تازه را برای اولین بار در تاریخ انسان پدید آورند و جامعه جدید ازاین وسایل چنان تأثیری شگرف بر می گیرد که ماهیتش تابعی از آن می شود این امر بیانگر نوعی فن سالاری است که بر اساس آن ابزار ساخته شده توسط انسان، تعیین کننده ارزشهای هستی اجتماعی است و یا این امر موجب پیدایش قشر جدیدی از انسانها می شود که با شناخت خاصی که از این وسایل دارند به صورت قدرت های تازه تجلی می کنند و تعادل موجود در هر هرم قدرت را به هم می زنند و آن نوعی از خود بیگانگی و تهی شدن انسان است( ساروخانی ،۱۳۶۷، صص ۲۷-۸ و۸۳-۶ ).
اولین نظریه پردازان نظریه ارتباطات بر تأثیرات قوی و بی قید و شرط رسانه ها بر مخاطب تأکید داشتند همان گونه که «هربرت بلومر»[۱۸] اعتقادداشت که مخاطبان به مثابه توده[۱۹] هایی هستند که از رسانه بصورت منفعلانه تاثیر می پذیرند.
هربرت بلومر[۲۰] و رایت میلز[۲۱] از جمله کسانی هستند که معتقد بودند وجود وسایل ارتباط جمعی به تضعیف قالب های اجتماعی سنتی و از میان رفتن وابستگی های افراد به گروههای اجتماعی می شودو ترکیب جامعه را به هم می زند و آن را به یک توده تبدیل می کند( معتمد نژاد ، ۱۳۷۱ص ۱۸).
[۱] Mass media
[۲] Cultural Heritage
[۳] Values
[۴] Norms
[۵] Culture
[۶] United States of America
[۷] Iraq
[۸] Alvin Toffler
[۹] Media
[۱۰] journal
[۱۱] Television
[۱۲] sattellite
[۱۳] Marshall McLuhan
[۱۴] Message
[۱۵] Communications
[۱۶] transmitter
[۱۷] Receiver
[۱۸] Herbert Blumer
[۱۹] Mass
[۲۰] Herbert Blumer
[۲۱] Charles Wright Mills
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر