467 views
پیشینه تحقیق زندگی اجتماعی، نهاد حکومت و مفهوم شناسی قرارداد اجتماعی دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
بخش نخست: تاریخچه زندگی اجتماعی انسان ۵
بخش دوم: خاستگاه و منشاء زندگی اجتماعی انسان ۷
۱: نظریه نیازها یا زیستی ۸
۲: نظریه انسان مدنی باالبطبع است ۸
۳: نظریه قرارداد اجتماعی ۹
بخش سوم: سیاست و اخلاق ۹
۱: سیاست و فلسفه سیاسی ۹
۲: اخلاق و اخلاقیات ۱۰
۳: رابطه سیاست و اخلاق ۱۱
۳-۱: یگانگی اخلاق و سیاست ۱۱
۳-۲: تبعیت اخلاق از سیاست ۱۳
۳-۳: دو سطحی اخلاق و سیاست ۱۴
۳-۴: جدایی و افتراق اخلاق و سیاست ۱۵
بخش چهارم: نهاد فرمانروایی یا دولت ۱۶
۱: منشأ و خاستگاه دولت ۱۷
۱-۱: نظریه منشاء الهی دولت ـ فرمانروایی ۱۷
۱-۲: نظریه زور ۱۹
۱-۳: نظریه طبیعی ارسطو ۲۰
۱-۴: نظریه تاریخی یا تئوری تکاملی ۲۱
۱-۵: نظریه قرارداد اجتماعی ۲۲
بخش پنجم: قراداداجتماعی ۲۳
۱: مفهومشناسی قرارداد اجتماعی ۲۳
۲: ریشههای تاریخی نظریه قرارداد اجتماعی ۲۵
فهرست منابع: ۲۸
فراست، اس ای. درسهای از فلاسفه بزرگ. منوچهر شادان، تهران :بهجت،( ۱۳۸۵)
پازارگاد ،بهاءالدین.تاریخ فلسفه سیاسی.ج ۱،تهران : زوار، چهارم( ۱۳۵۹)
————-.تاریخ فلسفه سیاسی. ج ۲، تهران : زوار، چهارم( ۱۳۵۹)
زیباکلام ،صادق. پنج گفتار درباره حکومت. تهران :روزنه،اول (۱۳۸۸)
ماکیاولی، نیکو. شهریار. داریوش آشوری؛محمود محمود، تهران :مرکز،اول( ۱۳۸۰)
عالم، عبدالرحمن.بنیادهای علم سیاست.تهران : نی،بیست و چهارم ( ۱۳۹۱)
طاهری ، ابوالقاسم.تاریخ اندیشه سیاسی در غرب. تهران: قومس،دوازدهم (۱۳۹۱)
احمدی طباطبایی، محمدرضا. اخلاق و سیاست. دانشگاه امام صادق، تهران: دوم (۱۳۸۹)
اتکینسون اف. درآمدی به فلسفه اخلاق. سهراب علوی نیا،تهران: هرمس، اول (۱۳۹۱)
ادوارد مور، جورج. مبانی اخلاق. ترجمه ی توکلی؛ عسکری یزدی، تهران :سمت،اول(۱۳۸۸)
اشتراوس ، لئو.حقوق طبیعی و تاریخ. باقر پرهام، تهران : اگه ،اول (۱۳۷۳)
آشوری ، داریوش.دانشنامه ی سیاسی. تهران :مروارید،بیست و دوم( ۱۳۹۲)
پی ونیر ،فیلیپ. فرهنگ اندیشه های سیاسی. ترجمه ی خشایار دیهیمی، تهران :نی،چهارم( ۱۳۹۱ )
گیدنز ،آنتونی. جامعه شناسی. منوچهر صبوری، تهران : نی،ششم( ۱۳۷۹)
لیدمان، اریک سون. تاریخ عقاید سیاسی. ترجمه ی سعید مقدم، تهران : دات،چهارم( ۱۳۹۱)
هداک، بروس. تاریخ اندیشه سیاسی. حسین وقار، تهران :اطلاعات فرهنگی،اول (۱۳۹۱)
اکثر حیوانات در طبیعت انفرادی خلق شدهاند نه اجتماعی و به طور انفرادی زندگی میکنند و هر حیوان منفرد مجبور است تمام نیازهایش را خودش فراهم کند. اما بعضی از حیوانات نیز اجتماعی آفریده شدهاند مانند زنبورعسل و موریانه که افراد آن با یکدیگر اجتماع کرده و تشکیلاتی بین خود میدهند.وظایف مربوط به زندگی را بین خود تقسیم میکنند، با هم کار میکنند و هیئت حاکم دارند، مراقبت و نظارت و تفتیش و حتی مجازات بین آنها معمول است. نوعی از مورچگان نوعی حشره را استشمار کرده و برای استفاده از شیرشان نگاهداری میکنند. همانطور که ما از گاو برای این منظور استفاده میکنیم و معلوم شده است که برخی از مورچگان برده و غلام نگه داشته و آنها را به کارهای سخت میگمارند[۱].
به عقیده اکثر فلاسفه قدیم و جدید انسان یکی از حیوانات اجتماعی است و انفرادی خلق نشده و طبعاّ مایل است به صورت گروهی واجتماعی زندگی کند ،ولی معلوم نشده است که آیا این حس اجتماعی بودن در طبیعت وی آفریده شده و یا به سبب عادت است. چیزی که مسلم است مردم از زمانهای ما قبل تاریخ نیز با یکدیگر زندگی میکردهاند اگرچه به صورت اجتماعهای کوچک.
یکی از جهات اجتماعی بودن انسان شاید حس لزوم تامین امنیت و ترس وی از خطر دشمن بوده و کشف کرده است که به صورت اجتماع بهتر میتواند دفع خطر کند و خویشتن را از دشمن حفظ کند.[۲]
انسان موجودی اجتماعی است او طبیعتاً با همنوعان خودش زندگی میکند و آنها را دوست میدارد. هیچ تنبیهی بالاتر از این نیست که آدمی را برای مدت طولانی از سایر آدمیان جدا کنند.
هنوز کسی نتوانسته است بگوید که آیا عشق انسان به زندگی با همنوع خود برخاسته از طبیعت اصلی و بنیادی اوست یا خیر. ولی این نکته روشن است که نخستین انسانهایی که ما از آنها چیزی حتی به اختصار میدانیم به طور اجتماعی زندگی میکردهاند. ممکن است مسکن آنها پناهگاههای زمختی بوده باشد که از شاخ و برگ درختان تناور و یا در پناه صخرههای بزرگ. ولی به هر حال آن چه مسلم است این است که بدویترین انسانها همیشه خواستهاند نزدیک همنوعان خود باشند. دلیل این تمایل شاید در آرزوی ذاتی آنها به داشتن امنیت نهفته باشد و نیز این که توجه پیدا کرده بودند یک انسان تنها ،به وضع خطرناکی در معرض آسیبهای دشمن قرار میگیرد در حالی که وقتی دو نفر یا بیشتر با هم باشند، قادرند به نحو بهتری از خود محافظت کنند. به هرحال، به هر دلیلی و در هر مکان که ما نشانهای از نوع بشر میبینیم شواهدی پیدا میکنیم که تعدادی مرد و زن با هم صورت گروهی زندگی میکردهاند و چون زندگی با هم گروهی، اعم از اینکه اعضای آن انسان باشد یا حیوان، تضاد مقاصد و خواست را به وجود میآورد .تقریباً به یقین میتوان حکم کرد که مردمان اولیه، ناگریز بودند نوعی از جامعه را مستقر سازند و قواعدی وضع کنند که همه مجبور به اطاعت از آن باشند. احتمالاً نخستین قواعد، آگاهانه بر نحوی مطرح شد که همه بتوانند بیاموزند. این قواعد احتمالاً به صورت حق و ضرورت مورد قبول عامه قرار گرفت بدون اینکه فکر زیادی دربارهی آنها کرده باشند[۳].
از این مقررات ساده برای زندگی دسته جمعی بود که اقتضائات اجتماعی توسعه یافت به تدریج یک رشته عادات و رویهی عمل به وجود آمد که قوانین برای قبیله و گروهها به وجود آمد[۴].
با پیروی از این فرایند سازمانهای گروهی و قبیلهای همراه شیوههای زندگی که از نسلهای گذشته به نسلهای بعدی به ارث میرسید توسعه پیدا کرد.
این عادات و قوانین غیر مکتوب گروهها را با هم منسجم مینمود و هر کس که تخطی از آنها میکرد مورد تنبیه قرار میگرفت.
بعدها زمانی رسید که این قوانین و عادات به صورت مکتوب در آمد و حاصل آن مجموعهای از قوانین مدون شد. قوانینی که ثابت کرده بودند وجودشان برای حفظ زندگی اجتماعی گروه لازم است .این مراحل آغازین تشکیل جامعه و استقرار حکومت بود.[۵]
به صورت کلی میتوان گفت که اندیشه و تفکر، انسان را از دیگر موجودات متمایز نموده و همین امر موجب شد تا شیوه زندگی انسانهای اولیه از حالت ابتدایی و ساده زیستن به تنوع و یچیدگی بیشتری مبدل گردد. خصوصیت سازگاری با محیط طبیعی از یک طرف و امکان سازش با محیط اجتماعی از طرف دیگر به انسان کمک کرد که نه تنها خود را با شرایط محیط جدید یعنی غار سازگار نماید بلکه نیاز وادارش کرد که برای شکار به ابداع وسایل و ابزار سنگی بپردازد و بتواند آنها را در کشتن حیوانات استفاده نماید. مشکل شکار حیوانات او را به همکاری و کمک گرفتن از همنوع وادار کرد و برای این همکاری وسیلهای برای ارتباط نیاز بود و به همین دلیل انسان اولیه زبان حرکتی را برای خود اختراع کرد و بعد به زبان تصویری رسید و سپس زبان تکصوتی و بعدها چندصوتی[۶] .
تحول و رشد زندگی اجتماعی انسان طی میلیونها سال صورت پذیرفت و هنوز هم در حال تحول و رشد بیشتر است چون پیشرفت ضرورت زندگی اجتماعی و قانون زندگی است و برای دوام اجتماع امری اجتناب ناپذیر است.[۷]
اگر بپذیریم که به عنوان واقعیت، انسانها به زندگی اجتماعی روی آورده اند حال سوال فلسفی در باب این وافعیت مطرح است که چه تبیین معفولی از خواستگاه این زندگی اجتماعی می توان ارائه داد؟
مجموعهای از افراد انسانی که با نظام ، سنت ، آداب و قوانین خاصی به یکدیگر پیوندخورده و زندگی دستهجمعی دارند جامعه[۸] را تشکیل میدهند. زندگی جمعی فقط به معنای کنار هم زندگی کردن نیست مانند بسیاری از حیوانات. فرق انسان با حیوانهای اجتماعی در این است که انسان نیازها و هدفها، آرزوها و مقاصدی دارد اما حیوانات اجتماعی به صورت ژنتیکی اجتماعیاند. نیازهای مشترک و روابط ویژه زندگی انسانی، ما را آن چنان به همدیگر پیوند داده که گویی همه برای یک هدف و نیاز واحد به پیش میرویم[۹].
زندگی اجتماعی انسانها برخلاف حیوانات با پیشرفت و تکامل و سازگاری برحسب شرایط مختلف در دورههای متفاوت همراه بوده است.
سوالی که مطرح میشود این است که چرا انسانها به زندگی اجتماعی روی آوردهاند به عبارتی دیگر منشاء زندگی اجتماعی انسان در چیست؟
در پاسخ به این پرسش جوابهای گوناگونی داده شده است اما در این میان سه نظریه از همه مهمتر هستند.
نظر اول: نظریه نیازها یا نظریه زیستی.
نظر دوم: انسان مدنی باالبطبع است.
نظر سوم: نظریه قرارداد اجتماعی.
[۱]. بهاءالدبن پازارگاد، تاربخ فلسفه سیاسی ،۴ (۱۳۵۹) زوار ج۱ ص ۱۳
[۲] همان ، ص۱۳
[۳] اس ای فراست، درس هایی از فلاسفه بزرگ، منوچهر شادان، ۱ (۱۳۸۵)، بهجت، ص۱۳۸
[۴] منوچهر محسنی،مقدمات جامعه شناسی ،۱۱(۱۳۷۳) ، دوران ، ص۲۸۶
[۵] اس ای فراست، درس هایی از فلاسفه بزرگ، منوچهر شادان، ۱ (۱۳۸۵)، بهجت، ص۱۳۸
[۶] منوچهر محسنی،مقدمات جامعه شناسی ،۱۱(۱۳۷۳) ، دوران ، ص۷۸
[۷] همان، ص۱۴۰
[۹] منوچهر محسنی،مقدمات جامعه شناسی ،۱۱(۱۳۷۳) ، دوران ، ص۷۲
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر