پیشینه تحقیق ارزیابی برنامه درسی دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۴
۴-۱- مفهوم ارزشیابی ۴
۴-۲- اهمیت و ضرورت ارزشیابی ۵
۴-۲-۱- دستهبندی ارزشیابیهای آموزشی با توجه به موضوع ارزشیابی ۷
۴-۲-۲- ارزشیابی از برنامههای درسی و موادآموزشی ۸
۴-۲-۳- انتخاب مدل و الگوی ارزشیابی ۸
۴-۲-۴- مراحل ارزشیابی ۱۰
۴-۳- مفهوم برنامه درسی ۱۳
۴-۳-۱- تاریخچه برنامه درسی: ۱۴
۴-۳-۲- برنامه درسی آموزش عالی ۱۹
۴-۳-۳- نقش مدیریت در برنامهدرسی آموزشعالی: ۲۴
۴-۳-۴- مراحل برنامه ریزی درسی و آموزشی ۲۵
۴-۴- اسناد بالا دستی ۲۶
۴-۴-۱- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۲۶
۴-۴-۲- اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ۲۸
۴-۵- پیشینهی تحقیق ۲۹
۵- مراجع ۴۰
۵-۱- منابع فارسی ۴۰
۵-۲- منابع انگلیسی ۴۵
جان گالن-سیلور، ویلیام ام؛ الکساندر، آرتور جی؛ لویس. (۱۳۸۰). برنامهریزی درسی، ترجمه: غلامرضا خویی نژاد. مشهد: ناشر، آستان قدس رضوی.
چاکر، دونالد و آرتور و ریچاردهاینز. (۱۳۷۶). مدارس برتر جهان، استانداردهای جدید آموزش و پرورش، ترجمه مرجان مرندی؛ دفتر همکاریهای بین المللی، وزارت آموزش و پرورش.
عارفی، محبوبه؛ فردانش، هاشم. (۱۳۸۴). سیر تحول برنامه های درسی رشته مدیریت آموزشی و رویکردهای آن در امر آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، دورهی ۲شماره۳و۴٫
عبدی، علی. (۱۳۸۴). ارزیابی کیفیت برنامه درسی برنامه درسی در دانشکده تحصیلات تکمیلی. تهران، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. (۱۳۹۱). معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان.
استیری، داوود. (۱۳۷۴). برنامه ریزی درسی، خلاصه مقالات….، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران.
بازرگان، عباس. (۱۳۷۶). کیفیت و ارزیابی آن در آموزش عالی. رهیافت، شماره۱۵ بهار ۷۶٫
ابراهیمی، علی. (۱۳۸۷). برنامهریزی درسی (راهبردهای نوین). تهران: ناشر، فکر نو.
اجتهادی، مصطفی. (۱۳۷۴). بررسی توان دانشگاهها در استفاده از مصوبه شورای عالی برنامهریزی در خصوص واگذاری پاره ای از اختیارات شورا به دانشگاهها. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ۱٫
حاجی بابایی، حمیدرضا. (۱۳۹۱). ویژگیهای«مدرسه ای که دوست دارم». با توجه به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش. فصلنامه نو آوریهای آموزشی، شمارهی ۴۲، سال یازدهم، تابستان، صص ۵۲٫
خلخالی، مرتضی. (۱۳۷۳). در هم تنیدن برنامه های درسی در آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی. شماره ۲ سال ۲٫
خورشیدی، عباس؛ ملک شاهیراد، محمدرضا. (۱۳۸۲). ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر یسطرون، چاپ اول، صص ۱۷۵-۲۰۰٫
یکی از عناصر مهم برنامه های درسی آموزش عالی ارزشیابی میباشد، از طریق ارزشیابی از مراحل مختلف برنامهریزی درسی میتوان کارایی و اثر بخشی برنامههای درسی را افزایش داد و نظامی برای بهبود مستمر برنامههای درسی طرح نمود.
ارزشیابی از برنامههای درسی ممکن است شامل ارزشیابی از یک برنامه کامل و یا ارزشیابی از جنبه کوچکی از یک برنامه کامل باشد، در ارزشیابی از برنامههای درسی و مواد آموزشی نیز عمدهترین ملاک، پیشرفت تحصیلی یا میزان یادگیری دانش آموزان یا دانشجویان است، اما نبایستی از ارزشیابی بخشهای مختلف برنامه درسی غفلت ورزید.
ارزشیابی برنامه درسی و البته کل فرآیند آموزش، بعنوان جزیی از نظام، تحت تأثیر عوامل متعددی است، در عمل نیز چگونگی ارزشیابی از آموختهها در آموزش عالی معلول عوامل متعدد و فیالواقع هم چگونگی اجرا و هم چگونگی استفاده از نتایج آن است. صرفنظر از تأثیرات اهداف، شرایط یادگیرنده، معلم و منابع در آن نیز متأثر از عواملی همچون فرهنگ سازمانی رایج و توقعات مدیران سازمانی (در سطوح مختلف) است، در نتیجه تغییر در رویکردها و شیوههای جاری آن منوط به تغییر همه جانبه در همه عوامل تأثیرگذار بر آن میباشد.
ارزشیابی را در معنی عام تعیین ارزش و یا اهمیت یک چیز میداند و بهصورت خاصتر ارزشیابی را تعیین میزان موفقیت اولیه آنها میداند (آرتوروبر[۱]، ۱۹۸۵، به نقل از ملکی، محمدی مهر، ۱۳۸۸). در فرهنگ دهخدا ارزیابی عمل یافتن ارزش هر چیز و ارزیاب کسی که ارزش هر چیزی را معین میکند. شاید بتوان ادعا کرد که به تعداد صاحبنظرانی که در این حوزه دارای نام و شهرت هستند، برای ارزشیابی نیز تعریف وجود دارد. این تعاریف در بسیاری از موارد به هم شبیه هستند و در مواردی نیز با هم تفاوت دارند. اولین تعریف رسمی از ارزشیابی به نام رالفتایلر ثبت شده است. وی ارزشیابی را وسیلهای جهت تعیین میزان موفقیت برنامه در رسیدن به هدفهای آموزشی مطلوب موردنظر میداند. ارزشیابی به یک فرآیند نظامدار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته میشود (گی[۲]، ۱۹۹۱، به نقل از ملکی، محمدی مهر، ۱۳۸۸).
به اینمنظور که تعیین شود آیا هدفهای موردنظر تحقق یافتهاند، یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی (خورشیدی، ۱۳۸۲). ارزشیابی یعنی تعیین ارزش کردن، ارزشیابی آموزشی نظامدار در بر گیرنده سنجش رسمی ارزش پدیدههای آموزشی است (پاپهام[۳]، ۱۹۷۵، به نقل از ملکی، محمدی مهر، ۱۳۸۸).
ارزشیابی را جمعآوری و استفاده از اطلاعات برای تصمیمگیری درباره یک برنامه آموزشی میداند (کرونباخ[۴]، ۱۹۸۴، به نقل از ملکی و محمدی مهر، ۱۳۸۸). ارزشیابی را فرآیند تشخیص حیطههای تصمیمگیری موردنظر، انتخاب نوع اطلاعات مناسب، و گردآوری و تخلیص و تحلیل اطلاعات بهمنظور تهیه گزارش مناسب برای تصمیمگیری می داند (ماروینالکین[۵]، ۱۹۹۹، به نقل از ملکی، محمدی مهر، ۱۳۸۸).
دو تن از صاحبنظران در حوزه ارزشیابی آموزشی گفتهاند در آموزش و پرورش، ارزشیابی به یک فعالیت رسمی گفته میشود که برای تعیین کیفیت، اثر بخشی، یا ارزش یک برنامه، پروژه، فرآیند، هدف یا برنامه درسی به اجرا در میآید (ورتن[۶] و سندرز[۷] ، ۱۹۸۷، به نقل از ملکی، محمدی مهر، ۱۳۸۸).
اگرچه ارزشیابی فقط یک هدف اساسی دارد (تعیین بهاء یا ارزش چیزی)، ولی نقشهای آن بسیار است. هدف اصلی ارزشیابی، قضاوت و داوری است. در ارزشیابی یک هدف این است که مشخص شود آیا اهداف موردنظر که از قبل تعیین شده است، تحقق یافتهاند؟ آیا عملکرد رضایتبخش بوده است یا نه؟ بنابراین نیاز به قضاوت و داوری میباشد. هدف دیگر ارزشیابی فراهم نمودن اطلاعات برای تصمیمگیری است. نقش مهم دیگر ارزشیابی تعیین ارزش خود برنامه درسی است. آیا برنامه درسی مقاصدی را که به خاطر آنها الگوپردازی شده است برآورده میکند؟ آیا برنامه درسی برای گروه معینی از دانشجویان که برایشان مورد استفاده قرار گرفته است مناسب میباشد؟
در آموزش عالی که یکی از ارکان اساسی جامعه میباشد؟ ضرورت استفاده از ارزشیابی کاملاً آشکار است. زیرا به کمک ارزشیابی میتوان این نهاد را به تناسب تغییرات اجتماعی در مسیر تحول و دگرگونی قرار داد و به این طریق میتوان در رابطه با نیازهای جامعه برنامههای آن را مورد قضاوت قرار داد و در راه بهبود آن کوشید. بهعبارتی برای آنکه نظام آموزش عالی از پویایی لازم برخوردار باشد، یک نظام ارزیابی بعنوان زیرنظام آن، باید عوامل اساسی را بهطور مستمر مورد قضاوت قرار دهد و بازخورد آن را به تصمیمگیرندگان عرضه کند (خورشیدی، ۱۳۸۲).
باتوجه به اینکه ارزشیابی به مثابه یک تخصص است با این امر سروکار دارد که ارزش، کیفیت و اهمیت، میزان، درجه و یا شرایط پدیدهها را مورد آزمایش و قضاوت قرار دهد و در طول اجرای برنامه بهطور مستمر انجام گیرد تا تطبیق عملکرد را با هدف برنامه میسر سازد. بنابراین انجام ارزشیابی بعنوان یکی از فعالیتهای کلیدی در تکنولوژی آموزشی ضروری است و بدون آن نمیتوان به اهداف آموزشی دست یافت. ارزشیابی در مفهوم جدید خود بعنوان جزئی از فرآیند تعلیم و تربیت و وسیله مناسبی برای اصلاح هدفها، برنامهها، و شیوههای تدریس شناخته شده است (خورشیدی، ۱۳۸۲).
اهمیت و ضرورت ارزشیابی، در برنامه ریزی درسی را از سه دیدگاه میتوان مورد توجه قرار داد:
از نظر برنامه ریزان درسی: تعیین ارزش خود برنامه درسی، یکی از نقشهای مهم ارزشیابی است. برنامهریزان نیاز به این دارند که بدانند آیا برنامه درسی، مقاصدی را که بهخاطر آنها طراحی شده برآورده میسازد؟ آیا محتوا، از دانش و ساختار دانش موردنظر فراگیران بهخوبی تشکیل شده است؟
از نظر اساتید: اساتید، در برنامهریزی تدریس و قضاوت درباره فعالیتهای آموزشی، به داشتن اطلاعات زیاد و معتبر، در زمینه آمادگی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، و اثر بخشی فعالیتهای کلاسی نیازمند هستند. ارزشیابی چنین اطلاعات و دادههایی را در اختیار قرار میدهد.
از نظر دانشجویان: ارزشیابی مؤثر به بهبود یادگیری دانشجویان کمک میکند. چرا که ضمن آگاهی دادن به فراگیران، در خصوص پیشرفت تحصیلی، دقت و تلاش آنان را افزایش داده و انگیزه آنان را ارتقاء میبخشد. از طرفی فراگیران از طریق ارزشیابی، جنبههای مثبت و منفی فعالیتهای یادگیری خود را خواهند شناخت و نسبت به رفع آنها اقدام خواهند کرد (ابراهیمی، ۱۳۸۷).
ضمن ارزشیابی، اجزاء و عناصر برنامه درسی، بررسی و نقادی میشود. میتوان گفت حیات برنامه درسی به ارزشیابی بستگی دارد. بهعلت عدم ارزشیابی درست از برنامه درسی ممکن است دو اتفاق در عرصه آموزش رخ دهد:
اول اینکه ممکن است برنامه درسی معیوب و مسئلهدار سالها جزو برنامه باقی بماند و استاد، دانشجو را تحت فشار روانی قرار دهد. در این حالت برنامه به صورت باری ناعادلانه بر دوش دانشجویان سنگینی میکند.
دوم اینکه ممکن است بر اثر ارزشیابی، انتقادهای وارد بر برنامه، روشن و برطرف نشود. بنابراین میتوان گفت عدالت یادگیری از طریق ارزشیابی در برنامه درسی تحقق مییابد (ملکی، ۱۳۷۹).
[۱] . Arthur weber
[۲] . Gay
[۳] . Papham
[۴] . Krvnback
[۵] . Alkin
[۶] . Worthen
[۷] . Sanders
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر