پیشینه تحقیق برنامه ریزی منابع سازمانی ، یکپارچگی اطلاعات و هوش تجاری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  برنامه ریزی منابع سازمانی ، یکپارچگی اطلاعات  و هوش تجاری  دارای ۴۴ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ برنامه ریزی منابع سازمانی    ۵
۲-۱-۱- مقدمه    ۵
۲-۱-۲   تاریخچه برنامه ریزی منابع سازمانی    ۶
۲-۱-۲-۱  سیستم‌های جزیره ای    ۶
۲-۱-۲-۲  سیستم‌های استخراج اطلاعات    ۷
۲-۱-۲-۳  سیستم‌های تسهیل کننده    ۸
۲-۱-۳ ابعاد اثر گذاری ERP  در سازمان    ۹
۲-۱-۳-۱ ERP و فرهنگ سازمانی    ۹
۲-۱-۳-۲ ERP و فرآیندهای سازمانی    ۹
۲-۱-۳-۳ RP و تکنولوژی    ۱۰
۲-۱-۳-۴ ERP و تصمیم گیری مدیریت    ۱۰
۲-۱-۴  مزایای سیستم‌های برنامه ریزی منابع سازمانی    ۱۱
۲-۱-۵  معایب سیستم‌های برنامه ریزی منابع سازمانی    ۱۳
۲-۱-۶ ارزیابی آمادگی سازمان برای پذیرش سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان    ۱۴
۲-۲   یکپارچگی اطلاعات    ۱۷
۲-۲-۱  مقدمه    ۱۷
۲-۲-۲  چالش‌های ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزی    ۱۷
۲-۲-۳  اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﻬﺎی ﮐﻼن ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزی و ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ اﯾﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﻬﺎ    ۱۹
۲-۳ هوش تجاری    ۲۱
۲-۳-۱  مقدمه    ۲۱
۲-۳-۲  تاریخچه هوشمندی کسب و کار    ۲۲
۲-۳-۳  تعاریف هوشمندی کسب و کار    ۲۳
۲-۳-۴  نیازهای هوشمندی کسب وکار    ۲۳
۲-۳-۵ ضرورت هوشمندی کسب و کار    ۲۴
۲-۳-۶  ﻓﺮآﻳﻨﺪ هوشمندی  ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر    ۲۵
۲-۳-۷  یکپارچگی برنامه های مختلف در زمینه هوشمندی کسب وکار    ۲۷
۲-۳-۸ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ در ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی در ﻫﻤﻪ ﺳﻄﻮح ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ    ۲۹
۲-۵ پیشینه مطالعات    ۳۲
۲-۵-۱  مطالعات داخلی    ۳۲
۲-۵-۲  مطالعات خارجی    ۳۶

منابع

شعبان مایانی، م. (۱۳۸۹). بررسی رابطه بین ابعاد محتوایی سازمان بر اثربخشی هوش تجاری ۱ با توجه به نقش تعدیل کننده مدیریت دانش ۲ ( مطالعه موردی: بانک سامان ). اولین همایش هوش سازمانی و هوش کسب و کار. تهران.

مرجانی، ا. ب. (۱۳۸۹). فرایند داده کاوی( ابزارکسب وکار هوشمند) وکاربرد آن در بازاریابی. اولین همایش هوش سازمانی و هوش کسب و کار. تهران.

غلامی گماری، منصور، و حبیب شاهین بناء( ۱۳۹۲) جایگاه هوش تجاری در صنعت بانکداری و تأثیر آن در بهینه نمودن ارائه خدمات به مشتریان، ششمین همایش فرامنطقه ای پیشرفتهای نوین در علوم مهندسی، تنکابن، موسسه آموزش عالی آیندگان

آقایی،اعظم. (۱۳۹۰). نقش فناوری اطلاعات در برنامه ریزی منابع سازمان. اولین همایش منطقه ای رویکردهای نوین در مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات. تهران.

صادق زاده، سیدحسن، و محسن غلام زاده مقدم، (۱۳۹۰)، هوشمندی کسب و کار مزایا چالشها و راه کارها، اولین همایش تخصصی سیستمهای هوشمند کامپیوتری و کاربردهای آنها، تهران، دانشگاه پیام نور استان تهران

گلستانی، الف. (۱۳۸۷). “هوش تجاری و تصمیمات کلان سازمانی”. ماهنامه تدبیر , ۱۹۰٫

بازرگانی, م. (۱۳۹۰). کاربرد هوش تجاری درسیستمهای پشتیبان تصمیم گیری. اولین همایش تخصصی سیستمهای هوشمند کامپیوتری و کاربردهای آنها. تهران.تقی زاده، ر. و فضلی، ص. (۱۳۹۰).

روحانی, و. ع. (۱۳۸۸). ﺑﺮرﺳﯽ روﺷﻬﺎی ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﺳﺎزی ﺳﯿﺴﺘﻤﻬﺎی ﺟﺎﻣﻊ و اراﺋﻪ راﻫﮑﺎرﺗﺮﮐﯿﺒﯽ. چهارمین همایش تجارت الکترونیکی ،تهران.

سلطانی ملایعقوبی، سینا، و عماد روغنیان( ۱۳۹۱). در یک سازمان با بهره گیری از (BI) تحلیل ابعاد پیاده سازی هوشمندی تجاری (FAHP) رویکرد فرآیند سلسله مراتبی فازی، سومین همایش ملی مهندسی صنایع و سیستم، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

صیادی، م. (۱۳۹۰). مدلی برای ارزیابی بلوغ هوش تجاری درسازمان منطبق با مدل بلوغ قابلیت CMM. دومین کنفرانس ملی محاسبات نرم و فن آوری اطلاعات. ماهشهر.

۲-۱ برنامه ریزی منابع سازمانی

۲-۱-۱- مقدمه

بر اساس یک تعریف عمومی ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ریزی ﺳﺎزﻣﺎن، یک ﺑﺴﺘﻪ ﻧﺮم افزاری ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻨﻈﻴﻢ و از ﭘـﻴﺶ اﺳـﺘﺎﻧﺪارد ﺷـﺪه ﺗﺠﺎری اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺪف آن ﻳﻜﭙﺎرﭼﮕﻲ اﻃﻼﻋـﺎت و ﺟﺮﻳـﺎن اﻃﻼﻋـﺎت ﺑـﻴﻦ ﺗﻤـﺎﻣﻲ ﺑﺨـﺸﻬﺎی ﺳﺎزﻣﺎن از  ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺎﻟﻲ، ﺣﺴﺎﺑﺪاری، ﻣﻨـﺎﺑﻊ اﻧـﺴﺎﻧﻲ، زﻧﺠﻴـﺮه ﻋﺮﺿـﻪ و ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣـﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑـﺎ  روﻳﻜﺮد ﻣﺸﺘﺮی ﮔﺮاﻳﻲ و ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺑﺎزار ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. (داون پورت[۱], ١٩٩٨ , کومار و هیلزلبرگ[۲], ٢٠٠٠).

ارائه تعریفی جامع برای سیستم برنامه ریزی منابع سازمان [۳]مشکل است. صاحب نظران تعاریف مختلفی برای ERP ارائه داده‌اند که هر کدام جنبه های خاصی از این سیستم را مورد توجه قرار می‌دهد. شاید آشنایی با ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کارکردهای ERP در بخش‌های مختلف سازمان در آینده بتواند کمک خوبی برای شناخت کامل این سیستم باشد اما در این بخش برای اینکه بتوانیم زمینه های لازم را برای پرداختن به بخش‌های بعدی فراهم آوریم، تعاریف مختلفی را که برای این سیستم ارائه شده است، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی را می‌توان به عنوان نرم افزار یکپارچه‌ای تعریف نمود که دارای اجزا و یا ماژول‌هایی برای برنامه ریزی، تولید، فروش، بازاریابی،‌توزیع، حسابداری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، مدیریت موجودی، مدیریت خدمات و نگهداری و تعمیرات، مدیریت حمل و نقل و بازرگانی الکترونیک است. ( سوفی[۴] ،۲۰۰۳؛مون[۵] ،۲۰۰۷).

یک بسته نرم افزاری تجاری است که هدف آن یکپارچگی اطلاعات و جریان اطلاعات بین تمامی بخش‌های سازمان از جمله مالی، حسابداری، منابع انسانی، زنجیر عرضه و مدیریت مشتریان است. (ناظمی، ۱۳۸۵) (شه و تورایسینگام[۶]، ۲۰۰۷)

معماری و ساختار سیستم‌های برنامه ریزی منابع سازمان به گونه ای است که یکپارچگی و جامعیت اطلاعات سطح سازمان را فراهم کرده و جریان روان اطلاعات بین بخش‌های مختلف سازمان را فراهم می‌آورد. سیستم‌های برنامه ریزی منابع سازمان در واقع تکامل یافته سیستم‌های اطلاعاتی جامع هستند.

تفاوت عمده این سیستم‌ها با سیستم‌های اطلاعات مدیریت و سیستم‌های جامع سازمانی در رویکرد فرآیند گرا و یکپارچگی عملیاتی، فرآیندی و داد ه ای سازمان‌هاست. این سیستم‌ها به گونه ای توسعه می‌یابند که تمامی منابع اطلاعاتی سازمان با یکدیگر یکپارچه شود تا بتوان در راستای انجام مأموریت‌های سازمان از این سیستم‌ها بهره جست.(رزمن و وایز[۷]، ۱۹۹۹)

۲-۱-۲   تاریخچه برنامه ریزی منابع سازمانی

ERP در واقع نسل جدیدی از سیستم‌های اطلاعاتی است که [۸](MIS) نسل قدیمی‌تر آن به حساب می‌آید. به طور کلی روند رشد  و تغییر سیستم‌های کامپیوتری را می‌توان به سه نسل تقسیم کرد.  (رشید و همکاران[۹]، ۲۰۰۲)

۲-۱-۲-۱  سیستم‌های جزیره ای

از دهه ۶۰ میلادی به بعد، با ارزان‌تر شدن کامپیوترها و تجهیزات آن (در آن زمان هنوز کامپیوترهای Mainframe یکه تاز دنیای کامپیوتر بودند) و همچنین با توجه به قدرتی که این سیستم‌ها در پردازش اطلاعات از خود نشان می‌دادند. شرکت‌های بزرگ مایل به استفاده از این سیستم‌ها شدند. در مرحله اول این سیستم‌ها بیشتر در مکان‌هایی که پردازش اطلاعات مهم بود، مورد استفاده قرار می‌گرفتند. امور مالی، محاسبه حقوق و دستمزد و انبارداری از این نوع سیستم‌ها می‌باشند، روند رو به گسترش استفاده از کامپیوترها به خصوص در دهه ۷۰ میلادی با پا به عرصه گذاشتن کامپیوترهای شخصی وارد دوره جدیدی شد. در این دوره علاوه بر قدرت محاسباتی کامپیوترها، ظرفیت نگهداری اطلاعات آن‌ها و سرعت دسترسی به این گونه اطلاعات نیز مورد توجه قرار گرفت. در دهه ۸۰ میلادی با فراگیر شدن کامپیوترهای شخصی حتی مؤسسات کوچک نیز قادر به اتوماسیون سیستم‌های خود بودند. هر چند راه اندازی چنین سیستم‌هایی نیاز به پرداخت هزینه های آن داشت ولی خیلی زود باعث کاهش شدید هزینه های بخشی که از این سیستم‌ها استفاده می‌کردند، می‌شد. در این دوره هر بخش سازمان دارای سیستم‌های کامپیوتری بود و این سیستم‌ها مستقل از یکدیگر به کار خود مشغول بودند، به همین دلیل این سیستم‌ها را سیستم‌های جزیره ای می‌خوانند.(موسکاتلو و همکاران[۱۰]، ۲۰۰۳)

۲-۱-۲-۲  سیستم‌های استخراج اطلاعات

در دهه ۹۰ میلادی با گسترش استفاده از کامپیوترهای شخصی کم‌کم استفاده از شبکه های محلی در سازمان‌ها نیز مرسوم شد. در اینجا بود که مدیران به کمبود سیستمی جهت تهیه گزارشات لازم از میان انبوه اطلاعات سیستم‌های جزیره ای موجود در سازمانشان پی بردند. این کمبودها باعث به وجود آمدن سیستمی به نام MIS یا سیستم اطلاعات مدیریت شد . این سیستم سرآغاز روند تکامل سیستم‌های تجاری نسل دوم بود. سیستم‌های دیگر این نسل عبارتند از : سیستم اطلاعات بهم پیوسته[۱۱] (IIS) ، سیستم اطلاعات اجرائی[۱۲] (EIS) ، سیستم اطلاعات سازمانی[۱۳] (CIS)   و سیستم گسترده شرکت‌ها[۱۴] (EWS)  . با استفاده از این سیستم‌ها مؤسسه‌ها توانستند ، کارکرد درون سازمانی خود را بهبود بخشند. که این بهبود باعث کاهش شدید هزینه‌ها، در دسترس بودن اطلاعات برای مدیران، تعریف ساختارهای اجرائی، سرعت بخشیدن به اجرای کار در درون سازمان و موارد مشابه دیگر شد.در مجموع این سیستم‌ها جهت جمع آوری اطلاعات موجود در سطح سازمان تهیه شده بودند و در دوره خود به خوبی به مدیران خدمت کردند. (روزنتال و پارک[۱۵]، ۲۰۰۹)

۲-۱-۲-۳  سیستم‌های تسهیل کننده

با به پایان رسیدن دهه ۹۰ و آغاز هزاره جدید میلادی، مدیران هوشیار شرکت‌ها و مؤسسات به این نتیجه رسیدند که حالا با استفاده از کامپیوتر می‌توانند یک قدم از جمع آوری اطلاعات جلوتر رفته و نسبت به ساده کردن روال کارهای درون سازمانی و جلوگیری از کارهای تکراری در جهت بهره‌وری کامل از نیروی انسانی، منابع مالی و دیگر منابع مورد استفاده سازمان پیشرفت کنند. اگر بخواهیم روند رشد این گونه سیستم‌های تسهیل کننده را در نظر بگیریم به ترتیب عبارتند از : برنامه ریزی تدارکات موارد اولیه[۱۶] (MRP) ، برنامه ریزی منابع تولید     (MRPII) [17]،  برنامه ریزی منابع مالی)  [۱۸](MRPIII ، برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP) » (موستاکیس[۱۹]،۲۰۰۰)

با توجه به این تاریخچه ، مشاهده می‌شود که ERP در واقع ادامه راه MIS می‌باشد. لیکن نیازی نیست که هر سازمان دقیقاً تمام این مسیر را پله به پله طی کند. بلکه می‌تواند مستقیماً وارد مقوله ERP شود.این موضوع برای سازمان‌هایی که هنوز  MIS خود را راه اندازی نکرده‌اند بسیار مفید است و باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. (روزنتال و پارک[۲۰]، ۲۰۰۹)

[۱] Davenport

[۲] Kumar and Hilsgersberg

[۳] ERP

[۴] Soffee,

[۵] Moon

[۶] She and Thuraisingham

[۷] Rosemann and Wiese

[۸] Management Information Systems

[۹] Rashid

[۱۰] Muscatello

[۱۱] Integrated Information systems

[۱۲] Executive Information systems

[۱۳] Corporate Information systems

[۱۴] Enterprise Wide systems

[۱۵] Rosenthal and Park

[۱۶] Materials Requirement Planning

[۱۷] Manufacturing Resource Planning

[۱۸] Money Resource Planning

[۱۹] Moustakis

[۲۰] Rosenthal and park

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق برنامه ریزی منابع سازمان و سیستم پشتیبان تصمیم و مهندسی مجدد
  • تحقیق برنامه ریزی منابع سازمانی و هوشمندی کسب و کار
  • تحقیق هوش تجاری و عوامل حیاتی موفقیت در پیاده‌سازی سیستم‌های هوش تجاری
  • تحقیق تاریخچه زنجیره تأمین و نگرش فرآیندی به مفهوم آن و تاریخچه سیستم برنامه ریزی منابع سازمان و کارکرد ها و مراحل اجرای سیستم
  • تحقیق اهمیت هوش تجاری و کاربرد آن در صنعت بانکداری و مدل های سنجش و اندازه گیری عملکرد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.