پیشینه تحقیق تعاریف و نظریه های سازمان و یادگیری و ضرورت یادگیری سازمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تعاریف و نظریه های سازمان و یادگیری و ضرورت یادگیری سازمانی  دارای ۹۱ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
بخش اول    ۷
سازمان    ۷
تعاریف سازمان    ۷
– ماکس وبر    ۷
– استیفن رابینز    ۸
– تعریف مفهومی    ۹
انواع سازمان    ۱۰
– اتزیونی    ۱۲
– مینتزبرگ    ۱۳
طبقهبندی سازمانها بر مبنای تئوری وعمل    ۱۴
تئوری سازماﻦ    ۱۴
– استیفن رابینز    ۱۷
– ریچارد. ال دفت    ۱۹
ساختار سازمانی    ۲۱
ابعاد سازمانی    ۲۲
انواع ساختار نظری سازمانی    ۲۳
انواع ساختارهای عملی سازمانی    ۲۴
– سازمانهای افقی    ۲۶
– تیمهای خودگردان    ۲۶
– ساختارشبکه‌ای پویا    ۲۸
بخش دوم    ۳۱
یادگیری    ۳۱
تعاریف یادگیری    ۳۱
نظریه‌های یادگیری    ۳۳
تفاوت بین یادگیری وآموزش    ۳۴
انواع سازمان ازنظر توجه به یادگیری وعمل    ۳۵
یادگیری سازمانی    ۳۷
ضرورت یادگیری سازمانی    ۳۸
انواع یادگیری سازمانی    ۳۹
سطوح یادگیری سازمانی    ۴۴
فرایند یادگیری سازمانی    ۴۶
مهارتهای یادگیری سازمانی    ۴۷
تفاوت یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده    ۴۷
بخش سوم    ۵۰
سازمان یادگیرنده    ۵۰
تعریف سازمان یادگیرنده    ۵۰
سازمان یادگیرنده از دیدگاه پیتر سنج    ۵۱
سازمان یادگیرنده از دیدگاه ریچارد دفت    ۶۰
سازمان یادگیرنده از دیدگاه مایکل مارکوارت    ۶۵
روند تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده    ۷۰
سازمان یادگیرنده‌ی انطباقی و سازمان یادگیرنده‌ی زایشی    ۷۴
مولفه‌های استراتژیک سازمان یادگیرنده    ۷۶
اهداف سازمان یادگیرنده    ۷۸
تفاوت سازمانهای سنتی وسازمانهای یادگیرنده    ۷۸
پژوهشهای انجام شده در ایران    ۸۱
پژوهشهای انجام شده در خارج از ایران    ۸۳
فهرست منابع    ۸۷
منابع فارسی    ۸۷
منابع انگلیسی    ۹۰

منابع

–  دمیرچلی، فریبا. (١٣٨١). بررسی دانشگاه شهید بهشتی براساس اصول سازمان یاد گیرنده (پیترسنج) ازدیدگاه اعضای هیئت علمی. پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.

 رابینز، استیفن. پی. (١٣٨١). تئوری سازمان. ترجمه‌ی سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد. تهران: انتشارات صفار.

–  شفریتز، جی .ام  و اوت، استیون. (١٣٧٩). تئوریهای سازمان: اسطوره‌ها. ترجمه‌ی علی پارسائیان.   تهران: نشرفرزانه. جلد اول.

– –  هال، ریچارد. (١٣٨١). سازمان، ساختار، فرایند و ره آوردها. ترجمه‌ی علی پارسا ئیان و سیدمحمد  اعرابی. تهران: دفترپژوهشهای فرهنگی.

 شفریتز، جی .ام  و اوت، استیون. (١٣٧٩). تئوریهای سازمان: اسطوره ها. ترجمه‌ی علی پارسائیان.    تهران: نشرفرزانه. جلد دوم.

– اخوان، پیمان و جعفری، مصطفی. (١٣٨۵). سازمانهای یادگیرنده ضرورت عصر دانایی. مجله‌ی

تدبیر: شماره‌ی ١۶٩.

  باقری، سکینه. (١٣٨۵). مدرسه به عنوان سازمان یادگیرنده و چیستی و چرایی. ماهنامه وزارت آموزش و پرورش.

  پرداختچی، محمد حسن. (١٣٨٣). دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده: میزگرد بررسی ارتقاء کیفیت آموزشهای دانشگاهی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

–  پیرن، مایکل. (١٣٨١). سازمان یادگیرنده در عمل. ترجمه‌ی ابوالفتح لامعی. ارومیه: موسسه‌ی فرهنگی انتشاراتی شاهد وایثارگران. دانشگاه علوم پزشکی.

  دفت، ریچارد. ال. (١٣٨۶). مبانی طراحی و تئوری سازمان. ترجمه‌ی علی پارسائیان و سید محمد   اعرابی. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.

–  حیدری تفرشی، غلام حسین. یوسفی، رضا و خدیوی، اسد ا… (١٣٨١). نگرشی نوین به سازمان و مدیریت در جهان امروز. تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه. چاپ اول.

  رضائیان، علی. (١٣٨۶). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات سمت.

مقدمه

امروزه دیگر روشهای قدیمی اداره‌ی سازمانها پاسخگوی تغییرات سریع محیط اطراف  نیستند. رشته‌ی مدیریت در سراسرجهان شاهد تغییرات پردامنه و زیربنایی گشته، ازشیوه‌ها‌ی سنتی بیرون آمده و تمامی اعضای سازمان را درامورجاری مشارکت داده است.این تغییرات باعث شده است که شکل‌های جدیدی از سازمان همانند سازمان‌های مجازی[۱]، سازمان افقی[۲]، سازمان تخصصی[۳] و به وجود آید. (اخوان و جعفری، ١٣٨۵، ص ۵)

دو روند این تغییرات مدیریت را تشدید کرده است. نخست: نرخ فزاینده‌ای که درسایه‌ی جهانی شدن به وجود آمده است. سازمانها برای اینکه کارها را به شیوه‌های عالی انجام دهند باید با سرعت بیشتری خود را با شرایط جدید وفق دهند. روند دوم: تغییرزیربنایی است که در فناوری سازمان رخ می‌دهد. سازمان‌های جدید مبتنی بردانش نوین هستند و این بدان معنی است که آنها به گونه‌ای طراحی شده اند که بتوانند از عقاید واطلاعات جدید استفاده کنند و کارکنان در رشته‌های اصولی متخصص شوند.

هرعضوسازمان بجای اینکه فقط  درجهت افزایش کارایی تلاش کند، باید پیوسته مطالب جدیدی بیاموزد و بتواند درحوزه و قلمرو فعالیت خود مسایل را شناسایی و حل کند. ازنقطه نظر فردی یادگیری دسترسی به اطلاعات، درک آن وکسب مهارتهاست. از نقطه‌نظرسازمانی یادگیری بدست آوردن سنت‌ها، دیدگاهها، استراتژی‌ها وانتقال دادن دانش است. در هر دو دیدگاه یادگیری با کشف، ابداع، تشخیص، خلاقیت و تولید دانش جدید[۴] همراه است. یادگیری ازدیدگاه سازمانی در زمانی اتفاق می‌افتد که اطلاعات جمع آوری و با هدف تولید وگسترش حقایق جدید تجزیه و تحلیل[۵]  شود، موجب تغییرعقاید و دیدگاههای موجود شود، دیدگاههای نو را خلق کرده و آنها را از طریق ارتباط  تدریس، گفتگو وتعامل به تمام سطوح سازمان[۶] منتقل کند. (شفاعی به نقل از نوری، ١٣٨۶، ص١١)

سازمانها یادگیری را ابزاری می‌دانند که به کمک آن می‌توان عملکرد را بالا برد و خود را بهتر با تغییر و تحولات محیطی وفق داد. اما برای اینکه سازمان‌ها به بقای خود ادامه دهند، باید سرعت یادگیری آنها از درجه‌ی تغییرات محیطی بیشترباشد. (باقری، ١٣٨۵، ص٢)

در ۵٠ سال آینده دنیایی به وجود خواهد آمد و مردم در دنیایی متولد می‌شوند که حتی نمی‌توانند تصورکنند والدینشان در کجا متولد شده وزندگی کرده‌اند. بنابراین سازمان‌ها توجه خاصی به دانش بشری به عنوان منبع سوم قدرت نموده‌اند.

در این سازمانها اولین منبع قدرت افراد دانش است. گرچه سرزمین، نیروی انسانی و سرمایه را به عنوان عوامل سنتی اقتصاد نمی‌توان نادیده گرفت. لیکن در درجه دوم اهمیت قرار دارند که ازطریق به‌کارگیری دانش به آسانی می‌توان به آنها دست یافت. دانش تخصصی به تنهایی چیزی را تولید نمی‌کند و هنگامی می‌تواند عامل بهره‌وری باشد که با وظایف تلفیق شود. (زارع، ١٣٨٢، ص۵٧)

سازمان یادگیرنده برآیند تلاش‌هایی است که تا امروز در حوزه‌ی بهسازی و توسعه‌ی سازمانی صورت پذیرفته است و مطالعه‌ی متون مدیریت نشان می‌دهد که از دیرباز نقش آموزش فردی، گروهی و سازمانی مورد تاکید بوده وازآن تحت عنوان (موثرترین و قابل اطمینان‌ترین راهکار بهبود مستمرسازمان) یاد شده است. (باقری، ١٣٨۵، ص ٢)

 بخش اول:سازمان

تعاریف سازمان

تاکنون تعاریف زیادی ازسازمان شده است. تعدادی ازاین تعاریف به زمانی برمی گردد که به سازمان از دیدگاه علم جامعه‌شناسی نگریسته  می‌شد. اندیشمندانی چون ماکس وبر، مارکس وچستربارنارد[۷] ازاین دسته‌اند، اما اززمانی که تجزیه و تحلیل سازمان دردهه ١٩۶٠ ازرشته‌ی جامعه‌شناسی  تفکیک شد و به صورت یک موضوع تمام عیار درآمد. تعاریف متعددی ازسازمان ارائه شد. اتزیونی و اسکات و … ازاین گروه افراد می‌باشند. هرچند برخی ازنویسندگان مانند مارچ و سایمون[۸] چنین استدلال می‌کنند که ارائه تعریف ازسازمان دردی را دوا نمی کند. ولی به نظرمی رسد تعریف، مبنایی را به دست می‌دهد که می‌توان مطالب مورد مطالعه را درک کرد. (هال، ١٣٨١، ص۴٧)

 – ماکس وبر[۹]

ماکس وبر برای نخستین‌بار توانست سازمان را ازسایر نهاد‌های اجتماعی تفکیک کند. طبق گفته‌های او سازمان (یک رابطه‌ی اجتماعی بسته می‌باشد که طبق مقررات به افراد خارجی اجازه ورود نمی‌دهد. دستورات برای عملیات توسط افراد خاصی که عهده‌داراین وظیفه هستند ودررأس سازمان قرارمی‌گیرند اعمال می‌شود و معمولاً یک ستاد اداری و اجرایی دارد).

به اعتقاد ماکس وبرسازمان این ویژگی‌ها را دارا است.

١- سازمان مستلزم وجود روابط اجتماعی است. یعنی فرد با سازمان روابط متقابل دارد.

٢- سازمان دارای مرزاست. همان گونه که از کلمه (بسته) یا مرزها‌ی محدود برمی‌آید نمی‌توان با این افراد به صورت تصادفی تماس برقرارکرد. سازمان دربرگیرنده‌ی بخش‌هایی ازجمعیت می‌شود و عده‌ای را استثنا می‌کند.

٣- سازمان دارای یک سلسله مراتب اختیارات است و برای انجام امورو وظایف نوعی تقسیم کار[۱۰] وجود دارد. افرادی که دررأس قرار می گیرند و وظایف خاصی به آنها محول می‌شود، دستورات را صادر و آنها را اعمال می‌کنند.

۴- رابطه در سازمان (اداری) است  نه (خانوادگی).

۵- فعالیت‌های سازمان هدف‌مدارمی‌باشد. سازمان فعالیتهای مستمر و هدفمدار، برای تأ مین هدف خاصی انجام می‌دهد. هدف از وجود سازمان، انجام کارخاصی است. (نقل ازهال، ١٣٨١، ص ۵٠)

 – استیفن رابینز[۱۱]

رابینزدرکتاب تئوری سازمان، سازمان را اینگونه تعریف می‌نماید: سازمان پدیده‌ای اجتماعی به شمار می‌آید که به طور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود و ثغور نسبتاً مشخصی بوده و برای تحقق هدف  یا اهدافی براساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت می‌کند. (١٣٨١، ص ٢١)

این تعریف دارای ویژگی‌های زیر است.

١- عبارت (به صورت آگاهانه هماهنگ کننده) دلالت بر مدیریت دارد.

٢- پدیده‌ی اجتماعی دال براین معنا است که سازمان ازافراد یا گروههایی که با هم در تعاملند تشکیل شده است. الگوهای تعاملی که افراد داخل سازمان ازآنها تبعیت می‌کنند، تصادفی به وجود نیامده‌اند. بلکه در خصوص آنها قبلا اندیشیده شده است. ازاینروچون سازمانها پدیده‌های اجتماعی‌اند. لذا الگوها‌ی تعاملی اعضای آنها باید موزون وهماهنگ باشد تا ابهام وسردرگمی حداقل گشته و در نتیجه اطمینا ن حاصل شود که وظایف مهم سازمانی انجام می‌پذیرند.

٣- یک سازمان مرزهای مشخصی دارد. این مرزها به مرور زمان می‌توانند تغییرکنند و ممکن است که کاملاً واضح و روشن نباشند. مشخص نمودن چنین مرزهایی ازطریق انعقاد قراردادها‌ی رسمی و یا غیررسمی بین اعضای سازمان صورت می‌پذیرد.

۴- افراد با سازمان پیوندی دائمی دارند. اما این پیوند، عضویت مادام‌العمر را تضمین نمی کند. بلکه برعکس سازمان‌ها دائما دراعضا‌ی خود تغییر و تحولاتی صورت می‌دهند. تا مادامیکه اعضاء عضویت سازمان را دارند حق دارند در حد قوانین و مقررات در امور سازمان مشارکت کنند.

۵- سازمانها برای انجام امور به وجود آمده‌اند. این امور یا فعالیت‌ها همان اهدافند که دستیابی به آنها توسط یک فرد به تنهایی امکان‌پذیر نیست یا اگر به وسیله‌ی یک فرد قابل حصول باشد، دست یافتن آن ازطریق سازمان اثربخش‌ترمی‌باشد. لازم نیست همه اعضای سازمان اهداف را کلاً بپذیرند. در واقع نوعی توافق جمعی با رسالت سازمان کفایت می‌کند. (رابینز،١٣٨١، ص ٢٢)

 – تعریف مفهومی

بعضی از تعاریف ما ازسازمان نتیجه نگرش ما نسبت به سازمان است. این نگرش ناشی ازنوع برخورد ما با سازمان و نحوه‌ی مطالعه آن می‌باشد. سازمان را از جهت مفهومی به صورت‌های مختلفی تعریف کرده‌اند.

١- پدیده‌های عقلانی که اهدافی را دنبال می‌کنند: برطبق این نگرش، سازمان‌ها برای تحقق اهدافی به وجود آمده‌اند ورفتاراعضای سازمان می‌تواند به عنوان پیگیری یا تعقیب اهداف تشریح شود.

٢- ائتلاف ذینفع‌های قدرتمند: براساس این مفهوم، سازمان‌ها متشکل از گروه‌هایی می‌باشند که هر کدام منافع شخصی خود را دنبال می‌کنند. این گروه‌ها قدرت خودشان را در جهت تحت تأثیر قرار دادن توزیع منابع درسازمان به کارمی‌گیرند.

٣- سیستمهای با ز: براساس این نگرش، سازمان‌ها سیستمهای تبدیل داده به ستاده‌ها می‌باشند که برای بقای خود به محیطشان متکی‌اند.

۴- نظام‌های تولید کننده‌ی مفهوم‌ساز: براساس این تعریف، سازمانها پدیده‌هایی می‌باشند که بصورت مصنوعی ایجاد شده‌اند، اهداف بلندمدت و مقاصدشان به صورت نمادین ایجاد شده و به وسیله‌ی مدیریت حصول می‌شود.

۵- سیستم‌های بهم پیوسته‌ی منعطف: براساس این تعریف، سازمانها از واحد‌های نسبتاً مستقل تشکیل شده‌اند که می‌توانند اهدافی مشابه و حتی متضاد را دنبا ل کنند.

[۱]– Virtual  organizations

[۲]– Horizontal  organization

[۳]– Expert  organization

[۴]– New knowledge production

[۵]– Analysis

[۶]– Organizational levels

[۷]– CH. Barnard

[۸]– March & Simon

[۹]– M. Weber

[۱۰]– Division of  labor

[۱۱]– S. P. Robbins

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق یادگیری طبقه بندی کننده های فازی و معرفی الگوریتم رقابت استعماری
  • تحقیق یادگیری حرکتی و کانونی نمودن توجه و تئوری های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.