584 views
پیشینه تحقیق مفهوم شناسی وبیان اجمالی زندگی فخرالدین طریحی دارای ۱۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مفهوم شناسی و معرفی اجمالی فخرالدین طریحی ۲
۱-۱-معرفی اجمالی فخرالدین طریحی ۲
۱-۱- ۱-ولادت طریحی ۲
۱-۱-۲-زهد وتقوا ۳
۱-۱-۳-مشایخ وشاگردان وی ۳
۱-۱-۴-آثار مولف ۳
۱-۱-۵-وفات طریحی ۴
۱-۲-کتاب مجمع البحرین ۴
۱-۳-مفهوم روش ۶
۱-۴- کتاب غریب القرآن ۶
۱-۵-محسنات لفظی ۶
۱-۵-۱-جناس ۶
۱-۵-۲-اشتقاق ۷
۱-۶-روایات تفسیری ۷
۱-۷-روایات غیر تفسیری ۸
منابع ومآخذ ۸
۱- حسینی اشکوری،احمد،محمود بن شهاب الدین مرعشی وعبدالله بن عیسی بیگ افندی.تعلیقه امل الآمال. قم: کتاب فروشی آیه الله نجفی مرعشی. بی چا.
۲- —————،———————————–،–ریاض العلما و حیاض الفضلا. قم : مطبعه الخیام. بی چا.
۳- جمعی از پژوهشگران. گلشن ابرار. قم: نشرمعروف. ۱۳۷۹ش.
۴-قمى، عباس. سفینه البحار. قم: اسوه. اول:۱۴۱۴ق.
۵-قمی،عباس.محمد هادی امینی. الکنی والقاب.قم: ایران.جماعه المدرسین فی الحوزه العلمیه قم.موسسه النشرالاسلامی.بی چا.
۶-قمی،علی بن ابراهیم.تفسیرالقمی. بهکوشش:طیب.موسوی جزایری.قم:دار الکتاب. سوم:۱۴۰۴ ق.
۷-قمی مشهدی،محمد بن محمدرضا. تفسیرکنزالدقائق و بحرالغرائب.به کوشش:حسین در گاهی.تهران: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامى، سازمان چاپ وانتشارات. اول:۱۳۶۸ش.
۸- بابایی، علی اکبر، وغلام علی عزیزی کیا ومجتبی روحانی راد. روش شناسی تفسیر قرآن . قم: پژوهشگاه حوزه ودانشگاه. سوم:۱۳۸۷ش.
۹- علوی مهر،حسین. روش ها وگرایش های تفسیری. قم: انتشارات اسوه.اول: ۱۳۸۱ش.
۱۰- طهرانی، بزرگ. طبقات اعلام الشیعه. بی جا: اسماعیلیان. دوم: بی تا.
۱۱-طیب،عبد الحسین. اطیب البیان فی تفسیر القرآن.تهران: انتشارات اسلام.دوم:۱۳۷۸ق.
۱۲- طریحی،فخرالدین بن محمد. مجمع البحرین. به کوشش:احمد حسینی. بیروت /لبنان: الامسیره.۱۴۳۱ه/۲۰۱۰م.
فخرالدینالدین طریحی المسیلمی،ابن بن محمدعلی بن احمدبن طریح الرماحی النجفی،مشهور به طریحی،درروزجمعه در سال۹۷۹ درمحله آل طریح در نجف اشرف به دنیا آمد،وپدرومادرش اسم وی را فخرالدین نامیدند،به امید اینکه سبب فخردین باشد،اودانشمند لغوی وسرشناس فقیه ومحدث گران قدر شیعه است.[۱]
او را طریحی گویند،چرا که منسوب به شیخ طریح بن خفاجی است،واو را مسلمی گویند چرا که منسوب به خاندان بنی مسلم،یکی ازطوایف بنی اسد است.[۲]
طریحی که ازخاندان طریحی برخاسته است،ازمشهور ترین خاندان های ریشه دار علمی شیعه است.
یکی از نویسندگان میسحی به نام اب انستاس ماری کرملی،درباره آل طریح این چنین می نویسد:«آل طریح از تبارعلم،فضل وادب،وتقوا درنجف وازقدیمی ترین ومشهورترین وریشه دار ترین خانواده ها درمجد وشرف است،زمانی که رجال علم واصلاح رابه شمرند خاندانی معروف تر از آنان در نجف نیست».[۳]
به گفته نویسندگانوعلما طریحی ازعابدترین وزاهدترین عالم زمان خود بود؛در کتاب ریاضالعلماآمده است،که«ویعابدترین وباتقواترین اهل زمان خود بود،ودر تقوای وی همین بس که لباسی را که با نخ ابریشم دوخته شده بود،به تن نمیکرد بلکه لباسهای اورا بانخ پنبها ی میدوختند».[۴]
هم چنین آمده است،که طریحی عالم فاضل،محدث باتقوا،زاهد،فقیه، شاعر،ازعابد ترین و باتقواترین اهل زمان خود بود.[۵]
مولف ریاض العلما براین باوراست،که درسال ۱۰۸۰ق،طریحی در ماه مبارک رمضان معتکف شده بود،ومولف در مسجد کوفه با وی دیداری داشته است.[۶]
مولف درریحانه الادب براین باوراست،که طریحی بایکی دو واسطه ازشیخ بهایی روایت نموده است،وخودشازمشایخ روایت پسرخودش صفی الدین وعلامه مجلسی و هاشم بحرانی می باشد.[۷]
طریحی به واسطه محمد بن حسام المشرقی، از شیخ بهایی روایت کرده است.[۸]
پسرش صفی الدین شرحی برمجمع البحرین وملحقاتش به نام حواشی المجمع نوشته است،وهم چنین شرحی بر کتاب رساله فخریه به نام الریاض الزهریه نوشته است.[۹]
طریحی آثار فراوانی دارد،ازجمله در قرآن وحدیث مانند کتاب مجمع البحرین المنتخب فی جمع المرائی و الخطب وکتاب غریب الحدیث،که آن را قبل ازکتاب مجمع البحرین تالیف کرد.[۱۰]
مولف مراقدالمعارف براین باوراست، که مهمترین کتابهای طریحی مجمع البحرین در لغت،وکتابهایی در فقه وتفسیراست،واز دیگر آثار طریحی المنتخب و فخریه درفقه وجامع المقال درحدیث ودرایه و رجال است.[۱۱]
از دیگرآثار طریحی الاحتجاج فی مسائل الاحتیاج،الاربعون حدیثا،ایضاح الحساب،جامعه الفوائد،الاثنی عشریه فی اثنی عشرمبحثا فی مباحث اصول الفقه،تحفه الواد عقال الشارد،شرح اثنی عشریه صاحب معالم،غریب القرآن،غریب الحدیث للخاصه،فوائدالاصول است.[۱۲]
طریحی آثارفراوانی دارد،مخاطبین برای آشنایی با دیگر کتاب های طریحی، به مقدمه مجمع البحرین مراجعه کنند.
مولف آورده است،که طریحی درسال۱۰۸۵هجری درشهررماحیهی مدینه وفات یافت وجنازه اش به نجف منتقل شد،مرقد وی درمحله براق شهر نجف است.[۱۳]
رماحیه به تشدید میم شهری از عراق عرب است.[۱۴]
[۱] نک: طهرانی، بزرگ.طبقات اعلام الشیعه،ج۵٫ بی جا: اسماعیلیان. دوم: بی تا.صص۴۳۵-۴۳۴٫
[۲] همان،ص۴۳۵٫
[۳] جمعی از پژوهشگران.گلشن ابرار،ج۴٫ قم: نشرمعروف.۱۳۷۹٫ ص۱۶۱٫ به نقل از:مجله لغه العرب،ج۶،ص۷۲۳٫
[۴] حسینیاشکوری،احمد،محمودبن شهاب الدین مرعشی وعبدالله بن عیسی بیگ افندی.ریاض العلماوحیاض الفضلا،ج۴٫ قم : مطبعه الخیام. بی تا.ص۳۳۳٫
[۵] نک: قمی،عباس،محمدهادی امینی.الکنی والقاب، ج۲٫ قم: ایران.جماعه المدرسین فی الحوزه العلمیه قم.موسسه النشرالاسلامی.بی تا.ص۴۴۸٫
[۶] نک:حسینی اشکوری ومولفان.پیشین،ج۴٫ص۳۳۲٫
[۷] نک:مدرس،محمدعلی. ریحانه الادب فی التراجم المعروفین بالکنیه واللقب،ج۴٫تهران:کتاب فروشی خیام.۱۳۶۹٫ص۵۴٫
[۸] قمی،عباس،محمد هادی امینی.پیشین،ج۲،ص۴۴۸٫
[۹] نک:موسویخوانساری اصفهانی، محمد باقر. روضاتالجنات فی احوالالعلما وسادات،ج۵٫بیروت:دار الاسلامیه.اول:۱۴۱۱ه/۱۹۹۱م.ص۳۳۷٫
[۱۰] نک:حسینی اشکوری،احمد،محمودبن شهابالدین مرعشی وعبدالله بن عیسی بیگ افندی،ج۱٫تعلیقه امل الامال.قم:کتاب فروشی آیه الله نجفی مرعشی. بیتا.ص۶۴۸٫
[۱۱] نک:حرزالدین،محمدحسین ومحمدحرزالدین.مراقدالمعارف فیتعیینمراقدالعلویینوالصحابهوالتابعین والرواهوالعلماوالادباوالشعرا،ج۱٫ قم: منشورات سعید بن جبیر.۱۳۷۱ش.ص۴۱۸٫
[۱۲] نک: مدرس،محمد علی.پیشین،ج۴،صص۵۵-۵۴٫
[۱۳]حرزالدین،محمدحسین وهمکاران. پیشین،ج۱،ص۴۱۷٫
[۱۴] مدرس،محمدعلی.پیشین،ج۴،ص۵۴٫
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر