پیشینه تحقیق زندگی اجتماعی، نهاد حکومت و مفهوم شناسی قرارداد اجتماعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زندگی اجتماعی، نهاد حکومت و مفهوم شناسی قرارداد اجتماعی  دارای ۲۹ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش نخست: تاریخچه زندگی اجتماعی انسان    ۵
بخش دوم: خاستگاه و منشاء زندگی اجتماعی انسان    ۷
۱: نظریه نیازها یا زیستی    ۸
۲: نظریه انسان مدنی باالبطبع است    ۸
۳: نظریه قرارداد اجتماعی    ۹
بخش سوم: سیاست و اخلاق    ۹
۱: سیاست و فلسفه سیاسی    ۹
۲: اخلاق و اخلاقیات    ۱۰
۳: رابطه سیاست و اخلاق    ۱۱
۳-۱: یگانگی اخلاق و سیاست    ۱۱
۳-۲: تبعیت اخلاق از سیاست    ۱۳
۳-۳: دو سطحی اخلاق و سیاست    ۱۴
۳-۴: جدایی و افتراق اخلاق و سیاست    ۱۵
بخش چهارم: نهاد فرمانروایی یا دولت    ۱۶
۱: منشأ و خاستگاه دولت    ۱۷
۱-۱: نظریه منشاء الهی دولت ـ فرمانروایی    ۱۷
۱-۲: نظریه زور    ۱۹
۱-۳: نظریه طبیعی ارسطو    ۲۰
۱-۴: نظریه تاریخی یا تئوری تکاملی    ۲۱
۱-۵: نظریه قرارداد اجتماعی    ۲۲
بخش پنجم: قراداداجتماعی    ۲۳
۱: مفهومشناسی قرارداد اجتماعی    ۲۳
۲: ریشههای تاریخی نظریه قرارداد اجتماعی    ۲۵
فهرست منابع:    ۲۸

منابع:

فراست، اس ای. درسهای از فلاسفه بزرگ. منوچهر شادان، تهران :بهجت،( ۱۳۸۵)

پازارگاد ،بهاءالدین.تاریخ فلسفه سیاسی.ج ۱،تهران : زوار، چهارم( ۱۳۵۹)

————-.تاریخ فلسفه سیاسی. ج ۲، تهران : زوار، چهارم( ۱۳۵۹)

زیباکلام ،صادق. پنج گفتار درباره حکومت. تهران :روزنه،اول (۱۳۸۸)

ماکیاولی، نیکو. شهریار. داریوش آشوری؛محمود محمود، تهران :مرکز،اول( ۱۳۸۰)

عالم، عبدالرحمن.بنیادهای علم سیاست.تهران : نی،بیست و چهارم ( ۱۳۹۱)

طاهری ، ابوالقاسم.تاریخ اندیشه سیاسی در غرب. تهران: قومس،دوازدهم (۱۳۹۱)

احمدی طباطبایی، محمدرضا. اخلاق و سیاست. دانشگاه امام صادق، تهران: دوم (۱۳۸۹)

اتکینسون اف. درآمدی به فلسفه اخلاق. سهراب علوی نیا،تهران: هرمس، اول (۱۳۹۱)

ادوارد مور، جورج. مبانی اخلاق. ترجمه ی توکلی؛ عسکری یزدی، تهران :سمت،اول(۱۳۸۸)

اشتراوس ، لئو.حقوق طبیعی و تاریخ. باقر پرهام، تهران : اگه ،اول (۱۳۷۳)

آشوری ، داریوش.دانشنامه ی سیاسی. تهران :مروارید،بیست و دوم( ۱۳۹۲)

پی ونیر ،فیلیپ. فرهنگ اندیشه های سیاسی. ترجمه ی خشایار دیهیمی، تهران :نی،چهارم( ۱۳۹۱ )

گیدنز ،آنتونی. جامعه شناسی. منوچهر صبوری، تهران : نی،ششم( ۱۳۷۹)

لیدمان، اریک سون. تاریخ عقاید سیاسی. ترجمه ی سعید مقدم، تهران : دات،چهارم( ۱۳۹۱)

هداک، بروس. تاریخ اندیشه سیاسی. حسین وقار، تهران :اطلاعات فرهنگی،اول (۱۳۹۱)

بخش نخست: تاریخچه زندگی اجتماعی انسان

اکثر حیوانات در طبیعت انفرادی خلق شده­اند نه اجتماعی و به طور انفرادی زندگی می­کنند و هر حیوان منفرد مجبور است تمام نیازهایش را خودش فراهم کند. اما بعضی از حیوانات نیز اجتماعی آفریده شده­اند مانند زنبور­عسل و موریانه که افراد آن با یکدیگر اجتماع کرده و تشکیلاتی بین خود می­دهند.وظایف مربوط به زندگی را بین خود تقسیم می­کنند، با هم کار می­کنند و هیئت حاکم دارند، مراقبت و نظارت و تفتیش و حتی مجازات بین آنها معمول است. نوعی از مورچگان نوعی حشره را استشمار کرده و برای استفاده از شیرشان نگاهداری می­کنند. همانطور که ما از گاو برای این منظور استفاده می­کنیم و معلوم شده است که برخی از مورچگان برده و غلام نگه داشته و آنها را به کارهای سخت می­گمارند[۱].

به عقیده اکثر فلاسفه قدیم و جدید انسان یکی از حیوانات اجتماعی است و انفرادی خلق نشده و طبعاّ مایل است به صورت گروهی واجتماعی زندگی کند ،ولی معلوم نشده است که آیا این حس اجتماعی بودن در طبیعت وی آفریده شده و یا به سبب عادت است. چیزی که مسلم است مردم از زمان­های ما قبل تاریخ نیز با یکدیگر زندگی می­کرده­اند اگرچه به صورت اجتماع­های کوچک.

یکی از جهات اجتماعی بودن انسان شاید حس لزوم تامین امنیت و ترس وی از خطر دشمن بوده و کشف کرده است که به صورت اجتماع بهتر می­تواند دفع خطر کند و خویشتن را از دشمن حفظ کند.[۲]

انسان موجودی اجتماعی است او طبیعتاً با همنوعان خودش زندگی می­کند و آنها را دوست می­دارد. هیچ تنبیهی بالاتر از این نیست که آدمی را برای مدت طولانی از سایر آدمیان جدا کنند.

هنوز کسی نتوانسته است بگوید که آیا عشق انسان به زندگی با همنوع خود برخاسته از طبیعت اصلی و بنیادی اوست یا خیر. ولی این نکته روشن است که نخستین انسان­هایی که ما از آن­ها چیزی حتی به اختصار می­دانیم به طور اجتماعی زندگی می­کرده­اند. ممکن است مسکن آن­ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌پناهگاههای زمختی بوده باشد که از شاخ و برگ درختان تناور و یا در ‌پناه صخره­های بزرگ. ولی به هر حال آن چه مسلم است این است که بدوی­ترین انسان­ها همیشه خواسته­اند نزدیک همنوعان خود باشند. دلیل این تمایل شاید در آرزوی ذاتی آن­ها به داشتن امنیت نهفته باشد و نیز این که توجه ‌پیدا کرده بودند یک انسان تنها ،به وضع خطرناکی در معرض آسیب­های دشمن قرار می­گیرد در حالی که وقتی دو نفر یا بیشتر با هم باشند، قادرند به نحو بهتری از خود محافظت کنند. به هرحال، به هر دلیلی و در هر مکان که ما نشانه­ای از نوع بشر می­بینیم شواهدی ‌پیدا می­کنیم که تعدادی مرد و زن با هم صورت گروهی زندگی می­کرده­اند و چون زندگی با هم گروهی، اعم از اینکه اعضای آن انسان باشد یا حیوان، تضاد مقاصد و خواست را به وجود می­آورد .تقریباً به یقین می­توان حکم کرد که مردمان اولیه، ناگریز بودند نوعی از جامعه را مستقر سازند و قواعدی وضع کنند که همه مجبور به اطاعت از آن باشند. احتمالاً نخستین قواعد، آگاهانه  بر نحوی مطرح شد که همه بتوانند بیاموزند. این قواعد احتمالاً به صورت حق و ضرورت مورد قبول عامه قرار گرفت بدون اینکه فکر زیادی درباره­ی آنها کرده باشند[۳].

از این مقررات ساده برای زندگی دسته جمعی بود که اقتضائات اجتماعی توسعه یافت به تدریج یک رشته عادات و رویه­ی عمل به وجود آمد که قوانین برای قبیله و گروه­ها به وجود آمد[۴].

با پیروی از این فرایند سازمان­های گروهی و قبیله­ای همراه شیوه­های زندگی که از نسل­های گذشته به نسل­های بعدی به ارث می­رسید توسعه ‌پیدا کرد.

این عادات و قوانین غیر مکتوب گروهها را با هم منسجم می­نمود و هر کس که تخطی از آن­ها می­کرد مورد تنبیه قرار می­گرفت.

بعدها زمانی رسید که این قوانین و عادات به صورت مکتوب در آمد و حاصل آن مجموعه­ای از قوانین مدون شد. قوانینی که ثابت کرده­ بودند وجودشان برای حفظ زندگی اجتماعی گروه لازم است .این مراحل آغازین تشکیل جامعه و استقرار حکومت بود.[۵]

به صورت کلی می­توان گفت که اندیشه و تفکر، انسان را از دیگر موجودات متمایز نموده و همین امر موجب شد تا شیوه زندگی انسان­های اولیه از حالت ابتدایی و ساده زیستن به تنوع و ‌یچیدگی بیشتری مبدل گردد. خصوصیت سازگاری با محیط طبیعی از یک طرف و امکان سازش با محیط اجتماعی از طرف دیگر به انسان کمک کرد که نه تنها خود را با شرایط محیط جدید یعنی غار سازگار نماید بلکه نیاز وادارش کرد که برای شکار به ابداع وسایل و ابزار سنگی بپردازد و بتواند آن­ها را در کشتن حیوانات استفاده نماید. مشکل شکار حیوانات او را به همکاری و کمک گرفتن از همنوع وادار کرد و برای این همکاری وسیله­ای برای ارتباط نیاز بود و به همین دلیل انسان اولیه زبان حرکتی را برای خود اختراع کرد و بعد به زبان تصویری رسید و ‌سپس زبان تک­صوتی و بعدها چند­صوتی[۶] .

تحول و رشد زندگی اجتماعی انسان طی میلیون­ها سال صورت ‌پذیرفت و هنوز هم در حال تحول و رشد بیشتر است چون پیشرفت ضرورت زندگی اجتماعی و قانون زندگی است و برای دوام اجتماع امری اجتناب نا‌پذیر است.[۷]

بخش دوم: خاستگاه و منشاء زندگی اجتماعی انسان

اگر بپذیریم که به عنوان واقعیت، انسانها به زندگی اجتماعی روی آورده اند حال سوال فلسفی در باب این وافعیت مطرح است که چه تبیین معفولی از خواستگاه این زندگی اجتماعی می توان ارائه داد؟

مجموعه­ای از افراد انسانی که با نظام ، سنت ، آداب و قوانین خاصی به یکدیگر ‌‌‌‌پیوند­خورده و زندگی دسته­جمعی دارند جامعه[۸] را تشکیل می­دهند. زندگی جمعی فقط به معنای کنار هم زندگی کردن نیست مانند بسیاری از حیوانات. فرق انسان با حیوان­های اجتماعی در این است که انسان نیازها و هدف­ها، آرزوها و مقاصدی دارد اما حیوانات اجتماعی به صورت ژنتیکی اجتماعی­اند. نیازهای مشترک و روابط ویژه زندگی انسانی، ما را آن چنان به همدیگر پیوند داده که گویی همه برای یک هدف و نیاز واحد به پیش می­رویم[۹].

زندگی اجتماعی انسان­ها بر­خلاف حیوانات با پیشرفت و تکامل و سازگاری بر­حسب شرایط مختلف در دوره­های متفاوت همراه بوده است.

سوالی که مطرح می­شود این است که چرا انسان­ها به زندگی اجتماعی روی آورده­اند به عبارتی دیگر منشاء زندگی اجتماعی انسان در چیست؟

در پاسخ به این پرسش جواب­های گوناگونی داده شده است اما در این میان سه نظریه از همه مهمتر هستند.

نظر اول: نظریه نیازها یا نظریه زیستی.

نظر دوم: انسان مدنی باالبطبع است.

نظر سوم: نظریه قرارداد اجتماعی.

[۱]. بهاءالدبن پازارگاد، تاربخ فلسفه سیاسی ،۴ (۱۳۵۹) زوار ج۱ ص ۱۳

[۲] همان ، ص۱۳

[۳] اس ای فراست، درس هایی از فلاسفه بزرگ، منوچهر شادان، ۱ (۱۳۸۵)، بهجت، ص۱۳۸

[۴] منوچهر محسنی،مقدمات جامعه شناسی ،۱۱(۱۳۷۳) ، دوران ، ص۲۸۶

[۵]  اس ای فراست، درس هایی از فلاسفه بزرگ، منوچهر شادان، ۱ (۱۳۸۵)، بهجت، ص۱۳۸

[۶] منوچهر محسنی،مقدمات جامعه شناسی ،۱۱(۱۳۷۳) ، دوران ، ص۷۸

[۷] همان، ص۱۴۰

۱٫society

[۹] منوچهر محسنی،مقدمات جامعه شناسی ،۱۱(۱۳۷۳) ، دوران ، ص۷۲

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق قراردادها و حقوق قراردادها و بانکداری اسلامی و قراردادها در اقتصاد اسلامی و اصول قراردادها
  • تحقیق ابزارهای تفسیر قرارداد از منظر فقه و حقوق
  • پیشینه تحقیق آشنایی با قرارداد و قانون پیش فروش ساختمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.